• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Monterat och klart. Jag trodde att brädan var blank men det är helt matt. Bindningarna känns jäkligt stabila. Mina gamla Cartel känns inte så premium vid jämförelse.
Jag gillar belaget. Ger mig lite Miami Vice känsla vilket jag inte har något emot. 😁
20221126_171450.jpg
20221126_171512.jpg
20221126_171836-01.jpeg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Är det någon som kan tips en gammal man om bra och skapligt prisvärda skidkläder, tänker mest på jacka men även byxor och handskar/hjälm? Det är ju ändå lite BF-tider så något fynd kanske man kan göra. :)

Jag åker max 1-2 gånger per år och är ingen fantom i backen så det behöver inte vara det dyraste grejerna. Ingen off pist och sånt utan svennbananåkning och ölande i backen osv. Jag är rätt stor och blir lätt väldigt varm när jag åker varför nuvarande upplägg med understall, fleece och fodrad jacka 9 fall av 10 blir på tok för svettigt. Skulle behöva en jacka modell skal är min tanke.

Skulle uppskatta konkreta tips, tack!

Min erfarenhet säger att Stadiums skidkläder från Everest är för jäkla prisvärda för småpengar. Brukar vara genomtänkta och av bra kvalitet. Gör ju också både kläder, hjälm och tillbehör. Finns att testa i varenda stad dessutom, och tror rätt bestämt att de brukar finnas i rejäla storlekar. Är du varm av dig så låter det som ett klok ide att hitta en jacka med ventilation med dragkedja i armhålorna, oavsett hur väl plagget påstås ventilera ut fukt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Nej, ingen X. En vanlig camber. Jag hade flying V tidigare men nu tillbaka till camber.
Gott!!
Är inne på min 3:e custom. Första från premiäråret 96, sen en från 2015 med den asymetriska stålkanten…som de bara körde med ett år :) Senaste är från 2020. Har fingrat på en X ett par ggr….men inte vågat gå full mental….
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Gott!!
Är inne på min 3:e custom. Första från premiäråret 96, sen en från 2015 med den asymetriska stålkanten…som de bara körde med ett år :) Senaste är från 2020. Har fingrat på en X ett par ggr….men inte vågat gå full mental….

Det är många brädor jag önskar att jag hade sparat. En gammal Terje, Brushie med laxen på ovansidan och benen under.
Min gamla custom är 2017, tror att det var den sista med "rund" nos och tail.
clone.jpg


Jag gillar rent visuellt den formen mer. Känns som 90-talet.

Jag åkte på X:en ifjol. Grymt klipp i brädan men jag tycker nästan att den var för hård. Då väger jag 82kg.
Självklart vill man ha den, men inte som enda bräda.
Vilka bindningar kör du med?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det är många brädor jag önskar att jag hade sparat. En gammal Terje, Brushie med laxen på ovansidan och benen under.
Min gamla custom är 2017, tror att det var den sista med "rund" nos och tail.
clone.jpg


Jag gillar rent visuellt den formen mer. Känns som 90-talet.

Jag åkte på X:en ifjol. Grymt klipp i brädan men jag tycker nästan att den var för hård. Då väger jag 82kg.
Självklart vill man ha den, men inte som enda bräda.
Vilka bindningar kör du med?
Koolt med Brushie👍 Han va ju helt sladdlös på berget!

Har sparat mina gamla, körde 96:an fram till 2014/15 :)

Väger runt 78:a, så X kan bli svårjobbad då kanske?

Har Custombidningar i M, men köpte inför alpresan i vintras ett par Step-ins.

Blandade känslor. Smidigt som attans….slipper ju momentet att sitta ner och mecka med bindningarna som jag börjat tycka är meckigt. Tog ett tag att lista ut tekniken. Nu är det väldigt smidigt. Kanske skulle väntat nåt år då de säkert blivit bättre. Några popnitar som pajade första dagen som jag ersatte med skruv/mutter. Orkade inte reklamera.

Bootsen är ju lite mer pjäxliknande, styva. Köpte en mellanmodell! Sköna i butiken, men efter en dag i backen börjar de klämma på ett sätt som jag inte upplever med vanliga freerider boots. Orkar man släpa dubbla uppsättningar till Italien i feb? Troligen inte….

Vad kör du?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Koolt med Brushie👍 Han va ju helt sladdlös på berget!

Har sparat mina gamla, körde 96:an fram till 2014/15 :)

Väger runt 78:a, så X kan bli svårjobbad då kanske?

