• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allsvenskan 2015

Det där är väl lite väl naivt även för den mest inbitna supportern. Utan att smålagen hade fått tv-pengar hade allsvenskan blivit betydligt mindre spännande.
Att Åtvidaberg - MFF kan vara lika spännande som MFF-Celtic är nog svårt för många att förstå.
Som sagt, pratade tidigare om att det gagnar storlagen. Jag tycker dock inte man ska ta hänsyn till soffsupportrarna, så jävla mycket krävs det inte för att gå på matcherna.
Angående arenorna - såga av takjävlarna och inse att fotboll är bäst en regnig oktoberkväll på en lerig gräsplan, tjock betongrök mellan fyra öppna betongläktare, och sen ska AIK vinna med 1-0 i 88e minuten. Det är fotboll när det är som bäst.

Edit: alla ni som säger att bengaler ska bestraffas hit och dit - hur svårt är det att förstå att enda vettiga bestraffningen är personliga straff? Bötfällning av klubbar etc är totalt meningslöst. Inför vettig visitering om det nu är ett så jävla stort problem.

Som sagt, pratade tidigare om att det gagnar storlagen. Jag tycker dock inte man ska ta hänsyn till soffsupportrarna, så jävla mycket krävs det inte för att gå på matcherna.
Angående arenorna - såga av takjävlarna och inse att fotboll är bäst en regnig oktoberkväll på en lerig gräsplan, tjock betongrök mellan fyra öppna betongläktare, och sen ska AIK vinna med 1-0 i 88e minuten. Det är fotboll när det är som bäst.

Edit: alla ni som säger att bengaler ska bestraffas hit och dit - hur svårt är det att förstå att enda vettiga bestraffningen är personliga straff? Bötfällning av klubbar etc är totalt meningslöst. Inför vettig visitering om det nu är ett så jävla stort problem.

Tror du missade vad jag menade ( eller om jag var otydlig )
Jag tror inte att AIK skulle vinna med 1-0 i 88e minuten om Åtvidaberg inte haft råd att ha heltidsanställda fotbollsproffs, det hade snarare blivit 1 - 0 i minut 10 och sen hade matchen varit mycket tråkig fram till slutresultatet 6-0. tråkig match=mindre åskådare = mindre stämning = sämre serie. Det hade gått max 6000 på en sån match eftersom segern redan var "hemma" och motståndarna dåliga.
Själv vill jag att prispengarna (tv-pengarna) ska vara mer fördelade efter sluttabell än vad dem är idag men inte tas bort helt. Det gör att det verkligen kan spela roll om du hamnar 5 eller 10 vilket det inte gör idag. Det tror jag hade sporrat spelarna i hela serien.

Tycker det var mycket bättre tryck på derbyna i början av 2000 talet då var det mer eller mindre helt utan bengaler, visst råttsunda vädrades ur mycket snabbare men hela debatten om att det inte skulle gå att ha sjysta tifoarr utan bengaler är ju en senare och påhittad diskussion. Själv skiter jag lite i det och står inte längre på ståplats men kunde dock konstatera att jag såg flera sällskap där barn i 10-12 års åldern fanns med som gick tidigare från senaste derbyt på grund av att det drog ut på tiden.
Vet att spelarna tycker att det är ett jävla skit med bränningar i pauserna vilket jag inte fattar att fansen inte kan acceptera. Att sedan arrangörerna är helt inkonsekventa med avbrotten gör ju inte saken bättre. Min lösning är att låta bengaler vara tillåtna innan match i samband med övrig tifo, resterande del av tiden borde vattenspridarna användas för att få stopp på skiten.

Tror du missade vad jag menade ( eller om jag var otydlig )
Jag tror inte att AIK skulle vinna med 1-0 i 88e minuten om Åtvidaberg inte haft råd att ha heltidsanställda fotbollsproffs, det hade snarare blivit 1 - 0 i minut 10 och sen hade matchen varit mycket tråkig fram till slutresultatet 6-0. tråkig match=mindre åskådare = mindre stämning = sämre serie. Det hade gått max 6000 på en sån match eftersom segern redan var "hemma" och motståndarna dåliga.
Själv vill jag att prispengarna (tv-pengarna) ska vara mer fördelade efter sluttabell än vad dem är idag men inte tas bort helt. Det gör att det verkligen kan spela roll om du hamnar 5 eller 10 vilket det inte gör idag. Det tror jag hade sporrat spelarna i hela serien.
Rimligt och bra argument ändå! Men ändamålen helgar medlen, och jag hade gärna sett att man sket högaktningsfullt i tv-tittarna om det man var tvungen att offra är det du skriver ovan. :)

För att det är ett straff som känns?
Varför skulle jag inte tycka samma sak då?

