• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Man bär vanligtvis klocka på den icke-dominanta handleden vilket är förståeligt då man kan se tiden även om man är upptagen med något men av någon anledning bär barn nästan alltid klocka på motsatt handled. Finns det någon anledning till det? Känns det spontant mer naturligt att bära på höger (om man är högerhänt och vice versa) men att man så småningom upptäcker att det är opraktiskt?

För en annan känns det helt främmande att bära klockan på höger trots att man alltid hade det som barn.

Jag bär klockan på min dominanta hand(vänster). Av den enkla anledningen att jag fått lära mig det är ohyfsat att "flasha" med dyra saker. Så när jag hälsar på folk så gör jag det med höger hand och således trycker jag inte upp min klocka i huvudet på folk.

Men vet inte vad som är "rätt".

Och hade klockan på vänster även som barn.

• Like
Reactions: HSK
Någon som vet om FedEx-försändelser tas över av t ex Postnord när det ankommer Sverige? Jag har en försändelse från Luxire som skickas med FedEx, men om man läser runt lite, inte är den bästa speditören. Kom aldrig fram på telefon och mail besvaras ej.

Någon som vet om FedEx-försändelser tas över av t ex Postnord när det ankommer Sverige? Jag har en försändelse från Luxire som skickas med FedEx, men om man läser runt lite, inte är den bästa speditören. Kom aldrig fram på telefon och mail besvaras ej.
Nej.

det "ska" bara vara paket skickade via statliga postverk som tas över av Postnord. De andra är ju egna speditionsfirmor...

Om man ska ringa till FedEx fastnar man först i en enormt lång harang med "tryck 1 för X", "tryck 2 för Y" osv, sedan ringsignaler i all oändlighet som aldrig blir besvarade.
Mail fick jag svar på till slut, men det tog nog tio dagar...

Förstår, aldrig sett så dåliga omdömen som FedEx har. Verkar vara helt befogade med…
Du har säkert rätt, personligen tyckte jag Postnord sjönk så lågt ett tag att jag förträngt de debackel jag haft med Fedex, DHL, Shenker osv. DHL har varit stabilast, men även de strular ibland...

Det beror på var du bor. De har väldigt dålig täckning i Sverige så om du bor utanför top 10 eller så så samarbetar de med bl.a. PN.

4:26 in i filmen - varför sprayas bilen med grå färg? Senare i filmen spryas karoasen med sin röda finala färg

4:26 in i filmen - varför sprayas bilen med grå färg? Senare i filmen spryas karoasen med sin röda finala färg
Grundfärgen är grå. Den fäster i stålet och den röda färgen fäster i grundfärgen. Sen är det nog lättare att se ojämnheter när man slipar. Den grå grundfärgen är lättare att slipa då den är matt.

Senast ändrad:
Har en ruta på min paddas skärm jag inte känner igen - vad är det?
5923E059-4721-464A-AEFA-9095EC8AF8D3.jpeg

Det känns lite löjligt att spara in på en i sammanhanget minimal kostnad för en frys som kostar 10 papp men många bäckar små antar jag... 🤷‍♂️ Man skulle snarare kunna vända på det och se det som ett försäljningsargument om någon började inkludera en LED-list.

Det känns lite löjligt att spara in på en i sammanhanget minimal kostnad för en frys som kostar 10 papp men många bäckar små antar jag... 🤷‍♂️ Man skulle snarare kunna vända på det och se det som ett försäljningsargument om någon började inkludera en LED-list.
Det är nog en kombination av faktorer. En är att frysen oftast är rätt tätt packad med korgar eller lådor, så en invändig belysning skulle ändå inte göra så mycket nytta.

Man räknar nog även in kostnaden för om lampan skulle gå sönder, garanti, admin, osv...

Men ja, många bäckar små. Som när SAS beslutade att man skulle ha en halv oliv istället för en hel i deras sallader. Har för mig att de sparade in 2.5 miljoner 😬

Dagens dubbel: varför finns det inga obemannade bensinstationer som tar kontaktlös betalning? Jag var på väg till jobbet för ett tag sedan och behövde tanka men insåg på vägen att jag inte hade korthållaren med mig. Inga problem tänkte jag, jag har ju Google pay!

Jag tror att jag stannade till vid fem-sex olika stationer men ingen av dem tog kontaktlös betalning, däremot hade varenda jäkla station sedelinkast som om det vore 1995. Det slutade med att jag fick gå in på en bemannad station, lämna min telefon som pant för att kunna tanka och därefter komma in i butiken igen för att betala med mobilen.

Jag är rätt säker på att det infördes krav på att alla kortterminaler skulle vara tvungna att acceptera kontaktlös betalning vid årsskiftet men bensinstationer verkar vara något slags undantag. Jag har för mig att någon kedja (ST1?) har så att man kan betala med deras app om man registrerar konto och ansluter kort osv. men nu syftar jag på traditionell kontaktlös betalning/NFC.

