• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

marw

Panerai
2-Faktor
Ah, jag misstänkte att det kunde vara något i den stilen men ibland är ju de frysta bären från Sverige. Dessa behöver alltså inte kokas? Märkligt hur man dessutom bara rekommenderar kokning för hallon men övriga bär kanske inte är lika utsatta även om det låter märkligt om de kommer från samma länder. Tack för svar. :)
Jag har ätit frysta hallon från alla möjliga länder dagligen i minst fem år. Har det alltid ihop med nötter och honung i min yoghurt på morgonen, blir mycket gott och nyttigt. Aldrig kokat dem och brukar även utfodra mina barn med det samma. Tror inte ni behöver oroa er överdrivet mycket. Skulle jag lagt fem min på att koka dem varje morgon i fem år så landar vi på drygt sex dygns oavbrutet kokande. Tar hellre lite vinterkräksjuka...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har ätit frysta hallon från alla möjliga länder dagligen i minst fem år. Har det alltid ihop med nötter och honung i min yoghurt på morgonen, blir mycket gott och nyttigt. Aldrig kokat dem och brukar även utfodra mina barn med det samma. Tror inte ni behöver oroa er överdrivet mycket. Skulle jag lagt fem min på att koka dem varje morgon i fem år så landar vi på drygt sex dygns oavbrutet kokande. Tar hellre lite vinterkräksjuka...
Ja. Och min farfar har rökt cigaretter hela sitt liv utan att ta skada, så det där att tobak är skadligt det tror jag inte på.


P.S.
Ironi.
Dessutom så byter jag gärna bort frukosthallonen för att slippa magsjuka. Det räcker med dagisbarn..
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ja. Och min farfar har rökt cigaretter hela sitt liv utan att ta skada, så det där att tobak är skadligt det tror jag inte på.

P.S.
Ironi.
Dessutom så byter jag gärna bort frukosthallonen för att slippa magsjuka. Det räcker med dagisbarn..
Min poäng är att livet blir jävligt krångligt när man ska oroa sig för själva livet. När kostnaden för oron överstiger vinsten med att ev inte drabbas av problemet så uppstår svårigheter. Ännu större svårigheter uppstår när man trots alla försiktighetsåtgärder man vidtagit drabbas av problemet trots allt. Gillar man hallon så ät dem. Det är inte direkt så att merparten av världens övriga länder rekommenderar att hallonen ska kokas. Noro och Sapo virus kan finnas i alla frysta bär och som om det inte var nog så kan man också få hepatit a. Bjuder alla som oroar sig för hallonen på ett lästips i hängmattan.
91376_5dad832f89ecf@2x.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min poäng är att livet blir jävligt krångligt när man ska oroa sig för själva livet. När kostnaden för oron överstiger vinsten med att ev inte drabbas av problemet så uppstår svårigheter. Ännu större svårigheter uppstår när man trots alla försiktighetsåtgärder man vidtagit drabbas av problemet trots allt. Gillar man hallon så ät dem. Det är inte direkt så att merparten av världens övriga länder rekommenderar att hallonen ska kokas. Noro och Sapo virus kan finnas i alla frysta bär och som om det inte var nog så kan man också få hepatit a. Bjuder alla som oroar sig för hallonen på ett lästips i hängmattan.
91376_5dad832f89ecf@2x.jpg
Jo, jag håller till viss del med dig. Men jag reagerade på det anekdotbaserade datat som ställdes emot sjukvårdens inrapporterade data.

Livsmedelsverket ger nog inte ut rekommendationer hur som helst (hoppas jag). Och kanske, kanske bidrar hallonrekommendationen liiiite grand till att vi ligger i topp-10 i världen vad det gäller medellivslängd ;)
 

Josa

Omega
2-Faktor
Vet inte om jag är trög eller aldrig riktigt lärt mig hur man gör, men ”autofyllningshållaren” när man tankar. Är den konstant sönder och klickar direkt eller gör jag bara inte rätt? Jag sätter igång och trycker in hållaren sen klickar den tillbaka. har dock stött på några som funkar och har inte gjort något annorlunda än annars. Någon som har en instruktionsmanual?
 

demondave

Rolex
Vet inte om jag är trög eller aldrig riktigt lärt mig hur man gör, men ”autofyllningshållaren” när man tankar. Är den konstant sönder och klickar direkt eller gör jag bara inte rätt? Jag sätter igång och trycker in hållaren sen klickar den tillbaka. har dock stött på några som funkar och har inte gjort något annorlunda än annars. Någon som har en instruktionsmanual?

Tror många mackar har tagit bort den funktionen numer av säkerhetsskäl. Kanske lättare att glömma slängen i bilen med den aktiverad. Kan lova dig att man svär när den inte funkar på lastbilspumpen och man ska ha en halv kubik..
 

Josa

Omega
2-Faktor
Tror många mackar har tagit bort den funktionen numer av säkerhetsskäl. Kanske lättare att glömma slängen i bilen med den aktiverad. Kan lova dig att man svär när den inte funkar på lastbilspumpen och man ska ha en halv kubik..
Säkerhetsskäl... säger en del om mänskligheten. Men tack, då känner jag mig mindre trög. Av nyfikenhet, hur lång tid tar det ungefär att tanka en halv kubik? Det finns väl en knapp för att aktivera högre tryck/snabbare flöde.
 

ScubaKing

Audemars
Jag har precis skaffat Spotify Premium (jag vet jag är jävligt sen), och jag gillar det som fan. Men hittar inte alla låtar jag vill ha på Spotify. Jag har dem som Mp3 på min dator. Kan jag på något sätt lägga till dessa Mp3-filer från min dator till min spel lista på Spotify? Jag behöver inte dela dem med andra, bara jag har allting på samma ställe liksom och kan lyssna via Spotify.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har precis skaffat Spotify Premium (jag vet jag är jävligt sen), och jag gillar det som fan. Men hittar inte alla låtar jag vill ha på Spotify. Jag har dem som Mp3 på min dator. Kan jag på något sätt lägga till dessa Mp3-filer från min dator till min spel lista på Spotify? Jag behöver inte dela dem med andra, bara jag har allting på samma ställe liksom och kan lyssna via Spotify.

https://support.spotify.com/se/using_spotify/features/listen-to-local-files/
 

demondave

Rolex
Säkerhetsskäl... säger en del om mänskligheten. Men tack, då känner jag mig mindre trög. Av nyfikenhet, hur lång tid tar det ungefär att tanka en halv kubik? Det finns väl en knapp för att aktivera högre tryck/snabbare flöde.

Runt åtta minuter inklusive att rota fram arbetshandskarna och stoppa in kortet. Finns ju gränser för hur fort det går att pumpa utan att allt svätter överallt :)

Inte alls arbetsskadad av att jobba med en färdskrivare som registrerar allt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte om jag är trög eller aldrig riktigt lärt mig hur man gör, men ”autofyllningshållaren” när man tankar. Är den konstant sönder och klickar direkt eller gör jag bara inte rätt? Jag sätter igång och trycker in hållaren sen klickar den tillbaka. har dock stött på några som funkar och har inte gjort något annorlunda än annars. Någon som har en instruktionsmanual?
Funkar typ alltid för mig, men då tankar jag mest Preem och st1 också.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
En del vägar upprättades även längs befintliga natur- och gamla kostigar.
Tack för förklaringen. Jag kan köpa att man drog vägarna runt gårdarna istället för rakt igenom men tycker dock fortfarande att det känns lite svajigt då vägarna är bra krokiga på många ställen. Är/var tomtgränserna verkligen uppdelade så pass slingrigt och exakt att de går några meter åt vänster, därefter några meter åt höger, sedan vänster igen osv? o_O

