• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Hittade några tusen hockeybilder på vinden i huset vi köpt. Troligen 90-tal. Lönt att leta efter guldkorn (vad ska man titta efter?) eller bara att skicka till Erikshjälpen?
IMG_0898.jpeg
IMG_0899.jpeg
IMG_0900.jpeg
IMG_0902.jpeg
IMG_0903.jpeg
IMG_0904.jpeg

Sannolikheten är nog liten att hitta en riktig dyrgrip. Men med det sagt, så skulle jag ändå ta mig tiden att gå igenom alla korten. Trots allt så kan det finnas många tusenlappar och tjäna!

Är det så enkelt att tangentbordet är för gammalt för att jag ska kunna ladda mobilen igenom det?! Är det beroende på USB kontrakten?!

IMG_6048.jpeg
IMG_6049.jpeg

Sannolikheten är nog liten att hitta en riktig dyrgrip. Men med det sagt, så skulle jag ändå ta mig tiden att gå igenom alla korten. Trots allt så kan det finnas många tusenlappar och tjäna!
Sambon gick med i en grupp för kortsamlare på Facebook, inga klara besked, men det gänget fick oss på KS att framstå som socialt välanpassade 😁😁😁😁 (och hela korthögen ska till en handlare som verkar reko)

Sambon gick med i en grupp för kortsamlare på Facebook, inga klara besked, men det gänget fick oss på KS att framstå som socialt välanpassade 😁😁😁😁 (och hela korthögen ska till en handlare som verkar reko)

Haha…helt rätt agerat, hoppas att jag hade fel och det finns ett riktigt guldkorn i den högen!

Är det så enkelt att tangentbordet är för gammalt för att jag ska kunna ladda mobilen igenom det?! Är det beroende på USB kontrakten?!

IMG_6048.jpeg
IMG_6049.jpeg
Låter märkligt, men jag tror att det finns USB-portar som är olika specade vad gäller spänning. Så jag antar att telefonen kanske känner av att den inte skulle få tillräckligt med kräm och således låter bli att ladda.
Tycker dock det låter konstigt och skulle egentligen helst tippa på att anslutningen är defekt. Funkar den till annat?

Och ja, det är ju ett ganska ålderstiget tangentbord. Kommer ihåg att vi hade sådana på skoldatorerna när jag pluggade - och det är längre sen än jag vågar erkänna. ;)

Låter märkligt, men jag tror att det finns USB-portar som är olika specade vad gäller spänning. Så jag antar att telefonen kanske känner av att den inte skulle få tillräckligt med kräm och således låter bli att ladda.
Tycker dock det låter konstigt och skulle egentligen helst tippa på att anslutningen är defekt. Funkar den till annat?

Och ja, det är ju ett ganska ålderstiget tangentbord. Kommer ihåg att vi hade sådana på skoldatorerna när jag pluggade - och det är längre sen än jag vågar erkänna. ;)
USB är .... komplicerat. (Veckans underdrift.)

Det korta svaret är nog, ja, det kan bero på porten. Om det inte är en port för "battery charging" så kan den ha väldigt låg ström. Så lågt som 100mA/0,5W, och är det en gammal USB 1 eller 2 så har den antagligen inte mer än 500mA/2,5W. BC-portar börjar på 1,5A/7,5W...

Nån som är grym på regex filter?
Det går i vågor men ibland får jag en massa spam från avsändare utan domän eller vettigt användarnamn, t ex ;

zxdfawerqw2.asdf eller aghwaasewefaweas@ghaegaweasdw osv. Går ju inte att blockera på något vettigt vis.
Har försökt använda regex men detta vill inte fungera.
Hur komponerar man ett regex-filter som bara består av gemener samt innehåll som saknar struktur?

Det går i vågor men ibland får jag en massa spam från avsändare utan domän eller vettigt användarnamn, t ex ;

zxdfawerqw2.asdf eller aghwaasewefaweas@ghaegaweasdw osv. Går ju inte att blockera på något vettigt vis.
Hur komponerar man ett regex-filter som bara består av gemener samt innehåll som saknar struktur?
En regel kunde vara att matcha på avsaknad av punkt efter @ samt helt avsaknad av @

Du får vara lite mer specifik. Vad betyder "saknar struktur"?

