• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Har kollat mitt mobo, och ser att M.2 kontakten har 4 "pinnar" på den kortare delen.
Men Mvme ssdn från Kingston ser man att hanen har 5 pinnar. Hur hänger det ihop?

Tittar man på bilder från internet tycks M2 kontakten på mobot ha 4 pinnar.

4305508_8.jpg
ULPCL.jpg
Har ditt mobo en enda M2 slot? 4 pinnar (A key slot) verkar användas mest till WiFi-kort.

Tack för gräv!
Hm. Jag har nog missat att kolla ovandelen på kontakten. För kontakten M ska den alltså ha 4 samt 5 "pinnar". Möjligt att jag bara tittade på de kontaktpinnar som syntes tydligast.
Visst är det sinnessjukt att det skall vara så krävande att grotta fram rätt nvme?
Jag skulle ringa, eller ännu hellre gå till webbhallen, dom är riktigt duktiga. Ta med moderkortet om du kan.

Visst är det sinnessjukt att det skall vara så krävande att grotta fram rätt nvme?
Jag skulle ringa, eller ännu hellre gå till webbhallen, dom är riktigt duktiga. Ta med moderkortet om du kan.

Ska nog kanske dra iväg ett mejl till butiken jag köpte den ifrån. De borde ju veta.
Mobot är monterat och klart så den tar jag helst inte ut igen. 😅

Det blev en ny tv, Samsung. Tyvärr kör de ett eget os (tizen) så access till Google play fungerar inte, så en separat router är nog vägen att gå.
Har någon bra tips på en bra router med möjlighet att konfigurera vpn inställningar?
Samsung tvn har åtminstone inbyggd webbläsare så åtkomst till utländsk Amazon prime via vpn borde fungera.

Ett annat märkligt problem med tvn är befintlig antennkabel inte fungerar. Tvn hittar inga kanaler alls. Det analoga nätet är nedsläckt men på förra tvn fick vi in några digitala kanaler.

Skulle möjligen denna typ av kabel fungera?
På Samsungs box finns två uttag. Den högra är den jag har testat med den gamla kabeln.

Screenshot_20240205-132332.png
PXL_20240204_114637043.jpg

Det blev en ny tv, Samsung. Tyvärr kör de ett eget os (tizen) så access till Google play fungerar inte, så en separat router är nog vägen att gå.
Har någon bra tips på en bra router med möjlighet att konfigurera vpn inställningar?
Samsung tvn har åtminstone inbyggd webbläsare så åtkomst till utländsk Amazon prime via vpn borde fungera.

Ett annat märkligt problem med tvn är befintlig antennkabel inte fungerar. Tvn hittar inga kanaler alls. Det analoga nätet är nedsläckt men på förra tvn fick vi in några digitala kanaler.

Skulle möjligen denna typ av kabel fungera?
På Samsungs box finns två uttag. Den högra är den jag har testat med den gamla kabeln.

Screenshot_20240205-132332.png
PXL_20240204_114637043.jpg

Har efterforskat vidare och det visar sig att digital-mottagaren för ComHem / Tele2 kräver DVB-C standarden medan Samsung TVn endast har DVB-T (DVB-T2CS2). De verkar inte vara kompatibla med varandra. Härligt.

Det verkar vara ett tag sedan det diskuterats.
MESH-nätverkslösning -- Jag har telias router idag men inreder källaren nu och vill få ner signal dit genom betong och allt. Vad gör jag? Kan jag komplettera befintlig router eller skaman byta ut? Tillägger att jag behöver minst 2 portar för trådbunden anslutning till sonos och en enhet till.

MESH-nätverkslösning -- Jag har telias router idag men inreder källaren nu och vill få ner signal dit genom betong och allt. Vad gör jag? Kan jag komplettera befintlig router eller skaman byta ut? Tillägger att jag behöver minst 2 portar för trådbunden anslutning till sonos och en enhet till.
Jag köpte en till ASUS-router med deras AI-mesh. Har funkat klockrent för att få täckning i hela huset. Så har du en ASUS kan jag rekommendera det, annars kanske tillverkaren av den du kör har en liknande lösning?

Har routern på övervåningen, vilket gav uselt Wi-Fi på delar av nedervåningen och ännu sämre i källaren. Fick Googles Mesh i present för ett par år sedan och har sedan dess perfekt wi-fi i hela huset. En trådad på övervåningen, en slav i köket och en i vardagsrummet.
Google Wifi 2021-02-21.jpg
IWC A 2021-02-21 (Wifi 1).jpg
IWC A 2021-02-21 (Wifi 2).jpg

Jag har satt in TP link deco hos chefen, tror det blev 6st punkter till slut. Några ihopkopplade med kabel några fristående, funkat klockrent i något år än sålänge.
Har för mig att vi kastade ut Telia router och endast kör med Deco prylarna. Kan kolla nästa gång jag är inne.

