• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Jag har inte läst alla inlägg - såg bara en massa inlägg om klockans polering. Antar den var till salu pga tråden dock. Men det är en fin klocka.

Kollat annonsen nu och han verkar pudlat även om jag inte vet vad som stod innan.

Sen kan man ju dra det längre;
  • en som är omedveten och/eller ointresserad ser en fin klocka i bra skick och blir nöjd
  • en som är expert på hur de ska se ut kommer inte köpa ändå, även om det så stor NOS eller opolerad i annonsen
Ingen har sagt att klockan är i dåligt skick. Problemet är snarare att han fått höra från flera både på KS och Instagram att den är opolerad (vilket jag får anta ledde till ett köp). Blir ju konsekvenser när den ska säljas också, speciellt om osanningen får leva vidare mellan ägare.

Grejen är väl att man skall hålla sig till skickbeskrivningar och inget annat i en annons. Om klockan fått polering eller ej är ju något man helt enkelt inte riktigt vet och som synes kan vara väldigt svårt att avgöra. NOS också ett begrepp som hela tiden används felaktigt, skicket kan aldrig vara ”intill NOS” alltså för det är ingen skickbeskrivning. Skickbeskrivningar förstås alltid subjektiva så det viktiga är ju bra bilder.

Senast ändrad:
Tror alla här förstår att det inte handlar om tiuenlappar utan om my let större summor. En opolerad klocka i näst intill nyskick är ju det svåraste som finns att hitta.
Begriper förstås att det är en större summa i det är fallet, men själv har jag väldigt dålig koll på priserna för vintage Rolex. Nu verkar den här köpt i tron att den är opolerad vilket förstås är trist om så inte är fallet, men pratar vi att ett ex likt detta tappar 100K i värde om den är polerad, eller pratar vi ett tapp på <25K? Samtidigt är det ett fint ex hur som, men en nyare sub går ju att hitta för oerhört mkt mindre pengar.

Det beror på hur pass dålig poleringen är antar jag. Vilket påverkar hur pass lägre priset blir.

T.ex en enormt dålig polering anses som en defekt = flera tusen.
Enormt dålig polering är inte att översätta till tusenlappar utan snarare huruvida den går att sälja eller ej.

En ”bra polering” på den klockan som nu är exempel kan ändå motsvara tiotusentals kronor på prislappen.

Av ren nyfikenhet, hur mycket påverkas värdet om den är polerad vs opolerad? Grymt fin är den hur som helst.

Begriper förstås att det är en större summa i det är fallet, men själv har jag väldigt dålig koll på priserna för vintage Rolex. Nu verkar den här köpt i tron att den är opolerad vilket förstås är trist om så inte är fallet, men pratar vi att ett ex likt detta tappar 100K i värde om den är polerad, eller pratar vi ett tapp på <25K? Samtidigt är det ett fint ex hur som, men en nyare sub går ju att hitta för oerhört mkt mindre pengar.

Här var det väl främst beskrivningen som gjorde det lite galet? Tror inte den tappar så mycket i pris, framgick ju tydligt på bilderna hur den såg ut. Det är ju inte som att den är sönderpolerad direkt. Ta bort raderna om NOS, opolerad och lägg till "kan ha fått en lättare polering under servicen 2020" sen är det väl hur lugnt som helst?

Vintageprofilerade på Instagram och här på ks. Forum-medlemmarna vill jag helst inte outa. De får själva skriva här om de följer tråden. Som sagt, jag tvivlar inte på din kunskap, både jag och säkert många här i forumet uppskattar det du bidrar med men viktigt för mig att vi löser såvida den är polerad eller inte.
Tråkigt att du förlitade dig på andras kunskap och så visar det sig att de saknade kompetensen. Måste ju kännas ganska surt.

Ingen dålig klocka för övrigt.

Här var det väl främst beskrivningen som gjorde det lite galet? Tror inte den tappar så mycket i pris, framgick ju tydligt på bilderna hur den såg ut. Det är ju inte som att den är sönderpolerad direkt. Ta bort raderna om NOS, opolerad och lägg till "kan ha fått en lättare polering under servicen 2020" sen är det väl hur lugnt som helst?
Lite nyfiken bara. Vad tänker du att en nära NOS 5513 från 1984 borde kosta? Denna är ganska mjuk och är långt ifrån NOS.

