• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Richie

Audemars
2-Faktor
Det är 2 rör & 2 tändare.
Har det suttit "fel" glimtändare i således? Eller fattar jag fel?
Nä i ditt fall klarar den tändaren både singel och serie.
Series

Jag har sett det där med elektronisk glimtändare och säkerhetsglimtändare, det verkar ju vettigt,
Näe din tändare fungerar för både serie och singel,
Står ju series 220-240v 4-22w
Singel 110-130v 4-22w
Singel 220-240v 4/6/8w

Driftspänningen på rören behöver inte tvunget vara 230v, ofta är det lägre,det styrs av drosseln.
Ibland kan man även utläsa på drosseln vilken typ av tändare man ska ha!

Det är rörigt,jag vet :)

Edit: det finns kanske armaturer där man har 2 rör och 2 tändare som trots detta är serie? Blev själv osäker nu..
Det går dock att se på armaturen hur det är trådat

Oklart om jag gjorde dig något klokare nu..
Tacka vet jag nya armaturer med HF-don :D Slipper men tänka på tändare
 
Senast ändrad:

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Näe din tändare fungerar för både serie och singel,
Står ju series 220-240v 4-22w
Singel 110-130v 4-22w
Singel 220-240v 4/6/8w

Driftspänningen på rören behöver inte tvunget vara 230v, ofta är det lägre,det styrs av drosseln.
Ibland kan man även utläsa på drosseln vilken typ av tändare man ska ha!

Det är rörigt,jag vet :)

Edit: det finns kanske armaturer där man har 2 rör och 2 tändare som trots detta är serie? Blev själv osäker nu..
Det går dock att se på armaturen hur det är trådat

Oklart om jag gjorde dig något klokare nu..
Tacka vet jag nya armaturer med HF-don :D Slipper men tänka på tändare
Tagit en bild på drosseln med. Kan inte förstå riktigt vad den säger.

A6287AB6-71F9-4E27-BBE8-D01376D4E4FD.jpeg


Men om jag fattat det rätt så kan jag köra på denna? Och det värsta som kan hända är att lysrören inte funkar och jag får köpa singel-varianten istället?

https://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-glimtändare-Philips/p/Pr363095000

Och de här lysrören?

https://www.bauhaus.se/osram-lysror-lumilux-t8-18w-830-g13
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
När det gäller herrparfymer, hur vet man att en parfym är fräsch och ny? Det säljs mycket parfym här, men jag har aldrig sett något bäst-före-datum angivet. Går det att se när en parfym tillverkades? Gammal herrparfym luktar inte gott så det är en big issue för mig.
Tja Scipio!
Alla ansenliga parfymtillverkare har en batchcode någonstans på flaskan (oftast under).
Då går du in på www.checkfresh.com, väljer parfymhus/tillverkare, skriver in batchcoden och du får svar vilket år, månad den lämnade fabriken. Sen har parfymer i regel en 36M-märkning vilket menar att tillverkaren rekommenderar att den förbrukas inom 36 månader efter öppnande.

väl mött!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tagit en bild på drosseln med. Kan inte förstå riktigt vad den säger.

A6287AB6-71F9-4E27-BBE8-D01376D4E4FD.jpeg


Men om jag fattat det rätt så kan jag köra på denna? Och det värsta som kan hända är att lysrören inte funkar och jag får köpa singel-varianten istället?

https://www.clasohlson.com/se/Elektronisk-glimtändare-Philips/p/Pr363095000

Och de här lysrören?

https://www.bauhaus.se/osram-lysror-lumilux-t8-18w-830-g13
Den drosseln är gjord så den kan köra både 1 enkelt rör på 36w eller 2x18w och då i serie.

Så ja, kör på det du länkar så ska det nog gå fint :) du ser ju att den du länkar heter S2-E (din nuvarande heter S2 och E står för elektronisk)
Precis som du säger är det värsta som kan hända att den inte tänder upp bara!

Edit: har du verkligen 2 tändare i armaturen?
 

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Den drosseln är gjord så den kan köra både 1 enkelt rör på 36w eller 2x18w och då i serie.

Så ja, kör på det du länkar så ska det nog gå fint :) du ser ju att den du länkar heter S2-E (din nuvarande heter S2 och E står för elektronisk)
Precis som du säger är det värsta som kan hända att den inte tänder upp bara!

