• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Vad hände med "saker som irriterar er i vardagen-tråden"..?
På senare tid så förekom det långa politiska diskussioner och jag antar att någon moderator tröttnade på att städa upp även om det verkar lite drastiskt att radera tråden helt istället för att låsa. @yonsson eller någon annan moderator kanske kan bidra med mer info? :)

På senare tid så förekom det långa politiska diskussioner och jag antar att någon moderator tröttnade på att städa upp även om det verkar lite drastiskt att radera tråden helt istället för att låsa. @yonsson eller någon annan moderator kanske kan bidra med mer info? :)
Ingen aning. Jag modererar inte i lifestyle.

• Like
Reactions: HSK
Hmm i brist på andra ställen att fråga.
Jag försöker stänga av mail-notiser på nya PM från forumet men när jag trycker "Spara" så får jag ett meddelande om att mitt nuvarande lösenord inte stämmer. Men det finns ju ingenstans att skriva lösenordet? What do?
1.JPG

2.JPG

Aha, jag förstår problematiken. Onekligen en match för en en UX-designer att lösa det på ett bra sätt.

Nu vet du hur det funkar på KS iallafall! Kör hårt!

Varför har urea-pumpen på macken en så konstig lösning?

Dieselpumpen som skymtar till höger i bild är helt normal men den vänstra pumpen/munstycket har inte bara en utan två kåpor man måste krångla och bråka med innan man kan tanka

44E91A32-6BDE-45C4-B9CB-D5FE6B7463CB.jpeg

Sannolikt så. Det enklaste svaret är oftast det rätta. Folk har ju en jävla förmåga att tanka fel vilket även drabbar oss kompetenta genom högre försäkringspremier.
Man tycker inte att det skulle behövas men uppenbarligen sker detta ganska ofta så varför har de inte bara unika munstycken så att det är fysiskt omöjligt att tanka fel?

Diesel är svart och bensin grön. Kan det vara stress?
Är man läskunnig så borde man ju kunna läsa sig till vad som är bensin och vad som är diesel så jag antar att problemet med feltankning i de flesta fall helt enkelt handlar om att förararen inte vet huruvida bilen ska tankas med bensin eller diesel och då spelar det egentligen ingen roll att handtagen har olika färg om personen ändå bara tar en på måfå. Det är mycket möjligt att det också kan bero på faktorer som t.ex. stress men om tankpistolen var utformad på ett sådant sätt att den inte passar i annat än rätt tanklock så borde problemet med feltankningar försvinna men då står väl någon dum jävel där och försöker att pressa ner den istället. :facepalm:

• Like
Reactions: FOQ
Är man läskunnig så borde man ju kunna läsa sig till vad som är bensin och vad som är diesel så jag antar att problemet med feltankning i de flesta fall helt enkelt handlar om att förararen inte vet huruvida bilen ska tankas med bensin eller diesel och då spelar det egentligen ingen roll att handtagen har olika färg om personen ändå bara tar en på måfå. Det är mycket möjligt att det också kan bero på faktorer som t.ex. stress men om tankpistolen var utformad på ett sådant sätt att den inte passar i annat än rätt tanklock så borde problemet med feltankningar försvinna men då står väl någon dum jävel där och försöker att pressa ner den istället. :facepalm:

Äh, menade bara att det går ju typ inte ta fel. Men den sista idioten är ju inte riktigt född ännu. :banghead:

• Like
Man tycker inte att det skulle behövas men uppenbarligen sker detta ganska ofta så varför har de inte bara unika munstycken så att det är fysiskt omöjligt att tanka fel?
Där är ju redan olika munstycken på diesel och bensin...
Men eftersom det ena munstycket är mindre (bensin) så får du ju ner det i en dieseltank.

Att tanka diesel på en bensinare är ju desto svårare eftersom dieselmunstycket är större

• Like
Men eftersom det ena munstycket är mindre (bensin) så får du ju ner det i en dieseltank.

Att tanka diesel på en bensinare är ju desto svårare eftersom dieselmunstycket är större
Så var det inte i slutet på 70-talet. När jag hade tankat fullt i en Crysler 4-dörrars n-ordet och gick in för att betala, frågade killen i kassan: - Ska du verkligen ha diesel i den bilen? Vi åkte runt i hela länet för att bränslet skulle ta slut. Vid varje stopp kom ett rökmoln som mörklade hela korsningen. Något liknade har aldrig hänt sen dess. Kul dag blev det. Minns den som om det var igår.

Tyvärr är det inte för att hindra skadlig feltankning. Att tanka diesel i en bensinare är dåligt, men inte katastrofalt, men det går i praktiken inte. Att tanka bensin i en diesel kan förstöra motorn, och det kan man fortfarande göra. (Jag antar att skillnaden på munstycken har något att göra med bränslenas tröghet eller viskositet eller nåt.)

Men att folk tankar fel beror nog ofta på vanans makt. Man har "alltid" tankat bensin och när man plötsligt har en diesel glömmer man det när man lite robotaktigt tankar på autopilot medan man tänker på annat. Mängden feltankningar ökade tydligen drastiskt när diesel (lite obegripligt) blev "miljöbil" och andelen dieselbilar ökade enormt i Sverige, som tidigare hade en låg andel dieselbilar.

Men att folk tankar fel beror nog ofta på vanans makt. Man har "alltid" tankat bensin och när man plötsligt har en diesel glömmer man det när man lite robotaktigt tankar på autopilot medan man tänker på annat.
Tror detta stämmer väldigt bra. Jag har diesel i min bil, morsans är bensin. Lånade hennes för ett tag sedan, fick stanna upp och tänka till en extra gång när jag skulle tanka upp den igen.. :D

Har vi någon molnexpert här på KS som kan tänka sig att svara på lite allmänna frågor om hur en migration går till samt vilka tjänster som är "bäst"?
Skicka gärna PM till mig så tar vi det därifrån :)

Räknas det som en infart bara för att trottoaren är nedsänkt? Fick en pbot när jag stod parkerad här.
1.png
Ja. Om man parkerar där hindrar man t.ex. flyttransporter, ambulanspersonal, brandkår osv. som kan behöva ta sig fram till portarna/innergården. Att trottoarkanten är nedsänkt är just för att underlätta in- och utfart.

Du får inte parkera framför infarten till en fastighet, eller så att in- och utfart från fastigheten försvåras.
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf

Ja. Om man parkerar där hindrar man t.ex. flyttransporter, ambulanspersonal, brandkår osv. som kan behöva ta sig fram till portarna/innergården. Att trottoarkanten är nedsänkt är just för att underlätta in- och utfart.

Du får inte parkera framför infarten till en fastighet, eller så att in- och utfart från fastigheten försvåras.
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf
Ah, just det. Det behöver inte vara "daglig användning"

Hur vet man om det är en infart på en sådan plats, räknas den nedsänkta trottoarkanten som det? Hur ska ska man i fortsättningen veta vid vilken höjd på trottoarkant som räknas som vanlig trottoar och som infart? Väldans klurig grej det där, jag hade nog gjort samma misstag som TS.

Hur vet man om det är en infart på en sådan plats, räknas den nedsänkta trottoarkanten som det? Hur ska ska man i fortsättningen veta vid vilken höjd på trottoarkant som räknas som vanlig trottoar och som infart? Väldans klurig grej det där, jag hade nog gjort samma misstag som TS.
Sunt förnuft borde väl räcka? ;) Titta åt båda hållen när du parkerar och fråga dig själv "hindrar jag trafiken på något sätt om jag parkerar här?". Om svaret är ja så är det givetvis olämpligt att parkera där.

Det finns flera exempel på trafikregler som baseras på sunt förnuft som att körfält t.ex. inte behöver vara utmarkerade utan det är bredden som avgör om det är en- eller flerfiligt och att det är förbjudet att parkera mot färdriktningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp