• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Scipio

Patek
2-Faktor
Kruvarna till våra handtag har börjat trilla ur en efter en av någon oklar anledning ( vet inte varför hålet dem har suttit i har vidgats)
upload_2020-5-25_15-48-46.png


Nu till min fråga, hur gör jag enklast/säkrast för att fylla hålen i dörren så jag kan skruva tillbaka skruvarna?
Masonit kanske? Jag menar masonit!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kruvarna till våra handtag har börjat trilla ur en efter en av någon oklar anledning ( vet inte varför hålet dem har suttit i har vidgats)
upload_2020-5-25_15-48-46.png


Nu till min fråga, hur gör jag enklast/säkrast för att fylla hålen i dörren så jag kan skruva tillbaka skruvarna?
Tryck in en tändsticka i hålet, skär av och upprepa vid behov till hålet är fyllt. Sen skruva i skruven igen.
 

Subc

Omega
Kul tråd!
Jag är i UK och kan ej dela internet från iPhone till iPad/dator. Blir ett utropstecken framför WiFi-symbolen på enheten som det ska delas till.
Återställt nätverksinställningar och hela telefon. Problemet kvarstår. Apple och Tre har ej funnit något fel. Någon som vart med om liknande?
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Kul tråd!
Jag är i UK och kan ej dela internet från iPhone till iPad/dator. Blir ett utropstecken framför WiFi-symbolen på enheten som det ska delas till.
Återställt nätverksinställningar och hela telefon. Problemet kvarstår. Apple och Tre har ej funnit något fel. Någon som vart med om liknande?

Kan det vara så att det är roamingen som spökar? I en del länder är internetdelning en tilläggstjänst till mobilabonnemang, kanske att det inte är aktiverat för Tres roamingpartner i UK?
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Jag omformulerar mig:

Kemiskt trä!
Kruvarna till våra handtag har börjat trilla ur en efter en av någon oklar anledning ( vet inte varför hålet dem har suttit i har vidgats)
upload_2020-5-25_15-48-46.png


Nu till min fråga, hur gör jag enklast/säkrast för att fylla hålen i dörren så jag kan skruva tillbaka skruvarna?

Enklast, skulle jag säga är att köpa ankarmassa eller vanlig PL200 påmpatron på närmsta byggvaruhus, skuva loss handtaget, trycka pipen direkt mot hålen och fylla, sedan direkt skruva tillbaka handtaget och vänta över natten. Inget kladd, kommer hålla sålänge ni har kvar dörren.
 

Exxet

Rolex
Jag testade faktiskt det för ett tag sedan men det funkade inte. Ska göra ett nytt försök. Tack
Är det en massiv dörr ska det funka med tandpetare/tändsticka, men är det en ihålig dörr så åker nog t p bara in i dörren, anledningen till att dom lossnar är förmodligen slitage/nötning, handtaget används, mitt tips är kanske inte så vackert men brukar funka, se bild.
Handtag.jpg

Eller kanske en sån här skruv: https://www.byggmax.se/skruv-med-ni...6QIVxA8YCh0CCgGcEAQYByABEgIszfD_BwE#743=28900
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Enklast, skulle jag säga är att köpa ankarmassa eller vanlig PL200 påmpatron på närmsta byggvaruhus, skuva loss handtaget, trycka pipen direkt mot hålen och fylla, sedan direkt skruva tillbaka handtaget och vänta över natten. Inget kladd, kommer hålla sålänge ni har kvar dörren.

Världens bästa uppfinning.
 

Subc

Omega
Kan det vara så att det är roamingen som spökar? I en del länder är internetdelning en tilläggstjänst till mobilabonnemang, kanske att det inte är aktiverat för Tres roamingpartner i UK?
Kanske, men borde ej tre vetat detta? Provat flera leverantörer, även tre-uk.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Kanske, men borde ej tre vetat detta? Provat flera leverantörer, även tre-uk.

Jag har faktiskt ingen aning, men det är nog min bästa gissning. Utropstecknet betyder ju att datorn har Wi-Fi men inte når internet, men frågan är var det tar stopp. Vad får den för ip-adress? Om du kör en traceroute från datorn när den är kopplad till telefonen, var är sista hoppet då? Når du internet från telefonen? Samma sak om du testar med kabel eller bluetooth från telefonen? Är det så att du behöver autentisera dig nånstans (à la SJs nät, något jag i och för sig verkligen inte tror är aktuellt i detta fallet eftersom det är ditt egna abonnemang, men kanske att roamingen skickar dig till nåt som ska godkännas).
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Var köper man kvalitets klädnypor? Pallar inte plastmöget mer. Vill ju kunna hänga ut mina briefs på tork även denna sommar.

bonus
0F8A6FFE-977C-474D-A9A2-CE171B265EB7.jpeg
 

Anti

Cartier
Vår förra hyresgäst lämnade kvar den här på balkongen när hon flyttade.
Men vad fasen är den till för?

9876E545-591F-49EB-8795-8CA4F3BE6151.jpeg
D2F6E68B-9FEE-42D8-BD09-8CB734E543D1.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur kommer det sig att det räcker med att skölja färska hallon men att man behöver koka frysta hallon för att de ska vara ätbara?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är inte att de är frysta det gäller i sig, det är de frysta importerade hallonen man bör koka: https://www.livsmedelsverket.se/liv...ning-hygien-forpackningar/tillagning/koka-bar
Ah, jag misstänkte att det kunde vara något i den stilen men ibland är ju de frysta bären från Sverige. Dessa behöver alltså inte kokas? Märkligt hur man dessutom bara rekommenderar kokning för hallon men övriga bär kanske inte är lika utsatta även om det låter märkligt om de kommer från samma länder. Tack för svar. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vi fortsätter med en till: är syftet med slingriga landsvägar att hålla nere hastigheterna? Det känns inte som att det finns någon annan rimlig förklaring till att man skulle anlägga vägar på det viset mitt ute i ingenstans när det inte finns några uppenbara hinder för raka och fina vägar.
 

[Bobo]

Rolex
Vi fortsätter med en till: är syftet med slingriga landsvägar att hålla nere hastigheterna? Det känns inte som att det finns någon annan rimlig förklaring till att man skulle anlägga vägar på det viset mitt ute i ingenstans när det inte finns några uppenbara hinder för raka och fina vägar.
Har fått för mig att det grundar sig i vem som ägde marken när vägen lades...
Vissa bönder ville inte ha en väg över åkern och därför drogs vägen runt hans mark.
Många moderna väga följer samma sträckning som dom gjorde när dom var små grusvägar.

När det byggs nytt tenderar det ju att gå mer raka spåret...
 
  • Like
Reactions: HSK

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har fått för mig att det grundar sig i vem som ägde marken när vägen lades...
Vissa bönder ville inte ha en väg över åkern och därför drogs vägen runt hans mark.
Många moderna väga följer samma sträckning som dom gjorde när dom var små grusvägar.

När det byggs nytt tenderar det ju att gå mer raka spåret...
Ja, och många vägar drogs långt före bilarna, så krokigheten påverkade knappast hastigheten (för häst med vagn och liknande).
Dessutom drogs de ofta från gård till gård, ibland rakt över gårdstunen, vilket inte heller var ett problem innan det blev bilväg...
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Har sängben universala mått? Dvs, kan jag köpa sängben till min Vikingsäng var som helst.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har fått för mig att det grundar sig i vem som ägde marken när vägen lades...
Vissa bönder ville inte ha en väg över åkern och därför drogs vägen runt hans mark.
Många moderna väga följer samma sträckning som dom gjorde när dom var små grusvägar.

När det byggs nytt tenderar det ju att gå mer raka spåret...

Ja, och många vägar drogs långt före bilarna, så krokigheten påverkade knappast hastigheten (för häst med vagn och liknande).
Dessutom drogs de ofta från gård till gård, ibland rakt över gårdstunen, vilket inte heller var ett problem innan det blev bilväg...
Tack för förklaringen. Jag kan köpa att man drog vägarna runt gårdarna istället för rakt igenom men tycker dock fortfarande att det känns lite svajigt då vägarna är bra krokiga på många ställen. Är/var tomtgränserna verkligen uppdelade så pass slingrigt och exakt att de går några meter åt vänster, därefter några meter åt höger, sedan vänster igen osv? o_O
 

[Bobo]

Rolex
Tack för förklaringen. Jag kan köpa att man drog vägarna runt gårdarna istället för rakt igenom men tycker dock fortfarande att det känns lite svajigt då vägarna är bra krokiga på många ställen. Är/var tomtgränserna verkligen uppdelade så pass slingrigt och exakt att de går några meter åt vänster, därefter några meter åt höger, sedan vänster igen osv? o_O
Kan ha legat en stor sten i vägen också.;) eller så följer vägen ett vattendrag.
Minsta motståndets lag gällde.
 
  • Like
Reactions: HSK
Topp