• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Strindberg

Patek
2-Faktor
Försöker med ett inlägg, i hopp om att någon sitter inne på svaret.:)
Vart kan man hitta en ”klockrulle”? Behöver inte vara avancerad, men inget konstläder. Läder eller Finare tyg hade nog varit fint.
Bifogar bild.
D6500859-87BF-4C1A-94FD-227CFF11C9FD.jpeg
Min skräddare syr i skinn också. Denna rullen ska kosta strax norr om tusenlappen. Vegetabiliskt garvat läder, går att välja färger och storlek på ”fickor” typ helt fritt.
B3C5BB15-C219-4516-8DFA-C97990CC42A7.jpeg
48C6CDE9-D9E1-46D9-86CB-F0A5862A1621.jpeg
9EC42243-CBFB-41D6-81DF-2173DDEE97CF.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har en portabel AC i ett av husets rum sedan 3 år tillbaka som funkar kanon på sommaren. Julas variant nedan:
E5A65085-163F-40AA-9F98-559C7CB5544C.jpeg


Efter den gått en kväll så luktade rummet på 12 kvm fisk och det har suttit i 7 dagar trots intensiv ventilering/tvätt av sängkläder osv.

Öppnade avtappningen på enheten och tömde på vatten och det var grönt/mögligt...

Hur gör jag för få bort stanken i rummet?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har en portabel AC i ett av husets rum sedan 3 år tillbaka som funkar kanon på sommaren. Julas variant nedan:
E5A65085-163F-40AA-9F98-559C7CB5544C.jpeg


Efter den gått en kväll så luktade rummet på 12 kvm fisk och det har suttit i 7 dagar trots intensiv ventilering/tvätt av sängkläder osv.

Öppnade avtappningen på enheten och tömde på vatten och det var grönt/mögligt...

Hur gör jag för få bort stanken i rummet?
Stor skål med ättika.
 

demondave

Rolex
Har en portabel AC i ett av husets rum sedan 3 år tillbaka som funkar kanon på sommaren. Julas variant nedan:
E5A65085-163F-40AA-9F98-559C7CB5544C.jpeg


Efter den gått en kväll så luktade rummet på 12 kvm fisk och det har suttit i 7 dagar trots intensiv ventilering/tvätt av sängkläder osv.

Öppnade avtappningen på enheten och tömde på vatten och det var grönt/mögligt...

Hur gör jag för få bort stanken i rummet?

Är inte klassiska husmorstipset att stänga in ett fat ättika i rummet? Värt att testa! I värsta fall luktar rummet inlagd sill sen ;)
 

Subc

Omega
Har en portabel AC i ett av husets rum sedan 3 år tillbaka som funkar kanon på sommaren. Julas variant nedan:
E5A65085-163F-40AA-9F98-559C7CB5544C.jpeg


Efter den gått en kväll så luktade rummet på 12 kvm fisk och det har suttit i 7 dagar trots intensiv ventilering/tvätt av sängkläder osv.

Öppnade avtappningen på enheten och tömde på vatten och det var grönt/mögligt...

Hur gör jag för få bort stanken i rummet?

Kan också hjälpa med ättika blandat med vatten i en sprayflaska. Spraya ett tunt lager på tex matta och andra ytor, torka av där det går. Det och en skål.
En gång om året ungefär, så tänker jag att cigarr inomhus är en bra idé. Bolmar på mitt lilla kontor med öppet takfönster, lite onykter och glad i dimman. Slås sedan morgonen efter av stanken och hur urbota dum jag är :) Tar ett tag att vädra/sanera bort, lika förvånad var gång...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Stor skål med ättika.

Är inte klassiska husmorstipset att stänga in ett fat ättika i rummet? Värt att testa! I värsta fall luktar rummet inlagd sill sen ;)

