• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP och service

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ja, hantverket är på en helt annan nivå. Upp till var och en att välja vad man vill betala för. Är tidhållning och hållbarhet av verket viktigt så tror jag att det finns bättre alternativ än Rolex också. Tex en billig kvarts från något fräckt modehus.


Ja, men om man nu vill ha ett kvalitetsur som följer en genom hela livet så finns det få märken som matchar Rolex.

Sedan kan man ju debattera termen hantverk. AP lägger energi på utsmyckning, Rolex lägger det på robusthet och driftsäkerhet. Kan man då säga att AP har ett bättre hantverk? Eller baseras hantverkskvalitén på hur fina graveringar man gör utan att ta hänsyn till verkets driftsäkerhet?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, men om man nu vill ha ett kvalitetsur som följer en genom hela livet så finns det få märken som matchar Rolex.

Sedan kan ju debattera termen hantverk. AP lägger energi på utsmyckning, Rolex lägger det på robusthet och driftsäkerhet. Kan man då säga att AP har ett bättre hantverk? Eller baseras hantverkskvalitén på hur fina graveringar man gör utan att ta hänsyn till verkets driftsäkerhet?
Skulle säga att hantverket handlar om klassen på de som utför det och tiden de lägger ner. Ett verk som tar lång, lång tid att mecka till står iaf som ett bättre hantverk i min värld än ett verk som en maskin kan hosta ut hundra i timmen.

Förmodligen är en Submariner mer hållbart än en evighetskalender från Patek. Det gör inte hantverket bättre i mina ögon. Each to his own though. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Skulle säga att hantverket handlar om klassen på de som utför det och tiden de lägger ner. Ett verk som tar lång, lång tid att mecka till står iaf som ett bättre hantverk i min värld än ett verk som en maskin kan hosta ut hundra i timmen.

Förmodligen är en Submariner mer hållbart än en evighetskalender från Patek. Det gör inte hantverket bättre i mina ögon. Each to his own though. :)



Fast jag fick uppfattningen om att vi talade om jämförbara verk från Rolex och AP och inga evighetskalendrar från PP. Jag kan definitivt se charmen och hantverket i en evighetskalender eller tourbillion.
 

DrDre

Patek
Vet inte om jag tycker det är så hemskt. Jämför hantverket med Rolex så betalar jag utan problem lite extra för servicen vart 6-7 år. 7900 i grundservice för en 15300 mot låt säga 5k för en Rolex. Den kostar mao ungefär 500 pix mer per år att äga. Tro mig att den är mer än 500kr roligare än rollen.

Vad tror ni Patek och Vacheron kostar servicemässigt?

Jag får säga att 8000 kr för en service av vanlig automat (dvs inga funktioner förutom datum) utan att polering ingår, då har min smärtgräns passerats. Med råge. Det handlar inte främst om pengarna, utan mer känslan av att jag helt enkelt betalar för mycket. Och får man den känslan, då tar man hellre sina pengar till något annat företag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast jag fick uppfattningen om att vi talade om jämförbara verk från Rolex och AP och inga evighetskalendrar från PP. Jag kan definitivt se charmen och hantverket i en evighetskalender eller tourbillion.
Vi kan jämföra Rolex mot AP. Samma sak gäller här. AP har inte en maskin som trycker ut miljoner verk om året. Därav priset på dels klockan och varför service också kostar mer.
Jag får säga att 8000 kr för en service av vanlig automat (dvs inga funktioner förutom datum) utan att polering ingår, då har min smärtgräns passerats. Med råge. Det handlar inte främst om pengarna, utan mer känslan av att jag helt enkelt betalar för mycket. Och får man den känslan, då tar man hellre sina pengar till något annat företag.
Sure. Men du skulle gladeligen betala dubbelt så mycket för klockan i sig? Varför inte dubbelt så mycket också för servicen?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vi kan jämföra Rolex mot AP. Samma sak gäller här. AP har inte en maskin som trycker ut miljoner verk om året. Därav priset på dels klockan och varför service också kostar mer.

Sure. Men du skulle gladeligen betala dubbelt så mycket för klockan i sig? Varför inte dubbelt så mycket också för servicen?


Jag har svårt att se exklusiviteten i ett vackert verk med datum eller kronograf som enda komplikation som inte är robust och dessutom kostar multum att serva.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har svårt att se exklusiviteten i ett vackert verk med datum eller kronograf som enda komplikation som inte är robust och dessutom kostar multum att serva.
Som sagt. Upp till var och en. Jag har svårt att se att en standardklocka som en Rolex Submariner ska kosta 65k. Det är fantastiskt mycket pengar för en för all del bra klocka men inte i närheten av skäligt sett till det man får. Att vi tycker olika handlar bara om personliga preferenser. Bägge är ganska fucked up. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Som sagt. Upp till var och en. Jag har svårt att se att en standardklocka som en Rolex Submariner ska kosta 65k. Det är fantastiskt mycket pengar för en för all del bra klocka men inte i närheten av skäligt sett till det man får. Att vi tycker olika handlar bara om personliga preferenser. Bägge är ganska fucked up. :)

När man läser detta så får i alla jag uppfattningen om att Rolex ger valuta för pengarna som inte AP gör för dubbla priset.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=55804
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som tidigare diskuterats/ beskrivits i annan tråd så skippade jag AD och lät en duktig fristående urmakare göra servicen på min RO 15002. 3300 kr. Går perfekt sedan dess, trycktestad och klar. Skick som ny invändigt enligt urmakaren (kanske inte helt opartisk, men den fungerar klanderfritt nu :) )
Fantastisk klocka!
 

DrDre

Patek
Vi kan jämföra Rolex mot AP. Samma sak gäller här. AP har inte en maskin som trycker ut miljoner verk om året. Därav priset på dels klockan och varför service också kostar mer.

Sure. Men du skulle gladeligen betala dubbelt så mycket för klockan i sig? Varför inte dubbelt så mycket också för servicen?

Det är väl lite samma känsla som när jag var ute med en gäng gamla vänner för att fira nyligen. Kostnaden hamnade på runt 1200 kr per skalle och jag bjöd hela gänget, dvs det blev en rätt betydande summa. På vägen ut så avkrävdes jag 30 kr i garderobsavgift. Dvs den där sista girigheten att suga ut det allra sista. Men som sagt, det finns väl inget rätt eller fel, men för mig är 8000 kr för mycket. Jag får garderobsavgiftsvibbar av det. Och då tar jag mina pengar till något annat företag för jag går helt enkelt inte med på det.
 

TKVF

Panerai
Hur lång tid tar det att serva en klocka? Räkna sedan med att få kanske pröjsa 600/timmen (är det rimligt?). Så är det en arbetsdag så kostar det i runda bananer 5 000 pengar. Inte konstigt. Och sedan kan man kanske behöva byta någon enstaka del.
 

point1

Cartier
Hur lång tid tar det att serva en klocka? Räkna sedan med att få kanske pröjsa 600/timmen (är det rimligt?). Så är det en arbetsdag så kostar det i runda bananer 5 000 pengar. Inte konstigt. Och sedan kan man kanske behöva byta någon enstaka del.

En Rolex är så robust att du bara kan öppna den och köra lite med högtryckstvätten sen stänger du igen.

;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hur lång tid tar det att serva en klocka? Räkna sedan med att få kanske pröjsa 600/timmen (är det rimligt?). Så är det en arbetsdag så kostar det i runda bananer 5 000 pengar. Inte konstigt. Och sedan kan man kanske behöva byta någon enstaka del.