I och med att du "svarade" på mina frågor med två frågor tillbaka tänkte jag i alla fall svara dig.
1: Nej, straffet finns och har funnits länge, det känns inte.
2: För att de flesta är emot kollektiv bestraffning i synnerhet när det drabbar en själv.

I och med att du "svarade" på mina frågor med två frågor tillbaka tänkte jag i alla fall svara dig.
1: Nej, straffet finns och har funnits länge, det känns inte.
2: För att de flesta är emot kollektiv bestraffning i synnerhet när det drabbar en själv.

Vilka klubbar har fått spela inför tomma läktare på grund av bengaler?
Då kanske det leder till att de som eldar blir kamratuppfostrade.

Vilka klubbar har fått spela inför tomma läktare på grund av bengaler?
Då kanske det leder till att de som eldar blir kamratuppfostrade.
Okej, jag drog slutsatsen tomma läktare = ekonomiskt straff, kanske fel av mig. Och det ekonomiska straffet har inte bitit i 20 år på bengalbrännarna.
Jag tror inte på utomparlamentarisk kamratuppfostran, lätt att "starka" grupperingar får fäste över läktaren då och kan bestämma vad som ska göras och när. blir helt enkelt lätt ett framtida vapen mot föreningens ledning. ( rätta mig om jag har fel här Aik-supporters, men är inte läget så hos er där era Kat C rätt mycket bestämmer vilka matcher det är okej eller inte okej att bränna på )

Okej, jag drog slutsatsen tomma läktare = ekonomiskt straff, kanske fel av mig. Och det ekonomiska straffet har inte bitit i 20 år på bengalbrännarna.
Jag tror inte på utomparlamentarisk kamratuppfostran, lätt att "starka" grupperingar får fäste över läktaren då och kan bestämma vad som ska göras och när. blir helt enkelt lätt ett framtida vapen mot föreningens ledning. ( rätta mig om jag har fel här Aik-supporters, men är inte läget så hos er där era Kat C rätt mycket bestämmer vilka matcher det är okej eller inte okej att bränna på )

I vilken utrsträckning har det praktiserats då? Bränner någon av en bengal så är nästa hemmamatch inför tomma läktare. Noll tolerans. Till slut kommer någon ta tag i problemet. Om det så är den egna klubben eller supportarna låter jag vara osagt.

I vilken utrsträckning har det praktiserats då? Bränner någon av en bengal så är nästa hemmamatch inför tomma läktare. Noll tolerans. Till slut kommer någon ta tag i problemet. Om det så är den egna klubben eller supportarna låter jag vara osagt.
Jag tror förslaget om tomma läktare är för hårt, skulle kunna tänka mig att en gruppering för ett lags fans skulle kunna köpa 20 biljetter till motståndarlagets match, gå in i neutrala kläder och bränna en bengal, vips åsamkar man motståndarna enorm ekonomisk skada.
För min del är problemet inte så stort eftersom jag följer MFF och bengalröken snabbt flyger ut över Lorensborg. Personligen tror jag att en tyst markering mot bränningarna hade varit mest effektivt. Unga män men mycket adrenalin älskar att kämpa mot något, polisen, motståndarfansen, egna laget, egna lagets ledning som inte gillar bengaler. Bengaler lockar fram det värsta hos vanliga Svenssons som sen Ultrasgrupperingarna kan kämpa mot och sluta sig inom sina led. Tänk en helt tyst arena var gång någon bränner, alla pillar på sina mobiler och ignorerar dem. Sen när sången upptas så är alla aktiva igen. Jag tror det hade funkar. mina 5 € cent.

Ut med packet... Det hör inte hemma på läktarna...
Bengaler återfinns hos alla klubbar med en supporterkultur värd namnet i hela europa (och världen). Det följer med i paketet så att säga. Bättre att fokusera på en lösning med rökutvecklingen och vid vilka tillfällen som det eldas tycker jag.

