• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Richie

Audemars
2-Faktor
220-250 kPa. Det är modääärnt vetdu, och jag bara anpassade mig till OPs enheter. Vi gamla stofiler säger 2,2-2,5 bar fortfarande. ;)
Det förklarar saken! Det skrevs nämligen 250bar i första inlägget,därav min reaktion 😊

Anger tillverkarna det i kPa numera?
Brukar ju vara bar, alternativt psi
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vad för däck har ni egentligen?!
Ni pratar 220-250, är det verkligen bar ni pratar om?

Normalt sett brukar det ju vara 2-3 bar i ett bildäck.

Nä kan inte vara bar. Vad dumt det blev nu. Tror dykflaskor rymmer 200-300 bar och så högt tryck är det ju inte ett bildäck. :)
Jag kollade inte närmare på klistermärket men det står 250. De där lufttrycksapparaterna som finns på mackar brukar ange trycket i steg om 100, 150, 200 osv.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
Däckfirman här i byn påstår att man ska ha lite högre tryck än vad tillverkaren rekommenderar om det är en äldre bil, eftersom däcken är annorlunda idag jämfört med för tio år sedan.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tjäringen fick senaste version av apple watch hennes ”drömklocka” efter en tid med Bitfit (Befeter) 🤣

Dock blev det antiklimax när hon inte kunde mäta djupsömn/ mellan sömn och allt annat hon dillar om... Hur fassen gör jag för ställa in dessa funktionerna sömn grejer Bifit 3 kunde läsa av? Tack mates
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tjäringen fick senaste version av apple watch hennes ”drömklocka” efter en tid med Bitfit (Befeter) 🤣

Dock blev det antiklimax när hon inte kunde mäta djupsömn/ mellan sömn och allt annat hon dillar om... Hur fassen gör jag för ställa in dessa funktionerna sömn grejer Bifit 3 kunde läsa av? Tack mates
Ingen aning men Apple har en supportsida för sömnappen: https://support.apple.com/sv-se/guide/watch/apd830528336/watchos

Är det något särskilt som inte fungerar eller var ni mest fundersamma kring hur man aktiverar och konfigurerar funktionen? 😊
 

RDFG

Cartier
Tjäringen fick senaste version av apple watch hennes ”drömklocka” efter en tid med Bitfit (Befeter) 🤣

Dock blev det antiklimax när hon inte kunde mäta djupsömn/ mellan sömn och allt annat hon dillar om... Hur fassen gör jag för ställa in dessa funktionerna sömn grejer Bifit 3 kunde läsa av? Tack mates

jag använder appen autosleep till apple watch. Fungerar bra och är betydligt med detaljerad än apples egna mjukvara.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tjäringen fick senaste version av apple watch hennes ”drömklocka” efter en tid med Bitfit (Befeter) 🤣

Dock blev det antiklimax när hon inte kunde mäta djupsömn/ mellan sömn och allt annat hon dillar om... Hur fassen gör jag för ställa in dessa funktionerna sömn grejer Bifit 3 kunde läsa av? Tack mates
Jag har inte apple watch, men en klassisk app för detta på iphone är ju SleepCycle, och den finns tydligen för apple watch också.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag åkte förbi en cykelbutik tidigare idag och kom att tänka på att det väldigt ofta är just cykelbutiker som säljer fyrverkerier vilket är märkligt. Är det varumärkena som säljs i butiken som har avtal med fyrverkerigrossisterna eller vad beror det på?
Edit: Det kanske gäller sportbutiker överlag nu när jag tänker efter.

Samma sak med kombinationen skräddare/skoservice vilket ändå känns rimligt så här långt men sen har de nästan alltid även nyckelservice av någon underlig anledning. Använder man samma typ av maskiner till både skor och nycklar eller vad är det frågan om? 🤔
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag åkte förbi en cykelbutik tidigare idag och kom att tänka på att det väldigt ofta är just cykelbutiker som säljer fyrverkerier vilket är märkligt. Är det varumärkena som säljs i butiken som har avtal med fyrverkerigrossisterna eller vad beror det på?
Edit: Det kanske gäller sportbutiker överlag nu när jag tänker efter.

Samma sak med kombinationen skräddare/skoservice vilket ändå känns rimligt så här långt men sen har de nästan alltid även nyckelservice av någon underlig anledning. Använder man samma typ av maskiner till både skor och nycklar eller vad är det frågan om? 🤔

Just skor och nycklar, vad är kopplingen? Har alltid undrat det där.
 
Hej, kanske har någon erfarenhet och/eller råd..

Jag har noterat att plåtar och galler i min Siemens inbyggnadsugn har varit tröga och även fastnat. Såg idag att ett fäste på gallerskenan på ena sidan hoppat ut vilket gjort att hela den sidan böjts inåt.
Har testat att klämma och trycka lite men den vill inte hoppa in igen.

Finns det något man kan göra eller är det bara att köpa en ugn? Tack!

