Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På fråga ett skulle jag anta att det är förhoppningen att det är choklad i medaljen.. Mycket godare än guld/metallTvå korta ;
1. Varför tuggar alltid guldmedaljörerna på medaljen när de ska ta kort? Ser lite ut som om man skämtsamt vill verifiera äktheten? Varifrån kommer denna lite bisarra grej?
2. Varför döljer alltid häktade personer handklovarna med en tröja eller handduk?
Det är liksom uppenbart att deras händer är fastkedjade ändå?
1. https://olympics.com/en/featured-news/olympic-winners-athlete-bite-medal . Fotografer tycker tydligen att de ska göra det. Och det går antagligen tillbaks till (myten?) att man gjorde så förr när guld(mynt) var värda sin vikt i just guld och man ville kolla att det var äkta. Är det falskt har det inte samma mjukhet, eller så går det att bita igenom en tunn beläggning.Två korta ;
1. Varför tuggar alltid guldmedaljörerna på medaljen när de ska ta kort? Ser lite ut som om man skämtsamt vill verifiera äktheten? Varifrån kommer denna lite bisarra grej?
2. Varför döljer alltid häktade personer handklovarna med en tröja eller handduk?
1. https://olympics.com/en/featured-news/olympic-winners-athlete-bite-medal . Fotografer tycker tydligen att de ska göra det. Och det går antagligen tillbaks till (myten?) att man gjorde så förr när guld(mynt) var värda sin vikt i just guld och man ville kolla att det var äkta. Är det falskt har det inte samma mjukhet, eller så går det att bita igenom en tunn beläggning.
Jag skulle kunna säga, nej det gör dom inte, men du har uppenbarligen sett det vid flera tillfällen... Men kan det ha varit på film (som i fiktion)?Två korta ;
Jag skulle kunna säga, nej det gör dom inte, men du har uppenbarligen sett det vid flera tillfällen... Men kan det ha varit på film (som i fiktion)?
Det finns vad jag vet inget som föranleder detta i Sverige. Det finns olika anledning till varför man bojar någon, men jag har inte hört att det skulle finnas någon anledning att dölja detta. Oftast om det finns risk för våldsamheter eller flyktrisk bojar man. Alla häktade är inte bojade under transport. Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att den bojade vill ha med sig en jacka eller liknande efter att hen bojats, eller vill ta av sig ett klädesplagg, och sedan får släpa på det själv. Med mycket god vilja skulle man kunna tro att den som bojar är snäll och döljer detta för medier, familj eller liknande, men jag tror inte en person som gjort sig förtjänt av bojor ges sådan hänsyn.
![]()
![]()
![]()
![]()
Johanna Möller på väg till domstolenFast de där bilderna är nog mest på de som redan är dömda i tingsrätten? Jag kan ha fel. Men de som är dömda blir ju ändå oftast outade av pressen.
Nja jag har sett rätt många bilder från svenska nyhetssajter där de häktade döljer både feja och händer. Fasr varför de döljer ansiktet är för mig en annan gåta. Ev bilder är ju liksom alltid maskade.
Johanna Möller på väg till domstolen
![]()
bild tagen på hennes medhjälpare Raibis i Tingsrätten
![]()
Att misstänkta döljer sitt ansikte kan ha förklarliga skäl, man vill inte medverka på alla möjliga sätt, men att det döljs att den häktade är bojad kan jag inte påstå att jag tycker är vanligt förekommande. Jag har sett det i filmer där det ska döljas att man transporterar någon i ett färdmedel som delas av privatpersoner, flygplan, tåg osv.
Det är ju i princip bara fall som intresserar medier som det finns bilder ifrån, om du har några exempel får du gärna posta. Men även om det kan förekomma tror jag som sagt inte att det speciellt vanligt. Jag har en kompis som jobbar på häktet, jag ska fråga honom, men logiken säger att en person som förtjänat bojor inte får något skynke att dölja händerna under...
MacGyver-varianten i Excel..Excel / Google Sheets experter! Jag har ett enormt Google Sheets dokument med typ 20k rader där jag bara ska behålla var 4:e rad. Hur gör jag?
![]()
Jo, han bekräftade att det är ruskigt hårda regler kring de häktade och att dom absolut inte skulle få dölja händerna med något. Men, han jobbar på Kronobergshäktet, och det kan väl vara så att de bilder du sett är när någon blir "anhållen" på stan, på väg in i en bil eller liknande, och alltså inte är häktade eller befinner sig i tingsrätt eller liknande?Du kan ha rätt. Kanske ren slump att jag stött på bilder där den misstänkte döljer både det ena och det andra, men jag hittar inga bilder nu och det är ju typiskt. ^^ Stöter jag på nån sån bild postar jag givetvis.
Vore intressant att få höra din kompis erfarenheter.
Jo, han bekräftade att det är ruskigt hårda regler kring de häktade och att dom absolut inte skulle få dölja händerna med något. Men, han jobbar på Kronobergshäktet, och det kan väl vara så att de bilder du sett är när någon blir "anhållen" på stan, på väg in i en bil eller liknande, och alltså inte är häktade eller befinner sig i tingsrätt eller liknande?
