• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Har en gammal router över som jag tänkte sälja och undrar om personlig information sparas på routrar?
Som alla andra IT frågor så är svaret alltid, ”it depends”
Beror på många faktorer, såsom märke, funktioner i router osv.
Fabriksåterställ 2-3 gånger så bör du komma hyfsat långt med att få bort den eventuella info som finns där.
Hanterar någon i familjen känslig data så sälj inte vidare routern oavsett.

Har en gammal router över som jag tänkte sälja och undrar om personlig information sparas på routrar?
Fabriksåterställ 2-3 gånger så bör du komma hyfsat långt med att få bort den eventuella info som finns där.
Fabriksåterställ ja. Men sen är det ju inget annat än möjligen vilket SSID o PWD ni haft som ev skulle lagras och om ev routern även anslutit till ngn NAS eller dylikt så skulle även de använderuppgifterna kunna lagras. Men ingen av eran surfhistorik finns ju lagrad i routern (det skulle bli alldeles för mycket data väldigt snabbt för routern att lagra).

Såvida min fru inte är en sinnessjukt duktig spion (man kan aldrig riktigt veta) så tror jag inte vi har någon hemlig information över huvud taget.

Fabriksåterställ ja. Men sen är det ju inget annat än möjligen vilket SSID o PWD ni haft som ev skulle lagras och om ev routern även anslutit till ngn NAS eller dylikt så skulle även de använderuppgifterna kunna lagras. Men ingen av eran surfhistorik finns ju lagrad i routern (det skulle bli alldeles för mycket data väldigt snabbt för routern att lagra).
Som Josa också skrev, ska fabriksåterställa några ggr, mest för säkerhets skull.
Försöker att ge våra saker ett andra liv, så därför jag är sugen på att sälja/skänka en bra och fullt fungerande router.

Jag vet inte hur förutsättningarna för ert hemmanätverk ser ut men det går att använda routern för att brygga anslutningen och ge bättre täckning/snabbare wifi om ni skulle vilja det. 😊

Just nu har vi fått en ny router som täcker hela huset efter våra behov: 1 tv och 2 mobiler haha. (Sen har vi ett meshsystem kvar från när vi bodde i en lägenhet med sinnesjuka väggar som inte släppte igenom ett skit).
Nä denna fula (men bra) router ska ut :cool:

Jag vet inte hur förutsättningarna för ert hemmanätverk ser ut men det går att använda routern för att brygga anslutningen och ge bättre täckning/snabbare wifi om ni skulle vilja det. 😊
Trodde inte att det funkade? Snabb förklaring/länk skull jag bli glad för, då jag har en extra router och risigt wifi.

Trodde inte att det funkade? Snabb förklaring/länk skull jag bli glad för, då jag har en extra router och risigt wifi.

Vill du ha bättre WiFi (och vem vill inte det) skulle jag satsa på ett meshnätverk, typ det nedan. En trådad master och två trådlösa slavar. Gjorde en enorm skillnad för mig. Nu har jag perfekt WiFi i hela huset och långt ut på tomten som bonus. :happyhappy:

Google Wifi 2021-02-21.jpg

IWC A 2021-02-21 (Wifi 1).jpg

IWC A 2021-02-21 (Wifi 2).jpg

Jag tänkte justera några kostymer. Är det någon som har erfarenhet av en bra skräddare i närheten av Solna/Sundbyberg?

Laga lackskador bil, har fått offert paketpris på 9-10k för att laga större rostfläck på baklucka, lacka om motorhuv samt två mindre bitar på kanten mot framdörrar.
Bilen är i grymt skick och övertagen av mina föräldrar så jag tar gärna hand om den då vi planerar att behålla den ca 4-5 år till.
Kanske behövs bilder men ändå. Känns priset ok eller ocker?

(Jag är ingen bilperson så har noll koll)

Hittar ingen lämplig tråd i Diskussions-delen av forumet för den här frågan, men blir gärna guidad dit om jag missat. Hur som helst, undrar om den här bilden som skickades till mig som svar på en Köpes-annons är photoshoppad?
thumbnail_20230809_185758.jpeg

Hittar ingen lämplig tråd i Diskussions-delen av forumet för den här frågan, men blir gärna guidad dit om jag missat. Hur som helst, undrar om den här bilden som skickades till mig som svar på en Köpes-annons är photoshoppad?
thumbnail_20230809_185758.jpeg
Jag jobbar dagligen i Photoshop och kunde inte så några spår av en eventuell manipulation. Vill dock inte lova något. Det jag kan lova är att om bilden är Photoshoppad är det gjort av någon med väldigt stor kunskap.

Lät även ChatGPT analysera bilden och även den ansåg att bilden inte var manipulerad.
a4_composite_analysis_v3.jpg

Vänligen,
Martin

Jag jobbar dagligen i Photoshop och kunde inte så några spår av en eventuell manipulation. Vill dock inte lova något. Det jag kan lova är att om bilden är Photoshoppad är det gjort av någon med väldigt stor kunskap.

Lät även ChatGPT analysera bilden och även den ansåg att bilden inte var manipulerad.
a4_composite_analysis_v3.jpg

Vänligen,
Martin
Tack för input. Frågar eftersom jag blivit kontaktad av en scammer tidigare (avslöjade sig på annat sätt), och han använde samma sorts lite udda komposition med att lägga klockan på ett papper som täckte hela bilden när jag bad om bild på klocka + skrynklat papper med användarnamn.

Tack för input. Frågar eftersom jag blivit kontaktad av en scammer tidigare (avslöjade sig på annat sätt), och han använde samma sorts lite udda komposition med att lägga klockan på ett papper som täckte hela bilden när jag bad om bild på klocka + skrynklat papper med användarnamn.
Om du är osäker be honom att filma klockan med någonting du bestämmer i bakgrunden, tex. en bilväg/datorskärm med en YouTube/kontorslandskap.
Alla mobiler kan filma och det är otroligt mycket svårare att fejka en film än en bild.

//Martin

Laga lackskador bil, har fått offert paketpris på 9-10k för att laga större rostfläck på baklucka, lacka om motorhuv samt två mindre bitar på kanten mot framdörrar.
Bilen är i grymt skick och övertagen av mina föräldrar så jag tar gärna hand om den då vi planerar att behålla den ca 4-5 år till.
Kanske behövs bilder men ändå. Känns priset ok eller ocker?

(Jag är ingen bilperson så har noll koll)

Inte om det är en seriös plåtslagare/lackeringsfirma och du betalar moms/får kvitto och garanti.

Finns väl ingen hantverkare som kan ta under 1000kr/Tim inkl moms om allt ska gå rätt och riktigt till.
Slippapper,grundfärg maskeringstejp,färg etc kostar. Så är det bara.
Lokaler elström maskiner arbetskläder likaså.

Du kan ju ta offerter från några andra lackverkstäder och jämföra,men ibland är det värt någon extra tusenlapp att vara bekväm.
Få gratis lånebil,ligger nära hemmet/bussen/rekomenderad av vänner etc
Sist men inte minst.
Tycker du själv bilen är värd att kosta på så gör det.

Inte om det är en seriös plåtslagare/lackeringsfirma och du betalar moms/får kvitto och garanti.

Finns väl ingen hantverkare som kan ta under 1000kr/Tim inkl moms om allt ska gå rätt och riktigt till.
Slippapper,grundfärg maskeringstejp,färg etc kostar. Så är det bara.
Lokaler elström maskiner arbetskläder likaså.

Du kan ju ta offerter från några andra lackverkstäder och jämföra,men ibland är det värt någon extra tusenlapp att vara bekväm.
Få gratis lånebil,ligger nära hemmet/bussen/rekomenderad av vänner etc
Sist men inte minst.
Tycker du själv bilen är värd att kosta på så gör det.

Härligt, jag lägger gärna lite extra på bilen hos en vad det verkar bra lackfirma. Fanns gott om hotrods och andra entusiastbilar där inkl återkommande kunder.

Vill bara dubbelkolla så jag inte blir dumförklarad i efterhand.

Lekplats nära Bromma flygplats? Jag och dottern på knappt 8 år kommer vänta deyga 3 timmar mellan flyg nästa v, finns det något vi kan hitta på i närheten?
Tack på förhand!

Har en fundering ang färg på slips vid begravning. Min sambos styvfar ska begravas, kan jag ha vit eller är jag inte tillräckligt nära i släktskap?
Om ni är gifta, ja, annars inte. Vit ska endast bäras av närmaste släkt. Sambo eller "pojkvän" anses inte att vara nära den avlidne. Men är du osäker får du väl fråga sambons mor. Att han dessutom är en styvfar ökar ditt avstånd som närstående...

Om ni är gifta, ja, annars inte. Vit ska endast bäras av närmaste släkt. Sambo eller "pojkvän" anses inte att vara nära den avlidne. Men är du osäker får du väl fråga sambons mor. Att han dessutom är en styvfar ökar ditt avstånd som närstående...
Tack för svaret. Det blev en vit efter jag frågade ”svärmor” om det var ok

Lekplats nära Bromma flygplats? Jag och dottern på knappt 8 år kommer vänta deyga 3 timmar mellan flyg nästa v, finns det något vi kan hitta på i närheten?
Tack på förhand!
Bodde i Mariehäll förut, ovanför flygplatsen. Sikta på Lönnebergaparken eller Annedalsparken. Båda ligger nära och nära varandra, Bun Meat Bun och den thailändska är bra i området.

• Like
Reactions: S.L
Kan jag på ett säkert sätt konvertera min gamla Semi pendel taklampa/skärm i metall till att funka i ett jordat DCL takuttag utan att bränna ner byggnaden eller skicka 230 volt genom kroppen? Kapade av den gamla ojordade kontakten igår och bytte till en ojordad DCL kontakt rakt av. Men sen började jag Googla innan jag kopplade in den och insåg att jag tar mig vatten över huvudet. Lämna in till fackman eller köpa nytt?

IMG_20230826_105908.jpg

Kan jag på ett säkert sätt konvertera min gamla Semi pendel taklampa/skärm i metall till att funka i ett jordat DCL takuttag utan att bränna ner byggnaden eller skicka 230 volt genom kroppen? Kapade av den gamla ojordade kontakten igår och bytte till en ojordad DCL kontakt rakt av. Men sen började jag Googla innan jag kopplade in den och insåg att jag tar mig vatten över huvudet. Lämna in till fackman eller köpa nytt?
Om du bor i ett hem som är skyddsjordat och lampan är klass1 vilket det verkar vara när du säger gammal, så bör den också jordas. Kan göras säkert men inte speciellt snyggt kanske då du förmodligen behlver borra hål i metallskärmen och sätta en jordskruv o taggbricka. Är köpa ny ett alternativ så skulle jag göra det. Nya är säkrare både med jord (klass 1) och utan (klass2 dubbelisolerad).

Ska tilläggas att byta stickpropp gör dom som har erforderlig kännedom , andra ringer elektriker!

Senast ändrad:

IMG_20230826_105908.jpg
Har du bara bytt rakt av så har su inte gjort ngt farligare på ngt sätt. Var den ojordad innan är den ojordad nu och visst finns det ev en liten risk (både innan och efter) med en ojordad metallskärm men hur ofta klättrar du upp och håller i själva lampskärmen?

Har du bara bytt rakt av så har su inte gjort ngt farligare på ngt sätt. Var den ojordad innan är den ojordad nu och visst finns det ev en liten risk (både innan och efter) med en ojordad metallskärm men hur ofta klättrar du upp och håller i själva lampskärmen?
Nej det är klart. Var noggrann när jag monterade den sist (Skärmen vilar i princip bara på lampsockeln). Inga metalldelar från kabel/sockel är i kontakt med själva skärmen. Men ska överlåta jobbet till en kunnig.

Jag har en sängjävel slm är fysiskt omöjlig att få ner i källaren pga mått..

Går det/är det "värt" att försöka ta isär hela träramen för att bära ner den i delar? Är en relativt billig jysksäng..

Tack för svar
20230826_203658.jpg

Jag har en sängjävel slm är fysiskt omöjlig att få ner i källaren pga mått..

Går det/är det "värt" att försöka ta isär hela träramen för att bära ner den i delar? Är en relativt billig jysksäng..

Tack för svar
20230826_203658.jpg
Har provat och fullföljde inte. En del kan nog tillskrivas tidspress pga flytt och brist på tålamod. Sängen var häftad och inte skruvad, vilket gjorde det krångligt att både dela och troligen att få ihop. Fjädrar och det vita tyget som omgärdar fjädrarna satt häftade i ramen/spjälorna på insidan vilket gjorde det till ett jäkla meck att dela på ett vettigt sätt och nog ännu värre att få ihop om jag kommit så långt.

Sammanfattningsvis. Det går nog, men inte värt tiden man får lägga

Senast ändrad:
Någon som råkar vara insatt i retrospel? Köpte den här Gameboyen på Tradera men funderar på om den är äkta vara? Gummiplupparna ovanför skärmen är mörkare än på andra jag ser, gångjärnet klickar inte lika mycket som på videor jag sett och ingen klisterlapp på baksidan…
Är det bara olika eller har jag råkat köpa en kopia?
IMG_9287.jpeg
IMG_9288.jpeg
IMG_9290.jpeg

Tillbaka
Topp