Kan ha legat en stor sten i vägen också.;) eller så följer vägen ett vattendrag.
Minsta motståndets lag gällde.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Dagens fråga till kontorsfolket, och andra med! Får man ha shorts på jobbet eller inte?
Absolut inte! På kontoret har man vuxenbyxor punkt.
Cyklar du till jobbet o prompt måste ha shorts då byter du om när du kommer fram. Någon slags profesionel respekt mot sig själv och sin omgivning måste man ha trots att det råkar vara hela 20 grader utomhus.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Vet inte om jag är trög eller aldrig riktigt lärt mig hur man gör, men ”autofyllningshållaren” när man tankar. Är den konstant sönder och klickar direkt eller gör jag bara inte rätt? Jag sätter igång och trycker in hållaren sen klickar den tillbaka. har dock stött på några som funkar och har inte gjort något annorlunda än annars. Någon som har en instruktionsmanual?
Brukar funka där jag oftast tankar, men det kan hända att vissa har tagit bort den som sagt. (Kanske vissa kedjor i så fall?) Men jag har även varit med om att den bara är kinkig och funkar dåligt. Ibland kan den vara känslig för vinkeln; sitter handtaget lite snett så hoppar den ur.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dagens fråga till kontorsfolket, och andra med! Får man ha shorts på jobbet eller inte?
Jag står i/äger en hyfsat ”premium” butik och har shorts hela sommaren. Folk handlar ändå, så uppenbarligen funkar det. Har självklart ”prydliga” shorts, och skjorta eller piké till. Och strumpor (ankel) samt rimliga, rena, sneakers.
Skulle det skrämma bort er som kunder, exempelvis @johpe ? Kan tänka mig att ändra mig, om försäljningen kan öka. :D
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag står i/äger en hyfsat ”premium” butik och har shorts hela sommaren. Folk handlar ändå, så uppenbarligen funkar det. Har självklart ”prydliga” shorts, och skjorta eller piké till. Och strumpor (ankel) samt rimliga, rena, sneakers.
Skulle det skrämma bort er som kunder, exempelvis @johpe ? Kan tänka mig att ändra mig, om försäljningen kan öka. :D
Nu var ju frågan till "kontorsfolket", med det tänker jag (och baserade mitt svar) på folk som jobbar på ett (ofta luftkonditionerat) kontor 90% av sin tid. Även om man inte i normala fall har kundkontakt så finns man och syns på kontoret i shorts när de tyska kunderna i mörk kostym och slips kommer så är det ju inte snyggt, i bästa fall stannar det där. Men du kanske blir inkallad på ett möte med dem för att svara på en ekonomisk/teknisk/annan fråga och att då glida in där i short är inte acceptabelt, och troligtvis väljer till o med din chef ngn annan person att svara på frågan för att du inte ser representabel ut (och då missar du chansen).

I butik är det väl lite annorlunda, och mycket beroende på vad man kränger, är det en cykelbutik funkar det väl med shorts men är det en delikatess/vin/smycken/kött- butik tycker jag fortfarande det handlar om lite professionalism och respekt mot medarbetare och kunder. Sen skulle jag inte ta min shopping elsewhere enbart för att säljaren har shorts på sig om han i övrigt är hel, ren, trevlig och har det jag är ute efter till korrekt pris. Men ett visst första intryck ger det iaf.

För mig hör shorts hemma på lediga stunder, gärna på gräsmattan, stranden, altanen eller dylikt. Jag har tex ofta ett par lediga, luftiga linnebyxor på mig även på solsemestern när det är dagar i stan istället för på stranden.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror många mackar har tagit bort den funktionen numer av säkerhetsskäl. Kanske lättare att glömma slängen i bilen med den aktiverad. Kan lova dig att man svär när den inte funkar på lastbilspumpen och man ska ha en halv kubik..
Du tankar väl med symbolen för lastbil på pumpen? Den går nämligen fortare...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Dagens fråga till kontorsfolket, och andra med! Får man ha shorts på jobbet eller inte?
Jag jobbar på ett litet kontor (< 20 pers), där vi normalt inte har kundkontakt eller andra besökare, så i princip är det inga regler när det gäller klädkod, så en del har shorts...
Men personligen har jag det aldrig, och jag gillar egentligen inte när andra har det. Dels är det luftkonditionering (som funkar rätt bra), så det kan bli rent av lite kyligt även under en värmebölja. Men jag vill helst slippa se håriga ben, och ännu värre, bara fötter, i köket och fikarummet, eller i konferensrummet där man ofta sitter lite trångt. (Allt detta före corona förstås.) Det är helt enkelt ofräscht.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag jobbar på ett litet kontor (< 20 pers), där vi normalt inte har kundkontakt eller andra besökare, så i princip är det inga regler när det gäller klädkod, så en del har shorts...
Men personligen har jag det aldrig, och jag gillar egentligen inte när andra har det. Dels är det luftkonditionering (som funkar rätt bra), så det kan bli rent av lite kyligt även under en värmebölja. Men jag vill helst slippa se håriga ben, och ännu värre, bara fötter, i köket och fikarummet, eller i konferensrummet där man ofta sitter lite trångt. (Allt detta före corona förstås.) Det är helt enkelt ofräscht.
Men om kvinnor har kjol är ok?
 
Topp