Kung! Tack.MacGyver-varianten i Excel..
Skapa ny kolumn, skriv in i de första fyra cellerna 1, 2, 3, 4. Kopiera dessa celler (typ A1:A4) till nästa följande celler så att A1:A8 har 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3, 4.
Markera A1:A8 och dubbelklicka i den där lilla svarta rutan längst ner till höger i markeringen. Då auto-fylls resterande 19992 celler i kolumn A med talserien.
Välj Data och Auto-filter. Filtrera kolumn A på de siffror/rader du vill ta bort tex 1, 3, 4. Markera första raden, och sedan shift+ctrl+pilner för att markera resten. Högerklicka och välj radera (eller tryck ctrl+-).
Typ så. Har inte Excel framför mig.
Att jag skrev ”förtjänat” är precis som du skriver ur säkerhetssynpunkt och inte som något straff. Kanske var fel ordval, lägger in något mer neutralt.@BarbaBaba @spammerstakeahike
Det är mer regel än undantag att häktade bär fängsel under transport. Det händer att häktade vill dölja händer/ansikte. Vill dom det brukar det gå bra, till exempel mellan fordon och rättsal ellermellan fordon och sjukhus. En del skäms och vill ej visa sig medan vissa är stolta och gärna hamnar i tidningen.
" men logiken säger att en person som förtjänat bojor inte får något skynke att dölja händerna under..."
En häktad person straffas inte på det sättet, alla inskränkningar görs ur säkerhetssynpunkt. Inte heller en dömd person straffas på något sätt utöver frihetsberövningen.
@BarbaBaba @spammerstakeahike
Det är mer regel än undantag att häktade bär fängsel under transport. Det händer att häktade vill dölja händer/ansikte. Vill dom det brukar det gå bra, till exempel mellan fordon och rättsal ellermellan fordon och sjukhus. En del skäms och vill ej visa sig medan vissa är stolta och gärna hamnar i tidningen.
" men logiken säger att en person som förtjänat bojor inte får något skynke att dölja händerna under..."
En häktad person straffas inte på det sättet, alla inskränkningar görs ur säkerhetssynpunkt. Inte heller en dömd person straffas på något sätt utöver frihetsberövningen.
Han tänkte, hoppas han har en exitplan, relationer och giftemål är tunga grejer. Kolla hur det gick för mig.När min fru och jag gifte oss i tingsrätten såg vi en snubbe med handbojor. Han försökte inte dölja något. Såg nästan lite blasé och uttråkad ut.
Ni som råkar ha koll på Japan. Vad tror ni det är för sannolikhet att de öppnar upp för turister i maj?
Säkert efter april, under golden week vill man nog inte ha in fler folk som springer lösaMycket svårt att veta eftersom Japan är betydligt mer försiktiga än dom flesta andra länder.
Men ett är säkert är att det öppnas upp stegvis och när det blir vanliga turister utan karantän o.s.v. blir sist.
I slutet på förra året när det såg ut att ljusna och det började släppas in folk trodde mina kollegor i Sverige att det bara var att åka.
Men i själva verket var det ett mycket begränsat antal per dag med mycket krångel som karantän och inbjudan och daglig rapportering.
Jag tror att under 2022 kommer det att öppnas upp för turister men om det blir april eller september är svårt att gissa sig till.
Och du fick din boja samtidigtNär min fru och jag gifte oss i tingsrätten såg vi en snubbe med handbojor. Han försökte inte dölja något. Såg nästan lite blasé och uttråkad ut.
Är inte glas och display sammanfogade på digitalur?Det här med att oljefylla klockor… oftast på digitalklockor av förklarliga skäl.
Jag funderar på om det skulle fungera på samma sätt med någon typ av gelé mellan display och glas. Just för att få effekten av att siffrorna lyfts och betraktningsvinkeln blir så bra. Någon som vet eller har testat?
Menade antagligen kvartsur.Är inte glas och display sammanfogade på digitalur?
Är inte glas och display sammanfogade på digitalur?
Om du tänker på avståndet mellan LCD och glaset på klockan är det iaf på G-Shocks oftast relativt stort avstånd.Är inte glas och display sammanfogade på digitalur?
Jag kanske borde förtydliga, LCD digital-ur. Jag har sett ett antal som oljefyllt exempelvis gamla Casio F91W. Modulen med LCD’n ligger likt en urtavla under själva glaset som är fäst i boetten. Oljan ger effekten av att LCD’n är i nivå med glasetÄr inte glas och display sammanfogade på digitalur?
Där ser man, kan tycka de borde lärt av smarta ur och mobiler om inget annat.Jag kanske borde förtydliga, LCD digital-ur. Jag har sett ett antal som oljefyllt exempelvis gamla Casio F91W. Modulen med LCD’n ligger likt en urtavla under själva glaset som är fäst i boetten. Oljan ger effekten av att LCD’n är i nivå med glaset