Då mina inlägg hårt modereras av Herr Moderator med hänvisning till Off Topic så ställer jag frågan här och ser om någon är kunnig I Svensk skattelagstiftning.

Varor som inte påförts kortekta införselavgifter I EU/Riket dvs de är på lekmannaspråk "insmugglade".

Vem står risken om detta uppdagas vid ett senare tillfälle?
Nuvarande ägare eller den som utförde brottet? En person som kan vara både avliden eller oanträffbar vid uppdagandet.

Jag har för mig jag läst att det är nuvarande innehavares "problem" att betala korrekta avgifter om denne vill återfå sitt föremål och får I sin tur gå baklänges I fångstkedjan för att utkräva ersättning.
Precis som med en gång stulna föremål då GodTro-begreppet avskaffats.

Någon här med kunskap som kan tala om vad som faktiskt gäller så slipper jag ligga sömnlös.

Jag har satt in TP link deco hos chefen, tror det blev 6st punkter till slut. Några ihopkopplade med kabel några fristående, funkat klockrent i något år än sålänge.
Har för mig att vi kastade ut Telia router och endast kör med Deco prylarna. Kan kolla nästa gång jag är inne.
Kör också Deco. M5 närmare bestämt. Gillar att de är så pass små. En sak att tänka på är om du behöver stöd för backhaul eller inte. Har du inte backhaul så tappar du 50% av hastigheten för varje hopp från huvudnoden. Med det sagt behöver det inte innebära att du tappar halv hastigheten ut mot Internet, dock inom det interna nätet.

Då mina inlägg hårt modereras av Herr Moderator med hänvisning till Off Topic så ställer jag frågan här och ser om någon är kunnig I Svensk skattelagstiftning.

Varor som inte påförts kortekta införselavgifter I EU/Riket dvs de är på lekmannaspråk "insmugglade".

Nuvarande ägare eller den som utförde brottet? En person som kan vara både avliden eller oanträffbar vid uppdagandet.

Jag har för mig jag läst att det är nuvarande innehavares "problem" att betala korrekta avgifter om denne vill återfå sitt föremål och får I sin tur gå baklänges I fångstkedjan för att utkräva ersättning.

Någon här med kunskap som kan tala om vad som faktiskt gäller så slipper jag ligga sömnlös.
Tyvärr har jag inget svar men anser att frågorna har ett allmänintresse för oss som köper begagnade klockor. Hoppas du får bra svar från någon kunnig i ämnet.

Senast ändrad:
Tyvärr har jag inget svar men anser att frågorna har ett allmänintresse för alla oss som köper begagnade klockor. Hoppas du får bra svar från någon kunnig i ämnet.
Tack.

Och det är ju det som är det intressanta.
Hur mycket efterforskning måste jag som privatköpare göra för att vara säker på att slippa ev otrevligheter I framtiden.

Är det samma sak om jag handlar av en näringsidkare eller auktionshus?

Och som avslutning begriper även jag att risken att en tulltjänsteman intresserar sig för min 25år gamla klocka vid intresa I Unionen/Riket från tredjeland är minimal.
Men så är det med en hel massa andra saker som ändå händer varenda dag.

Du köper ett paket mjölk. Handlaren har fifflat med moms och blir dömd. Ska du också straffas då?

Det är personen som tar in produkten från Schweiz till Sverige som är skyldig att betala moms och förtulla. Inte produkten.

Blanda inte ihop stöldgods med eventuella oförtullade varor med "god tro".

Du köper ett paket mjölk. Handlaren har fifflat med moms och blir dömd. Ska du också straffas då?

Det är personen som tar in produkten från Schweiz till Sverige som är skyldig att betala moms och förtulla. Inte produkten.

Blanda inte ihop stöldgods med eventuella oförtullade varor med "god tro".
Och vad baserar du ditt antagande på?

Givetvis är det den som fulat som ska betala.
Min fråga var inte det utan vad som blir utfallet om jag som 5e ägare till en "insmugglad" vara blir stoppad och ifrågasatt.
Låter tulltjänstemannen mig bara gå därifrån med min pryl om jag hävdar "Det var inte jag som fulade"
Eller avkrävs jag importavgifter och sedan åligger det mig att gå baklänges i fångstkedjan?

Min fråga var inte det utan vad som blir utfallet om jag som 5e ägare till en "insmugglad" vara blir stoppad och ifrågasatt.
Låter tulltjänstemannen mig bara gå därifrån med min pryl om jag hävdar "Det var inte jag som fulade"
Eller avkrävs jag importavgifter och sedan åligger det mig att gå baklänges i fångstkedjan?
Härr mitt antagande.

