Hehe, så kan mkt väl vara fallet.Praktisk metod för att visa fru/sambo att "jag HAR ju lagt ut den till försäljning..."
Kanske måste höja priset mer, bara för att!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hehe, så kan mkt väl vara fallet.Praktisk metod för att visa fru/sambo att "jag HAR ju lagt ut den till försäljning..."
Ja den är en "Super Compressor" i stil... Jag har ändrat titlen och beskrivningen för att inte störa. Den var också inte prissatt som en riktig SCÄr det här verkligen en Super Compressor?
Ping @LacanAvslutad - Ingenieur chronograph guld
Säljer en 40mm, vintage Ollech & Wasjs valjoux 7733 chronograph Ingenieur i 18k guld. -> 40000 Klockan kan ses i Stockholm, på stan.klocksnack.se
Vadå ”i stil”? Det är ju en funktion och konstruktion.Ja den är en "Super Compressor" i stil... Jag har ändrat titlen och beskrivningen för att inte störa. Den var också inte prissatt som en riktig SC
Visst... Det finns gott om riktiga i den där prisklassen.Ja den är en "Super Compressor" i stil... Jag har ändrat titlen och beskrivningen för att inte störa. Den var också inte prissatt som en riktig SC
Yes, SC designates a type of case produced by Ervin Piquerez S.A, but it's also a term commonly (ab)used to describe diving watches with double crowns and inner rotating bezels.Vadå ”i stil”? Det är ju en funktion och konstruktion.
By "real", I mean with a case built by EPSA...Visst... Det finns gott om riktiga i den där prisklassen.
Det menade jag också.By "real", I mean with a case built by EPSA...
Ok coolDet menade jag också.
Att kladda värdehöjande buzzwords på en skräpklocka med kromboett och stiftankarverk är också en funktion...Vadå ”i stil”? Det är ju en funktion och konstruktion.
Att använda buzzwords är väl skitsmart om man vill sälja något, men att bli ifrågasatt är väl inte direkt orimligt?
No, it isn't unfair, but courtesy is free. Someone calling watches scrap is gratuitous. I don't see the point of being disrespectful and toxic, that's all.Att använda buzzwords är väl skitsmart om man vill sälja något, men att bli ifrågasatt är väl inte direkt orimligt?
Crap and scrap isn’t the same thing. You are allowed to have opinions about watches, especially if you think they are being misrepresented. That doesn’t mean it’s ok to insult another member.No, it isn't unfair, but courtesy is free. Someone calling watches scrap is gratuitous. I don't see the point of being disrespectful and toxic, that's all.
Skräp/scrap/junk or crap is not the same word, indeed. I have no problem clarifying a point in an ad; I am not a native Swedish speaker, after all... I immediately corrected my ad title and description when it was pointed out that it was not a real EPSA-made SC case. Initially, I didn't think using a term commonly used to refer to a diver's style would be so problematic, especially for something at this price point. I understand that not everybody is going to like this watch. There is a lot that I don't care for myself. But I don't see the point of having a toxic behaviour about it. If you have a problem with me selling this watch on KS, please feel free to remove the ad.Crap and scrap isn’t the same thing. You are allowed to have opinions about watches, especially if you feel they are being misrepresented. That doesn’t mean it’s ok to insult a member.
I get your point but you still can’t call a moped a motorcycle in a sales post. Glad you learned something.
I get your point. I just hope that some people could learn to take the high road.I get your point but you still can’t call a moped a motorcycle in a sales post. Glad you learned something.
1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.1. jag har köpt och sålt en hel del seikos och det är endast nyservade verk som går under +/- 10 sek. Jag har tagit ett par till urmakare som sagt att under 200 sekunder inte är i service behov på en gammal seiko då dom oftast ligger däromkring om dom inte blivit servade på ett tag. Dom flesta jag har i min samling ligger däromkring. Sen så kan man väl argumentera att det är kanske average jämfört med moderna klockor.
2. Det är rätt tydligt när dessa modeller är polerade. Man kan se det på kanter och linjer och på ytan. Jag har studerat och jämfört med NOS modeller och polerade boetter.
3. Okej, fine det kanske inte var bästa ordvalet.
Hoppas det blev någon klarhet!
Tack
Hur ändrar man beskrivningen i annonsen då?1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.
Istället för att lägga värderingar i annonsen om hur klockan går, vilket du helt uppenbart bedömer fel, hade det räckt att skriva i annonsen hur tidhållningen är. Då kan köparen göra sin egen bedömning. Nu får köparen istället din felaktiga bedömning.
2: Detsamma gäller här. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se om en klocka är polerad eller inte, särskilt när slitage och polering över gamla skador kan se liknande ut. Varför inte visa med foton istället för att gissa om en klocka är polerad eller inte?
3: Nej, ganska dåliga ordval / bedömningar generellt tycker jag. ”väldigt bra, opolerad, superfint skick”, ”otroligt bra”.
4: Edit: När jag ändå är igång så kan jag tillägga att Seikos så kallade ”hi-beat” under 70-talet inte innebär samma sak som hi-beat 2024, utan är 28800vph vilket du misslyckades förklara i din annonsbeskrivning och istället valde du att marknadsföra klockan som just hi-beat, trots att du fick info om det. Välvilligt tolkat var det pga okunskap snarare än klåperi. Dock märkligt att du inte ändrade annonsen själv efter påpekande vilket medförde att jag behövde ändra annonsen åt dig.
Längst ner, redigera.Hur ändrar man beskrivningen i annonsen då?
Perpetual ”light” ? minus datum och år@ToolDiver "perpetual calendar", stämmer det verkligen? Det är första gången jag sett den uppgiften om det aktuella verket.
Säljes - Casio Perpetual Calendar Moonphase 40mm
Säljer en Casio Perpetual Calendar Moonphase. Perfekt 40mm case. Full set och inkl frakt. Länken är helt oanvänd och fortfarande inplastad. Blev ett felköp så lägger ut den igen. Lägger till tullavgift som jag fick betala och ett extra blått läderband med på köpet. Mer om specs finner ni här...klocksnack.se
Det förekommer ju att verket håller reda på månad och år utan att det visas. Men här verkar det inte vara så.Perpetual ”light” ? minus datum och år
Utveckla gärnaVeckodag och månfas är ju perpetual per default.
Är det inte att den håller koll på antal dagar i månaden med hänsyn även till skottår?Veckodag och månfas är ju perpetual per default.
Så är det, har haft ett par stycken o poängen är ju o displaya detta, företrädesvis med sub dials, om nu Casion for sake of discussion har den komplikationen så visade den endast veckodgr, vilket är mysko, om den nu i smyg håller reda på skottår och såÄr det inte att den håller koll på antal dagar i månaden med hänsyn även till skottår?