• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Kräksnö och blåst men sjukt rolig åkning i Hemavan i helgen
20220206_130540.jpg
20220205_154838.jpg
20220205_123153.jpg
 
Jag och familjen söker en skidort men liknande upplägg kläppen har, dvs ett hotell mitt i smeten.
exempel nedan är Kurbits Kläppen dock fullbokat.

Tar tacksamt emot tips

6D94BD20-E1B5-445A-8F4D-FDC520611F37.jpeg
Har du prövat:
Vemdalen/Vemdalspasset
Björnrike
Storhogna
Klövsjö
Alla orter av skistar och har hotell mitt i smeten.
 
Faktiskt inte. Hållit mig i och nära anslutning till systemet hittills men väldigt sugen på att gå nån topptur med guide snart och sen börja tura själv.
Förstår. Ja jag ska också ge mig på det, blir en helt annan aktivitet. Har toppturspjäxor men inga skidor med bidningar än. Får se till nästa säsong.
Fick hem ett par black crows camox som skulle kunna fungera som turskidor men möjligt att det blir något ännu bredare isåfall.
 
Förstår. Ja jag ska också ge mig på det, blir en helt annan aktivitet. Har toppturspjäxor men inga skidor med bidningar än. Får se till nästa säsong.
Fick hem ett par black crows camox som skulle kunna fungera som turskidor men möjligt att det blir något ännu bredare isåfall.
Jag har funderat på att byta bindningar på mina Soul7 och låta dem bli kombinerade topptur/offpistskidor men få se hur det blir. Man vill ju alltid ha ett par till 😅
 
Jag har funderat på att byta bindningar på mina Soul7 och låta dem bli kombinerade topptur/offpistskidor men få se hur det blir. Man vill ju alltid ha ett par till 😅
Ja egentligen borde man sätta rätt bindningar direkt, det är väl inte så stabilt att byta? Inget jag gjort själv så har ingen erfarenhet. Men precis, kul med fler par 🥳
 
Ja egentligen borde man sätta rätt bindningar direkt, det är väl inte så stabilt att byta? Inget jag gjort själv så har ingen erfarenhet. Men precis, kul med fler par 🥳

Det beror på! jag har borrat om tre par hittills.
Att sätta dem i samma hål är nästan som gjort för att misslyckas, lätt att slita ut skruven helt och hållet. Däremot går det bra att borra nytt om man kan tänka sig att flytta fram eller bak en 5-10mm :)

Angående turbindning: Ett hett tips kan vara de kompetenta hybridlösningarna som finns i dagsläget. Shift är dunderstabil i mina ögon. och inte något stort straff vikmässigt om man jämför med t.ex. kingpin.
Vill man ha en mer renodlad tingest med ISO certning enligt alpin standard kan fritschi tecton vara av intresse.

Själv kör jag på Salomon mtn explore 95 med Dynafit Speedfit-bindning för svenska förhållanden. Går förvånansvärt bra i pisten gentemot mina andra turbindingar.
 
Det beror på! jag har borrat om tre par hittills.
Att sätta dem i samma hål är nästan som gjort för att misslyckas, lätt att slita ut skruven helt och hållet. Däremot går det bra att borra nytt om man kan tänka sig att flytta fram eller bak en 5-10mm :)

Angående turbindning: Ett hett tips kan vara de kompetenta hybridlösningarna som finns i dagsläget. Shift är dunderstabil i mina ögon. och inte något stort straff vikmässigt om man jämför med t.ex. kingpin.
Vill man ha en mer renodlad tingest med ISO certning enligt alpin standard kan fritschi tecton vara av intresse.

Själv kör jag på Salomon mtn explore 95 med Dynafit Speedfit-bindning för svenska förhållanden. Går förvånansvärt bra i pisten gentemot mina andra turbindingar.
Intressant!
 
Bumpar denna då vi kikar på vårens alp-resa. Vart ska man?

  • helst lite billigare
  • bra åkning (gvs)
  • Sol önskas, vi siktar på mars
  • bra after-ski men inte nödvändigtvis klubb typ folie douce
  • Direktflyg från Sverige m. relativt enkel förbindelse till orten
  • Inte varit i alperna innan men mkt erfarenhet av svenska fjällen
  • något mer man behöver tänka på?
 
Jag föredrar att komma högre upp när man åker sent på säsongen, då håller backen bättre mot slutet av dagen. Då tycker jag franska orter är bäst. Favoriten är tinges

Billigast är nog Österrike men tycker maten suger och man måste oftast åka buss till backen
 
Bumpar denna då vi kikar på vårens alp-resa. Vart ska man?

  • helst lite billigare
  • bra åkning (gvs)
  • Sol önskas, vi siktar på mars
  • bra after-ski men inte nödvändigtvis klubb typ folie douce
  • Direktflyg från Sverige m. relativt enkel förbindelse till orten
  • Inte varit i alperna innan men mkt erfarenhet av svenska fjällen
  • något mer man behöver tänka på?
Bra bump. Snösugen nu!

Vi har köpt ett eget boende i svenska fjällen under corona-tiden, så inga alper planerade för oss. Fick ihop 50+ skiddagar säsongen som gick. Kanske inte alla fallhöjdsmetrar som alperna bjuder på, men för mig som också åker längd är svenska fjällen riktigt bra.

2019 var vi i Andorra två veckor i februari/mars. Där är mycket bra åkning, men det var väldigt varmt det året. Sorbet på eftermiddagen (vilket för all del bjuder på nöje det också om man är beredd på det). Men med +15 grader i dalen säger det sig självt att det var mer vårkänsla än vinter. Andorra är annars riktigt bra. Flög till Barcelona, tog hyrbil genom Katalonien och hade en lägenhet på gångavstånd från kabinbanan i Canillo. (Inte en budgetresa…)

Året innan dess i Livigno, som når upp till 3000 meter. Det gillade jag. Passade min åkning riktigt bra, med breda fina röda och svarta pister. Bokade via Nortlander, så busstransport ingick. Lite mer budget.

En av döttrarna var i Val Thorens innan Corona och det ligger ju ännu högre, så där var problemet snarare att det kröp nedåt -20 grader.

Där har du tre tips. Är väl en god idé att ha koll på höjd och mängd pistad yta. Dvs hur mkt åknöje man får. Sedan får man väl också kolla lite utifrån preferenser kring åkning; lössnö, pist, topptur. Vi har bara åkt pistat i alperna. Bra också med orter där det pistas ofta (helst varje dag, men så behöver det inte vara).

Först upp på morgonen med Carosello 3000 i Livigno och därmed först på manchestern är bara perfekt! Ett lyckorus helt enkelt. Samma med kabinen upp i Canillo och först ner i backen.

För egen del blir det mer svenska fjäll. Men vi har en innestående (pga Corona) resa till Österrike. Verkar kunna bli av 2023. Vi får se.

Skulle säga att Livigno bjöd på väsentligt bättre mat och after ski än Andorra.

Finns ju flera väldigt erfarna alpin-resenärer här, så förhoppningsvis bjuder någon på mer svar!

Edit: Kollade mina egna bilder lite längre upp i tråden och får så otrolig längtan till skidåkningen!
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen! det lutar mot Tignes eller Cervinia. Ska söka lite mer info och se
Tignes är väldigt trevligt. Tignes och val Disere är helt sammanbyggda. Ett annat franskt alternativ är val Thorens som t.o.m. med 2300m ligger högre upp än Tignes 2100m. Det är ihopbyggt med Meribel och Courchevel. Ovanligt många boenden med ski-in ski out i val Thorens vilket är trevligt. Både Tignes och val Thorens är typiska, lite ocharmiga franska skidorter, men åkningen är svårslagen.
Cervinia har jag bara hört gott om.

När jag åkte mycket i Frankrike för 10+ år sedan så pistade de mycket mindre än om man jämför med ex Österrike. Perfekt om man gillar puckel men mindre bra om man är ute efter salsgolv. Österrikarna pistar ju allt varje natt. Vissa pister pistar fransmännen nog en gång per säsong.
 
Bumpar denna då vi kikar på vårens alp-resa. Vart ska man?

  • helst lite billigare
  • bra åkning (gvs)
  • Sol önskas, vi siktar på mars
  • bra after-ski men inte nödvändigtvis klubb typ folie douce
  • Direktflyg från Sverige m. relativt enkel förbindelse till orten
  • Inte varit i alperna innan men mkt erfarenhet av svenska fjällen
  • något mer man behöver tänka på?
Ischgl….fakkin Ischgl!!
 
Är det någon som kan tips en gammal man om bra och skapligt prisvärda skidkläder, tänker mest på jacka men även byxor och handskar/hjälm? Det är ju ändå lite BF-tider så något fynd kanske man kan göra. :)

Jag åker max 1-2 gånger per år och är ingen fantom i backen så det behöver inte vara det dyraste grejerna. Ingen off pist och sånt utan svennbananåkning och ölande i backen osv. Jag är rätt stor och blir lätt väldigt varm när jag åker varför nuvarande upplägg med understall, fleece och fodrad jacka 9 fall av 10 blir på tok för svettigt. Skulle behöva en jacka modell skal är min tanke.

Skulle uppskatta konkreta tips, tack!
 
Är det någon som kan tips en gammal man om bra och skapligt prisvärda skidkläder, tänker mest på jacka men även byxor och handskar/hjälm? Det är ju ändå lite BF-tider så något fynd kanske man kan göra. :)

Jag åker max 1-2 gånger per år och är ingen fantom i backen så det behöver inte vara det dyraste grejerna. Ingen off pist och sånt utan svennbananåkning och ölande i backen osv. Jag är rätt stor och blir lätt väldigt varm när jag åker varför nuvarande upplägg med understall, fleece och fodrad jacka 9 fall av 10 blir på tok för svettigt. Skulle behöva en jacka modell skal är min tanke.

Skulle uppskatta konkreta tips, tack!
Vilken skaljacka och skalbyxor som helst funkar ju. Softshell är bra. Det jag personligen ser på är en luva på jackan som är hjälmkompatibel (mkt bra i blåst och kyla) samt snölås på byxorna. Men jag kör utförs i vanliga fritidsbyxor (vandringsbyxor) på vårkanten. Är det varmt har jag inget underställ på benen och bara tunna softshellbyxor. Tycker inte man nödvändigtvis behöver ha särskilda skidkläder om man inte åker så mkt.

Så vilken outlet som helst duger fint. Vet inte var du bor, men Alewalds outlet är en favorit för mig.

För egen del åker fodrad (dun) jacka bara på när det kryper ner åt -20. Kör aldrig i fodrade byxor. Blir lager i stället.

Edit:

Ficka för liftkort underlättar.


 
Tillbaka
Topp