Tänker att om tulltjänstemannen stoppar dig och du kan visa att varan inte har tillkommit dig under tiden du var utomlands (utanför EU) så har de väl inget case? Dvs de skulle låta dig gå. Om inte så skulle de väl behöva kräva intyg på allt du har med dig över gränsvärdet då allt i teorin kan vara insmugglat någon gång i historien. Skulle inte vara hanterbart.

Det står väl ganska klart att det är huvudmannen eller dess ombud som är ansvarig? Således den som importerar.
Ja vi är eniga om vem som enl lagen ska betala importkostnader.

Jag köper en klocka av dig som du köpt av Pelle.
Pelle köpte klockan I Japan och "glömde" betala moms vid inresan I Riket.

Jag reser till tredjeland och blir oturligt nog stoppad I tullen och får frågan om var min klocka kommer från.

Räcker det nu med att jag säger
Den köpte jag av Z I Sverige! Och så är allt frid och fröjd. Jag tillåts gå med min klocka.

Eller.

Vid misstanke om smuggelbrott beslagtas min vara och jag får redogöra för hur var när jag inhandlade den.
Medan kvarnarna mal är jag ju utan min pryl och vad händer då?

Vet inte om min frågeställning var så oklar,men jag vill ju ha tillbaka min pryl oavsett vem som enl lag är skyldig att betala importkostnader.

Hur ser förfarandet ut I ett fall som ovan?

Om varken Z eller Pelle minns något om en klockaffär blir det ändå jag som får stå för notan om jag vill återfå mitt föremål?

Tänker att om tulltjänstemannen stoppar dig och du kan visa att varan inte har tillkommit dig under tiden du var utomlands (utanför EU) så har de väl inget case? Dvs de skulle låta dig gå. Om inte så skulle de väl behöva kräva intyg på allt du har med dig över gränsvärdet då allt i teorin kan vara insmugglat någon gång i historien. Skulle inte vara hanterbart.
Jag håller med dig,men det var hur det fungerar juridiskt som var det intressanta.

Inte hur du&jag tycker det borde vara.

Ja vi är eniga om vem som enl lagen ska betala importkostnader.

Jag köper en klocka av dig som du köpt av Pelle.
Pelle köpte klockan I Japan och "glömde" betala moms vid inresan I Riket.

Jag reser till tredjeland och blir oturligt nog stoppad I tullen och får frågan om var min klocka kommer från.

Räcker det nu med att jag säger
Den köpte jag av Z I Sverige! Och så är allt frid och fröjd. Jag tillåts gå med min klocka.

Eller.

Vid misstanke om smuggelbrott beslagtas min vara och jag får redogöra för hur var när jag inhandlade den.
Medan kvarnarna mal är jag ju utan min pryl och vad händer då?

Vet inte om min frågeställning var så oklar,men jag vill ju ha tillbaka min pryl oavsett vem som enl lag är skyldig att betala importkostnader.

Hur ser förfarandet ut I ett fall som ovan?

Om varken Z eller Pelle minns något om en klockaffär blir det ändå jag som får stå för notan om jag vill återfå mitt föremål?

Du har väl kvitton/fakturor på dina inköp?
Samt entry number när du reser hem med momsade klockor från Sverige?

Jag undrar över något. Jag formulerar en fråga med avsikt att en mottagare ska förstå exakt hur jag tänker. Det har alltid varit svårt. Ibland beror det på ålderskillnader, kulturell erfarenhet, utbildning, ordförråd, språklig utveckling, kommunikativ förmåga, ett rörligt intellekt som förmår att gå utanför ens egna ramar och möta en frågeställning som är helt ny och okänd för en. Ibland går det för fort när man läser eller så är man van att läsa för fort och ytligt att en djupare mening inte förstås. Ibland är ens tankar diffusa och oklara så själva frågan blir svårbegriplig för en mottagare. Det upplevs svårare ju mer olika vi är att sätta sig in i en annan människas tankar.

Senast ändrad:
Jag har en vw tdi med dsg låda. Med "frirull" aktiverat så motorbromsar motorn inte och ska spara bränsle. Min fråga är om den intelligenta generatorn slutar ladda då frirull är aktivt. Den senaste generationen generatorer ska ju känna av nivån på batteriet och ladda vid en viss nivå, frågan är alltså om den laddar även vid frirull?

Hej på er alla!

Jag dubbelpostar denna fråga här, har lagt upp den i knivtråden men lägger den här oxå och hoppas någon kan hjälpa mig då den ska ut på Tradera ikväll och jag inte vet vad modellen heter eller kallas. 😳

Kanske någon här vet vad denna modell heter eller kallas? Hoppas! 🤗

Spyderco men något mer va? 🤔😬

Edit: Hittade den själv, Spyderco Sage 3 Bolt Action G-10

C377899E-9ABD-4467-84F0-9AE29DE9153E.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp