• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

En annan sak som jag undrar är varför mjölk är billigare per liter att köpa 1 liters förpackning jämfört med 1.5 liters förpacnking?
Vill inte minnas att det varit så tidigare och är väl ingen annan produkt liter/kilopriset är billigare på mindre storlek?

Har noterad det båda på ica och willys och på båda deras egna märken och tex Arla.
Det säljs mer 1-liters vilket leder till billigare produktion pga skalan, bättre pris på förpackning etc.?

En annan sak som jag undrar är varför mjölk är billigare per liter att köpa 1 liters förpackning jämfört med 1.5 liters förpacnking?
Vill inte minnas att det varit så tidigare och är väl ingen annan produkt liter/kilopriset är billigare på mindre storlek?

Har noterad det båda på ica och willys och på båda deras egna märken och tex Arla.
Utan att veta i detta specifika fallet har jag fått förklarat det som att butiker strategiskt sänker priset på vissa varor för att de ingår i ”pensionärskassen” eller vad det nu heter där prisjämförelser görs mellan olika butiker. Därför kan kilopriset på småpack understiga storpack, tex på köttbullar

Utan att veta i detta specifika fallet har jag fått förklarat det som att butiker strategiskt sänker priset på vissa varor för att de ingår i ”pensionärskassen” eller vad det nu heter där prisjämförelser görs mellan olika butiker. Därför kan kilopriset på småpack understiga storpack, tex på köttbullar
Det låter rimligt, lärde jag mig något nytt :)

För att folk är totalt dumma i huvudet och kollar inte literpriset per förpackning utan bara tar några 1,5l av vana! Stämmer till 100% in på mig. Förbannat!! Hur många år har jag lurat mig själv egentligen 🤯

Har köpt 6 kg lokalproducerad honung. Den är himmelskt god. Frågan är om honung är nyttigt på något sätt som ryktet säger.

Finns det några belägg för att honung är nyttigt?
bi-suger-honning-i-blomst.jpg

Har köpt 6 kg lokalproducerad honung. Den är himmelskt god. Frågan är om honung är nyttigt på något sätt som ryktet säger.

Finns det några belägg för att honung är nyttigt?
bi-suger-honning-i-blomst.jpg
Det är mest socker. Det finns otroligt mycket myter kring honung, och det mesta är som sagt myter. Det enda som tycks ha lite vetenskapligt belägg är viss effekt mot bakterier. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Honey#Nutrition för sammanfattning och vidare referenser.

Ja, den innehåller en hel del nyttigheter. Dock försvinner många om den hettas upp över 70’c, så att ha den i tekoppen blir mest en smaksak 😉

Men finns det några belägg att det verkligen är nyttigt. Tänker att man kanske måste äta stora mängder för att det skall göra skillnad och då får man ju samtidigt i sig enorma mängder socker vilket inte är så bra.

Men finns det några belägg att det verkligen är nyttigt. Tänker att man kanske måste äta stora mängder för att det skall göra skillnad och då får man ju samtidigt i sig enorma mängder socker vilket inte är så bra.
Nu är du lite inne på ett annat spår...
När det exempelvis började skrivas om att både gurkmeja och ingefära hade goda egenskaper, så började det helt plötsligt poppa upp "power shots" och liknande produkter på marknaden. Det visade sig att det fanns de som börjat överkonsumera gurkmeja och ingefära, vilket ledde till blodförtunning, vilket i sin tur ledde till problem som var långt allvarligare än den eventuella nyttan av måttligt konsumerande.
1 glas rödvin brukade sägas ha en hälsofrämjande effekt. Att ett äpple eller en halv gul lök har samma, fast bättre effekt, har däremot inte samma status som rödvinsglaset.
Att överkonsumera något som i små mängder kan ha vissa hälsofrämjande effekter är inte att rekommendera i något fall. Njut av din honung i måttliga mängder :)

Jag är med på SVT och skulle vilja spara klippet för framtida generationer att beundra. Vet någon hur man sparar ett klipp på 4 sekunder från en tv-serie?
Jag hade provat med skärminspelningsfunktionen på telefonen. Finns en sådan på iPhone, kanske även på andra märken. Starta inspelning. Dra igång SVT-play på ”rätt ställe”. Stäng av inspelningen och redigera bort det du inte vill ha i filen (rätt smidigt på iPhone). Spara!

Kanske finns en snyggare lösning iofs :)

Jag är med på SVT och skulle vilja spara klippet för framtida generationer att beundra. Vet någon hur man sparar ett klipp på 4 sekunder från en tv-serie?
Jag har använt OBS Studio för att spela in endel seminarier via Teams. Fungerar bra.

Polaren hörde precis av sig och undrade var bästa stället är för att avyttra äldre serietidningar, bl.a några MAD från 60-talet. Har ingen aning om skick eller hur ”rare” det han har är.
Kanske till och med någon här som samlar…..

Polaren hörde precis av sig och undrade var bästa stället är för att avyttra äldre serietidningar, bl.a några MAD från 60-talet. Har ingen aning om skick eller hur ”rare” det han har är.
Kanske till och med någon här som samlar…..
Tror man att de verkligen är rariteter så kan man kolla med någon av butikerna som finns (fysiskt och på nätet), men om de inte är väldigt sällsynta (och i bra skick) så får man knappast något för dem, om de alls köper. (De är nog rätt kräsna.) T.ex seriemagasinet.se och seriezonen.nu .

Tradera funkar alltid annars, men man kan se där att det finns rätt mycket på marknaden, så det som är "vanligt" går knappast för några pengar. Enstaka tior kanske.

Någon som köpt från buyee.jp och kan recensera? Blev fundersam hur dom räknar på frakten där och vad tullen kan tänkas vilja ha?
Jag har köpt därifrån och det var inga problem. Buyee tar ju betalt för sin tjänst, sen tillkommer frakt, blir dubbel frakt i och med att prylen först måste skickas från säljaren till Buyee och sen till dig. Tullen brukar vara försumbar däremot tillkommer 25% moms.

Här är ett bra verktyg för att räkna ut moms och tull https://www.tullverket.se/privat/ge...vatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar

Jag har köpt därifrån och det var inga problem. Buyee tar ju betalt för sin tjänst, sen tillkommer frakt, blir dubbel frakt i och med att prylen först måste skickas från säljaren till Buyee och sen till dig. Tullen brukar vara försumbar däremot tillkommer 25% moms.

Här är ett bra verktyg för att räkna ut moms och tull https://www.tullverket.se/privat/ge...vatpersoner/tullraknarenraknautvadvarankostar
Tusen tack för svar😊 blev osäker då de stod såhär på annonsen också.

Bilagor

• Screenshot_20221103-084339_Chrome.jpg
    Screenshot_20221103-084339_Chrome.jpg
    23.6 KB · Visningar: 6
I dag när vi kom till jobbet gick det inte att öppna entrédörren (dubbel skjutdörr). Visade sig att en plåt vikts in och stoppade dörren. Märkligt, men märkligare var den här vita substansen som ligger på flera ställen runt entrén och i hål i plåten. Har någon en aning om vad det kan vara?
Konsistens ungefär som fin sand eller snö, luktar inget.
tempImagee8gRDn.png

tempImagetIexaF.png

tempImageuT2RMn.png

tempImage51sLq7.png

Tillbaka
Topp