Imorgon på söndag är det final i fotbolls-EM och trots att jag inte är ett dugg intresserad så tänkte jag ändå bänka mig för att se grabbarna joxa med trasan eftersom man redan har gallrat bort alla amatörer.

Det fick mig att fundera över både kvalprocessen och sportintresset i sig och det här inlägget kan säkert uppfattas som provocerande av vissa men jag är uppriktigt nyfiken.
Om man gillar film så ser man oftast till största del välproducerade filmer med bra skådespelare (ej nödvändigtvis hög budget, kända namn osv), är man intresserad av musik så lyssnar de allra flesta på relativt kända artister inom genren man gillar, är man motorintresserad så läser man om Koenigsegg, Porsche osv. och jag kan därför förstå folk som följer NHL, F1, Premier League etc. eftersom det då är de bästa i sin klass men varför i hela friden finns det folk som intresserar sig för (i relativa mått) amatörer i de lokala lagen? Allsvenskan? Att följa IFK Norrköping är väl lite som motsvarigheten till att vara motorintresserad och älska Toyota Avensis eller att som musikintresserad vara groupie till något punkband från Flen.
För en utomstående framstår det mest som en slags desperation, att det är enda möjligheten att kunna se sporten utövas på plats och jag har så svårt att förstå intresset om man inte själv har någon koppling. Hockey kan jag till viss del köpa om man följer något bättre lag då vi ändå är en rätt stark hockeynation med många internationella talanger men t.ex. fotboll? Nivån är ju löjligt låg om man jämför internationellt eller med riktiga fotbollsnationers egna ligor.
Det skulle vara kul att höra från någon som faktiskt är sportintresserad vad inresset betyder och varför man följer de lag man gör. En annan sak som jag också har funderat på är den ganska ologiska gallringen (även om den till viss del finns där) som sker inför t.ex. fotbolls-EM/VM där grupperna lottas fram och alla får kvala oavsett förutsättningar till skillnad från inom t.ex. tennis där man kan anses vara tillräckligt kvalificerad för att bli direkt inbjuden till större evenemang samtidigt som lägre rankade spelare får chansen att kvala in.
Är det en fråga om budget? Att alla måste ges chansen att vara med för att få ihop det ekonomiskt? Inom flera sporter finns det "drömligor" men inom vissa andra verkar det vara mer eller mindre öppna dörrar med någon slags alla ska med-mentalitet och de allra flesta har så klart inget intresse av att se Makedonien-Lettland eller Sverige-Albanien.