134D387A-7DF7-4567-9763-FD5C00185765.png
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har piloter/flygvärdinnor något slags särskilt arbetsvisum med lång giltighetstid eller måste de ständigt förnya sina visum? I vissa fall kanske det tekniskt sett räknas som att man aldrig vistats i landet så länge man aldrig lämnar deras lokaler på flygplatsen? :bag:

Edit: Jag orkade inte vänta på svar så jag googlade själv och tydligen finns det en särskild typ av visum med upp till tio års giltighetstid och som även kan användas inom andra yrken som kräver frekventa resor.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Någon som vet varför mina bilder tilltar sig på sidan eller ibland vänds upp&ner när jag skall bifoga dem här på KS via min Macbook?
hämtar den via iCloud där bilden är tagen med min iPhone.

Går jag istället in på KS via min iPhone och bifogar exakt samma bild så fungerar det som vanligt..

Provar jag att vända bilden på min MacBook (trots att den är rätt i min förhandsvisning) dvs jag vänder den "fel" och bifogar så här så blir den ändå på fel håll? har provat vända runt den på alla håll..

Går det att vända den här på KS i meddelandefältet? har sökt lite lätt men hittar inget verktyg för detta..
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som vet varför mina bilder tilltar sig på sidan eller ibland vänds upp&ner när jag skall bifoga dem här på KS via min Macbook?
hämtar den via iCloud där bilden är tagen med min iPhone.

Går jag istället in på KS via min iPhone och bifogar exakt samma bild så fungerar det som vanligt..

Provar jag att vända bilden på min MacBook (trots att den är rätt i min förhandsvisning) dvs jag vänder den "fel" och bifogar så här så blir den ändå på fel håll? har provat vända runt den på alla håll..

Går det att vända den här på KS i meddelandefältet? har sökt lite lätt men hittar inget verktyg för detta..
Jag har för mig att det i bildformatet finns en fält som säger om bilden skall roteras eller inte. Dvs det är inte pixlarna som skyfflas om i filen. Kanske är det det fältet som ignoreras av någon plattform.

Ingen lösning förstås, men kanske en förklaring.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Någon som vet varför mina bilder tilltar sig på sidan eller ibland vänds upp&ner när jag skall bifoga dem här på KS via min Macbook?
hämtar den via iCloud där bilden är tagen med min iPhone.

Går jag istället in på KS via min iPhone och bifogar exakt samma bild så fungerar det som vanligt..

Provar jag att vända bilden på min MacBook (trots att den är rätt i min förhandsvisning) dvs jag vänder den "fel" och bifogar så här så blir den ändå på fel håll? har provat vända runt den på alla håll..

Går det att vända den här på KS i meddelandefältet? har sökt lite lätt men hittar inget verktyg för detta..
Jag har för mig att det har varit uppe för diskussion tidigare och svaret då var i alla fall att man skulle göra någon liten ändring (t.ex. beskära den en aning) för att förhindra att bilden roterades. Jag vet dock inte vad som orsakar själva problemet och varför det bara är vissa som drabbas men @MattWServices kanske har svar? 😊
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Någon som vet varför mina bilder tilltar sig på sidan eller ibland vänds upp&ner när jag skall bifoga dem här på KS via min Macbook?
hämtar den via iCloud där bilden är tagen med min iPhone.

Går jag istället in på KS via min iPhone och bifogar exakt samma bild så fungerar det som vanligt..

Provar jag att vända bilden på min MacBook (trots att den är rätt i min förhandsvisning) dvs jag vänder den "fel" och bifogar så här så blir den ändå på fel håll? har provat vända runt den på alla håll..

Går det att vända den här på KS i meddelandefältet? har sökt lite lätt men hittar inget verktyg för detta..
Jag har inte det problemet, så jag har inte direkt någon lösning, men det låter som om informationen om vilken ledd bilden är tagen på gått förlorad på vägen.
En möjlighet är att det görs någon konvertering som tappar den, så jag kan komma med en vild gissning...

Du har kanske bildformatet (i Inställningar-Kamera-Format) i default-läge, dvs "Högeffektiv"? Det är HEIF, ett (relativt sett) nyare bildformat. Det skulle ev. göra att det görs en automatisk konvertering till JPEG på vägen i något led som tappar informationen.

Jag har ändrat min inställning till "Mest kompatibel", som är JPEG, för att jag sprang på något verktyg eller sajt (har glömt exakt vad) som inte förstod HEIF, och har som sagt inte haft samma problem. (Nackdelen är att bilderna tar större plats i stället.)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag har för mig att det har varit uppe för diskussion tidigare och svaret då var i alla fall att man skulle göra någon liten ändring (t.ex. beskära den en aning) för att förhindra att bilden roterades. Jag vet dock inte vad som orsakar själva problemet och varför det bara är vissa som drabbas men @MattWServices kanske har svar? 😊
En lösning är ju att "duplicera" bilden och spara den nya som .JPEG dessa brukar bli rätt när man bifogar dem!
men det är ju ändå lite halvdrygt att hålla på sådär..
Jag har inte det problemet, så jag har inte direkt någon lösning, men det låter som om informationen om vilken ledd bilden är tagen på gått förlorad på vägen.
En möjlighet är att det görs någon konvertering som tappar den, så jag kan komma med en vild gissning...