Har Custombidningar i M, men köpte inför alpresan i vintras ett par Step-ins.

Blandade känslor. Smidigt som attans….slipper ju momentet att sitta ner och mecka med bindningarna som jag börjat tycka är meckigt. Tog ett tag att lista ut tekniken. Nu är det väldigt smidigt. Kanske skulle väntat nåt år då de säkert blivit bättre. Några popnitar som pajade första dagen som jag ersatte med skruv/mutter. Orkade inte reklamera.

Bootsen är ju lite mer pjäxliknande, styva. Köpte en mellanmodell! Sköna i butiken, men efter en dag i backen börjar de klämma på ett sätt som jag inte upplever med vanliga freerider boots. Orkar man släpa dubbla uppsättningar till Italien i feb? Troligen inte….

Vad kör du?

Det verkar sjukt smidigt med step in men jag har på senare år fått problem med värk i fötterna så jag kör med vanliga boots. Känner också att jag vill kunna justera både snörning och bindning, då jag fortfarande åker lite park ibland.

De nya bindningarna jag har nu är Malavita. Heel hammock och allt förbannat. Sitter man inte fast i dom då vet jag vad man ska ha. 😁
De känns som sagt väldigt stabila med grymma spännen som är lite asymmetriska. Det ska bli väldigt kul att testa dom.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar sjukt smidigt med step in men jag har på senare år fått problem med värk i fötterna så jag kör med vanliga boots. Känner också att jag vill kunna justera både snörning och bindning, då jag fortfarande åker lite park ibland.

De nya bindningarna jag har nu är Malavita. Heel hammock och allt förbannat. Sitter man inte fast i dom då vet jag vad man ska ha. 😁
De känns som sagt väldigt stabila med grymma spännen som är lite asymmetriska. Det ska bli väldigt kul att testa dom.
Kul med nytt, verkar ju vara top notch enligt specen!!

Mina parkdagar är över, nu är det backe och outback som gäller. Behöver inte allt flex längre 😬

Man kanske skulle prova step in bak och vanlig bindning fram?? Ska testa över nyår då vi ska köra en vecka i Svenska fjällen….
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Coolt. Första steget mot turande. Sitter och surfar skidor som bäst 😀
Det är kul att köpa skidprylar! Till och med stavar tycker jag.

Har inga big mountain skidor än men hoppas det kommer, fegade lite och kör black crows camox 2021 sen förra säsongen.

Synd att säsongens look/”print” är så fula på samtliga modeller..
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Gott!!
Är inne på min 3:e custom. Första från premiäråret 96, sen en från 2015 med den asymetriska stålkanten…som de bara körde med ett år :) Senaste är från 2020. Har fingrat på en X ett par ggr….men inte vågat gå full mental….
Man blir lite nostalgisk, men inser även att man varit borta länge från åkningen. Assymetriska stålkant, var det olika skärning på häl och tå sida likt vad extrem hade back in the days eller någon annan lösning?

Beställde bräda till dottern i helgen så nu hoppas jag man får en anledning att ta sig ut på berget igen..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Man blir lite nostalgisk, men inser även att man varit borta länge från åkningen. Assymetriska stålkant, var det olika skärning på häl och tå sida likt vad extrem hade back in the days eller någon annan lösning?

Beställde bräda till dottern i helgen så nu hoppas jag man får en anledning att ta sig ut på berget igen..
Den blå i mitten, asymmetrisk är kanske fel ord……vågig kant är nog bättre beskrivning…..

4212E529-F4D4-4689-9FEB-A60B7207288B.jpeg
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Den blå i mitten, asymmetrisk är kanske fel ord……vågig kant är nog bättre beskrivning…..

4212E529-F4D4-4689-9FEB-A60B7207288B.jpeg
Aha, då är jag med. Har liknande lösning på min Lib Tech Snow Mullet. Dock är det ju mer av en puderbräda som nu har väldigt många år på nacken. Införskaffades typ 2010 för en tur till Niseko.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Skiddag #18 idag. Spenderat ca 4 timmar med att ta en av döttrarnas pojkvän från att aldrig ha stått på slalomskidor till att med egen förmåga ta sväng nerför röd backe.

Tufft läge, att komma in i en familj som älskar snö… och där döttrarna stått på skidor sedan de var två år… 😄

Fick efter detta lite längdåkning i skymning och månsken (med pannlampa):

1BD63595-ADC4-48B5-919F-B9D46BD48642.jpeg
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag har faktiskt inte frusit nu när jag varit ute i kyla runt -10°-20°.