Plus quality control som varierar från företag till företag. Jlc kör sitt 41-dagarstest vid varje service vilket gör den lite högre kostnaden lite mer rättfärdigad :)

Så ett par dagars jobb+41 dagars test för runt 7500kr får ses som klart godkänt
 

TKVF

Panerai
Plus quality control som varierar från företag till företag. Jlc kör sitt 41-dagarstest vid varje service vilket gör den lite högre kostnaden lite mer rättfärdigad :)

Så ett par dagars jobb+41 dagars test för runt 7500kr får ses som klart godkänt
Jobbigt att få vänta så länge ju... Men visst är det fräckt att göra en kontroll under så lång tid.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Dyra klockor är dyra att äga samma sak som alla andra topbrand märken. Varför tror ni Ferrari tycker man ska byta koppling vart 1000:e mil för 40rök när du kan köra 15000mil med en Porsche.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Rolex verkar ju billig i service i jämförelse med AP.
Vet någon hur kostnadsläget ser ut för PP och VC?
Appropå VC så var jag väldigt nära på att köpa en Overseas för några år sedan men det fanns ingen AD i Sverige som hade dem.
Nymans som nyligen tagit in VC igen berättade att de slutade med VC pga de långa väntetiderna för service, klockan kunde vara borta över ett halvår för en vanlig service och kunderna var absolut inte nöjda.
Vet dock inte sanningshalten i detta....
 

DrDre

Patek
Hur lång tid tar det att serva en klocka? Räkna sedan med att få kanske pröjsa 600/timmen (är det rimligt?). Så är det en arbetsdag så kostar det i runda bananer 5 000 pengar. Inte konstigt. Och sedan kan man kanske behöva byta någon enstaka del.

Jag pratade med urmakaren på Lindahls i Vetlanda. Han beklagade sig lite över hur lång tid det tar att serva ett 7750 och berättade att det tar ungefär en dag. Det lät på honom som att det var betydligt mer tidskrävande än de flesta andra urverk. Utifrån hur han tog betalt då (det var ett par år sedan) så borde ett ETA 28xx ta ungefär en halvdag eller lite mindre än så.
 

Archie

Cartier
Skulle säga att hantverket handlar om klassen på de som utför det och tiden de lägger ner. Ett verk som tar lång, lång tid att mecka till står iaf som ett bättre hantverk i min värld än ett verk som en maskin kan hosta ut hundra i timmen.

Förmodligen är en Submariner mer hållbart än en evighetskalender från Patek. Det gör inte hantverket bättre i mina ögon. Each to his own though. :)

Tycker du resonerar lite väl flummigt här. Tiden som läggs ner är ju helt irrelevant, det är ju resultatet som spelar roll. Att man har en ineffektiv produktionsprocess har inget egenvärde i sig. Som för allt annat betalar man för direkt material, funktion, design och driftsäkerhet, samt såklart, varumärket och exklusiviteten (t.ex. beroende på volymupplaga). Om du sedan uppnår ett likvärdigt eller bättre resultat än din konkurrent på en kortare tid, mer effektivt, betyder inte det är din produkt är sämre, snarare att dina processer är bättre. Med samma logik skulle i så fall amerikanska bilar vara bättre än japanska, eftersom produktionen är mindre effektiv och mer tidskrävande med mer handpåläggning.
Principiellt har jag har inga problem med om detaljer kommer från en CNC-maskin med nanometerprecision, kvalitetskontrollerad av lasermätare, snarare än en gammal stirrig gubbe som ska svarva till detaljerna för hand och bedöma resultatet med visuell inspektion med betydligt högre felmarginaler, givet att resultatet blir bättre med det första. Jag skulle säga att den ingenjörskonst som krävs för att åstadkomma detta överträffar det något diffusa och gammalmodiga begreppet "hantverk".