En välanvänd orörd klocka hade kanske kunnat kosta uppemot 200. En halvdant polerad tänker jag är klart billigare. Speciellt i dagens marknad.

Lite nyfiken bara. Vad tänker du att en nära NOS 5513 från 1984 borde kosta? Denna är ganska mjuk och är långt ifrån NOS.

En välanvänd orörd klocka hade kanske kunnat kosta uppemot 200. En halvdant polerad tänker jag är klart billigare. Speciellt i dagens marknad.

Inte en aning, min poäng var att bilderna är en stor del av beskrivningen inte att priset i sig är rätt. Klockan har legat osåld i ett år, det säger väl en del om priset tänker jag?

Räknar du detta som ett halvdant polerat ex?

Inte en aning, min poäng var att bilderna är en stor del av beskrivningen inte att priset i sig är rätt. Klockan har legat osåld i ett år, det säger väl en del om priset tänker jag?

Räknar du detta som ett halvdant polerat ex?
Relativt average. Finns både mycket bättre och mycket sämre. Poleringen är inte jättebra nej. Det är en fin klocka. Som så många andra.

Tack för all kunskap du delat här senaste dagarna (och förstås i övriga delar genom åren)

Förstår att du inte vill spekulera i pris på den aktuella klockan, men om vi leker med tanken att den faktiskt hade varit nära NOS/mint och helt orörd, med full set - vad går en sådan 5513 loss på?

Btw, riktigt cool flinga

• Like
Reactions: Per
Ser att det har blivit en lång följetong av det hela så jag får kanske dela med mig av lite tankar kring det.

Visst är det surt att ett par år senare inse att man köpt en klocka i tron att den var opolerad och så visar det sig vara motsatsen. Likaså att den tappat X antal tiotusentals kronor i värde bara på någon dag. Absolut surt men inget att göra åt. Det finns värre saker att grubbla över. Detta är trots allt en form av lyxkonsumtion. Tänker även på hur viktigt det är att göra sin egen research och inte bara stirra sig blind på vad andra säger.

Sen undrar jag hur den kunnat ligga ute till försäljning i närmare ett år (till och från) med många intressenter utan att någon påpekat något om poleringen. Säger en hel del med nästan 20k visningar på annonsen här på KS om hur lätt det är att gå på en sådan mina. Huruvida klockan är bra polerad, mindre bra, rund, vass osv tänker jag inte bemöta. En polerad klocka är en polerad klocka. Sen förstår jag samtidigt att folk kanske inte är så sugna på att lägga näsan i blöt.

Jag är dock ohyggligt tacksam för all stöttning jag fått, för kunskapen många delat med sig av, och inte minst för att klockan fortfarande legat osåld. Hade inte varit särskilt kul att få ett PM en tid senare från en köpare som upptäckt att klockan är polerad. Lite tur i oturen.

Jag har alltid gillat klockan och dess historia och inte minst dess attribut så det var nog därför jag slog till i slutändan. Huruvida jag kommer att behålla den eller inte vet jag inte ännu men kanske ska jag ändå skapa min egen historia med den kanske mest kända 5513 på forumet. :)

Jag släpper detta härifrån och tänker att det inte finns så mycket mer att diskutera kring klockan. Sen har jag även lagt till information om poleringen i annonsen och tänker att jag även behåller den gamla för transparensen skull. Tråden är bifogad för ev en potentiell köpare.

Stort tack allihopa och ännu mer tack till @Per och @Aurum för allt ni gör för forumet. Riktiga eldsjälar!

Tack för all kunskap du delat här senaste dagarna (och förstås i övriga delar genom åren)

Förstår att du inte vill spekulera i pris på den aktuella klockan, men om vi leker med tanken att den faktiskt hade varit nära NOS/mint och helt orörd, med full set - vad går en sådan 5513 loss på?

