Jag ser inte problemet. Bara för att en person köpt en klocka för ett visst pris av dig medför väl inte det att hen inte får sälja den dyrare?Vi tog det i PM, priset nu justerat till 1200:-. All good![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag ser inte problemet. Bara för att en person köpt en klocka för ett visst pris av dig medför väl inte det att hen inte får sälja den dyrare?Vi tog det i PM, priset nu justerat till 1200:-. All good![]()
Det är ingen kopia, den har aventurine tavla och vissa drag från Grand Seiko.Vad är ovan nämnd klocka kopia på?
Klart man får göra som man vill men ändå värt att notera tyckte jag. Men det kanske var dumt och småaktigt av mig.Jag ser inte problemet. Bara för att en person köpt en klocka för ett visst pris av dig medför väl inte det att hen inte får sälja den dyrare?
Personligen tycker jag den här tråden borde vara till för att belysa felaktigheter, brister och eftermarknadsdelar som inte annonserats ärligt osv. Det här med folks prisbilder blir man ju gråhårig av asså. Jag är väl en dålig människa som inte vill lämna pengar på bordet, och gärna förlorar så lite pengar som möjligt på mina klockaffärer. Att börja högt, och bumpa tills någon nappar får väl knappast anses vara lurendrejeri.Jag ser inte problemet. Bara för att en person köpt en klocka för ett visst pris av dig medför väl inte det att hen inte får sälja den dyrare?
Håller med. Och det är väl bara att gratulera om någon råkar köpa en klocka för 1100kr och lyckas sälja den för 1700kr. Att räkna procent på en klocka i den prisklassen blir ju också märkligt.Personligen tycker jag den här tråden borde vara till för att belysa felaktigheter, brister och eftermarknadsdelar som inte annonserats ärligt osv. Det här med folks prisbilder blir man ju gråhårig av asså. Jag är väl en dålig människa som inte vill lämna pengar på bordet, och gärna förlorar så lite pengar som möjligt på mina klockaffärer. Att börja högt, och bumpa tills någon nappar får väl knappast anses vara lurendrejeri.
Håller med. Och det är väl bara att gratulera om någon råkar köpa en klocka för 1100kr och lyckas sälja den för 1700kr. Att räkna procent på en klocka i den prisklassen blir ju också märkligt.
Kan väl vara bra att belysa konstiga prissättningar ibland men just du annonserar ju alltid med bra priser vid annonsstart. Finns många andra annonsörer och annonser som hade varit mer relevant att lyft.Personligen tycker jag den här tråden borde vara till för att belysa felaktigheter, brister och eftermarknadsdelar som inte annonserats ärligt osv. Det här med folks prisbilder blir man ju gråhårig av asså. Jag är väl en dålig människa som inte vill lämna pengar på bordet, och gärna förlorar så lite pengar som möjligt på mina klockaffärer. Att börja högt, och bumpa tills någon nappar får väl knappast anses vara lurendrejeri.
Om jag väljer att sälja en klocka för 110.000kr som är värt mycket mer kan jag ju inte bli grinig för att något lyckas sälja den för 170.000kr. Det kan också vara andra aspekter som påverkar, hen kanske tillför något, trovärdighet, är en handlare/tryggare säljare, finare bilder/visar bättre klockans skick/värde osv.Innan jag släpper det här helt vill jag bara ställa en hypotetisk fråga:
Hade du tyckt samma sak om någon köpt en klocka för 110.000:- på forumet för att sedan lägga ut den igen på forumet för 170.000:-? Hade det varit ok att kommentera, och var går i så fall gränsen?
Även jag håller med om att det hade varit bättre att fokusera på felaktigheter etc än prisnivåer, så dags att ”vända blad”![]()
JAG PERSONLIGEN hade tyckt att det var helt okej. I min värld är det upp till var och en om man vill bränna sina broar och sitt förtroende på Klocksnack på det sättet. Jag lägger kanske för mycket ansvar på köparen, men ändå. REGLERNA på köp&sälj ska följas till punkt och pricka. "KS andan" får man nog ansvara lite själv för. Som du säger så går det ju inte att dra en tydlig gräns för vad som är ohederligt eller inte.Innan jag släpper det här helt vill jag bara ställa en hypotetisk fråga:
Hade du tyckt samma sak om någon köpt en klocka för 110.000:- på forumet för att sedan lägga ut den igen på forumet för 170.000:-? Hade det varit ok att kommentera, och var går i så fall gränsen?
