Kan lämna en rapport från Vemdalen. Åkte nu senast i tisdags och fick 13 raka dagar på skidor (varav ena bara i längdspåret). Gott om snö men blev lite hårdare på slutet efter lite plusgrader och mycket vind. Hela familjen är numera lika skidgalna som jag och min fru, även yngsta dottern. Fick dra dem från liften då vi skulle hem. Jag har varit rätt kritisk mot Skistar och deras "monopol" med skenande liftkortspriser, men börjar tina på den fronten (numera förträngt inköpskostnaden av familjens säsongskort). Skistar appen som visar var familjemedlemmarna befinner sig, väder och liftförhållanden, spårförhållanden, pistkartor med mera är riktigt bra men framför allt har den fungerat som en riktig motivator för barnen då de fått fram åkstatestik (antal åk, listar etc) med framför allt åkta fallhöjdsmetrar och en massa belöningar (virtuella pins) för olika delmål, som åkt alla liftar, antal fallhöjdsmetrar på viss tid etc. Det finns visst en tävlingsdjävul även i barnen
Jag är normalt mest en friåkare med offpist och topptur/randonneturer som intresse. Detta går ju naturligtvis inte ihop då hela familjen åker skidor ihop (än). Så jag förverkligade en tanke och införskaffade mig ett par pistracers för att ha kul och utvecklas i backen. En schyst kille inne i skidshoppen på Skalet sålde mig ett par fjolårsskidor billigt som blev en riktig hit, ett par Head Supershape i-Magnumn med 14 meters svängradie. En avancerad skida som tittat mycket på racingskidor men gått medelvägen mellan slalom och GS. Lättåkta men bra grepp och riktigt fartstabila. MYCKET roligt.
@acce1999 , jag har ett par Salomon som fungerar bra på mina fötter. Köpte dock ett par toppturs/friåkningspjäxor av märket Dalbello som är mycket sköna efter uppvärmning/formning. Deras innerskor formar sig tydligen bäst och är snäppet närmast formsprutade. Då kan man anpassa hur mycket space tårna ska få. Kolla upp dem!
Pärlemomoln!