Btw, riktigt cool flinga
Svårt att spekulera. Speciellt i en marknad där nästan ingenting säljer.

NOS på riktigt med en attraktiv patina kan nog kosta uppemot 3-400 beroende på vem som säljer och köper. Kanske billigare. Det är extremt sällsynt att hitta även om 80-talare är enklare än ännu äldre.

Ta den orörda jag postade någon sida bort. 180-200 kanske beroende på tillbehör. Man ska komma ihåg att det är svårt att sälja dyra klockor.

Ser att det har blivit en lång följetong av det hela så jag får kanske dela med mig av lite tankar kring det.

Visst är det surt att ett par år senare inse att man köpt en klocka i tron att den var opolerad och så visar det sig vara motsatsen. Likaså att den tappat X antal tiotusentals kronor i värde bara på någon dag. Absolut surt men inget att göra åt. Det finns värre saker att grubbla över. Detta är trots allt en form av lyxkonsumtion. Tänker även på hur viktigt det är att göra sin egen research och inte bara stirra sig blind på vad andra säger.

Sen undrar jag hur den kunnat ligga ute till försäljning i närmare ett år (till och från) med många intressenter utan att någon påpekat något om poleringen. Säger en hel del med nästan 20k visningar på annonsen här på KS om hur lätt det är att gå på en sådan mina. Huruvida klockan är bra polerad, mindre bra, rund, vass osv tänker jag inte bemöta. En polerad klocka är en polerad klocka. Sen förstår jag samtidigt att folk kanske inte är så sugna på att lägga näsan i blöt.

Jag är dock ohyggligt tacksam för all stöttning jag fått, för kunskapen många delat med sig av, och inte minst för att klockan fortfarande legat osåld. Hade inte varit särskilt kul att få ett PM en tid senare från en köpare som upptäckt att klockan är polerad. Lite tur i oturen.

Jag har alltid gillat klockan och dess historia och inte minst dess attribut så det var nog därför jag slog till i slutändan. Huruvida jag kommer att behålla den eller inte vet jag inte ännu men kanske ska jag ändå skapa min egen historia med den kanske mest kända 5513 på forumet. :)

Jag släpper detta härifrån och tänker att det inte finns så mycket mer att diskutera kring klockan. Sen har jag även lagt till information om poleringen i annonsen och tänker att jag även behåller den gamla för transparensen skull. Tråden är bifogad för ev en potentiell köpare.

Stort tack allihopa och ännu mer tack till @Per och @Aurum för allt ni gör för forumet. Riktiga eldsjälar!
Uppskattar att du delar med dig, tycker du skött det här på jäkligt bra och öppet sätt. Vi är många som varit nyfikna, och spekulerat en del. Hoppas allt löser sig på ett sätt som känns bra, vare sig du vill sälja eller behålla. Grymt fin klocka är det iallafall. Heja Klocksnack för den delen, oerhört vad man lär sig saker här 👍

Likaså att den tappat X antal tiotusentals kronor i värde bara på någon dag.
Det har den inte gjort. Den är nog värd ungefär samma som innan. Bara att dina förväntningar var högre.

Vi har alla gått på nitar. Det är så vi lär oss. :)

Och glöm inte att din klocka är jättefin. Även om den inte har exakt alla superlativ man kan önska sig.

De flesta vill inte stöta sig med folk tyvärr. Jag tycker det är tråkigt för det är klockor vi är här för att diskutera. Spelar ingen roll vem som råkar äga den för stunden.

Lägger man upp en bild på en klocka på ett klockforum tycker jag alla bör vara beredda att få sin klocka granskad och kanske få en fråga. Sedan kan man fråga på olika vis och man behöver såklart inte ens svara på frågan om man inte vill.

Tråkigt i detta fallet att du blivit lurad/fått fel råd. Men som sagt bättre att få veta det för sent än inte alls.