Även jag håller med om att det hade varit bättre att fokusera på felaktigheter etc än prisnivåer, så dags att ”vända blad”![]()
För att ”det ska vara så”Har inte läst hela tråden, men alla Rollar som hämtas ut för list och sedan säljs med minst ett 40-50% påslag, är det fel och varför hängs inte dessa ut här?
Det straffar sig själv genom att de är canclade nästa gång de försöker köpa en Rolex hos samma ADHar inte läst hela tråden, men alla Rollar som hämtas ut för list och sedan säljs med minst ett 40-50% påslag, är det fel och varför hängs inte dessa ut här?
Usch...@peder_sweden måste bara fråga, anser du på riktigt att din klocka är i fint skick? Och är den verkligen använd endast 3 gånger?
Avslutad - Mission to Pluto
Justering tack vare den forensiska gruppen på KS - stort tack! Säljer en Omega x Swatch Moonswatch - Mission to Pluto utplockad i London december 2023. Justering: Den är använd tre gånger - Men i kombination med en c:a 46 år gammal skinnjacka som lämnat en del osköna spår efter sig. Denna...klocksnack.se
![]()
![]()
![]()
Oj, ser väl använd ut. @peder_sweden@peder_sweden måste bara fråga, anser du på riktigt att din klocka är i fint skick? Och är den verkligen använd endast 3 gånger?
Avslutad - Mission to Pluto
Justering tack vare den forensiska gruppen på KS - stort tack! Säljer en Omega x Swatch Moonswatch - Mission to Pluto utplockad i London december 2023. Justering: Den är använd tre gånger - Men i kombination med en c:a 46 år gammal skinnjacka som lämnat en del osköna spår efter sig. Denna...klocksnack.se
![]()
![]()
![]()
Skinnjackans förbannelse
Men den ser ju fortfarande för jävligt ut? Repig på flera ställen och skitig som om den vore förvarad i en grop? Ser ut att vara använd 300 ggr, inte 3?Skinnjackans förbannelse
Tack för kontroll - Jag hade inte ens tittat så noga - Annons uppdaterad så klart!
Bilden med minst ett halvt dussin dings försvann och ersattes av texten "Har en liten ding på en av tryck-knapparna." och en suddig bild från samma vinkel.Men den ser ju fortfarande för jävligt ut? Repig på flera ställen och skitig som om den vore förvarad i en grop? Ser ut att vara använd 300 ggr, inte 3?![]()
![]()
![]()
Den nya bilden i annonsen är inte mycket bättre. Ser ut som den har hittats i en dammsugare.Bilden med minst ett halvt dussin dings försvann och ersattes av texten "Har en liten ding på en av tryck-knapparna." och en suddig bild från samma vinkel.
Hursomhelst så tror jag fortfarande att det kan vara sant att den använts tre gånger. Om det räknas som ett tillfälle från man tar på klockan tills man tar av den igen några månader senare.
![]()
![]()
Bifogar den försvunna bilden:
![]()
Min poäng var att den nya bilden är sämre. Smutsen är ju inget problem. Tio sekunder med en tandborste under vattenkranen löser det. Men den förra bilden visade en massa dings och repor föredömligt tydligt. Man anar dem på den nya bilden men den är betydligt sämre. Dings borstar man inte bort.Den nya bilden i annonsen är inte mycket bättre. Ser ut som den har hittats i en dammsugare.
Du menar att en klocka som har 3 bar vattentålighet och är så "misshandlad" skulle du köra under kranen? Det hade inte jag gjort iaf. Men en tandborste och lite isopropylalkohol funkar nog. Dingsen däremot är det värre med framför allt på Swatch's "keramiska" mellanboett.Min poäng var att den nya bilden är sämre. Smutsen är ju inget problem. Tio sekunder med en tandborste under vattenkranen löser det. Men den förra bilden visade en massa dings och repor föredömligt tydligt. Man anar dem på den nya bilden men den är betydligt sämre. Dings borstar man inte bort.
Körde min Pluto med både tvål och vatten under kranen igår. Gick hur bra som helst! Klarar den att simmas med (som Swatch själva också skriver) ska den nog klara lite rengöring under kranenDu menar att en klocka som har 3 bar vattentålighet och är så "misshandlad" skulle du köra under kranen? Det hade inte jag gjort iaf. Men en tandborste och lite isopropylalkohol funkar nog. Dingsen däremot är det värre med framför allt på Swatch's "keramiska" mellanboett.
En Swatch hade jag gjort det med iallafall. Har en 41 år gammal som jag duschar och badar med. Bor man i närheten av Stockholm och är mindre badkruka än jag själv är kan man få låna den och göra "bomben" från tian om jag får filma det för ett pedagogiskt inlägg om vattenskydd på klockor. Har tryckt den till 30 m så det borde vara lugnt.Du menar att en klocka som har 3 bar vattentålighet och är så "misshandlad" skulle du köra under kranen? Det hade inte jag gjort iaf. Men en tandborste och lite isopropylalkohol funkar nog. Dingsen däremot är det värre med framför allt på Swatch's "keramiska" mellanboett.
Man skulle nästan undra hur du hade ställt dig till en besviken köpare som hypotetiskt sett hade fått se klockan IRL efter ett köp och inser dings, smuts och nästintill sönderrepad klocka och hade velat ångra köpet, för det har du skrivit nej till. Bara undrar…Skinnjackans förbannelse
Tack för kontroll - Jag hade inte ens tittat så noga - Annons uppdaterad så klart!
Ser din klocka lika jävlig ut? För jag hade naturligtvis också skölja min nästintill oanvända Neptune men när klockan ser ut som i annonsen så nah. Det hade jag inte gjort. Men troligtvis håller den för det fast om du precis köpt den så känns det som 2000:- rätt ner i sjön om den skulle ta in lite vatten.Körde min Pluto med både tvål och vatten under kranen igår. Gick hur bra som helst! Klarar den att simmas med (som Swatch själva också skriver) ska den nog klara lite rengöring under kranen![]()
Okej. Ja det är ju våghalsigt. Fast har du tryckt den borde det inte vara några problem. Det är det säkert inte i detta fallet heller men jag hade inte gjort det om jag precis köpt den och fått hem något som ser ut som klockan i annonsen.En Swatch hade jag gjort det med iallafall. Har en 41 år gammal som jag duschar och badar med. Bor man i närheten av Stockholm och är mindre badkruka än jag själv är kan man få låna den och göra "bomben" från tian om jag får filma det för ett pedagogiskt inlägg om vattenskydd på klockor. Har tryckt den till 30 m så det borde vara lugnt.
Edit: Inget arvode utgår för det här stuntuppdraget. Men jag bjuder på varfri glass från kiosken.
Jag tror inte det är så våghalsigt med en vanlig plast-Swatch med kvartsverk. Vi rör oss från trådens ämne nu men de har ovanligt bra förutsättningar att klara sig under vattnet. Glaset är ultraljudssvetsat till mellanboetten. Återstår ett batterilock som i princip bara borde bli tätare under högre tryck, åtminstone inom rimliga gränser, och en tätning runt kronans axel som uppenbarligen tål bortom 20 bar eftersom de återanvände lösningen på Scuba-modellerna. Och om den mot förmodan pajar av bomben så kan jag leva med det. Har fler gamla Swatch.Okej. Ja det är ju våghalsigt. Fast har du tryckt den borde det inte vara några problem. Det är det säkert inte i detta fallet heller men jag hade inte gjort det om jag precis köpt den och fått hem något som ser ut som klockan i annonsen.
Inte alls, men jag tror nog ändå den klarar av lite rengöring. Ska nog till mer misshandel för att den ska börja ta in vatten.Ser din klocka lika jävlig ut? För jag hade naturligtvis också skölja min nästintill oanvända Neptune men när klockan ser ut som i annonsen så nah. Det hade jag inte gjort. Men troligtvis håller den för det fast om du precis köpt den så känns det som 2000:- rätt ner i sjön om den skulle ta in lite vatten.