/^[^@]+@.+\..+$/
matchar en korrekt adress (extremt simpelt, tar bara bort de som du noterade ovan)
Den här är ovärderlig när man snabbt vill kolla eller utveckla ett regex-uttryck:

Yes. Fungerar i ditt exempel.

Får dock inte bort spamavsändare liknande dessa ;

[email protected]
Det där är ju ett korrekt format, så det går inte att filtrera bort med regexp. Det kräver en tolkning av strängen, t.ex. att man försöker slå upp domänadressen för att se om den verkligen finns. (Vilket inte i sig hindrar spam, massor av spam kommer från, till synes, riktiga adresser.)

Det där är ju ett korrekt format, så det går inte att filtrera bort med regexp. Det kräver en tolkning av strängen, t.ex. att man försöker slå upp domänadressen för att se om den verkligen finns. (Vilket inte i sig hindrar spam, massor av spam kommer från, till synes, riktiga adresser.)

Ah. På så vis. Tack för klargörandet.
Ibland är det sånt obeskrivligt skräp i Subject fältet utan snabel@, men då borde det gå att ordna ett filter?

Ah. På så vis. Tack för klargörandet.
Ibland är det sånt obeskrivligt skräp i Subject fältet utan snabel@, men då borde det gå att ordna ett filter?
I subject kan ju vad som helst stå. Hur avgör man att det är "skräp"? Går knappast att göra med ett regexp i alla fall. Det framgick inte vad det är för mailtjänst eller klient det handlar om - de flesta har någon form av spam-filter, och man kan ofta tycka på en knapp för att flagga något som spam, och därmed "träna" filtret. (Och även flagga att något inte är spam när den ha filtrerat fel.) Hur effektiva de är varierar med tjänst/klient, men de lär göra ett bättre jobb än ett regexp.

Har fått flunsan. Hur många dagars feber ska man stå ut med innan det är rimligt att kontakta vården? Är uppe i fem dagar nu med peakar norr om 39 varje dag (dryga 40 i förrgår). Börjar tära på psyket detta.

Har fått flunsan. Hur många dagars feber ska man stå ut med innan det är rimligt att kontakta vården? Är uppe i fem dagar nu med peakar norr om 39 varje dag (dryga 40 i förrgår). Börjar tära på psyket detta.

Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om något av följande stämmer:
  • Du har hög feber som inte går ner efter fyra dygn.
  • Du har hög feber som har gått ner och som sedan börjar stiga igen.
  • ...

Vad är det här? Hittade den vid brevlådan och tänkte att det är något från bilen (xc60) och blev bekymrad, men efter lite funderingar så tvekar jag. Min andra teori är att det är någon del från de plogbilar som kört, antingen en traktordel eller någon låsbult till skyffeln.
IMG_5625.jpeg

Vad är det här? Hittade den vid brevlådan och tänkte att det är något från bilen (xc60) och blev bekymrad, men efter lite funderingar så tvekar jag. Min andra teori är att det är någon del från de plogbilar som kört, antingen en traktordel eller någon låsbult till skyffeln.
IMG_5625.jpeg

Ska ju inte svära på det, men det där ser väl överdimensionerat ut för att komma från en XC60. :)
Tippar på något av dina senare alternativ. Här hemma tappar traktorerna jämt diverse delar på vägen.

Ska ju inte svära på det, men det där ser väl överdimensionerat ut för att komma från en XC60. :)
Tippar på något av dina senare alternativ. Här hemma tappar traktorerna jämt diverse delar på vägen.

Eller hur, ser inte ut som en bildel till min bil iaf. Men som lekman på området tar det emot att uttala sig tvärsäkert. 😉

IMG_5625.jpeg
Skogsforum.se gör gällande att man använder den för att fästa plogstål

9F27204C-DE31-4958-806C-321536C57834.jpeg

Är behov av att skicka ett mindre paket (inget lagligt, jag lovar!) mellan två hemadresser med 14 mils avstånd, innan imorgon (lördag) kl. 11. Finns det något fraktbolag eller annan lösning som erbjuder någon typ av expressfrakt så även på helgen, eller är jag hänvisad till taxi?

Tillbaka
Topp