Edit: har du verkligen 2 tändare i armaturen?
Japp, såhär ser det ut på respektive sida;

2C413BE0-605A-4168-BF03-977E1DBDA210.jpeg


F5CE78F5-37F8-4834-A577-6B6F9046190D.jpeg


Edit: och tack för hjälpen! :)
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Jag taggar in @MaBr och @laketwig då det känns som deras område och hoppas att det är OK men vem som helst är så klart fri att svara. :happyhappy:
Finns det någon som skulle ge en snabb och jätteförenklad förklaring till vad olika specifikationer inom fotografi innebär? Den enda termen jag känner till är brännvidd men pinsamt nog så vet jag faktiskt inte vad det innebär. Som exempel så köpte jag nyligen en telefon med dessa specifikationer för kameran:
12 MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/1.76", 1.8µm, Dual Pixel PDAF, OIS
64 MP, f/2.0, 29mm (telephoto), 1/1.72", 0.8µm, PDAF, OIS, 1.1x optical zoom, 3x hybrid zoom
12 MP, f/2.2, 13mm (ultrawide), 1.4µm, Super Steady video
Jag upplever att den producerar mycket s.k. bokeheffekt (jag tror att det kallas så i alla fall när allt som inte är i fokus suddas ut) och läste några kommentarer om att det berodde på kamerans specifikationer och någonting om ljusinsläpp.

Ja, ni hör ju vilken nivå det ligger på så en superförenklad förklaring till hur man tyder dessa f/1.8, 1.8µm osv. skulle uppskattas. :bag:
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Jag taggar in @MaBr och @laketwig då det känns som deras område och hoppas att det är OK men vem som helst är så klart fri att svara. :happyhappy:
Finns det någon som skulle ge en snabb och jätteförenklad förklaring till vad olika specifikationer inom fotografi innebär? Den enda termen jag känner till är brännvidd men pinsamt nog så vet jag faktiskt inte vad det innebär. Som exempel så köpte jag nyligen en telefon med dessa specifikationer för kameran:
Jag upplever att den producerar mycket s.k. bokeheffekt (jag tror att det kallas så i alla fall när allt som inte är i fokus suddas ut) och läste några kommentarer om att det berodde på kamerans specifikationer och någonting om ljusinsläpp.

Ja, ni hör ju vilken nivå det ligger på så en superförenklad förklaring till hur man tyder dessa f/1.8, 1.8µm osv. skulle uppskattas. :bag:
f/1,8 avser bländaren, dvs ljusinsläppet på optiken. Man brukar säga att det mänskliga ögat har 1. Förenklat har optiken i wide-format 1,8 dvs en stor bländare, bländarn i sin tur styr skärpedjupet, stor bländare=kort skärpedjup, vissa kallar det bokeh-effekt.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
f/1,8 avser bländaren, dvs ljusinsläppet på optiken. Man brukar säga att det mänskliga ögat har 1. Förenklat har optiken i wide-format 1,8 dvs en stor bländare, bländarn i sin tur styr skärpedjupet, stor bländare=kort skärpedjup, vissa kallar det bokeh-effekt.
Tack! Nu förekommer det säkert inte eftersom jag inte kan se någon nytta med det men teoretiskt sett så skulle alltså ett negativt bländartal (<1) leda till omvänd effekt, dvs. att fokus flyttar ut till periferin? Jag antar att syftet med en större bländare är att få ett ökat ljusinsläpp för att t.ex. kunna ta bättre bilder i mörker men skulle det vara möjligt att justera effekten med hjälp av mjukvara och på sätt "strypa" storleken eller är man helt utelämnad till hårdvaran?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag taggar in @MaBr och @laketwig då det känns som deras område och hoppas att det är OK men vem som helst är så klart fri att svara. :happyhappy:
Finns det någon som skulle ge en snabb och jätteförenklad förklaring till vad olika specifikationer inom fotografi innebär? Den enda termen jag känner till är brännvidd men pinsamt nog så vet jag faktiskt inte vad det innebär. Som exempel så köpte jag nyligen en telefon med dessa specifikationer för kameran:
Jag upplever att den producerar mycket s.k. bokeheffekt (jag tror att det kallas så i alla fall när allt som inte är i fokus suddas ut) och läste några kommentarer om att det berodde på kamerans specifikationer och någonting om ljusinsläpp.

Ja, ni hör ju vilken nivå det ligger på så en superförenklad förklaring till hur man tyder dessa f/1.8, 1.8µm osv. skulle uppskattas. :bag:
Det var ingen smal fråga precis! :D f/-talet är hur stor bländaröppning objektivet klarar av. Ju lägre det talet är desto större bländaröppning och mer ljusinsläpp så lite förenklat kan man säga att lägre är generellt bättre. Som @Perczek skriver så får man kortare skärpedjup med lägre f/-tal (större bländareöppning). Hur kort det blir beror på en massa faktorer som t.ex. brännvidd mm och inte bara bländaröppningen. Bokeh är bara ett finare ord för det område som är ut fokus (suddigt) framför eller bakom det man fotograferar.

Antal millimeter (26/29/13) är brännvidden och avser vinkeln som kameran ser i. Det är lite lurigt med brännvidd för brännvidden på objektivet kan ändras om man inte har en fullformatssensor (googla brännviddsförlängning).

