• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Aha, märkligt. Jag hade iaf en Asus router som fungerade som jag beskrev. Det var vara två olika SSID men fortfarande samma subnät och jag utgick därmed ifrån att det var samma här. Är det uppsatt så som standard? I vilket fall förstår jag då att varken chromecast, airplay eller utskrifter funkar då de kräver att man sitter på samma nät.

Jag tror att trådlösa enheter för det mesta är kinkiga med ssid. Allt med kabel kan däremot prata med båda samtidigt och vice-versa.

Samma wifi, och min router har också ”separata” 2.4/5 ghz.
Nu visar det sig att det funkar i svt-appen, men inte i netflix.

Funkar det i en app men inte en annan är standardlösningen att ta bort den som krånglar och lägga in den igen. För då är min erfarenhet att felet antingen är tillfälligt pga en uppdatering eller liknande, eller helt random och omöjligt att lösa med felsökning.

Vad baseras fordonsskatten på?
(jag tittar på att köpa en ny begagnad bil och har två närmast identiska kandidater där ena har 1700 i skatt o den andra 2700 i skatt, med samma modell, motor, drivlina, modellår, osv, varför?)

(jag tittar på att köpa en ny begagnad bil och har två närmast identiska kandidater där ena har 1700 i skatt o den andra 2700 i skatt, med samma modell, motor, drivlina, modellår, osv, varför?)
Det är väl i största del baserat på hur mycket koldioxid bilen släpper ut?

Den ena bilen har kanske mycket mer utrustning?
Dvs den är så troligtvis tyngre vilket resulterar i mer utsläpp

1000kr mer verkar dock mycket i skillnad...

Senast ändrad:
Samma modellår är inte relevant om skatten har ändrats, det beror på när den är registrerad i Sverige. Om en t.ex. är registrerad på våren och den andra på hösten när skatten ändrades på sommaren så är det olika skattesatser på dem.

4E2BFB50-8340-49A7-9A69-E9ADC2E3F260.jpeg
Någon som vet vad denna ”vägg” är tillför som är kring kranen? Bilden är tagen utanför kungens kurva och har säkert med förbifart stockholm att göra, men är intresserad av vad dessa två halvcirklarna har för syfte?

Har aldrig arbetat med stensax men.den ger säkert snyggare snitt, som du skriver. Om dina kapad ändar enbart blir synliga uppifrån (ej från sidan) är ju ett alternativ att köpa en bra stenklinga till en vinkelslip och spåra i stenen (ju djupare desto bättre) och sedan knäcka. Men du är väl redan klar med ditt projekt med tanke på att det är torsdag idag :)
Jag håller på att lägga marksten. Plattor som är 210x140x50. Jag kommer att behöva en jäkla massa halva stenar. Frågan är om man ska hyra en stensåg eller en stensax. Sågen väsnas och är 3 ggr så dyr, men säkert mer exakt.Vet inte om sax fungerar bra, men eftersom jag i stort sett bara ska dela stenar på mitten så borde det gå bra. Nån som provat och kan komma med goda råd?
20200721_194750.jpg
20200721_194733.jpg

Har aldrig arbetat med stensax men.den ger säkert snyggare snitt, som du skriver. Om dina kapad ändar enbart blir synliga uppifrån (ej från sidan) är ju ett alternativ att köpa en bra stenklinga till en vinkelslip och spåra i stenen (ju djupare desto bättre) och sedan knäcka. Men du är väl redan klar med ditt projekt med tanke på att det är torsdag idag :)
Inte klar på långa vägar :). Sparar halvorna till sist. Funderar mer och mer på en bra klinga. Har en stor bra vinkelslip. Men det är så jäkla många som ska kapas..

Jag byggde en trappa förra sommaren som består av granitblock med 100mm tjocklek. Funderade på att hyra en liknade stenkap men satsade istället på att köpa en mycket bra skiva (=dyr) till min stora vinkelslip. Nu renoverar jag mycket och äger hellre än hyr men det fungerade bra. Den bensindrivna stenkapen har högre kapacitet men väsnas och skitar ner likvärdigt (om än under kortare tid). Den andra stenkapen har jag ingen erfarenhet av men förefaller smakfull. Om man fokuserar på att klyva sten under så begränsad tid som möjligt så kanske det är bäst att hyra stenkapen.
Jag menade mer en sån här, går i en hejdundrandes fart att kapa med.
hc210-0372.png

Den var ju häftig. Den varianten finns dock inte där jag brukar handla/hyra.

Det var min ursprungliga fråga. Stensåg eller stensax. Hyra en dag på Bauhaus och bara dela sten.
Vad är det för sten? Tänker att med betongsten bör saxen vara enklare/snabbare, men har du natursten kanske de blir lite hårda för saxen?
En såg är rätt högljudd och det dammar alt kladdar rätt bra, å andra sidan kan du gör snitt och urtag i stenen vid behov.
Saxen bör vara betydligt mer effektiv om den klarar stenen och om du bara behöver raka snitt.
Ta med en sten till och be att få prova saxen?

Kanske inte helt rätt tråd, men trodde poängen var att man skulle slippa se inlägg och trådar från ignorerade medlemmar?
Screenshot_20200803_113240.jpg

Haha. Man har ju så länge trott att en utförsäljning förr eller senare tar slut, men verkar inte gälla hans annons, likt Ur&Penn.

Själv irriterar jag mig generellt på att Lifestyle visas i rutan med ”Nya inlägg”. Det borde, enligt mig, vara till för att man ska spontanklicka på en tråd som väcker ens intresse. Då borde det vara vigt åt de avdelningar där det diskuteras klockor och inte Lifestyle. Framförallt inte Lifestyles köp och sälj. Jag är nog lika trött på att se partiet slipsar dyka upp i mitt flöde som du är på utförsäljningen av banden :)

1048505A-D04B-47DA-B7D9-775429A52E97.jpeg
Okej prova här!
Hur mycket är rimligt att tappa i hastighet från sin fiberuppkoppling om man kör wifi och man utgår ifrån att alla förutsättningar är optimala? Eller är det helt omöjligt att ge ett generellt svar på kanske?
Bytte till Bahnhof för en tid sedan. 1000Mbit/S. Full fart /nåja, 925-950) när vi sitter nära routern i samma rum. Tappade en del ju längre ifrån vi kom såklart. Investerade då i TP link´s MESH system Deco. Kan numera sitta i trädgården och surfa i anständig hastighet. Klagandet på att det är dålig mottagning i andra rum har upphört totalt.
https://www.kjell.com/se/produkter/...jGogw1cvoEwysXIqfysaAivXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Just nu i ett rum som ligger längst bort från huvudroutern;

Själv irriterar jag mig generellt på att Lifestyle visas i rutan med ”Nya inlägg”. Det borde, enligt mig, vara till för att man ska spontanklicka på en tråd som väcker ens intresse. Då borde det vara vigt åt de avdelningar där det diskuteras klockor och inte Lifestyle. Framförallt inte Lifestyles köp och sälj. Jag är nog lika trött på att se partiet slipsar dyka upp i mitt flöde som du är på utförsäljningen av banden :)
Äsch, det får mig att tänka på slips-gate där @grodslukarenx var Sherlock Holmes. Det får mig allt att le. Tack @grodslukarenx!

Tillbaka
Topp