• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aktiva svenska märken, sorterade efter pris

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Triwa är billigaste klassen
Jag räknar på dyraste modellen (just för att det ska bli lättare att upptäcka udda fåglar i lågprismärkenas sortiment.), i Triwas fall är det en automatare i mässing, samarbete med Skultuna bruk, för strax över 5 lakan. :)

Tack för tipset ändå!
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag räknar på dyraste modellen (just för att det ska bli lättare att upptäcka udda fåglar i lågprismärkenas sortiment.), i Triwas fall är det en automatare i mässing, samarbete med Skultuna bruk, för strax över 5 lakan. :)

Tack för tipset ändå!
Men det är ju en utstickare i sortimentet? Som regel säljer de billiga kvartsklockor.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Kul tråd.
Vill flika in att i sällskapet finns en dold skattgömma bland våra större detaljhandels-kedjor.
Drar till med ett exempel; Marquant, varumärke som ägs av Jula AB. Vem vill inte ha ett ur ”från” Skara?
Är helt säker på att dom ligger i <5 kategorin.
 

Kugghjul

Panerai
Tack, kul lista!

Måste säga att jag hade väldigt dåligt koll på "> 30 tkr" segmentet. Men efter att ha undersökt samtliga webbsidor och kollektioner måste jag ändå säga att det var inget direkt att hålla koll på. S&S uppfattas som klassigt som man redan var medveten om, men resten kändes som katastrof :(
Här håller jag inte med dig alls. Tex Gustafsson & Sjögren har genuint hantverk i sina klockor, sedan kan det vara så att estetiken inte tilltalar dig. Jämför gärna med S&S som har en Explorer II homage på sin meritlista:
Sjöö Sandström Landsort Worldtimer
http://www.timetotalk.se/kop-salj/l...sjoo-sandstrom-zenith-ranibow-bump-t3029.html
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Kul tråd.
Vill flika in att i sällskapet finns en dold skattgömma bland våra större detaljhandels-kedjor.
Drar till med ett exempel; Marquant, varumärke som ägs av Jula AB. Vem vill inte ha ett ur ”från” Skara?
Är helt säker på att dom ligger i <5 kategorin.
Nä, kan ju inte vara ett svenskt märke, Jula har ju bara reggat ett namn och stämplat det på importerade... Eller... Vänta nu lite här...
;)
 
Senast ändrad:

Torulf

Cartier
Här håller jag inte med dig alls. Tex Gustafsson & Sjögren har genuint hantverk i sina klockor, sedan kan det vara så att estetiken inte tilltalar dig. Jämför gärna med S&S som har en Explorer II homage på sin meritlista:
Sjöö Sandström Landsort Worldtimer
http://www.timetotalk.se/kop-salj/l...sjoo-sandstrom-zenith-ranibow-bump-t3029.html

Har egentligen inget problem med estetiken på Gustafsson & Sjögren, utan snarare priset. Att en sådan klocka kostar 180k gör dom totalt ointressanta för mig.

Har absolut ingen aning om hantverket eller kvalitén. Om du har känt på en sådan, är den såpass bra att man väljer den över något annat i det prissegmentet?
 

Rulle

Audemars
Screenshot_20180619-113524_Facebook.jpg


Söner är visst BARA FÖR MÄN nuförtiden
undra när alla metoo-körringar ska jaga sönerna?!


måste bara saxa in dessa underbara reviews från sönernassida !!
Screenshot_20180619-113559_Facebook.jpg
Screenshot_20180619-113634_Facebook.jpg
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Tack för all input, uppdaterat med en jäkla massa emojis som indikerar mek/aut urverk + svenskkoppling på tavla eller baksida.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Rolig tråd! Men vi kan tyvärr inte ha med julas märke på listan! Dom gör förtusan Swatch kopior.... Hur tänkte man här? hehe vist är swatch boetten underbar men detta?
002940.jpg
Även om dom inte har lyckats med att sno swatch luggarna så har dom ju gjort något galet hehe
 

Kugghjul

Panerai
Har egentligen inget problem med estetiken på Gustafsson & Sjögren, utan snarare priset. Att en sådan klocka kostar 180k gör dom totalt ointressanta för mig.

Har absolut ingen aning om hantverket eller kvalitén. Om du har känt på en sådan, är den såpass bra att man väljer den över något annat i det prissegmentet?
Nej jag har inte hållit i en.
 

stefanmelstad

Breitling
[QUOTE = "Forge, post: 2356218, member: 14456"] An ongoing work to list active Swedish brands, grouped in price ranges (most expensive model without noble cutter or glitter).

> 30 tkr
Gustafsson & Sjögren : castle:
Keep : castle:
Sjöö Sandström , KS wire : Cigar :: castle:
Vincent & Scales : castle:

> 10 tkr
Bravura : Cigar :: castle:
Chronai : castle:
Epoch : Cigar:
Pansar Sweden

> 5 tkr
EC Andersson : Cigar :: castle:
Efva Attling : Cigar:
Kronaby : Cigar:
Triwa : Cigar :: castle:

<5 tkr
Alf Watch Company : castle:
Amant : Cigar:
Axel & Rönne : Cigar:
Belos : Cigar :: castle:
Bolm Automaton , KS-wire , 11111 , 11112 , 11113 : Cigar :: castle:
BOOM Watches
Carl Edmond
Clairette
Daniel Wellington
Hirwill
Ivy Watch Co.
John Late
kabur
Knut Gadd : Cigar:
Compass : Cigar:
Lanna : Cigar :: castle:
Malm Watches
Miro Watches
Mockberg
Nezumi : Cigar:
Nic & Mel
Rumoe : Cigar:
Stag Watches : castle:
South of Sweden : Cigar:
TIME Watches
Tusenö , KS wire : Cigar :: castle:
Framework

<500 kr
Marquant (Jula AB :))
Monte Berg

Adjacent brands, honors, difficult to understand
Atelier Korpela (Swedish watchmaker in Switzerland)
Corniche (Swedish origin? French resident?)
Karlskrona Watch Company (USA, Sweden)
Void Watches (Hong Kong, Swedish Founder)
[/QUOTE]

Some very nice brands come from Sweden but I hope it's going to be more watch brands instead of fashion brands in the future.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Du har fortfarande glömt det viktigaste svenska klockmärket.
Här kommer du inte långt med sådan diskussions-taktik, jag är nämligen beväpnad med Stockholmskans kanske mest användbara, intetsägande och icke-avslöjande uttryck:
"E're så eller?"
Som man skriver får man svar, frasen funkar i vått och torrt och man har därmed lyckats säga exakt ingenting.
;)
 
Topp