1/1.76 är storleken på sensorn (36mm/1.76) och antalet µm misstänker jag att det är pixelstorleken på sensorn. OIS = Optical Image Stabilization. PDAF = Phase Detection Auto Focus (teknik för att hantera hur den ska autofokusera).

Typ så, du får nog googla och kolla lite Youtube-klipp om du vill veta mer om något specifikt område, finns massor att bra info. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det var ingen smal fråga precis! :D f/-talet är hur stor bländaröppning objektivet klarar av. Ju lägre det talet är desto större bländaröppning och mer ljusinsläpp så lite förenklat kan man säga att lägre är generellt bättre. Som @Perczek skriver så får man kortare skärpedjup med lägre f/-tal (större bländareöppning). Hur kort det blir beror på en massa faktorer som t.ex. brännvidd mm och inte bara bländaröppningen. Bokeh är bara ett finare ord för det område som är ut fokus (suddigt) framför eller bakom det man fotograferar.

Antal millimeter (26/29/13) är brännvidden och avser vinkeln som kameran ser i. Det är lite lurigt med brännvidd för brännvidden på objektivet kan ändras om man inte har en fullformatssensor (googla brännviddsförlängning).

1/1.76 är storleken på sensorn (36mm/1.76) och antalet µm misstänker jag att det är pixelstorleken på sensorn. OIS = Optical Image Stabilization. PDAF = Phase Detection Auto Focus (teknik för att hantera hur den ska autofokusera).

Typ så, du får nog googla och kolla lite Youtube-klipp om du vill veta mer om något specifikt område, finns massor att bra info. :)
Stort tack för det utförliga svaret! Nu blev man bara ännu mer nyfiken så jag får väl ta och läsa på "lite". :bookworm:
 

[Bobo]

Rolex
Stort tack för det utförliga svaret! Nu blev man bara ännu mer nyfiken så jag får väl ta och läsa på "lite". :bookworm:
Lycka till!
Om du bara är tillräckligt intresserad så kommer du lära dig. Jag var det alltså inte och använder bara "auto"-läget på min systemkamera...
Pärlor åt svin tror jag konceptet kallas.:p
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Stort tack för det utförliga svaret! Nu blev man bara ännu mer nyfiken så jag får väl ta och läsa på "lite". :bookworm:
Ett par förtydliganden:
Bokeh avser egentligen hur "suddigheten" ser ut, speciellt ur estetisk synpunkt. Fotografer vill ofta ha delar av bilden oskarp, och att den då ska se ut på ett visst sätt. Olika objektiv ger olika effekter beroende på hur de är konstruerade, det kan vara mjukt "luddigt", eller det kan vara tydliga hexagoner t.ex.

Brännvidden är avståndet där objektivet fokuserar. Alla har säkert använt ett förstorningsglas för att "bränna"; det är avståndet där ljuset samlas till en punkt. (Zoom-linser har variabel brännvidd.) Vad som är "normal", vidvinkel, och tele beror på storleken på sensorn/filmrutan. Eftersom det är rätt olika numera med olika digitala sensorer så översätter tillverkarna ofta den faktiska brännvidden till vad den skulle motsvara med den gamla klassiska 36mm-filmrutan som totalt dominerade fotografin förr. (Vilket kan vara förvirrande om det inte tydligt framgår om det är den faktiska eller översatta brännvidden som anges.)

Bländaren är ett mindre, justerbart, hål i objektivet. Mindre hål - mindre ljus (men större skärpedjup). Effekten på ljusmängden beror på brännvidden så i stället för att ange den i t.ex. millimeter (som inte säger något i sig) så anger man det i förhållande till brännvidden. T.ex. brännvidd 50mm med bländaröppning 36mm ger bländare 50/36 = 1,4.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ett par förtydliganden:
Bokeh avser egentligen hur "suddigheten" ser ut, speciellt ur estetisk synpunkt. Fotografer vill ofta ha delar av bilden oskarp, och att den då ska se ut på ett visst sätt. Olika objektiv ger olika effekter beroende på hur de är konstruerade, det kan vara mjukt "luddigt", eller det kan vara tydliga hexagoner t.ex.

Brännvidden är avståndet där objektivet fokuserar. Alla har säkert använt ett förstorningsglas för att "bränna"; det är avståndet där ljuset samlas till en punkt. (Zoom-linser har variabel brännvidd.) Vad som är "normal", vidvinkel, och tele beror på storleken på sensorn/filmrutan. Eftersom det är rätt olika numera med olika digitala sensorer så översätter tillverkarna ofta den faktiska brännvidden till vad den skulle motsvara med den gamla klassiska 36mm-filmrutan som totalt dominerade fotografin förr. (Vilket kan vara förvirrande om det inte tydligt framgår om det är den faktiska eller översatta brännvidden som anges.)

Bländaren är ett mindre, justerbart, hål i objektivet. Mindre hål - mindre ljus (men större skärpedjup). Effekten på ljusmängden beror på brännvidden så i stället för att ange den i t.ex. millimeter (som inte säger något i sig) så anger man det i förhållande till brännvidden. T.ex. brännvidd 50mm med bländaröppning 36mm ger bländare 50/36 = 1,4.
Detta med att bländartalet är en kvot av brännvid och öppning hade jag ingen koll på, men det förklarar ju varför många zoomobjektiv endast har det lägre bländartalet utzoomat, tex 28-135mm f/3,5-5,6. Vet du hur det funkar rent tekniskt med zoomare med samma lägsta bländaröppning, tex 24-105mm f/4L
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
När det gäller herrparfymer, hur vet man att en parfym är fräsch och ny? Det säljs mycket parfym här, men jag har aldrig sett något bäst-före-datum angivet. Går det att se när en parfym tillverkades? Gammal herrparfym luktar inte gott så det är en big issue för mig.

Du fick ett bra svar men jag tänkte addera lite. Det beror nämligen delvis på vad parfymen innehåller hur länge den håller.

Finns en hel vetenskap kring parfymer och hållbarhet, det här är en rätt bra artikel på ämen ink hållbarhetstider för oöppnade pch öppnade flaskor:

https://www.fragrancex.com/blog/does-perfume-expire/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tja Scipio!
Alla ansenliga parfymtillverkare har en batchcode någonstans på flaskan (oftast under).
Då går du in på www.checkfresh.com, väljer parfymhus/tillverkare, skriver in batchcoden och du får svar vilket år, månad den lämnade fabriken. Sen har parfymer i regel en 36M-märkning vilket menar att tillverkaren rekommenderar att den förbrukas inom 36 månader efter öppnande.

väl mött!
Tack, jag hade missat ditt svar. Om jag sålde bra parfym på KS, skulle jag se till att batchcoden finns med i bild och att länken www.checkfresch.com finns med i annonsen. Då kan man se hur gammal parfymen är innan man köper. Det är en keysellingpoint gentemot gammal herrparfym.
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Detta med att bländartalet är en kvot av brännvid och öppning hade jag ingen koll på, men det förklarar ju varför många zoomobjektiv endast har det lägre bländartalet utzoomat, tex 28-135mm f/3,5-5,6. Vet du hur det funkar rent tekniskt med zoomare med samma lägsta bländaröppning, tex 24-105mm f/4L
Inte i detalj, men jag kan bara tänka mig att det går att göra på ett sätt: Den måste justera bländaröppningen när man zoomar för att bibehålla samma kvot (ljusmängd).
Det innebär ju två saker:
  1. Det blir mer komplicerad mekanik (som tar plats och/eller kostar mer, och kan gå sönder)
  2. Det kräver en större diameter på objektivet än en med variabel max-bländare (med större linser och därmed högre vikt)
I princip måste inte ett zoom-objektiv med variabel max-bländare vara billigare eller sämre; man kan tänka sig att man kan göra ett sånt med fantastisk kvalité där man valt att göra så för att få ner vikt och storlek. Men, i praktiken verkar det vara så att det är de enklare objektiven som har variabelt max, när man går upp i kvalité så har de fast max-bländare.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inte i detalj, men jag kan bara tänka mig att det går att göra på ett sätt: Den måste justera bländaröppningen när man zoomar för att bibehålla samma kvot (ljusmängd).
Det innebär ju två saker:
  1. Det blir mer komplicerad mekanik (som tar plats och/eller kostar mer, och kan gå sönder)
  2. Det kräver en större diameter på objektivet än en med variabel max-bländare (med större linser och därmed högre vikt)
I princip måste inte ett zoom-objektiv med variabel max-bländare vara billigare eller sämre; man kan tänka sig att man kan göra ett sånt med fantastisk kvalité där man valt att göra så för att få ner vikt och storlek. Men, i praktiken verkar det vara så att det är de enklare objektiven som har variabelt max, när man går upp i kvalité så har de fast max-bländare.
Jo det stämmer att alla billigare har varierad och alla dyra fast. I de dyra finns naturligtvis även mer plats då man vill göra linserna så stora som möjligt av bildkvalitésynpunkt.
 

RosaCasio

Cartier
Kruvarna till våra handtag har börjat trilla ur en efter en av någon oklar anledning ( vet inte varför hålet dem har suttit i har vidgats)
upload_2020-5-25_15-48-46.png


Nu till min fråga, hur gör jag enklast/säkrast för att fylla hålen i dörren så jag kan skruva tillbaka skruvarna?
 
Topp