• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Det fanns fler butiker förr men av någon anledning blir det mer och mer som Arlanda som har lite choklad, sprit och parfym

Förr kunde man köpa en Rolex på CDG... detta var 2017 då jag bodde i Paris ett tag

Kan man väl fortfarande? Finns både på T1 och T2.

Stora mängder fryst /matavfall, var slänger man dem? Mina päron sitter på en gammal frys med enorm mängd gammal mat som måste slängas.
ÅVC tar inte emot.

Är ju lag på att sortera all avfall sedan januari 2024, men om det gäller fryst mat som är inplastad är en annan fråga.
Får höra med dem.
Som sagt sophämtningen borde kunna lösa det, men ni behöver nog plocka ur det ut förpackningar.

Exempel från stora stan:

Hoppas någon kan ge lite input på detta; Har beställt en ny bil via mitt företag den är nu 9 veckor försenad och jag har fortfarande inte något leveransdatum dock ska bilen vara tillverkad.

Jag har tröttnat rejält på säljaren, det är självklart inte hans fel att bilen är försenad. Det jag tröttnat på är den ständiga missinformationen och jag själv behöver jaga information, så jag vill häva köpet, kan jag göra det? Köpeavtalet säger inte ett skvatt. Gäller BMW om det spelar någon roll.

Hoppas någon kan ge lite input på detta; Har beställt en ny bil via mitt företag den är nu 9 veckor försenad och jag har fortfarande inte något leveransdatum dock ska bilen vara tillverkad.

Jag har tröttnat rejält på säljaren, det är självklart inte hans fel att bilen är försenad. Det jag tröttnat på är den ständiga missinformationen och jag själv behöver jaga information, så jag vill häva köpet, kan jag göra det? Köpeavtalet säger inte ett skvatt. Gäller BMW om det spelar någon roll.
Har för mig att följande gäller: Om det inte står något om ångerrätt i avtalet så är det 1 år som gäller. Och det gäller från dagen då du hämtar upp bilen eller att den levereras till dig.

Det här står i bilhandlarnas standardavtal

4B
Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget om detta.

4C Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minst fyra veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnats inom skälig tid därefter, normalt ca 4 veckor.”

Det här står i bilhandlarnas standardavtal

4B
Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget om detta.

4C Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minst fyra veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnats inom skälig tid därefter, normalt ca 4 veckor.”
Notera att 4c gäller konsument som har extra skydd. För företag gäller köplagen som dessutom är dispositiv.

Så här står det i mitt gamla VAG avtal. Jag tolkar det som att c-e gäller konsument och F företag. Dvs väsentligen lurigare. När är förseningen ”väsentlig för näringsidkaren”? Såvida man inte är taxibolag eller liknande

4. Leveranstid och leveransförsening
A. Beräknad leveransdag ska normalt anges på köpeavtalet. Leveransdag för en ny bil som ska
tillverkas är avhängigt av vid var tid gällande ledtider hos tillverkaren, vilket kan innebära att
beräknad leveransdag inte kan anges. Har en leveransdag inte avtalats levereras bilen inom skälig tid, normalt två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil och 16 veckor för en ny specialleverans från den dag då köparen undertecknade köpeavtalet. (Specialleverans är en bil som tillverkas enligt köparens anvisningar).
B. Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna
behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta.
C. Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minst fyra veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnas inom en skälig tid därefter, normalt fyra veckor.
D. Säljföretaget är inte skyldigt att leverera om detta är omöjligt p g a de förutsättningar som anges i 12 § Konsumentköplagen (KKL).
E. En konsument har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål enligt 11 § KKL.
F. En näringsidkare får häva köpet om säljföretaget förfarit vårdslöst och företaget inte inom skälig
tid, normalt en månad från en uppmaning att leverera, levererat bilen. Hävningsrätt föreligger dock
endast om förseningen är av väsentlig betydelse för näringsidkaren.

Har haft en dröm ganska länge nu om att bo och jobba i Schweiz, så tänkte försöka göra slag i saken nu till nästa år.
Är det någon här på forumet som bor/jobbar i Schweiz för tillfället, som man eventuellt skulle kunna ställa några frågor till om det behövs?

Hej Bullen, jag menar Hej Klocksnack!

Har en liten fråga!

Los Tantos har börjat jobba hemifrån, hennes jobbdator är en Mac Studio M1. Hennes privata är även det en Mac Studio M1.

Så min fråga är, kan man köra 2 datorer på en skärm?! Har provat, men får det inte att funka helt klockrent. Skärmen har 2 st HDMI ingångar.

Tacksam för all hjälp!

Har en liten fråga!

Los Tantos har börjat jobba hemifrån, hennes jobbdator är en Mac Studio M1. Hennes privata är även det en Mac Studio M1.

Så min fråga är, kan man köra 2 datorer på en skärm?! Har provat, men får det inte att funka helt klockrent. Skärmen har 2 st HDMI ingångar.

