• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Är detta verkligen en MN21 med cert daterat 2023? @Stories of Time

@RobinBanks hade inte du även bl.a en OQ till salu eller har den sålts/rensats i annonsen?

Ska och ska. Det bestämmer jag väl själv? I detta fall gjorde jag det i rent estetiskt syfte för att resterande annons skulle se schysst ut.
Är inte helt säker men tror det är en forumsregel. Man kan markera allt från den sålda annonsen i en ”spoiler” så syns den inte om man inte trycker ut knappen.

För övrigt jävligt cool Tag 😍.

Vad väger enbart länken? @Danne.l

Vad väger enbart länken? @Danne.l

Har inte vägt den själv men auktionshuset jag köpte den av angav 34,5 gram i totalvikt.

Varför så oskarpa bilder? Även om det är onödigt att hetsa upp sig för bagateller så blir jag irriterad på sådant här slarv. Ökar inte direkt köplusten.
@kevinhawk1996

Varför så oskarpa bilder? Även om det är onödigt att hetsa upp sig för bagateller så blir jag irriterad på sådant här slarv. Ökar inte direkt köplusten.
@kevinhawk1996
Snarare ”ökar inte direkt förtroendet” att man laddar upp screenshots på foton istället för foton. ”Gör om gör rätt” som man sa i lumpen.

//mod

https://klocksnack.se/threads/pb-rolex-cellini-5071.203753/

Du borde nämna i annonsen att klockan saknar serienummer på bakboetten. Vid en service så kommer den att behöva skickas till Rolex för att få ett nytt graverat på boetten och det lär kosta mer än en vanlig service. Blir också nyfiken på prisuppgiften att en tavelrenovering kostar 3-4000. Vart kommer den uppgiften ifrån?

@Stålsubben

https://klocksnack.se/threads/pb-rolex-cellini-5071.203753/

Du borde nämna i annonsen att klockan saknar serienummer på bakboetten. Vid en service så kommer den att behöva skickas till Rolex för att få ett nytt graverat på boetten och det lär kosta mer än en vanlig service. Blir också nyfiken på prisuppgiften att en tavelrenovering kostar 3-4000. Vart kommer den uppgiften ifrån?

@Stålsubben
Hej @ajfa

Jag kan absolut lägga till en rad om att serie nr inte syns på boettens baksida i annonsen. Det finns fler som kan serva en sådan klocka än just Rolex AD, så det behöver inte innebära en högre kostnad. Det är inget skumt med klockan, utan guldet har förmodligen slitits på baklocket och efter en polering syns inte serie nr längre.

V Soni Watch Dials tar runt 300£ för att renovera tavlan.

Bra reflektion, det tackar vi för. "Fåtal gånger" får vi ta bort. Gradering 4 för toppskick stämmer nog bättre.
Visserligen är allt relativt. Men om gradering 5 är att klockan är ny och oanvänd alt NOS med stickers så borde nog en 4 innebär att klockan är använd men helt opolerad.

Edit: Tillägg @CareOfCarl just era graderingar på skick är den huvudsakliga anledningen till att jag aldrig har eller planerar att handla från er. Att lägga ut 100k för att få hem en klocka som är långt över under angivet skick är en risk som jag inte är beredd att ta. Dock bra att ni har "ärliga bilder" men beskrivning och prislapp matchar inte alltid.

Senast ändrad:
@jarrebarre99

"retur om ej äkta"

Du nämner detta två gånger i annonsen. Är du osäker på om klockan är äkta? Eller hur ska vi tolka det? Formuleringen är ganska märklig, särskilt med tanke på hur många TH-kopior som grasserar forum och auktionssajter.

Senast ändrad:
Jag tror inget illa egentligen, han är säkert en bra kille. Det är nog bara en olycklig formulering. Men orden "om ej äkta" gör mig alltid lite nojig, särskilt när det rör TH som sagt. Det är kanske det mest kopierade märket i den prisklassen, så jag är alltid på tårna när det gäller TH redan från början. Avslutningsvis, om man av misstag sålt en kopia till någon är det väl självklart att man ställer det till rätta i efterhand, oavsett vad som står i annonsen. Då är det bättre att skriva "ingen retur" - inget konstigt med det. Ångerrätt är ändå inget jag räknar med när jag köper av privatpersoner.

Jag tror inget illa egentligen, han är säkert en bra kille. Det är nog bara en olycklig formulering. Men orden "om ej äkta" gör mig alltid lite nojig, särskilt när det rör TH som sagt. Det är kanske det mest kopierade märket i den prisklassen, så jag är alltid på tårna när det gäller TH redan från början. Avslutningsvis, om man av misstag sålt en kopia till någon är det väl självklart att man ställer det till rätta i efterhand, oavsett vad som står i annonsen. Då är det bättre att skriva "ingen retur" - inget konstigt med det. Ångerrätt är ändå inget jag räknar med när jag köper av privatpersoner.
Ja, här om någonstans, är det ju extremt tydligt att vi inte befattar oss med det som inte är äkta.
Men det är klart, eftersom vi vet att TH är svåra m t p hur mycket de kopierats, så tycker inte jag att det är något fel i att faktiskt ändå skriva att om något är fel så tar jag givetvis tillbaka den.
Hellre det än någon som börjar åla sig i efterhand, ställa frågor och hålla på.

@jarrebarre99

"retur om ej äkta"

Du nämner detta två gånger i annonsen. Är du osäker på om klockan är äkta? Eller hur ska vi tolka det? Formuleringen är ganska märklig, särskilt med tanke på hur många TH-kopior som grasserar forum och auktionssajter.

Tom folk som jobbar med att värdera klockor kan ha fel. Knappast något negativt att då klart skriva ut att man tar ansvar för äktheten.

Man ska inte behöva skriva det, men att folk tycker det är hemsk att skriva det är märkligt.

Tom folk som jobbar med att värdera klockor kan ha fel. Knappast något negativt att då klart skriva ut att man tar ansvar för äktheten.

Man ska inte behöva skriva det, men att folk tycker det är hemsk att skriva det är märkligt.
Då verkar det finnas två läger i frågan. Personligen tolkar jag en sådan formulering som att säljaren inte har riktigt koll utan vill lägga över ansvaret på köparen, typ: "Jag är lite osäker på om den är äkta eller inte, så kolla upp den själv och återkom ifall det är en kopia." Det behöver inte vara så och det är säkert inte så i detta fall, säljaren är säkert reko, men jag personligen blir alltid lite nojig när folk skriver så där. Att ta tillbaka en kopia man sålt av misstag är så fullständigt självklart för oss entusiaster att det blir konstigt att nämna.

Då verkar det finnas två läger i frågan. Personligen tolkar jag en sådan formulering som att säljaren inte har riktigt koll utan vill lägga över ansvaret på köparen, typ: "Jag är lite osäker på om den är äkta eller inte, så kolla upp den själv och återkom ifall det är en kopia." Det behöver inte vara så och det är säkert inte så i detta fall, säljaren är säkert reko, men jag personligen blir alltid lite nojig när folk skriver så där. Att ta tillbaka en kopia man sålt av misstag är så fullständigt självklart för oss entusiaster att det blir konstigt att nämna.
Så läser inte jag. På det här forumet ska man inte befatta sig med någonting som ens är i närheten av osäkert. Borde vara en självklarhet. Jag läser det som "ingen ångerrätt".

Tillbaka
Topp