Tycker mig tyvärr se många Rolex med ommålade tavlor på forumet men inget jag orkar ta tag i. Nya kameror som fuskar med konstgjord skärpa förstör bilderna och gör det mycket svårare att urskilja idag. Det var bättre förr…

Tycker mig tyvärr se många Rolex med ommålade tavlor på forumet men inget jag orkar ta tag i. Nya kameror som fuskar med konstgjord skärpa förstör bilderna och gör det mycket svårare att urskilja idag. Det var bättre förr…
Det är överlag väldigt mycket ryggdunkande och gissande numera tyvärr. Handlar väl om att många är så investerade i sina klockor att det blir personligt. I och med ökade värden på vintage kanske det är en naturlig (men tråkig) utveckling.

Jag tycker alltid det är bra när någon vågar lyfta denna typen av frågor.

Det är överlag väldigt mycket ryggdunkande och gissande numera tyvärr. Handlar väl om att många är så investerade i sina klockor att det blir personligt. I och med ökade värden på vintage kanske det är en naturlig (men tråkig) utveckling.

Jag tycker alltid det är bra när någon vågar lyfta denna typen av frågor.
Tycker inte att man förtjänar en recension av sin klocka bara för att man postar den.

”Fin klocka. Är den relumad?” tillför nada. Det gör snarare bara folk rädda för att dela sina klockor. Allt är inte perfekt och det är helt okej. Men jag tror att få tycker det är roligt att få höra att saker kunde varit bättre.

Vill folk ha hjälp så kan man svara. Eller om folk listar saker till salu helt fel. Men annars så kan man snällt kommentera trevligt, lajka eller bara låta bli.

Senast ändrad:
Tycker inte att man förtjänar en recension av sin klocka bara för att man postar den.

”Fin klocka. Är den relumad?” tillför nada. Det gör snarare bara folk rädda för att dela sina klockor. Allt är inte perfekt och det är helt okej. Men jag tror att få tycker det är roligt att få höra att saker kunde varit bättre.

Vill folk ha hjälp så kan man svara. Eller om folk listar saker till salu helt. Men annars så kan man snällt kommentera trevligt, lajka eller bara låta bli.
Generellt håller jag såklart med dig, man behöver inte kommentera allt. Problemet är ju när folk ger fel råd innan köp/sälj på en klocka för 200k utan att ha koll.

Är ju bra om felbeskrivningar lyfts, blir ju konsumentupplysning.

Edit: Missade ett ”inte”. 😆

Senast ändrad:
Generellt håller jag såklart med dig, man behöver kommentera allt. Problemet är ju när folk ger fel råd innan köp/sälj på en klocka för 200k utan att ha koll.
Vet inte vad det har att göra med det jag skrev. I denna tråd kan man absolut kommentera om man vet vad man pratar om. Likaså i det fåtal frågetrådar som finns. Men i övrigt? Jag tänker att det sällan leder till något bra.

Jag tror många kan sätta sig in i din situation och förstå utmaningen med den. Tycker du hanterat det snyggt och hoppas det löser ut sig på ett bra sätt med klockan oavsett hur du väljer att göra med den.

Vet inte vad det har att göra med det jag skrev. I denna tråd kan man absolut kommentera om man vet vad man pratar om. Likaså i det fåtal frågetrådar som finns. Men i övrigt? Jag tänker att det sällan leder till något bra.
Finns väl ingen på KS som kommenterar/recenserar alla klockor som postas? Du är ju väldigt restriktiv vilket är fine. Sedan tycker jag det är bra när någon vågar lyfta felaktigt beskrivningar, det ska man ha cred för tycker jag.

Finns väl ingen på KS som kommenterar/recenserar alla klockor som postas? Du är ju väldigt restriktiv vilket är fine. Sedan tycker jag det är bra när någon vågar lyfta felaktigt beskrivningar, det ska man ha cred för tycker jag.
Det är sällsynt men jag delar inte det som Aurum skrev att man får finna sig i åsikter bara för att man postat klockan på forumet. Det kommer då och då frågor om tavlor är ommålade och annat i typ Dagens vintage. Det tycker jag är en kass nivå som bara gör forumet sämre.

Hade själv varigt oerhört försiktig o kalla något opolerat/NOS om jag inte varit helt säker.
Men tycker det är oerhört snyggt o va öppen. Det får du all kredit för.

Tillbaka
Topp