• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AP Royal Oak

Har priserna ökat kraftigt på APs den senaste tiden? Inte lätt att hitta en nyare 15300 eller 15400 under 115k.

Vad jag kan se så verkar 15300 och 15400 kosta ungefär lika mkt idag. Ni som har eller har haft båda, vilken anser ni att man bör köpa? Varför? Tacksam för svar :)

Vad jag kan se så verkar 15300 och 15400 kosta ungefär lika mkt idag. Ni som har eller har haft båda, vilken anser ni att man bör köpa? Varför? Tacksam för svar :)

Jag finner 15400 oproportionerlig, klumpig, ful med ett ministreck vid datumet och allmänt konstig i formen.
15300 är snygg i proportioner, lite större än vanlig AP RO (inte hållt i någon dock), AP loggan klockan tolv är galet snyggt (15400 har bara två streck).

15300 alla dagar i veckan.

Som tidigare postare sagt, om valet är mellan 15300 och 15400 så skulle jag ta en 15300, om det däremot är mellan den gamla ROC och den nya 41mm ROCn hade jag tagit den nya, logiskt? Nej men men....

Min kompis kollega ska sälja sin AP, tror han har tänkt sig 75 000. Han frågade mig men jag har snöat in mig på en Daytona :) Säg till om ngn är intresserad så kan ni träffas :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    102.9 KB · Visningar: 194
Min kompis kollega ska sälja sin AP, tror han har tänkt sig 75 000. Han frågade mig men jag har snöat in mig på en Daytona :) Säg till om ngn är intresserad så kan ni träffas :)
Det är en 14790 eller hur? Tycker den ser väldigt hårt polerad ut speciellt vid bezeln där de skarpa kanterna numera är runda. Här kommer en bild på min av samma ref
image.jpg

@Kotten Din var riktigt snygg!
Tyvärr har jag dålig koll på AP så jag får återkomma med ref, årsmodell ca 2008 men jag har kontaktat ägaren.

Dom smala indexen försvann ca 2001 på ref 14790, sen kom de knubbigare.

Inga tillbehör och ingen koll på urverket....max 50k skulle jag säga som flera andra här.
Edit: om den är hårt polerad och stretch i länken, inte mer än max 45k

Okej - tack för bra info! då vet jag. Papper finns men ingen box

Ok, om det är original cert så höjer det några tusenlappar helt klart. (Viktigare än boxen)

AP släpper aldrig några produktions/försäljnings uppgifter om en klocka om man inte skickar den till fabriken så cert är bra även för att tidsbestämma klockan. Kan ju vara en extrem hyllvärmare eftersom det är såld datum som står på certifikatet.

Jag finner 15400 oproportionerlig, klumpig, ful med ett ministreck vid datumet och allmänt konstig i formen.
15300 är snygg i proportioner, lite större än vanlig AP RO (inte hållt i någon dock), AP loggan klockan tolv är galet snyggt (15400 har bara två streck).

15300 alla dagar i veckan.

Konstig i formen? Formen är väl densamma, proportionerna aningen förändrade. Förstår inte heller riktigt det här med att det skulle vara så horribelt med ett litet indexstreck bredvid datumrutan. På i princip varenda Rolle och de flesta andra klockor går det bra men inte på AP:n? Sen handlar det delvis om handled.. Är man van vid tex en liten DD är 41 mm med integrerad länk säkert läbbigt.
Hade möjligen valt 15300 själv, men tycker 15400 får oförtjänt mycket kritik ibland..

Konstig i formen? Formen är väl densamma, proportionerna aningen förändrade. Förstår inte heller riktigt det här med att det skulle vara så horribelt med ett litet indexstreck bredvid datumrutan. På i princip varenda Rolle och de flesta andra klockor går det bra men inte på AP:n? Sen handlar det delvis om handled.. Är man van vid tex en liten DD är 41 mm med integrerad länk säkert läbbigt.
Hade möjligen valt 15300 själv, men tycker 15400 får oförtjänt mycket kritik ibland..
Så om man just nu har en Panerai som mäter 44mm och ca 15-16 mm tjock bör man inte tycka att en 41mm AP är några problem? :)

Priserna har ju spårat på 15300.

Jag köpte en i september vill jag minnas och priset var som jag kommer ihåg "rätt", mycket fint skick med alla tillbehör och under garanti. Sålde för några veckor sedan för c:a 25% mer och det var ett inbytespris. Dollarn i all ära men det är inte bara den.

/gustav

Så om man just nu har en Panerai som mäter 44mm och ca 15-16 mm tjock bör man inte tycka att en 41mm AP är några problem? :)

No probs om man är van vid 44 mm Panna!
Det är just det att 15300 är en oerhört väl avvägd modell, så ersättaren anses av många (dock inte av mig) vara för stor, särskilt med tanke på att den integrerade länken gör att den också bär hyfsat stort.

Priserna har ju spårat på 15300.

Jag köpte en i september vill jag minnas och priset var som jag kommer ihåg "rätt", mycket fint skick med alla tillbehör och under garanti. Sålde för några veckor sedan för c:a 25% mer och det var ett inbytespris. Dollarn i all ära men det är inte bara den.

/gustav

Prisökningarna på AP generellt tillsammans med att 15300 har gått ur produktion är nog skälet till den kraftiga ökningen på just 15300 skulle jag tippa...

Så det här är min gamla alltså?

http://www.dreamwatch.dk/produkter/ure-paa-vej-til-dreamwatchdk/audemars-piguet-ro

Tillbaka
Topp