• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Killar. Nu är det dags att börja preppa. 😉🤔🤣
IMG_20210828_101313.jpg
Allt är redo i förrådet :)
 
Att bumpa Alpina tråden en solig augustidag känns väl inte super attraktivt.

Behöver ny snowboard efter ett uppehåll på 15 år när familjen äntligen vill åka. Hyrde bräda förra året men var ruggigt besviken.

Har egentligen noll koll nu för tiden och söker därför om råd ifall det finns någon kunnig här?

Jag vill kunna åka i pisten och offpist, gärna fort och stabilt. Åker inge park.
Googlat som en dåre och hittat massor, främst på burtons hemsida som har en bra text om de olika utformningarna på snowboards idag.

Hittade av en slump denna för halva priset, men har aldrig hört talas om märket innan och blir ödmjuk feg när den är för avanceradade åkare.


Vad tror expertna, något att ha eller ska man slå till på något annat?

Tacksam för råd, allt gott!

Jag har ungefär samma kravlista som du, och är för gammal och stel för att hoppa och hålla på. Köpte en Jones Hovercraft för ett par säsonger sedan som är den klart roligaste brädan jag någonsin kört. Grymt flyt i puder, stabil och snabb i pisten och skönt att den är lite kortare när man ska manövrera sig ner i tät skog sista biten på offpiståket. Tycker att den är rätt snygg också. Kan varmt rekommenderas.
 
Tack för alla svar. Slog till på Palmer brädan efter mycket goda referenser av en vän som övertalade mig. Det blir nog bra, ska bara köpa bindningar och boots nu 😊

någon som har erfarenhet av Burton step on?
 

Bilagor

  • 174ADBE6-675A-426D-BDE4-ED76793CEAB3.jpeg
    174ADBE6-675A-426D-BDE4-ED76793CEAB3.jpeg
    835.5 KB · Visningar: 31
Skära plastkanten….
Luktar raceprepp tycker jag!!! 🤔
Nja så skoj ska vi inte ha. Lättare att få till kanten om man skär lite i plasten. Annars rider filen gärna på plasten när man filar för hand och
det kan vara svårt att få till vinkeln. Så klart ännu viktigare på raceskidor som kanske kör 90 grader istället för 87-88.

Jag har runt skär som inte tar ovankanten på stålkanten. När de racepreppar tror jag de kör med fyrkantigt skär som även frilägger kanten en aning.

Slipar man med maskin så tar den plasten samtidigt.
 
Frun och kidsen kör årskort i Romme i vinter. Inflyttade i närområdet från Sthlm.

själv kör jag sandpapper, tippen, slipmaskin, hammaren, byggaffärn osv. En förlorad vinter.. 😢

Men det blir finemang sen! 👌

bara o kötta på ni andra!
 
Snart drar säsongen igång! Någon som ska iväg över jul/nyår? Själv drar jag till Funäsdalen på fredag. ⛷️
Bra timing. Den 18:e öppnas det upp. Ska inte fira jul med skidåkning. Däremot före och efter. Har önskat mig topptursskidor av tomten. De alpina skidorna är på slipning och vallning för att vara i form för de pistade backarna. Och nya längdisar är ordnade.
 
Åker till Bad Gastein på söndag
Skoj! Där har jag gjort två säsonger tidigare.
Bra timing. Den 18:e öppnas det upp. Ska inte fira jul med skidåkning. Däremot före och efter. Har önskat mig topptursskidor av tomten. De alpina skidorna är på slipning och vallning för att vara i form för de pistade backarna. Och nya längdisar är ordnade.
Ja det blir perfekt timing! Syrran bor där uppe så fick höra det av henne idag, tyvärr verkar det inte vara så mycket snö utanför backarna så får nog hålla mig i pisten.
 
Vecka 2 blir det Kläppen med familjen. Sista året där dock, bra för barnen.
Förslag på bra ställe i Sverige för familjen ? Dvs. hyfsat utmanade för både barn och vuxna
 
Vecka 2 blir det Kläppen med familjen. Sista året där dock, bra för barnen.
Förslag på bra ställe i Sverige för familjen ? Dvs. hyfsat utmanade för både barn och vuxna
Varför inte söderut mot Alperna? Du är väl från Skåne så det är ju nästan lika långt att ta sig dit. Tåg funkar ju ex. till många fina ställen som ex. st. Anton eller Saalbach-Hinterglemm/Zell am See Då levlar man ju upp några nivåer jämfört med Sverige och betydligt trevligare i soliga alperna i Januari är i frysihjälsverige ❄️🤫.

Annars är väl Åre det i Sverige som jag gillat, men nu är det ju rätt hårt exploaterat jämfört med tidigare.
 
Senast ändrad:
Varför inte söderut mot Alperna? Du är väl från Skåne så det är ju nästan lika långt att ta sig dit. Tåg funkar ju ex. till många fina ställen som ex. st. Anton eller Saalbach-Hinterglemm/Zell am See Då levlar man ju upp några nivåer jämfört med Sverige och betydligt trevligare i soliga alperna i Januari är i frysihjälsverige ❄️🤫.

Annars är väl Åre det i Sverige som jag gillat, men nu är det ju rätt hårt exploaterat jämfört med tidigare.
Varför inte söderut ? För jag har en fru som egentligen inte ens vill åka skidor, blir svårt motivera henne till Alperna =) Men du har rätt, man kan försöka!
 
Vecka 2 blir det Kläppen med familjen. Sista året där dock, bra för barnen.
Förslag på bra ställe i Sverige för familjen ? Dvs. hyfsat utmanade för både barn och vuxna
Skulle också vilja föreslå Österrike men om det tvunget måste vara inom Sveriges gränser håller jag med om att Vemdalen är väldigt bra för barnfamiljer.
 
Har säsongspass i Hemavan för tredje vintern i rad. Familjevänligt i systemet men även utmanande åkning utanför systemet i riktiga fjäll. Oftast rikligt med snö och tillräckligt långt norrut för att det inte ska bli olidliga köer ens på loven.

IMG_20210313_133657_505.jpg
 
Har ni sett detta?
 
Jag och familjen söker en skidort men liknande upplägg kläppen har, dvs ett hotell mitt i smeten.
exempel nedan är Kurbits Kläppen dock fullbokat.

Tar tacksamt emot tips

6D94BD20-E1B5-445A-8F4D-FDC520611F37.jpeg
 
Tillbaka
Topp