Första lagret på överkroppen hade jag polyester och elastan-"tröja", sedan ett ryggskydd och över det en dun-anorak och sist jackan.
Köpte en rejäl skaljacka med triple Gore-tex (eller något liknande namn).

Körde dubbla långkallingar och lite tjockare "shorts" för att inte bli kall om rumpan när man sitter ner.
Över dom så körde jag Burton AK triple Gore-tex också.
Har faktiskt behövt öppna upp under armhålorna några centimeter och även i insidan av låren.

Känns riktigt bra att klara av när det nästan är storm på toppen och att man inte vill åka hem...
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Jag har faktiskt inte frusit nu när jag varit ute i kyla runt -10°-20°.

Första lagret på överkroppen hade jag polyester och elastan-"tröja", sedan ett ryggskydd och över det en dun-anorak och sist jackan.
Köpte en rejäl skaljacka med triple Gore-tex (eller något liknande namn).

Körde dubbla långkallingar och lite tjockare "shorts" för att inte bli kall om rumpan när man sitter ner.
Över dom så körde jag Burton AK triple Gore-tex också.
Har faktiskt behövt öppna upp under armhålorna några centimeter och även i insidan av låren.

Känns riktigt bra att klara av när det nästan är storm på toppen och att man inte vill åka hem...
Helt rätt. Finns inga dåliga väder bara dåliga kläder
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sen start på säsongen för mig p.g.a. tunt snötäcke i Hemavan. Fått ihop 7 skiddagar hittills i fina förhållanden på det som är öppet. Tyvärr räcker inte snön till för att öppna högzonen på kalfjället och åker man utatnför pisten är det fluffigt men lätt att sjunka ner i riset under snön. Hoppas på en rejäl snödump nu så det går att åka på hela fjället när vi kommer tillbaka om några veckor

Kör vidare på samma skidor som tidigare men har uppgraderat på pjäxfronten och mycket nöjd. Har åkt med allt för mjuka pjäxor innan och skillnaden i kontroll nu är rejäl.
20221230_131049.jpg
20221230_150740.jpg
20230101_154656.jpg
20230102_101933.jpg
20230102_123121.jpg
20230103_112211.jpg
20230103_150621.jpg
20230101_153224.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har faktiskt inte frusit nu när jag varit ute i kyla runt -10°-20°.

Första lagret på överkroppen hade jag polyester och elastan-"tröja", sedan ett ryggskydd och över det en dun-anorak och sist jackan.
Köpte en rejäl skaljacka med triple Gore-tex (eller något liknande namn).

Körde dubbla långkallingar och lite tjockare "shorts" för att inte bli kall om rumpan när man sitter ner.
Över dom så körde jag Burton AK triple Gore-tex också.
Har faktiskt behövt öppna upp under armhålorna några centimeter och även i insidan av låren.

Känns riktigt bra att klara av när det nästan är storm på toppen och att man inte vill åka hem...
Fryser inte så mycket heller fast jag åkt i -18 vissa dagar senaste veckan, förutom om tårna! Fryser alltid om tårna, trodde det skulle bli bättre med formad innersko i pjäxan men icke. Funderar starkt på värmestrumpor, dyrt men kanske värt att slippa gå in och värma sig mellan vart fjärde åk. Nån som prövat?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Sen start på säsongen för mig p.g.a. tunt snötäcke i Hemavan. Fått ihop 7 skiddagar hittills i fina förhållanden på det som är öppet. Tyvärr räcker inte snön till för att öppna högzonen på kalfjället och åker man utatnför pisten är det fluffigt men lätt att sjunka ner i riset under snön. Hoppas på en rejäl snödump nu så det går att åka på hela fjället när vi kommer tillbaka om några veckor

Kör vidare på samma skidor som tidigare men har uppgraderat på pjäxfronten och mycket nöjd. Har åkt med allt för mjuka pjäxor innan och skillnaden i kontroll nu är rejäl.
20221230_131049.jpg
20221230_150740.jpg
20230101_154656.jpg
20230102_101933.jpg
20230102_123121.jpg
20230103_112211.jpg
20230103_150621.jpg
20230101_153224.jpg
Hur hårda kör du nu? Har funderat på att gå på lite hårdare men åker så sällan nu för tiden. Kör 100 nu tror jag.
 
Topp