• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Har slutat med micropopcorn sedan jag fick nys om att påsens insida släpper ifrån sig mikroplaster, pfas osv.

Denna är sevärd. En ögonöppnare.

Funderar på att köpa en Atv som i första hand ska användas till att köra ut plantor vid plantering i skogen och dra ut träd som står så jag inte når dem med traktorn eller skotaren.
Har tidigare haft en äldre Suzuki & artic cat, dessa var 100% på att starta och gå.
Men för att kunna lyfta moms och kostnad tänkte jag köpa nytt, men en Honda eller dyl kostar närmare 200k
Blicken faller då på CFMOTO & Kawasaki brute force (kymso) som då inte tillverkas i Japan eller EU
Men ligger på 80k
Så klart är jag med på att det inte är samma kvalitet, men har någon haft någon av ovannämnda ett par år ?
mitt krav är att den ska starta och gå.

Screenshot_20251011_080159_Samsung Internet.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att köpa en Atv som i första hand ska användas till att köra ut plantor vid plantering i skogen och dra ut träd som står så jag inte når dem med traktorn eller skotaren.
Har tidigare haft en äldre Suzuki & artic cat, dessa var 100% på att starta och gå.
Men för att kunna lyfta moms och kostnad tänkte jag köpa nytt, men en Honda eller dyl kostar närmare 200k
Blicken faller då på CFMOTO & Kawasaki brute force (kymso) som då inte tillverkas i Japan eller EU
Men ligger på 80k
Så klart är jag med på att det inte är samma kvalitet, men har någon haft någon av ovannämnda ett par år ?

Jag hade en cfmoto under några år. Startade och gick som en klocka utan undantag. Finns säkert måndagsexemplar även där men den jag hade och likaså bekantas maskiner är och har varit riktigt bra och pålitliga. Till skillnad från grannens splitternya polaris som det bara varit strul med…

Men ligger på 80k

jag sålde Kymco ”förr i tiden”, slutade typ 2009. Fina maskiner, få reklamationer tyckte jag.
De har nog inte blivit sämre.
CF Motor har jag vänner som sålt, de har också varit nöjda med grejerna.
Köpte för övrigt en gammal Kymco 400 nu på kvällskröken.

Är rätt frustrerad över en krånglande dammsugare och kör en long shot att någon här har en magisk lösning.

Har en Dreame X40 Ultra Complete dammsugare sen snart ett år tillbaka. Den har gjort ett fantastiskt jobb fram till för några veckor sedan då den helt plötsligt går in i standby läge mitt under pågående städning. Sedan står den ”död” på golvet och laddar ur vilket kan ta allt från 8-10 timmar beroende på om man inte är hemma och bär tillbaka den till dockstationen.

Oftast går den i standby efter 3-5 min efter start trots fullt batteri rengjorda, sensorer, ominstallation och all felsökning som nämns i handboken.

Har haft den inne en gång på garanti för detta fel och fick tillbaka den igår. Skicka ut roboten på kartläggning av huset och den dog efter 3 min. (Har skärminspelning från appen på det) har testat ta bort och fabriksåterställa enheten några ggr men samma sak varje gång.

Det loggas heller inget i historiken så kan inte se något mer efteråt som kan förklara vad som hänt. Därför jag kört skärminspelning så man ser i realtid hur den ballar ur…

Frågan är om man ska försöka häva köpet med hänvisning till konsumentköplagen och be att få pengarna tillbaka. Har bättre saker för mig än att åka fram och tillbaka 5 mil till närmsta POWER varuhus och lämna in den…

Senast ändrad:
Är rätt frustrerad över en krånglande dammsugare och kör en long shot att någon här har en magisk lösning.

Har en Dreame X40 Ultra Complete dammsugare sen snart ett år tillbaka. Den har gjort ett fantastiskt jobb fram till för några veckor sedan då den helt plötsligt går in i standby läge mitt under pågående städning. Sedan står den ”död” på golvet och laddar ur vilket kan ta allt från 8-10 timmar beroende på om man inte är hemma och bär tillbaka den till dockstationen.

Oftast går den i standby efter 3-5 min efter start trots fullt batteri rengjorda, sensorer, ominstallation och all felsökning som nämns i handboken.

Har haft den inne en gång på garanti för detta fel och fick tillbaka den igår. Skicka ut roboten på kartläggning av huset och den dog efter 3 min. (Har skärminspelning från appen på det) har testat ta bort och fabriksåterställa enheten några ggr men samma sak varje gång.

Det loggas heller inget i historiken så kan inte se något mer efteråt som kan förklara vad som hänt. Därför jag kört skärminspelning så man ser i realtid hur den ballar ur…

Frågan är om man ska försöka häva köpet med hänvisning till konsumentköplagen och be att få pengarna tillbaka. Har bättre saker för mig än att åka fram och tillbaka 5 mil till närmsta POWER varuhus och lämna in den…
Det finns inget värre än saker som inte funkar. Framför allt inte för de pengarna. Jag hade försökt lämna tillbaka eller byta till en annan modell/märke

Rent juridiskt så kommer du nog få låta dom försöka reparera varan mer än en gång. Men sen så kan ju Power byta ut den på goodwill ändå.

Konsumentverket:

Så lång tid får en reparation ta​

Enligt lag ska företaget reparera felet inom skälig tid.

Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få varan lagad.

Har du blivit erbjuden en lånevara kan en längre reparationstid vara okej.

Antal reparationsförsök​

Hur många försök företaget har på sig att försöka reparera felet behöver ofta avgöras från fall till fall. Det beror bland annat på vilket typ av fel det rör sig om och hur mycket det påverkar dig.

Har företaget inte kunnat laga felet och felet påverkar dig mycket? Då kan du ha rätt att säga nej till fler försök och istället kräva att få häva köpet.

Rent juridiskt så kommer du nog få låta dom försöka reparera varan mer än en gång. Men sen så kan ju Power byta ut den på goodwill ändå.

Konsumentverket:
Tack för svaren!

De kan väl få en chans till men kommer ge dem en skriftlig bilaga vid inlämnandet att om felet inte avhjälps vid andra försöket så kommer jag gå vidare och häva köpet med stöd av konsumentköplagen då produkten är oanvändbar i nuvarande skick.

Man förväntar sig ju lite bättre kvalité på en produkt som marknadsförs i premiumsegmentet. Jag är dessutom pedantisk med bilar, klockor och övriga prylar så den är alltid ordentligt rengjord och ser ut som ny. Vilket de reagera på vid inlämnande första gången.

Påverkan är dessutom påtaglig då jag behöver ödsla tid och pengar på att ta den felaktiga produkten en längre sträcka samt att huset inte blir städat (risk för misär och psykiskt lidande, med lätt ton av ironi)…

Lär väl få återkomma i ärendet men jag tror apparaten är utdömd om de inte byter nån hårdvara, fick följande svar från en bekant som är mjukvaruingenjör: ”Om den går in i standby fast batteriet indikerar att de är fullt kan det vara en battericell eller att en sensor ger moderkortet felaktigt batterivärde så den går i standby då den tror att batterinivån är låg utan att loggning sker. Men kan i princip bero på vad som helst relaterat till hårdvaran. Speciellt om mjukvaran är återställd och den uppvisar samma fel gång på gång.”

Hade liknande fall. Läste på något husmorstips. Blött fläcken med vatten. Diskmedel på fläcken. Gnugga ordentligt så det skummar. Låt stå så diskmedlet kommer verkligen in i ytan. Skölj av med kokande(vattenkokare) vatten och torka. Upprepa om inte fläcken försvinner.

Testade sjukt många andra tips med potatismjöl för att suga upp fettet osv men inget fungerande förutom ovan.

Edit: en del säger man ska köra plagget i tvättmaskinen efter man har sköljt av med kokande vatten men jag gjorde inte det.

Bensin. Kemiskt ren. Finns på apotek.

Konsumentverket:
Power har beslutat sig för att bråka. De hävdar att det handlar om en reklamation och inte ett garanti ärende. Vidare att ansvaret ligger på mig att bevisa att det rör sig om fabrikationsfel. Trots att produkten fortfarande är under garanti och felet dokumenterats under normal användning både före/efter reparation och gör produkten oanvändbar.

Så nu kommer ARN kopplas in. Har tagit reda på att jag som konsument har rätt att begära ersättning för körda mil enligt schablonbelopp 25kr/mil för resor till/från varuhus för inlämning av produkten. Då lagen säger att felet skall avhjälpas utan kostnad för konsumenten. Så kommer driva det till världens ände om det ska behövas då jag har mycket god dokumentation i ärendet och uppriktig är ruskigt irriterad på Power.

Så personligen rekommenderar jag starkt att köpa er hemelektronik hos andra aktörer än Power.

Jag har klarat mig bra tidigare för felaktiga produkter men haft garanti ärende hos Netonnet och de löste problemet utan krångel och snabbt. Samma där att felet återkom fast 3 månader efter 1:a reparationen. Fick en helt ny produkt direkt utan diskussion. Med andra ord en helt annan upplevelse.

Har någon erfarenhet av ARN med nått tips eller är det bara att följa anvisningar på deras hemsida?

Senast ändrad:
Power har beslutat sig för att bråka. De hävdar att det handlar om en reklamation och inte ett garanti ärende. Vidare att ansvaret ligger på mig att bevisa att det rör sig om fabrikationsfel. Trots att produkten fortfarande är under garanti och felet dokumenterats under normal användning både före/efter reparation och gör produkten oanvändbar.

Så nu kommer ARN kopplas in. Har tagit reda på att jag som konsument har rätt att begära ersättning för körda mil enligt schablonbelopp 25kr/mil för resor till/från varuhus för inlämning av produkten. Då lagen säger att felet skall avhjälpas utan kostnad för konsumenten. Så kommer driva det till världens ände om det ska behövas då jag har mycket god dokumentation i ärendet och uppriktig är ruskigt irriterad på Power.

Så personligen rekommenderar jag starkt att köpa er hemelektronik hos andra aktörer än Power.

Jag har klarat mig bra tidigare för felaktiga produkter men haft garanti ärende hos Netonnet och de löste problemet utan krångel och snabbt. Samma där att felet återkom fast 3 månader efter 1:a reparationen. Fick en helt ny produkt direkt utan diskussion. Med andra ord en helt annan upplevelse.

Har någon erfarenhet av ARN med nått tips eller är det bara att följa anvisningar på deras hemsida?
Fy f.. vad surt. Man undrar ju om det är ett beslut av butikschef eller högre upp. Power borde ju kunna driva reklamation mot grossist utan större kostnad för Power - om de nu inte själva är grossisten vill säga...

Jag håller tummarna för att det går bra för dig. Tråkigt att behöva dra i det, men bra för andra att någon gör det och inte låter stora drakar köra över konsumenten.

Fy f.. vad surt. Man undrar ju om det är ett beslut av butikschef eller högre upp. Power borde ju kunna driva reklamation mot grossist utan större kostnad för Power - om de nu inte själva är grossisten vill säga...

Jag håller tummarna för att det går bra för dig. Tråkigt att behöva dra i det, men bra för andra att någon gör det och inte låter stora drakar köra över konsumenten.
Ja det är surt och blir en ny erfarenhet att driva detta. Men det är just eftersom jag har ett starkt case med bevisning som jag är beredd på att dra det så långt som det behövs.
Men är förvånad över deras agerande, jag ser personligen inte vad de har att vinna på att dra ut på det och låta ärendet gå vidare till ARN. Men tiden får utvisa vad det landar i.

Vidare att ansvaret ligger på mig att bevisa att det rör sig om fabrikationsfel.
Nu var det ett gäng år sedan jag jobbade med detta men jag anser att Power har helt fel, enligt 4 kapitlet punkt 17 Konsumentköplagen (2022:260) är det säljaren som har bevisbördan om ett fel visar sig inom två år, inte kunden.

Lagen säger uttryckligen: ”Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.”

Alltså: det är Power som måste bevisa att felet inte är ett fabrikationsfel – inte du.
Läs själva: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/

Nu var det ett gäng år sedan jag jobbade med detta men jag anser att Power har helt fel, enligt 4 kapitlet punkt 17 Konsumentköplagen (2022:260) är det säljaren som har bevisbördan om ett fel visar sig inom två år, inte kunden.

Lagen säger uttryckligen: ”Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art.”

Alltså: det är Power som måste bevisa att felet inte är ett fabrikationsfel – inte du.
Läs själva: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/konsumentkoplag-2022260_sfs-2022-260/
Ah, visste inte att det var så. Jag vill minnas att bevisbördan tidigare låg på återförsäljaren endast 6 månader efter köp.

Har blivit med en ny bil. Tillverkad i Japan 2025. Under resan från Japan till Sverige mellanlandade den i Brussel enligt tracking informationen jag fick.
På karossen vid dörren finns en klisterlapp där det står e6/2007/46/0289, som visar att fordonet har följt ett direktiv från EU som används för att typgodkänna olika fordon.

Men 2007/46 direktivet har ersatts med direktiv 2018/858.

Jag förstår det som att bilar som importeras till EU från t ex Japan måste godkännas och detta kan då ses i form av klisterlappen som jag fann. Petitesser kan man tycka men varför används en inaktuell klisterlapp som inte längre gäller? På klisterlappen står det Bryssel/ Belgien (biltillverkarens hubb i Europa), de har förmodligen satt dit den men de borde ha bättre koll än så kan man tycka. EU's huvudkvarter ligger ju där och allt.

Får bara massa felmeddelanden när jag surfar runt i Tradera-appen. Kan nästan inte interagera med någonting förutom att gå in på objekt. Någon som får liknande?

1000011638.jpg
1000011636.jpg
1000011634.jpg

Kan man på ett hyffsat enkelt sätt ta reda på om en person avlidit? Jag har namn och personnummer, men vill inte kontakta exempelvis anhöriga

Tillbaka
Topp