• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Kan vara bra att lära sig tolka prognoser också. T ex vad % regn exempelvis avser. Menar inte att insinuera något här, men gör det ändå. 😄

Superintressant. Så 0% kan alltså vara lätt ihållande duggregn i en timme så som det har varit hos mig nu men där den lokala SMHI-prognosen säger 0%?

Superintressant. Så 0% kan alltså vara lätt ihållande duggregn i en timme så som det har varit hos mig nu men där den lokala SMHI-prognosen säger 0%?

Det kan ju vara det klassiska undantaget som bekräftar regeln. ☺️

Hade vi inte en hyffsat aktiv fotograferingstråd i lifestyle? Jag verkar vara sämst på att söka här. Hittar bara någon gammal som inte postats i sen 2019.

Hade vi inte en hyffsat aktiv fotograferingstråd i lifestyle? Jag verkar vara sämst på att söka här. Hittar bara någon gammal som inte postats i sen 2019.

Vänligen,
Martin

Någon Instagramräv som kan svara på varför jag inte kan se kommentarer i andras trådar? Är inpingad i en tråd där @seikodiverr fotat, men när jag går in i posten är det noll kommentarer. Jag kan inte heller svara direkt från mina notiser och man vill ju inte verka vara en otrevlig jäkel och strunta i ett svara när man får frågor.

Skärmavbild 2021-09-18 kl. 06.44.45.png Skärmavbild 2021-09-18 kl. 06.45.09.png

Jag har fått in något slags larver. Äckligt som fan. En och annat pälsänger har jag haft förut, men de här små rackarna har jag aldrig sett tidigare. Typ 8 mm långa, 1 mm tjocka, alla jag sett (ett tiotal, i olika rum) har varit typ lika stora.
Tilläggas bör att vi har det klart renare än snittet hemma, av olika anledningar.
1CE02687-1222-47A5-A135-670E909CA167.png

Jag har fått in något slags larver. Äckligt som fan. En och annat pälsänger har jag haft förut, men de här små rackarna har jag aldrig sett tidigare. Typ 8 mm långa, 1 mm tjocka, alla jag sett (ett tiotal, i olika rum) har varit typ lika stora.
Tilläggas bör att vi har det klart renare än snittet hemma, av olika anledningar.
Så de finns lite överallt, inte bara i närheten av t.ex. kläder eller mat? Extremt svårt att svara på gissar jag. Det finns ofantligt många olika insekter som har små vita larver... kräver nog en expert.

Så de finns lite överallt, inte bara i närheten av t.ex. kläder eller mat? Extremt svårt att svara på gissar jag. Det finns ofantligt många olika insekter som har små vita larver... kräver nog en expert.
”Överallt” är kanske att över driva. Har hittat tre stycken på dotterns säng, två i garderoben där jag och frun förvarar typ byxor vi haft på oss på jobbet en dag eller två och en på golvet i lekrummet.
Men ”tyg” är nog den gemensamma nämnaren. Har kollat larver efter klädesmal, men det länns skumt i och med att jag aldrig sett någon mal.

”Överallt” är kanske att över driva. Har hittat tre stycken på dotterns säng, två i garderoben där jag och frun förvarar typ byxor vi haft på oss på jobbet en dag eller två och en på golvet i lekrummet.
Men ”tyg” är nog den gemensamma nämnaren. Har kollat larver efter klädesmal, men det länns skumt i och med att jag aldrig sett någon mal.

Där har jag frågat tidigare gällande skadedjur och fått utförligt svar.

Har ni mycket ekar (träd) i närheten, hur mår dom i så fall? Funderar på om det kan vara Ekstyltmal.

Efter att ha jämfört den något suddiga bilden med bilder på Google så lutar jag ändå åt mal.

Byxor och säng, får mig att tänka på

Har kontaktat anticimex nu.

Där har jag frågat tidigare gällande skadedjur och fått utförligt svar.
Tack, fråga skickad.
Har ni mycket ekar (träd) i närheten, hur mår dom i så fall? Funderar på om det kan vara Ekstyltmal.
Bor ju i typ Norrland. Har knappt sett en ek. :)
Efter att ha jämfört den något suddiga bilden med bilder på Google så lutar jag ändå åt mal.
Håller med, fast så klnstigt att vi aldrig sett någon malrackare.
Byxor och säng, får mig att tänka på

Jag tänkte också att det på ngt vill skulle kunna komma ”från oss”. Har tyvärr googlat på en massa maskar man kan ha i kroppen, men det verkar inte stämma.

Har kontaktat anticimex nu.

Tack, fråga skickad.

Bor ju i typ Norrland. Har knappt sett en ek. :)

Håller med, fast så klnstigt att vi aldrig sett någon malrackare.

Jag tänkte också att det på ngt vill skulle kunna komma ”från oss”. Har tyvärr googlat på en massa maskar man kan ha i kroppen, men det verkar inte stämma.

Fast rätt skönt om det inte kommer från kidsen. Håller tummarna att det bara är något kryp som kommit in från naturen en stund och ingen ohyra.

Ska bli handledare för övningskörning. Distanskurs.
Kursen börjar nu i veckan men den där handledarboken missade jag att beställa.
Måste man ha den på plats eller är den mest till för bläddra-själv-när-du-känner-för det?

Ska bli handledare för övningskörning. Distanskurs.
Kursen börjar nu i veckan men den där handledarboken missade jag att beställa.
Måste man ha den på plats eller är den mest till för bläddra-själv-när-du-känner-för det?
Det är en fördel att ha den till hands, men var inget måste senast jag var tvungen att gå på handledarkurs, för ca 1,5 år sen.
Misstänker att det är för bil vi snackar nu?
Den ska ju vara ett stöd medan man övningskör med sin elev.

Jag har en bildskärm modell gammal. Som har DVI, Displayport och VGA. Ingen HDMI med andra ord.
Jag har en laptop modell ny, med endast HDMI.

Så HDMI -> DVI/VGA/Displayport.

Går det att använda vilken som helst kabel som gör displayport/DVI till HDMI?

Jag har en bildskärm modell gammal. Som har DVI, Displayport och VGA. Ingen HDMI med andra ord.
Jag har en laptop modell ny, med endast HDMI.

Så HDMI -> DVI/VGA/Displayport.

Går det att använda vilken som helst kabel som gör displayport/DVI till HDMI?

Jag tror du behöver en HDMI-adapter.

Jag tror du behöver en HDMI-adapter.

"Anslut en DisplayPort enhet till en HDMI skärm

Fungerar endast om bildkällan är displayport; HDMI från datorn till en skärm med DisplayPort fungerar alltså inte"

Från din länk. Vllket är alla jag hittar, lyckas inte hitta någon tvärtom.

Enligt mitt elbolag kan min elräkning Januari 2022 öka med motsvarande en halv SKX007.
Kanske dags att ta sig i kragen mao för på helåret 2022 kan det bli kostnader motsvarande en Grand Seiko 9F.

Hittade denna lampa i våra enheter, finns de nåt bättre alternativ för kapa elförbrukningen där?
96DF25E9-18E3-4521-A1EC-0953038BC2AC.jpeg

Tips i övrigt för en notorisk slösare rent ut sagt?

Tillbaka
Topp