• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Det var nytt för mig. Enligt mig är den där absolut inte mint. Mint innebär ett skick som om den precis kom från fabrik. Men det är väl möjligen så som du antyder. Men fel uttryckt enligt mig och merparten, hoppas jag!

Det viktiga är väl att veta att det inte inom klockor har ansetts att, eller att man kan ta för givet att, något behöver vara orört för att det ska kunna sägas vara mint: " A state like new", som en definition lyder.

Är denna mint condition? ser inte bandhornen rätt polarede ut?
Det finns bara en korrekt definition av mint när det gäller klockor och det är följande:
IMG_1957.jpeg

Mint edition, mint condition! Allt annat är bara lull-lull och snicksnack. Antingen är klockan oanvänd eller så är den använd och då är skicket en tolkningsfråga. Som köpare är oftast säljarens bedömning helt ointressant då klockan ska leva upp till ens egna preferenser för att vara aktuell för köp.

Cool Tissot, @Tripeiro.! Men går det inte att ta bort ”pansarskyddet” så man kan se hela tavlan? Verkar ju som att man bara kan nypa ihop fästena och ta av?

Jag förstör allt jag rör vid, kommer inte ens på tanken.

Hade den inne hos KM Fältöversten i somras för att fixa minuten som hamnat ur led. Minns inte exakta orden men utöver att den var kul så la han en kommentar om det här med att ev behöva ta loss skyddet inte var något han ville ge sig in på.

Behövdes givet inte då det bara var visare som skulle fästas och minns inte hur vi kom in på det här med att ev lossa skyddet.

Senast ändrad:
Det viktiga är väl att veta att det inte inom klockor har ansetts att, eller att man kan ta för givet att, något behöver vara orört för att det ska kunna sägas vara mint: " A state like new", som en definition lyder.
”A state like new” kan den ju omöjligt vara efter t.ex en polering? Det får vara en väldigt väldigt lätt sådan för att isf kunna lura. Får fortfarande inte godkänt som ”mint” i min bok och diskuterar vi annonsen det länkades till så absolut inte.

In i Rolextråden och debattera. :)
Nja. Jag får väl ha respekt för att folk anser annorlunda än mig isf men jag själv skulle absolut inte beskriva objektet ovan som mint. Sen tror jag nog att merparten av nördarna på området håller med mig 😊 Mint = orört skick och således detsamma som när det lämnade fabrik.

Beskriv hellre objekt som ovan exempelvis som nyligen polerad utan repor. Om det är ett bra/fint skick är ju upp till köparen. Det är det ju alltid i slutändan ändå men så tycker jag 😊

Nja. Jag får väl ha respekt för att folk anser annorlunda än mig isf men jag själv skulle absolut inte beskriva objektet ovan som mint. Sen tror jag nog att merparten av nördarna på området håller med mig 😊 Mint = orört skick och således detsamma som när det lämnade fabrik.

Beskriv hellre objekt som ovan exempelvis som nyligen polerad utan repor. Om det är ett bra/fint skick är ju upp till köparen. Det är det ju alltid i slutändan ändå men så tycker jag 😊

Nä om det ändrar något synligt på utförandet, exempelvis ytstruktur eller annat, som kanske på den här klockan(?) är det väl inte korrekt att kalla den mint, kan jag hålla med om.

--
Nej, oanvänd betyder inte detsamma som mint. Mint är en skickbeskrivning. Oanvänd är det inte egentligen. En oanvänd, exempelvis nos behöver inte betyda att något är mint condition. Är det ofta inte.

Håller med om att index kl9 ser snett ut och hade uppskattat en bild rakt ovanifrån så att det faktiskt går att se hur snett. @ikaroess

Håller med om att index kl9 ser snett ut och hade uppskattat en bild rakt ovanifrån så att det faktiskt går att se hur snett. @ikaroess
Bra där! Lägger upp en till bild i annonsen där man ser ovanifrån :)

@Barsis10 i all välmening, men för att undvika eventuella tråkigheter så borde det framgå att garantin CoC erbjuder är personlig och inte följer med klockan.

@Barsis10 i all välmening, men för att undvika eventuella tråkigheter så borde det framgå att garantin CoC erbjuder är personlig och inte följer med klockan.

Tack för informationen! Justerar annonsen. Trevlig helg!

Skön premie på frakten hem iaf.
Det här är ju komik på hög nivå. Du lägger alltså som privatperson på 7k efter att du fått de kommentarerna i tråden.

Det ska för övrigt framgå i annonsen om det inte är dina egna bilder.
7k pålägg för en handlarklocka han tidigare fått råd om att den är för sliten… Skön stil.

Hej!

Det är inte helt ovanligt att medlemmar prutar på priserna här på forumet. Har redan två som vill köpa den för 63’ men jag vill helst byta till en SS Worldtimer eller en BB54.

Har ingen panik att sälja den och är inte heller på jakt efter nya vänner.

Hej!

Det är inte helt ovanligt att medlemmar prutar på priserna här på forumet. Har redan två som vill köpa den för 63’ men jag vill helst byta till en SS Worldtimer eller en BB54.

Har ingen panik att sälja den och är inte heller på jakt efter nya vänner.
ok…så du menar att du hade informerat köparen om att det faktiskt var prutmån om någon forummedlem velat köpa den för det priset? Tillåt mig att tvivla.

Den här typen av diskussion kommer upp alltsom oftast på nya klockor, då känns det mer motiverat (så ser marknaden ut) men i det här fallet blir det bara kladdigt.

Dessutom gräver du bara hålet djupare när du skriver att du tackat nej till 2 bud som ligger på samma nivå som du köpte den för….”har ingen brådska med att sälja…” 🫤

Förvånar mig inte att du skriver att du inte är ute efter att få nya vänner här…men då infinner sig ju frågan varför du är med i ett entusiastforum från början? 🤔

Senast ändrad:
ok…så du menar att du hade informerat köparen om att det faktiskt var prutmån om någon forummedlem velat köpa den för det priset? Tillåt mig att tvivla.

Den här typen av diskussion kommer upp alltsom oftast på nya klockor, då känns det mer motiverat (så ser marknaden ut) men i det här fallet blir det bara kladdigt.

Förvånar mig inte att du skriver att du inte är ute efter att få nya vänner här…men då infinner sig ju frågan varför du är med i ett entusiastforum från början? 🤔

Nu får ni respektera att jag inte tänker svara på fler frågor.

Var verkligen rolexfabriken så här risiga på att polera?

@jappdapi

Var verkligen rolexfabriken så här risiga på att polera?

@jappdapi
Är den polerad? 😳

Tycker den ser polerad ut. Dock ingen expert på dessa. Men ser rund ut.
Jag uppfattar det som att du antyder att klockan skulle vara polerad vilket jag tar på ytters allvar då jag både köpt och annonserar den som opolerad.

Inför köpet konsulterade jag med sakkunniga inom vintage och samtliga jag pratat med både före och efter är överens om att den inte är polerad. Skulle det finnas indikationer på motsatsen så är jag alltid öppen för att lyssna men jag tycker inte det är rättvist att slänga ur sig sådana påståenden utan tydlig grund.

Jag uppfattar det som att du antyder att klockan skulle vara polerad vilket jag tar på ytters allvar då jag både köpt och annonserar den som opolerad.

Inför köpet konsulterade jag med sakkunniga inom vintage och samtliga jag pratat med både före och efter är överens om att den inte är polerad. Skulle det finnas indikationer på motsatsen så är jag alltid öppen för att lyssna men jag tycker inte det är rättvist att slänga ur sig sådana påståenden utan tydlig grund.
Tror vi behöver bättre bilder. Vilka var dessa sakkunniga?

Om den skulle vara polerad är det nog bara en ytterst lätt ”touch up” av polerade ytor för de ytligaste hairlines som är proffesionellt utförd. Min bedömning är att den ser väldigt skarp och bra ut. Men är ingen vintage expert som disclaimer…

Fasningarna ser som diffusa ut men kanske oskärpa? Tycker det kan vara svårt att se på bilder.
De är inte så breda.

Tillbaka
Topp