Så utan att veta något i detalj om Rolex Vs AP så är givetvis den bästa klockan (givet jämförbart material, funktion design/utsmycknad, vi kan ju inte jämföra äpplen och päron) den som är mer driftsäker. Sen kanske AP har ett starkare varumärke som gör att folk ändå betalar mer...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker du resonerar lite väl flummigt här. Tiden som läggs ner är ju helt irrelevant, det är ju resultatet som spelar roll. Att man har en ineffektiv produktionsprocess har inget egenvärde i sig. Som för allt annat betalar man för direkt material, funktion, design och driftsäkerhet, samt såklart, varumärket och exklusiviteten (t.ex. beroende på volymupplaga). Om du sedan uppnår ett likvärdigt eller bättre resultat än din konkurrent på en kortare tid, mer effektivt, betyder inte det är din produkt är sämre, snarare att dina processer är bättre. Med samma logik skulle i så fall amerikanska bilar vara bättre än japanska, eftersom produktionen är mindre effektiv och mer tidskrävande med mer handpåläggning.
Principiellt har jag har inga problem med om detaljer kommer från en CNC-maskin med nanometerprecision, kvalitetskontrollerad av lasermätare, snarare än en gammal stirrig gubbe som ska svarva till detaljerna för hand och bedöma resultatet med visuell inspektion med betydligt högre felmarginaler, givet att resultatet blir bättre med det första. Jag skulle säga att den ingenjörskonst som krävs för att åstadkomma detta överträffar det något diffusa och gammalmodiga begreppet "hantverk".

Så utan att veta något i detalj om Rolex Vs AP så är givetvis den bästa klockan (givet jämförbart material, funktion design/utsmycknad, vi kan ju inte jämföra äpplen och päron) den som är mer driftsäker. Sen kanske AP har ett starkare varumärke som gör att folk ändå betalar mer...
En produkt som enbart kan handbyggas av ett fåtal utbildade experter kommer i princip alltid att kosta mycket mer än något som inte kräver lika mycket handpåläggning. Kalla det flummigt om du vill. För mig är det ganska självklart. Att sen inte alla vill betala för det är en helt annan sak.

För mig är det mer logiskt att en ny Royal Oak kostar 100k än att en ny Submariner kostar 65k. Jag hade förstått argumentationen om vi jämfört AP:n med en Seiko för en spottstyver. Bägge visar tiden och den ena kostar hundra gånger mer.
 

Archie

Cartier
En produkt som enbart kan handbyggas av ett fåtal utbildade experter kommer i princip alltid att kosta mycket mer än något som inte kräver lika mycket handpåläggning. Kalla det flummigt om du vill. För mig är det ganska självklart. Att sen inte alla vill betala för det är en helt annan sak.

För mig är det mer logiskt att en ny Royal Oak kostar 100k än att en ny Submariner kostar 65k. Jag hade förstått argumentationen om vi jämfört AP:n med en Seiko för en spottstyver. Bägge visar tiden och den ena kostar hundra gånger mer.

Ja det är klart att den kommer att KOSTA mer. Men tro inte att en sak är bra bara för att den är dyr. Jag kan mycket väl debitera dig mitt konsultarvode per timme och bygga en unik klocka åt dig, det kommer ta mig skitlång tid och det kommer kosta dig multum =). Kommer den vara bra för det? knappast...

Vidare är det rimligtvis så att i samtliga urverk så är de diskreta delarna tillverkade av maskiner (exklusive utsmycknad) och själva monteringen är i olika grad automatiserad beroende på volym. Dock är det såklart ingen omöjlighet att automatisera och effektivisera en produktionslinje även i en APfabrik, men den investeringskostnad som skulle krävas skulle innebära att de var tvungna att öka volymen (intäkterna) för att täcka den kostnaden. Det är ett strategiskt och varumärkesmässigt val att inte göra så, för att hålla volymerna nere och priserna uppe och öka på mytbildningen. Själva kostnaden för att tillverka en AP är givetvis ENORMT mycket lägre än priset, men sannolikt något högre än hos ett märke med högre volymer. Pålägget är givetvis högre än hos t.ex. rolex eftersom att volymerna är lägre. Det är en avvägning mellan volym, automatisering, exklusivitet och varumärkesbyggande samt vilket pris de kan ta ut.

Pardon my french men jag tror din fascination för "hantverket" snarare består i lösa uppfattningar skapade medelst marknadsföring i kombination med vissa brister i hur produktions och tillverkningsprocesser funkar i allmänhet. Eller kan du specifiera VAD exakt det är som är så imponerande i en AP automat vs en rolex automat? Tiden det tar att tillverka något, eller bristen på automation tycker jag är väldigt dåliga värdemätare om det är produktens kvalitet vi tittar på.
 

Genta

Cartier
Har både Rolex o AP och är mkt förtjust i båda. Använder Rolex som robust vardagsklocka med fokus på funktion parat med bra finish. Men, ibland vill jag ha lite mer o då åker APn fram. Dyrare på alla sätt och prisvärde kan diskuteras beroende på vad som är viktigt- jag tycker jag får ett bättre hantverk som jag kan njuta av, t ex på jobbmöten när folk börjar upprepa sig
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är klart att den kommer att KOSTA mer. Men tro inte att en sak är bra bara för att den är dyr. Jag kan mycket väl debitera dig mitt konsultarvode per timme och bygga en unik klocka åt dig, det kommer ta mig skitlång tid och det kommer kosta dig multum =). Kommer den vara bra för det? knappast...

Vidare är det rimligtvis så att i samtliga urverk så är de diskreta delarna tillverkade av maskiner (exklusive utsmycknad) och själva monteringen är i olika grad automatiserad beroende på volym. Dock är det såklart ingen omöjlighet att automatisera och effektivisera en produktionslinje även i en APfabrik, men den investeringskostnad som skulle krävas skulle innebära att de var tvungna att öka volymen (intäkterna) för att täcka den kostnaden. Det är ett strategiskt och varumärkesmässigt val att inte göra så, för att hålla volymerna nere och priserna uppe och öka på mytbildningen. Själva kostnaden för att tillverka en AP är givetvis ENORMT mycket lägre än priset, men sannolikt något högre än hos ett märke med högre volymer. Pålägget är givetvis högre än hos t.ex. rolex eftersom att volymerna är lägre. Det är en avvägning mellan volym, automatisering, exklusivitet och varumärkesbyggande samt vilket pris de kan ta ut.

Pardon my french men jag tror din fascination för "hantverket" snarare består i lösa uppfattningar skapade medelst marknadsföring i kombination med vissa brister i hur produktions och tillverkningsprocesser funkar i allmänhet. Eller kan du specifiera VAD exakt det är som är så imponerande i en AP automat vs en rolex automat? Tiden det tar att tillverka något, eller bristen på automation tycker jag är väldigt dåliga värdemätare om det är produktens kvalitet vi tittar på.
Du missar poängen. Hantverk är hantverk och känslan av att en människa och inte enbart maskiner har utfört ett arbete är en mycket viktig och idag kostsam faktor. Trenden bort från massproducerat kinaskit ligger lite i linje med detta. Man säljer idag en upplevelse/känsla inte endast ett ur.

Men, maskiner kan tillverka med högre precision och kontinuitet så jag förstår den biten. Gillar man blankt och nytt är det kanske lättare att köpa Rolexvägen. Vi kan dra paralleller med hanbankade bilkarosser och konst mm. men grunden ligger i att det inte är massproducerat med minimal antal manstimmar. Vissa uppskattar det, andra köper Rolex.

Sedan vet jag att alla (nästan) tillverkare idag använder sig sig av datorstyrda maskiner i en mycket större utsträckning än förr. Vi får väl se hur det ser ut om 10-20 år.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

För mig är det helt obegripligt hur man kan tänka sig betala 68000kr för en massproducerad maskintillverkad GMT Rolle, men inte fatta hur någon kan lägga 35000kr på en handjusterad, handihopsatt och handpolerad Grand Seiko som har bättre urverk och högre krav under urverks-testerna.

Det är ingen som försöker övertala dig om att det ena är bättre än det andra, men där har du anledningen till att en AP kostar som den gör. Utsidan är handarbetad och tillverkas av ett fåtal personer.

Rolex trycker ut någonstans mellan 800 000 och 1 000 000 klockor per åt medan AP trycker ut cirka 30 000 st. Det säger en del om den omtanke och tid som läggs på varje klocka.
 
Topp