Tacksam för all hjälp!
Själv kör jag en sådan här hemma för att kunna switcha mellan två datorer till två skärmar genom ett knapptryck.
Inte riktigt en så avancerad som ni behöver men borde ge en fingervisning:
1000023591.png

Själv kör jag en sådan här hemma för att kunna switcha mellan två datorer till två skärmar genom ett knapptryck.
1000023591.png

Tack! Jag läste mig fram igår att det fanns något sådant, hittade även detta!

IMG_3162.jpeg

Får åka förbi den lokala datorbutiken och kolla om dom har en switch liggandes!

Har en liten fråga!

Tacksam för all hjälp!
HDMI switch brukar väl komma på tal, men det är i så fall för att kunna ha en skärm och sedan hoppa mellan ingångskällorna. Du kan alltså inte se båda datorerna samtidigt i 1 skärm, typ delad. Jag vet att jag någon gång kört bild i bild, alltså den ena datorn som primär och den andra med en liten infälld ruta i nedre hörnet, men vad exakt är det hon vill komma åt?
Hittade detta https://pctidningen.se/datorutrustning/sa-ansluter-du-tva-datorer-till-samma-skarm

Har en liten fråga!

Tacksam för all hjälp!
Vissa stora breda skärmar kan delas upp så de funkar med två samtidigt, man kan t.ex dela 50/50 eller på annat sätt.
Vissa har även inbyggd usb hub för tangentbord, mus och ethernet.

Jag kör en Dell hemma som är inkopplad till två datorer, en laptop och en stationär. Skärmen laddar laptopen över Thunderbolt.

Jag växlar dock oftast hela skärmen mellan datorerna även om jag någon gång kört typ 70/30 mellan dem.

1000023591.png

HDMI switch brukar väl komma på tal, men det är i så fall för att kunna ha en skärm och sedan hoppa mellan ingångskällorna. Du kan alltså inte se båda datorerna samtidigt i 1 skärm, typ delad. Jag vet att jag någon gång kört bild i bild, alltså den ena datorn som primär och den andra med en liten infälld ruta i nedre hörnet, men vad exakt är det hon vill komma åt?
Hittade detta https://pctidningen.se/datorutrustning/sa-ansluter-du-tva-datorer-till-samma-skarm

Vissa stora breda skärmar kan delas upp så de funkar med två samtidigt, man kan t.ex dela 50/50 eller på annat sätt.
Vissa har även inbyggd usb hub för tangentbord, mus och ethernet.

Jag kör en Dell hemma som är inkopplad till två datorer, en laptop och en stationär. Skärmen laddar laptopen över Thunderbolt.

Jag växlar dock oftast hela skärmen mellan datorerna även om jag någon gång kört typ 70/30 mellan dem.

Tack för att ni tog er tid!

Var nog lite otydlig, hon vill inte kunna dela upp bilden! Tanken var väl att hon skulle kunna växla mellan HDMI 1 och HDMI 2.

Och därmed kunna växla mellan datorerna!

Tack för att ni tog er tid!

Var nog lite otydlig, hon vill inte kunna dela upp bilden! Tanken var väl att hon skulle kunna växla mellan HDMI 1 och HDMI 2.

Och därmed kunna växla mellan datorerna!
Om det bara är skärmen som ska delas, och inte tangentbord och mus, så är det väl bara till att koppla de båda datorerna till skärmen och ändra input när man vill byta skärm?

Om det bara är skärmen som ska delas, och inte tangentbord och mus, så är det väl bara till att koppla de båda datorerna till skärmen och ändra input när man vill byta skärm?

Tack för svar!

Det trodde jag också, men jag får inte till det när båda datorerna är inkopplade samtidigt i skärmen. Däremot så växlar den HDMI ingång automatiskt beroende ifall jag väljer HDMI ingång 1 eller 2. Hon kör med en Lenovo ThinkVision P27h-20 skärm.

Tack för svar!

Det trodde jag också, men jag får inte till det när båda datorerna är inkopplade samtidigt i skärmen. Däremot så växlar den HDMI ingång automatiskt beroende ifall jag väljer HDMI ingång 1 eller 2. Hon kör med en Lenovo ThinkVision P27h-20 skärm.
Det är som @kbw skriver.
Jag gör så själv, har två datorer (HDMI) med varsin kabel kopplade till skärmen, samt en tredje dator med DVI.
Jag skiftar dator med knapparna på skärmen.
Testa att slå av "växla automatiskt" på skärmen, så att den inte växlar själv.
Det funkar inte alltid klockrent för mig, men oftast funkar det bättre om datorn jag skall skifta till är igång innan växlingen.
Vet att HDMI är ganska lurigt med "strömsparlägen etc", testa att slå av allt sånt också till att börja med (på skärmen).

Tack för svar!

Om det är rätt modellnummer på skärmen så verkar den bara ha en HDMI-ingång: https://www.lenovo.com/se/sv/p/accessories-and-software/monitors/professional/61e9gat6eu

Jag tänkte detsamma som @mega ovan dvs att du måste stänga av auto-input, men enligt manualen verkar den inte ha den funktionen.

Det är som @kbw skriver.
Jag gör så själv, har två datorer (HDMI) med varsin kabel kopplade till skärmen, samt en tredje dator med DVI.
Jag skiftar dator med knapparna på skärmen.
Testa att slå av "växla automatiskt" på skärmen, så att den inte växlar själv.
Det funkar inte alltid klockrent för mig, men oftast funkar det bättre om datorn jag skall skifta till är igång innan växlingen.
Vet att HDMI är ganska lurigt med "strömsparlägen etc", testa att slå av allt sånt också till att börja med (på skärmen).

Tack för svar!

Om det är rätt modellnummer på skärmen så verkar den bara ha en HDMI-ingång: https://www.lenovo.com/se/sv/p/accessories-and-software/monitors/professional/61e9gat6eu

Jag tänkte detsamma som @mega ovan dvs att du måste stänga av auto-input, men enligt manualen verkar den inte ha den funktionen.

Hade väl också någon tanke om det, men det verkar inte finnas en sådan funktion!

IMG_3144.jpeg
IMG_3167.jpeg

Vad störande med skärmarna, minns att det höll på att göra mig galen.
Vad exakt är det som händer/inte händer?
Är skärmen död när du byter ingång?
Har du testat att byta kablar? HDMI är en djungel...

Vad störande med skärmarna, minns att det höll på att göra mig galen.
Vad exakt är det som händer/inte händer?
Är skärmen död när du byter ingång?
Har du testat att byta kablar? HDMI är en djungel...

Störande är bara förnamnet 😁☹️

Jo…det skulle man nog kunna säga att den är! När båda HDMI ingångarna är inkopplade så går det inte att växla i mellan dom. Men så fort en av dom är urkopplad så funkar det!

Har inte provat att byta HDMI kablar! Kanske är dax och göra det! Fast saken är den att dom funkar var och en för sig!

Störande är bara förnamnet 😁☹️

Jo…det skulle man nog kunna säga att den är! När båda HDMI ingångarna är inkopplade så går det inte att växla i mellan dom. Men så fort en av dom är urkopplad så funkar det!

Har inte provat att byta HDMI kablar! Kanske är dax och göra det! Fast saken är den att dom funkar var och en för sig!
Utan att ha fördjupat mig i din skärm… Kablarna är säkert ok. Måste vara att det kommer signal in på bägge HDMI och att det är det som ställler till det. Går det inte att lösa med inställning i skärmen återstår det bara att se till att det inte kommer signal till bägge ingångarna samtidigt. T ex finns det manuella HDMI-switchar man kan skaffa, med två ingångar och en utgång = en kabel in i skärmen.

Utan att ha fördjupat mig i din skärm… Kablarna är säkert ok. Måste vara att det kommer signal in på bägge HDMI och att det är det som ställler till det. Går det inte att lösa med inställning i skärmen återstår det bara att se till att det inte kommer signal till bägge ingångarna samtidigt. T ex finns det manuella HDMI-switchar man kan skaffa, med två ingångar och en utgång = en kabel in i skärmen.

Tack för svaret!

Har väl varit lite inne på det faktiskt, kom även upp i ett inlägg högre upp! Idag pratade jag med Lenovos support och han jag pratade med sa att det inte gick. När jag påpekade att det står i manualen så menade han att jag var tvungen att köra med en Thunderbolt kabel för att det skulle funka.

Skärmbild 1.jpg
Skärmbild 2.jpg
Skärmbild 3.jpg
Skärmbild 4.jpg
Skärmbild 5.jpg
Skärmbild 6.jpg

Skulle en sådan här switch funka?!

Tack för svaret!

Har väl varit lite inne på det faktiskt, kom även upp i ett inlägg högre upp! Idag pratade jag med Lenovos support och han jag pratade med sa att det inte gick. När jag påpekade att det står i manualen så menade han att jag var tvungen att köra med en Thunderbolt kabel för att det skulle funka.

Skärmbild 1.jpg
Skärmbild 2.jpg
Skärmbild 3.jpg
Skärmbild 4.jpg
Skärmbild 5.jpg
Skärmbild 6.jpg

Skulle en sådan här switch funka?!

Manuell HDMI-switch skall funka fint på pappret men det är ju väldigt billig. Tvek på kvaliteten alltså, att lägga in två extra kontakter och en fysisk strömbrytare i signalvägen mellan dator och bildskärm känns kanske sådär?

Men fick vi inte ett svar där? Koppla ena datorn med HDMI och den andra med något annat ( Thunderbolt ) ?

Tillbaka
Topp