• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allsvenskan 2015

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Härligt av IFK Norrköping att få in vinnande målet i slutminuten, henke larsson var lite måttligt sur efter :rolleyes:
 

Apansson

Torpare
Bengaler = bra
Oprovocerat långa pauser för att soff-publiken ska bli missnöjda och vända i debatten = dåligt.
Skit i om det syns på tv, är det sikt över hela plan på arenan = kör igång matchhelvetet. Alternativt såga bort taken från tele2 och nationalarenan, fotboll ska spelas utomhus ändå.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Bengaler = bra
Oprovocerat långa pauser för att soff-publiken ska bli missnöjda och vända i debatten = dåligt.
Skit i om det syns på tv, är det sikt över hela plan på arenan = kör igång matchhelvetet. Alternativt såga bort taken från tele2 och nationalarenan, fotboll ska spelas utomhus ändå.
+ 1
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Bengaler = bra
Oprovocerat långa pauser för att soff-publiken ska bli missnöjda och vända i debatten = dåligt.
Skit i om det syns på tv, är det sikt över hela plan på arenan = kör igång matchhelvetet. Alternativt såga bort taken från tele2 och nationalarenan, fotboll ska spelas utomhus ändå.

Förutsättningarna är de de är. Går att tycka hur mycket som helst, men det finns en realitet att anpassa sig till. Skit i TV? Ok, om man är ok med att inte ta emot en spänn i TV-pengar.. Dessutom har det också att göra med fri sikt till nödutgångar för matchvärdar..
 
  • Like
Reactions: SSL

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Förstår inte hur någon på allvar kan sitta och försvara bengaler. Vad är det som är så bra med dem?
 

Apansson

Torpare
Förutsättningarna är de de är. Går att tycka hur mycket som helst, men det finns en realitet att anpassa sig till. Skit i TV? Ok, om man är ok med att inte ta emot en spänn i TV-pengar.. Dessutom har det också att göra med fri sikt till nödutgångar för matchvärdar..
Hade typ varit bra för AIK om det inte varit jämn fördelning av tv-pengar eller några alls så...:)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Förespråkar man men bengaler är man fan efterbliven.
Så jävla trött på alla huliganer som vistas på våra fotbollsarenor.
 
Är inte slav öht. Så jävla trött på att skit som händer runt och omkring fotbollen. Det bidrar inte till något utan försämrar bara min upplevelse. Ok, det är mongon som bränner bengaler.
Japp, går ej på derbyn av bl a denna orsak och jag vet fler lite äldre som gör på samma sätt.
Vi som inte förstår tjusningen i att matcher försenas 15-20 minuter, pauserna blir 30-40 minuter långa, allt i väntan på
att en j-a massa rök skall försvinna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Allsvenskan är ganska trött som "produkt" utan allting som sker på läktarna, och bengalerna är en del av det. Fotbollen är ju inte världsklass, men läktararrangemangen är ofta det. Sen får man väl tycka vad man vill om just bengal biten.
 

RosaCasio

Cartier
Stockholm skulle aldrig byggt multi-inomhusarenor för att spela fotboll på, med det sagt ska det bli kul att se Friends Arena live när Pågarna möter Inte "Inte-Aik"
 

Apansson

Torpare
Stockholm skulle aldrig byggt multi-inomhusarenor för att spela fotboll på, med det sagt ska det bli kul att se Friends Arena live när Pågarna möter Inte "Inte-Aik"
Exakt. Såga av taken på skiten och lägg gräs på tele2 så skulle vi ha två jävligt vassa fotbollsarenor i stan, men så långt kunde man tydligen inte tänka.

Alltså. De som bränner är ju till 99% lätt mongolida white trash-ungar som "hatar svff" och "den moderna fotbollen".

"vår läktare, våra regler" osv. Idioter.
Nja, det vet jag väl inte. Sen att SvFF verkar vilja driva allsvenskan åt ett helt annat håll än supportrarna vill, samtidigt som de inte vill främja det sportsliga internationellt genom att ha vettiga spelscheman, transferfönster och dylikt är ju självklart något som retar många. Många svenska fotbollsfans som går på matcherna gör det för det är något annorlunda mot den plastiga kommersiella fotboll som finns att titta på på tv. Sen att SvFF och media har någon sorts pakt nu där allt ska vinklas åt ett visst håll är inget annat än pinsamt.
Jag håller med om att brännandet i pauserna är totalt onödigt och en barnslig protest, men tillsammans med Tifo innan match är det stämningsfullt, vackert och mäktigt. Det skulle ju gå att bygga in någon sorts fläkt i taken på de här moderna asen till arenor också, då skulle problemet lösas ganska snabbt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det skulle ju gå att bygga in någon sorts fläkt i taken på de här moderna asen till arenor också, då skulle problemet lösas ganska snabbt.
Jag har för mig att Arlandas station har något liknande i taket ovan rulltrapoorna ifall någon mer än mig varit där nyligen och lagt märke till det. Stora turbiner ända nedifrån plattformen upp till terminalen. Gissar på att det är för att kunna leda bort rök ifall det skulle bli rökutveckling i tunneln. Frågan är ju bara hur det skulle låta kanske.
 