Dagens dubbel: varför finns det inga obemannade bensinstationer som tar kontaktlös betalning? Jag var på väg till jobbet för ett tag sedan och behövde tanka men insåg på vägen att jag inte hade korthållaren med mig. Inga problem tänkte jag, jag har ju Google pay!

Jag tror att jag stannade till vid fem-sex olika stationer men ingen av dem tog kontaktlös betalning, däremot hade varenda jäkla station sedelinkast som om det vore 1995. Det slutade med att jag fick gå in på en bemannad station, lämna min telefon som pant för att kunna tanka och därefter komma in i butiken igen för att betala med mobilen.

Jag är rätt säker på att det infördes krav på att alla kortterminaler skulle vara tvungna att acceptera kontaktlös betalning vid årsskiftet men bensinstationer verkar vara något slags undantag. Jag har för mig att någon kedja (ST1?) har så att man kan betala med deras app om man registrerar konto och ansluter kort osv. men nu syftar jag på traditionell kontaktlös betalning/NFC.
Det är ganska många som har en app som går att betala med...
Ingo och Volvia har jag kollegor som har app till. Den känner av via GPS vilken station du är vid, sedan väljer man bara pump och tankar...

Det är ganska många som har en app som går att betala med...
Jo, men då är man ju tvungen att antingen hålla sig till en och samma kedja alt. registrera sig hos alla för att kunna tanka lite varstans. Jag undrade mest över kravet kring att alla terminaler måste acceptera NFC-betalning men att just bensinstationer av någon anledning verkar vara undantagna från detta.

Jo, men då är man ju tvungen att antingen hålla sig till en och samma kedja alt. registrera sig hos alla för att kunna tanka lite varstans. Jag undrade mest över kravet kring att alla terminaler måste acceptera NFC-betalning men att just bensinstationer av någon anledning verkar vara undantagna från detta.
Är det verkligen ett krav? Var hittar jag den informationen?

Är det verkligen ett krav? Var hittar jag den informationen?
Jag kanske har missförstått något men som jag minns det hade både Visa och Mastercard det som krav för något år sedan för alla terminaler som tar deras kort och att det senare blev påtvingat genom EU-lagstiftning för samtliga terminaler sedan årsskiftet p.g.a. PSD2. Även om det nu inte har med PSD2 att göra så tar alla terminaler både Visa och MC vilket i praktiken i så fall gör det obligatoriskt oavsett om det nu faktiskt var ett krav från Visa/MC. 🤔

Jag ska försöka Googla lite och se om jag kan hitta någon relevant källa.

Jag hittade även något gammalt PDF-dokument från Mastercard som säger att de har krav på att alla terminaler måste ha stöd för NFC senast 1/1 2019 och Visa ska tydligen ha haft liknande krav.

Screenshot_20210801-205429_Google PDF Viewer.jpg

Jag hittade även något gammalt PDF-dokument från Mastercard som säger att de har krav på att alla terminaler måste ha stöd för NFC sedan senast 1/1 2019 och Visa ska tydligen ha haft liknande krav.

Screenshot_20210801-205429_Google PDF Viewer.jpg
Nu vet jag inte om jag missförstod något, men var inte problemet att du åkt ifrån korten? Det spelar väl ingen roll om de klarar NFC eller inte då?

(Jag håller f.ö. med om att alla j-a appar är värdelösa och ett gissel. Jag vägrar installera en app för varenda j-a kedja eller butik.)

Nu vet jag inte om jag missförstod något, men var inte problemet att du åkt ifrån korten? Det spelar väl ingen roll om de klarar NFC eller inte då?

(Jag håller f.ö. med om att alla j-a appar är värdelösa och ett gissel. Jag vägrar installera en app för varenda j-a kedja eller butik.)
Ja, men med tjänster som t.ex. Google, Samsung eller Apple pay så kopplar man dessa till sitt fysiska kort och har då en slags digital variant i mobilen, smartklockan, nyckelringen eller vad man nu använder för NFC-enhet och kan betala på samma sätt som om man hade haft kortet med sig, dvs. att man blippar sin NFC-enhet och eventuellt knappar in kod i de fall det krävs. 😊

Jag använder alltid mobilen och har egentligen bara med mig korthållaren som backup och för Coop som än idag inte har någon digital medlemslösning. Ja, och för att kunna tanka då så klart. 😁

Av någon anledning så får jag upp sånt här på Instagram.

Vad betyder den där fåniga klappningen som alla gör? 🤨

Edit: Jag listade ut det själv genom att slå på ljudet på telefonen. De klappar tydligen i takt :banghead:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp