• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

@roosterman du som verkar vara Kungen av fälgar och mycket annat, är tvärdålig på att googla, vet inte vad jag ska googla på så att säga! Har hittat denna fälg, men vet inte vad den heter tyvärr, fanns inte med på länken du skickade förut heller. Hittade ett par på blocket, men dom är i ett skitdåligt skick dessvärre!
Brum brum.JPG
brum brum 1.JPG
vw fälgar 18.JPG

Jag har en gammal Logitech Z2300 inkopplad i TV´n i sovrummet. Det är ju ett system som från början införskaffades till PC´n så anslutningen är en vanlig 3,5 ljudkontakt.
Nu tänkte jag uppdatera TV´n till en ny, men upptäcker att det inte längre finns någon 3,5 kontakt för hörlurar eller ljudutgång på senaste modellerna av TV.
Däremot finns ju optisk utgång och HDMI... Frågan jag ställer mig (och er) är, finns det en konverter som gör att jag kan använda den optiska utgången till min 3,5 kontakt? Och om det finns, blir det bra ljud? Jag ska inte ha surround, endast stereo
1643823376846.png

1643823479690.png

@roosterman du som verkar vara Kungen av fälgar och mycket annat, är tvärdålig på att googla, vet inte vad jag ska googla på så att säga! Har hittat denna fälg, men vet inte vad den heter tyvärr, fanns inte med på länken du skickade förut heller. Hittade ett par på blocket, men dom är i ett skitdåligt skick dessvärre!
Brum brum.JPG
brum brum 1.JPG
vw fälgar 18.JPG
Dom satt på Golf Alltrack och heter Canyon ;)

Köpt lampetter att sätta upp på väggen. Kommer ha stearinljus i hållaren och funderar på hur stort avstånd jag behöver ha från ljuset till taket?

Jag har en gammal Logitech Z2300 inkopplad i TV´n i sovrummet. Det är ju ett system som från början införskaffades till PC´n så anslutningen är en vanlig 3,5 ljudkontakt.
Nu tänkte jag uppdatera TV´n till en ny, men upptäcker att det inte längre finns någon 3,5 kontakt för hörlurar eller ljudutgång på senaste modellerna av TV.
Däremot finns ju optisk utgång och HDMI... Frågan jag ställer mig (och er) är, finns det en konverter som gör att jag kan använda den optiska utgången till min 3,5 kontakt? Och om det finns, blir det bra ljud? Jag ska inte ha surround, endast stereo
1643823376846.png

1643823479690.png
Typ sån här:

Borde väl bli så bra ljud som den där antika högtalaren klarar av att leverera.. ;)

Typ sån här:

Borde väl bli så bra ljud som den där antika högtalaren klarar av att leverera.. ;)
Det är till sovrummet, så det låter mer än tillräckligt ;)

1643823376846.png

1643823479690.png

Kan det här vara något!

Förstår redan innan jag frågar frågan att det är väldigt olika, men jag har ändå funderat på nedan.

En pod som drivs av patreon och swish/spotify, när dem bjuder in gäster i podden, är det då ett betalt samarbete eftersom gästen förser podden med innehåll eller görs det gratis för att gästen (som ofta själv har kommersiella intressen) får uppmärksamhet/reklam ?

Hur får lökproducenter ihop sin business? Säljer en produkt som måste odlas och transporteras, i princip inte kostar någonting, och som handlas någon gång i veckan av hushåll som lagar mat hemma.
Måste erkänna att jag själv funderat lite över priset på lök, sjukt billigt är det. Dom skulle säkert kunna tredubbla priset utan att folk reagerade.

Hur får lökproducenter ihop sin business? Säljer en produkt som måste odlas och transporteras, i princip inte kostar någonting, och som handlas någon gång i veckan av hushåll som lagar mat hemma.
... och när allt detta görs i Nya Zeeland för att sedan skeppas, bokstavligen från andra sidan jorden, till en liten skit-ICA-butik i Sverige så undrar man ännu mer hur priset kan vara det det är.

Jag brukar slänga in matlådor i diskmaskinen.
Har läst olika artiklar kring detta.

Är det farligt att diska matlådor i diskmaskin? Vi snackar givetvis om moderna matlådor i plast som ska vara "mikrovågugnssäkra" dvs tåla hög effekt. Jag syftar alltså om det är säkert ur hälsoperspektiv (utsöndring av farliga plastämnen), inte bara kring om själva lådan/formen klarar diskmaskinen eller inte.

Senast ändrad:
Har läst olika motsägelsefulla nyhetsartiklar kring detta.

Är det farligt att diska matlådor i diskmaskin? Vi snackar givetvis om moderna matlådor i plast som ska vara "mikrovågugnssäkra" dvs tåla hög effekt.
Kan inte vara ett problem. Vad är temperaturen i en diskmaskin? 60-80 grader eller nåt sånt?
Matlådorna lär ju klara kokning med marginal.

Har läst olika artiklar kring detta.

Är det farligt att diska matlådor i diskmaskin? Vi snackar givetvis om moderna matlådor i plast som ska vara "mikrovågugnssäkra" dvs tåla hög effekt. Jag syftar alltså om det är säkert ur hälsoperspektiv (utsöndring av farliga plastämnen), inte bara kring om själva lådan/formen klarar diskmaskinen eller inte.
Kort svar: Idag ska alla plastlådor vara BPA-fria så det är mer eller mindre ofarligt. Sen bör man kanske undvika de allra billigaste varianterna då det känns tveksamt om man faktiskt kan lita på märkningen precis som med många andra billighetsprodukter.

Det finns dock även andra aspekter som gör att man kanske väljer bort plastlådor, t.ex. att de lätt blir slitna om man skär i dem vilket både påverkar utseendet och ökar risken för otrevliga bakterier att gro samt att de tenderar att kunna dra åt sig olja och liknande vilket gör dem flottiga och ibland svåra att diska ur till 100%.

Vilka länder har krav på 3 doser?

Något krav på just att du måste tagit 3 tror jag inte det finns?

Men beroende på när du tagit andra dosen så kan ditt vaccinationsbevis vara ogiltligt i vissa länder om du inte tagit 3 doser.
Såvitt jag förstått det är Kroatien, ( ditt vaccinationsbevis är giltigt 9 månader framåt från det du tagit andra dosen)
Schweiz och Österrike. (Giltligt 12mån framåt från andra dosen)

Men ta mitt svar med en nypa salt, detta är inte dagsfärska uppgifter och var & en får själv göra sin hemläxa om de ska ut och resa.

Vilka länder har krav på 3 doser?
Jag googlade lite av ren nyfikenhet och bl.a. NZ har krav på tre doser när det gäller vissa vaccin (dock inga som är aktuella i Sverige). För "våra" vaccin så är den tredje dosen egentligen bara en s.k. booster, dvs. påfyllnad som förlänger skyddet och det finns därför ingen egentlig anledning att kräva det om det nu inte är så att det börjar tappa effekt/giltighet så att säga som @Richie nämner ovan. 🙂

Tillbaka
Topp