Allsvenskan är ganska trött som "produkt" utan allting som sker på läktarna, och bengalerna är en del av det. Fotbollen är ju inte världsklass, men läktararrangemangen är ofta det. Sen får man väl tycka vad man vill om just bengal biten.
Jo men det visste vi ju?
Eller trodde du att det blivit så mycket bättre de fem åren Bajen låg i S1?
Svårt att se att upplevelsen blir bättre av några minuters eldande och sedan en lååång väntan på att röken skall försvinna.
Plus risk för brännskador o dyl.
 

Apansson

Torpare
Folk som vill att allsvenskan ska vara som PRÄMIÄR LIIG MED ZLÄTAN eller vafan det heter kan ju dra åt helvete. Allsvenskan är helt perfekt förutom att konstgräs är tillåtet. Finns absolut ingenting att diskutera.
 

Ponlarsson

Panerai
Hur mycket jag än gillar bengaler så går det inte komma ifrån att avbrotten som blir i Stockholmslagens matcher inte är bra på något sätt. Speciellt inte när de används för att ge kött på benen åt de som är emot bengaler.

Däremot på arenorna som faktiskt känns som att vara utomhus ser jag inget problem. Förutom hos oss senast när ordningsvakter klev upp på läktaren med dragen batong, det är "smart" mot stora folkmassor som inte kan röra sig, speciellt om man börjar veva mot de som håller i pyroteknik som är 900 grader varm.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Men ärligt, vem fan går på fotboll för att se bengaler eller fyrverkerier. Hade det varit helt öppna arenor så röken försvunnit direkt så fine.
Nu har vi inte det, ska det vara så jävla svårt att fatta att man inte ska dra av bengaler då? Börja prata om att sätta in fläktar för att dra bort röken...snälla...
 

RosaCasio

Cartier
Hur stor del betalas av Tv-pengar?
Jag får fram summan 180 miljoner till de allsvenska lagen. Om noll tv-pengar och snittpris på 200 kr biljetten skulle det krävas 3750 extra personer per match för att täcka inkomstbortfallet. ( 240matcherX3750 biljetter a 200:- )
Då har jag inte räknat med arenornas merförsäljning matchdag ( Tex innan matcherna i Malmö är det ofta kö in till MFF-Shopen )
Tror ni att det hade varit möjligt om Svenssons varit tvungna att promenera till matcherna istället om tvn inte visade Allsvenskan?
 

Apansson

Torpare
Hur stor del betalas av Tv-pengar?
Jag får fram summan 180 miljoner till de allsvenska lagen. Om noll tv-pengar och snittpris på 200 kr biljetten skulle det krävas 3750 extra personer per match för att täcka inkomstbortfallet. ( 240matcherX3750 biljetter a 200:- )
Då har jag inte räknat med arenornas merförsäljning matchdag ( Tex innan matcherna i Malmö är det ofta kö in till MFF-Shopen )
Tror ni att det hade varit möjligt om Svenssons varit tvungna att promenera till matcherna istället om tvn inte visade Allsvenskan?
Ja. Eller så får vi ha billigare spelare. Vem fan bryr sig om kvaliteten sålänge det är spännande och bra stämning?
 

RosaCasio

Cartier
Ja. Eller så får vi ha billigare spelare. Vem fan bryr sig om kvaliteten sålänge det är spännande och bra stämning?
Det där är väl lite väl naivt även för den mest inbitna supportern. Utan att smålagen hade fått tv-pengar hade allsvenskan blivit betydligt mindre spännande.
Att Åtvidaberg - MFF kan vara lika spännande som MFF-Celtic är nog svårt för många att förstå.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jo men det visste vi ju?
Eller trodde du att det blivit så mycket bättre de fem åren Bajen låg i S1?
Svårt att se att upplevelsen blir bättre av några minuters eldande och sedan en lååång väntan på att röken skall försvinna.
Plus risk för brännskador o dyl.
Vad menar du? Jag tycker att det är del av det hela. Det är ingen ny företeelse som många tror, även om det sker i större omfattning och oftare nu än förr. Det är de moderna arenorna som är felbyggda och inte leder ut röken på ett bra vis, trots att det var med i beräkningarna under planeringen. Jämför tex. Friends och Stadio Olimpico och hur lite eller mycket rök som stannar på arenan. Om man sen ska lösa problemet genom ombyggnation eller andra system för att få ut röken eller sluta elda får man väl tycka hur man vill. Jag tror iallafall inte att det kommer slutas elda på läktarna oavsett och då är det väl bättre att lösa problemet med röken på planen.
 
Topp