Bengaler återfinns hos alla klubbar med en supporterkultur värd namnet i hela europa (och världen). Det följer med i paketet så att säga. Bättre att fokusera på en lösning med rökutvecklingen och vid vilka tillfällen som det eldas tycker jag.

Märk väl att jag anser att de MFF-supportrarna som drar igång bengaler hör till ''packet''. Brandfarliga saker har inte på en läktare att göra.

Är det så att stockholmarna använder pa systemet för att dra igång ramsor? Låter skumt från tvn nu dif-MFF.

Det används av capo. Som en megafon alltså, fast starkare.

Sa tidigare i tråden att jag skulle äta upp min hatt om Dif var inblandade i guldstriden i slutspurten. Ser ut som hatten sitter säkert.

Sa också att AIK var felbalanserat i lagbygget. Att det skulle räcka med en mittback i form av Jos för att ändrapå det trodde jag inte, men våran unge högerback Haukson ges en helt annan chans till att växa när resten av backlinjen är så rutinerad. Även Dickson på mitten som var helt under isen i våras har efter uppehållet växt upp till en riktig gigant. Det stora frågetecknet som finns kvar hos oss är nu en för tunn trupp. Skulle trots det frågetecknet verkligen tro benhårt på guld om det inte vore för hur bra de två IFK-lagen levererar. Nu är jag istället bara hoppfull.

Blir en ångesthöst för bajen. Såg matchen idag och det jag reagerade mest på var den ofta direkt usla tekniken. Stundtals inte en passning rätt.

Göteborg och Norrköping går som tåget. Elfsborg tror jag snart är helt ute från guldstriden. För ojämna.

Malmö missar topplacering detta år, men tror det blir promenadseger 2016 när laget spelat ihop sig.

Fy faen va gött MOS att Blåvitt tappade trepoängaren i 84e mot Djurgården, klar straff, handsen går väl att diskutera, men tycker att domaren gör rätt i detta fall. 2 omgångar kvar nu, finns fortfarande chans för alla tre topplagen att ta hem SM-bucklan. Tycker att det är kul att det kommer att avgöras i sista omgången hur det än går i nästa. Kom igen nu Peking, ta hem skiten nu och se till att stjäla kakan för storklubbarna.

Synd att Peking inte kunde ta tre poäng och skaffa sig ett bättre försprång. Dom bör vinna mot Halmstad i nästa match och så hoppas vi på oavgjort mellan Göteborg och AIK.

MFF får trösta sig med CL imorgon, är det någon match dom ska ha en chans att vinna är det mot Sjachtar hemma, kommer inte bli lätt.

Nu måste alla 3 lagen vinna sina 2 sista matcher. Hoppas Malmö sparar på folk för CL istället, eller kommer dom gå för en tredjeplats?

Halmstad SKA peking ta 3 poäng mot och förhoppningsvis få in ett par bollar så de får ännu bättre målskillnad, kan vara viktigt om AIK vinner över Göteborg. Sista matchen mot Malmö kommer bli en rysare, synd att man inte kan vara där men tror och hoppas att peking tar 3 poäng där också och vinner guldet! :)

Får hoppas på X mellan AIK-Göteborg idag så räcker det med X mot Malmö i sista.
Ja ett X resultat hade varit det bästa helt klart, Göteborg hare ju varit väldigt bleka den senaste tiden tycker jag. AIK har fördel kan jag tycka, hemmaplan med hela solna bakom sig osv. Men kommer bli en rolig match att kolla på!

finns inte på världskartan att aik både vinner idag och att norrköping tappar poäng i sista omgången, det är för bra för att vara sant och inget bra händer någonsin mitt liv så gz norping till guld1

finns inte på världskartan att aik både vinner idag och att norrköping tappar poäng i sista omgången, det är för bra för att vara sant och inget bra händer någonsin mitt liv så gz norping till guld1

Sluta apa dig nu!
Sagt det tidigare tror jag bestämt i denna tråd och säger det igen. AIK KOMMER vinna ikväll. Sätter inte min njure eller hägra testikel på det men sanna mina ord. Hoppet är det sista som får överge en Aikare. ;)

Tillbaka
Topp