Du har kanske bildformatet (i Inställningar-Kamera-Format) i default-läge, dvs "Högeffektiv"? Det är HEIF, ett (relativt sett) nyare bildformat. Det skulle ev. göra att det görs en automatisk konvertering till JPEG på vägen i något led som tappar informationen.

Jag har ändrat min inställning till "Mest kompatibel", som är JPEG, för att jag sprang på något verktyg eller sajt (har glömt exakt vad) som inte förstod HEIF, och har som sagt inte haft samma problem. (Nackdelen är att bilderna tar större plats i stället.)
Japp kör default på luren så det är .HEIC
Men grejen är att bilderna sparas ju i denna kvalité på iCloud också, så bilderna som hämtas till min Macbook är ju också .HEIC

En annan lustig grej är ju också att om jag ska lägga in en annons på tradera via min MacBook så går det inte att bifoga bilder eftersom dem är för stora (dvs för hög kvalité)
Men går jag in på Tradera-appen i min iPhone och bifogar samma bilder där (också .HEIC dvs) så funkar det?!
Hur är detta möjligt? gör appen någon automatisk konvertering och nedskärning på bilderna som inte görs via webbläsaren eller?

Fast det är ju iofs samma problem som att det fungerar här på KS via luren men inte på min MacBook insåg jag precis 😂
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
En lösning är ju att "duplicera" bilden och spara den nya som .JPEG dessa brukar bli rätt när man bifogar dem!
men det är ju ändå lite halvdrygt att hålla på sådär..

Japp kör default på luren så det är .HEIC
Men grejen är att bilderna sparas ju i denna kvalité på iCloud också, så bilderna som hämtas till min Macbook är ju också .HEIC

En annan lustig grej är ju också att om jag ska lägga in en annons på tradera via min MacBook så går det inte att bifoga bilder eftersom dem är för stora (dvs för hög kvalité)
Men går jag in på Tradera-appen i min iPhone och bifogar samma bilder där (också .HEIC dvs) så funkar det?!
Hur är detta möjligt? gör appen någon automatisk konvertering och nedskärning på bilderna som inte görs via webbläsaren eller?

Fast det är ju iofs samma problem som att det fungerar här på KS via luren men inte på min MacBook insåg jag precis 😂
Ja, det låter väldigt meckigt men som pemlock är inne på så kanske det har med formatet att göra? Gällande Tradera så misstänker jag att iCloud serverar dig bilderna i lägre upplösning då mobilskärmen, trots högre pixeldensitet (PPI) och liknande upplösning, har en mindre storlek vilket gör att bilderna inte behöver vara lika högupplösta för att se bra ut jämfört med en skärm på t.ex. 13".
 

HSK

Patek
2-Faktor
På nyare bilar så antar jag att tiden synkroniseras med hjälp av radiosignaler eller liknande men hur är det på äldre bilar? Finns det någon specificerad avvikelse och finns det i så fall olika varianter med varierande tidshållning?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
På nyare bilar så antar jag att tiden synkroniseras med hjälp av radiosignaler eller liknande men hur är det på äldre bilar? Finns det någon specificerad avvikelse och finns det i så fall olika varianter med varierande tidshållning?
På nya bilar kan tiden tas från lite olika källor; gnss, mobilnät, radiosignal, manuell inställning. Vanligast skulle jag säga är gnss.

På gamla bilar är det som vilket quartz ur som helst. Bästa möjliga precision från billigast möjliga underleverantör. Du får ställa in den själv och sen fortar eller saktar den sig beroende på kvalité. Ofta utan eget batteri så lyfter du 12v så får du ställa klockan igen.
 
  • Like
Reactions: HSK

Chuck

Patek
2-Faktor
Nån som vet ifall min plastlåda är ett riktigt pelicase 😂
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nån som vet ifall min plastlåda är ett riktigt pelicase 😂
Jag är inte säker men skulle tro att den snarare är "pelicaseinspirerad". Nu finns det visserligen en hel del modeller från Peli men så vitt jag vet så har de alla längsgående mönster på utsidan samt två skilda gångjärn vilket denna verkar sakna. Det är möjligt att det skulle kunna vara någon egenframtagen variant i samarbete med Peli men jag tycker inte att den ser ut som någon produkt ur deras befintliga serier i alla fall. Även om Peli är ett varumärke så används pelicase mer eller mindre som en generisk term för den typen av lådor och jag ser egentligen inga problem med att kalla det för ett pelicase även om den inte är tillverkad av just Peli.
 
R

Red Scream

Guest
Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
  • Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
  • Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
  • Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt
Friade utan ring. 5 sekunder senare kastade sig min blivande fru över datorn och börjad googla ringar.. :D "Va?!?! Ja, JA! Nu kollar vi ringar!!!"
 
Topp