Kan också hjälpa med ättika blandat med vatten i en sprayflaska. Spraya ett tunt lager på tex matta och andra ytor, torka av där det går. Det och en skål.
En gång om året ungefär, så tänker jag att cigarr inomhus är en bra idé. Bolmar på mitt lilla kontor med öppet takfönster, lite onykter och glad i dimman. Slås sedan morgonen efter av stanken och hur urbota dum jag är :) Tar ett tag att vädra/sanera bort, lika förvånad var gång...
Hur är det med sån där ozon-maskin, fungerar det eller är det bara bluff? (Jag har en kollega som hyr ut en sådan)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hur är det med sån där ozon-maskin, fungerar det eller är det bara bluff? (Jag har en kollega som hyr ut en sådan)
Om någon specifik maskin funkar vet jag inte, eller om det funkar på den sortens lukt, men ozon är vad man använder för att sanera efter bränder t.ex. (Jag har varit med om att man i princip förseglat en hel brandskadad byggnad med tejp och plast och fyllt den med ozon.)
Det är ohälsosamt att andas in dock, så man kan inte vistas i lokalen medans man gör det, och det behövs nog ett antal dagar åtminstone.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Okej prova här!
Hur mycket är rimligt att tappa i hastighet från sin fiberuppkoppling om man kör wifi och man utgår ifrån att alla förutsättningar är optimala? Eller är det helt omöjligt att ge ett generellt svar på kanske?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Okej prova här!
Hur mycket är rimligt att tappa i hastighet från sin fiberuppkoppling om man kör wifi och man utgår ifrån att alla förutsättningar är optimala? Eller är det helt omöjligt att ge ett generellt svar på kanske?
Det beror ju på hur snabbt ditt WIFI är. Vad din router kan prestera. Avstånd och annat i mellan också så klart.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om jag har en chromecast (vilket jag har) på en tv och allt funkar smidigt för mig (iphone). Varför kan frugan (iphone) inte hitta den i tex netflix och casta? Det funkar för dottern (android).
Vad kan vara fel, måste något jag inte begriper aktiveras i fruns telefon eller så? Måste hon ha google home eller så?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Om jag har en chromecast (vilket jag har) på en tv och allt funkar smidigt för mig (iphone). Varför kan frugan (iphone) inte hitta den i tex netflix och casta? Det funkar för dottern (android).
Vad kan vara fel, måste något jag inte begriper aktiveras i fruns telefon eller så? Måste hon ha google home eller så?

Är hon uppkopplad på rätt Wi-Fi?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om jag har en chromecast (vilket jag har) på en tv och allt funkar smidigt för mig (iphone). Varför kan frugan (iphone) inte hitta den i tex netflix och casta? Det funkar för dottern (android).
Vad kan vara fel, måste något jag inte begriper aktiveras i fruns telefon eller så? Måste hon ha google home eller så?
Jag har en router som delar ut 2 nätverk där det ena heter Asus och det andra Asus_5g. Kan det vara som @Lutte säger att frun är inloggad på det ena medans du och dottern+chromecasten är inne på det andra?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Okej prova här!
Hur mycket är rimligt att tappa i hastighet från sin fiberuppkoppling om man kör wifi och man utgår ifrån att alla förutsättningar är optimala? Eller är det helt omöjligt att ge ett generellt svar på kanske?

Svårt att svara på generellt, ja. Det kan finnas begränsningar i olika komponenter på vägen, och ibland uppstå konstiga fenomen som begränsar i kommunikationen mellan dem som inte är helt lätta att begripa...

Ett exempel från min anslutning t.ex.:

Förr hade jag 100/10 på combort, med kopplingen kabelmodem-->sladd-->min router-->wifi eller sladd-->dator.
När jag mätte på datorn ansluten med sladd direkt till routern fick jag 100/10 (drygt), som förväntat.
Men när jag mätte på datorn ansluten med wifi låg det på ca 85/10.

Sedan bytte jag till 100/100 fiber (bahhof), med kopplingen fibermodem-->sladd-->min router-->wifi eller sladd-->dator.
Då får jag plötsligt 100/100 (drygt) även på wifi. Notera att det är samma router och dator. Så bytet av anslutning och modem påverkade hastigheten på wifi?!
Fast just nu har jag 500/100 för att bahnhof bjuder på högre hastighet under corona-eländet, och då får jag "bara" 187/100 på wifi, så där nånstans blir tydligen wifi flaskhalsen med min utrustning...

Andra faktorer som kan sänka wifi är trängsel på kanalerna. Rätt vanligt inne i stan nuförtiden när alla har wifi. Om man kör på 2,4 GHz-bandet är det speciellt trångt, så kolla vad närmaste grannarna kör på och försök välja en egen. (Moderna accesspunkter ska göra det automatiskt tror jag, men det funkar inte alltid.) Eller kör på 5GHz-bandet, det är betydligt rymligare (och brukar vara färre som kör där). Enda nackdelen med 5GHz är att det kan ha lite sämre räckvidd.
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Om jag har en chromecast (vilket jag har) på en tv och allt funkar smidigt för mig (iphone). Varför kan frugan (iphone) inte hitta den i tex netflix och casta? Det funkar för dottern (android).
Vad kan vara fel, måste något jag inte begriper aktiveras i fruns telefon eller så? Måste hon ha google home eller så?
Jag är ganska säker på att hon måste ha google home-appen för att det ska fungera. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag är ganska säker på att hon måste ha google home-appen för att det ska fungera. :)

Nu har jag inte kvar min chromecast, så något kan ha ändrats, men jag behövde inte ha appen på alla enheter jag använde den med efter att den var konfigurerad.

Har appen på min iPhone men inte på min iPad och båda fungerar utmärkt med Chromecast, troligen för att båda går på samma Apple-ID. Din fru har väl ett eget Apple-ID eller delar ni på allt i erat äktenskap ...? :D

Edit: Skulle ha citerat @Strindberg också ... :banghead:
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Har appen på min iPhone men inte på min iPad och båda fungerar utmärkt med Chromecast, troligen för att båda går på samma Apple-ID. Din fru har väl ett eget Apple-ID eller delar ni på allt i erat äktenskap ...? :D

Har svårt att se att det ska spela någon roll vilket Apple-ID någon använder. Speciellt eftersom mina vänner kunde använde min CC utan problem när de var här.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Har appen på min iPhone men inte på min iPad och båda fungerar utmärkt med Chromecast, troligen för att båda går på samma Apple-ID. Din fru har väl ett eget Apple-ID eller delar ni på allt i erat äktenskap ...? :D

Edit: Skulle ha citerat @Strindberg också ... :banghead:
Borde inte spela någon roll och vad det verkar från svaren i tråden så behöver man nog inte ens appen. Märkligt att det inte funkar då. :confused:
 

macallan

Cartier
Jag håller på att lägga marksten. Plattor som är 210x140x50. Jag kommer att behöva en jäkla massa halva stenar. Frågan är om man ska hyra en stensåg eller en stensax. Sågen väsnas och är 3 ggr så dyr, men säkert mer exakt.Vet inte om sax fungerar bra, men eftersom jag i stort sett bara ska dela stenar på mitten så borde det gå bra. Nån som provat och kan komma med goda råd?
20200721_194750.jpg
20200721_194733.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag har en router som delar ut 2 nätverk där det ena heter Asus och det andra Asus_5g. Kan det vara som @Lutte säger att frun är inloggad på det ena medans du och dottern+chromecasten är inne på det andra?
De två trådlösa nätverken går ju till samma nätverk, det är bara det att Asus valt att separera 5Ghz från 2,4Ghz med två olika namn, men man når samma saker.
Mer troligt är att @Strindberg s fru inte alls kopplat sin lur via wifi.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
De två trådlösa nätverken går ju till samma nätverk, det är bara det att Asus valt att separera 5Ghz från 2,4Ghz med två olika namn, men man når samma saker.
Mer troligt är att @Strindberg s fru inte alls kopplat sin lur via wifi.

Det beror väl på routern? Funkade aldrig så för mig i alla fall, chromecasten krävde att man var på 2,4ghz nätet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De två trådlösa nätverken går ju till samma nätverk, det är bara det att Asus valt att separera 5Ghz från 2,4Ghz med två olika namn, men man når samma saker.
Mer troligt är att @Strindberg s fru inte alls kopplat sin lur via wifi.
Njae, det är visserligen samma router, men det blir två separata nätverk med olika ip. Jag har exempelvis skrivaren på 2,4Ghz nätet men min dator och mobil på 5Ghz. Om jag ska skriva ut trådlöst måste jag byta nätverk på datorn eller mobilen först
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det beror väl på routern? Funkade aldrig så för mig i alla fall, chromecasten krävde att man var på 2,4ghz nätet.

Njae, det är visserligen samma router, men det blir två separata nätverk med olika ip. Jag har exempelvis skrivaren på 2,4Ghz nätet men min dator och mobil på 5Ghz. Om jag ska skriva ut trådlöst måste jag byta nätverk på datorn eller mobilen först
Aha, märkligt. Jag hade iaf en Asus router som fungerade som jag beskrev. Det var vara två olika SSID men fortfarande samma subnät och jag utgick därmed ifrån att det var samma här. Är det uppsatt så som standard? I vilket fall förstår jag då att varken chromecast, airplay eller utskrifter funkar då de kräver att man sitter på samma nät.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Samma wifi, och min router har också ”separata” 2.4/5 ghz.
Nu visar det sig att det funkar i svt-appen, men inte i netflix.
 
Topp