1: Det ger ju klarhet i att du inte har koll på dessa urverk över huvudtaget och att du fått väldigt dåliga riktlinjer av någon ”urmakare”. Till att börja med har ”sekunder” ingenting att göra med servicebehov. Sedan är 200 sekunder helt åt helsike för dessa verk som vanligtvis ligger +5/-5 eller bättre efter service förutsatt att urverket mår bra. Även -20 är riktigt dåligt. Detta är verk som ibland COSC-ades till -1/+10 utan problem.
Istället för att lägga värderingar i annonsen om hur klockan går, vilket du helt uppenbart bedömer fel, hade det räckt att skriva i annonsen hur tidhållningen är. Då kan köparen göra sin egen bedömning. Nu får köparen istället din felaktiga bedömning.
2: Detsamma gäller här. Jag har väldigt svårt att tro att du kan se om en klocka är polerad eller inte, särskilt när slitage och polering över gamla skador kan se liknande ut. Varför inte visa med foton istället för att gissa om en klocka är polerad eller inte?
3: Nej, ganska dåliga ordval / bedömningar generellt tycker jag. ”väldigt bra, opolerad, superfint skick”, ”otroligt bra”.
4: Edit: När jag ändå är igång så kan jag tillägga att Seikos så kallade ”hi-beat” under 70-talet inte innebär samma sak som hi-beat 2024, utan är 28800vph vilket du misslyckades förklara i din annonsbeskrivning och istället valde du att marknadsföra klockan som just hi-beat, trots att du fick info om det. Välvilligt tolkat var det pga okunskap snarare än klåperi. Dock märkligt att du inte ändrade annonsen själv efter påpekande vilket medförde att jag behövde ändra annonsen åt dig.