• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AP Royal Oak

Nu har jag kollat upp lite mer information om klockan:
Årsmodell: 2007
Diameter: 36mm
Serienummer: 252X
Original cert + papper , ej box
Extra länkar finns
Any takers? =)

Känns ju som att dom bara blir dyrare och dyrare. Bra investering som man njuta av under tiden värdeökningen pågår :D

Denna jäkla klocka fortsätter att orsaka en massa googlande men nu skulle jag behöva forumets hjälp.

Letar efter en Royal Oak på läder, kronograf, utan screw down pushers och utan modulärt urverk. Finns det? I värsta fall kan jag acceptera skruvade tryckknappar men håller mig helst utan.

Vilka storlekar finns till ROO? Sett 41 mm och 44 där det senare är för stort i mitt tycke.

Kollar runt lite på gamla annonser från 2012-2013 och då såldes dom för ca 80-85k i bra skick. Det är en rejäl prisökning som har skett dom senaste åren i så fall.

Som på allting annat, inget unikt för AP, kolla vad dom nya keramiska Subbarna och även dom gamla gick för 2012, 2013 mot idag....

Denna jäkla klocka fortsätter att orsaka en massa googlande men nu skulle jag behöva forumets hjälp.

Letar efter en Royal Oak på läder, kronograf, utan screw down pushers och utan modulärt urverk. Finns det? I värsta fall kan jag acceptera skruvade tryckknappar men håller mig helst utan.

Vilka storlekar finns till ROO? Sett 41 mm och 44 där det senare är för stort i mitt tycke.

Bumpar mitt eget inlägg. Verkar som om modulära verk är standard för ROO men också limited editions där AP nästan slår Omega... Någon som vet om det finns någon limited edition ROO som köra tex FP 1185? Sett att de kör 1185 för dammodellerna, konstigt nog, samt vanliga RO chrono men för ROO herrmodell är det modulärt som gäller. Synd att dammodellernas 37 mm förmodligen passar bättre på de flesta än de 42/45 mm som herrmodellerna är på.

Bumpar mitt eget inlägg. Verkar som om modulära verk är standard för ROO men också limited editions där AP nästan slår Omega... Någon som vet om det finns någon limited edition ROO som köra tex FP 1185? Sett att de kör 1185 för dammodellerna, konstigt nog, samt vanliga RO chrono men för ROO herrmodell är det modulärt som gäller. Synd att dammodellernas 37 mm förmodligen passar bättre på de flesta än de 42/45 mm som herrmodellerna är på.

Kör på en Diver, det är också en ROO och har caliber 3120...

ACA39B6D-C2CD-47E2-B4BA-3C30B34D8DA8_zpsqxafojp8.jpg

Är dock ute efter en kronograf plus att jag inte alls är en diver-kille. En sak som är jobbig också är storleken, 42 mm på en klocka som bärs stort är ganska mycket.

Det är sjukt vad AP RO 15300 har skjutit i pris.
Men det är en riktigt grym klocka i behändig storlek.

Divern är ap-cool, men något dyr för mig. Vridningen på insidan är stentufft!

Kommer ihåg min 15300. Köpte en ny precis när 15400 kom. Fick 75 för den, knappt använd och som ny. Detta bör varit typ 2013

Är personligen ett större fan utav 15400 eller 5402 pga markörerna vid 12 strecket istället för ap loggan. Aningen mer diskret och bär fantastiskt på armen. Står i kö för den nu hos min ad

Hej,
Har som många andra här blivit frälst av AP Royal Oak. Äger ingen klocka i nuläget och har först sneglat lite på Rolex Submariner och Omega Seamaster Planet Ocean. Jättefina klockor såklart, men har kärat ner mig i Royal Oaken och känner att det vore roligare att ha en klocka som ingen av mina närmare bekanta äger. Måste dock vänta 1-2 år innan jag kan köpa en utan att känna mig som en idiot :)

Jag bor och jobbar i Schweiz och var i lördags förbi AP-"boutiquen" i Zürich. Fick prova en 15400 i stål med vit urtavla (15400ST.OO.1220ST.02), samt en 15202 som jämförelse. Hade innan tänkt att 15202:an skulle passa bäst, men säljaren tyckte att 15400 såg bättre ut på min relativt breda handled ifall den ska användas som en fritidsklocka snarare än en dressad variant till kostym etc., vilket jag höll med om. Det är ju såklart en smaksak, men jumbon kändes för liten. Tyvärr hade de ingen med svart eller blå urtavla i butiken som jag är ute efter. Den blå urtavlan var slutsåld och skulle först vara tillgänglig i slutet av 2015 igen.

15400ST.OO.1220ST.01-3 ligger i nuläget på 16'600 CHF vilket med dagens urspårade växelkurs på c:a 9 SEK/CHF och minus moms blir omkring 137'000kr. Säljaren förklarade att de medvetet sänkt priserna i Schweiz relativt resten av Europa för att folk ska fortsätta handla dem i sitt ursprungsland nu när schweizerfrancen blivit så stark. Som utlänning/turist betalar man priset i butiken exklusive moms, får kvittot stämplat på flygplatsen och sen är det klart. Inget Global Blue som mellanhand som rånar en på en alldeles för hög marginal. Sen ska man ju egentligen betala svensk moms när man kommer hem. Gör man inte det så tror jag klockan billigare i Schweiz:angel: Vad kostar den egentligen på t.ex. Nymans?

Fick med mig en fin bok att dregla över och en prislista för Schweiz. Ifall intresse finns kan jag scanna in prislistan.

Bilagor

• IMG_2858.JPG
    IMG_2858.JPG
    150.6 KB · Visningar: 113
  • IMG_2855.JPG
    IMG_2855.JPG
    172.6 KB · Visningar: 125
Hej,
Har som många andra här blivit frälst av AP Royal Oak. Äger ingen klocka i nuläget och har först sneglat lite på Rolex Submariner och Omega Seamaster Planet Ocean. Jättefina klockor såklart, men har kärat ner mig i Royal Oaken och....
TEXTTEXTTEXTTEXTTEXTTEXTTEXTTEXT
:angel: Vad kostar den egentligen på t.ex. Nymans?
Fick med mig en fin bok att dregla över och en prislista för Schweiz. Ifall intresse finns kan jag scanna in prislistan.

Kul att du är frälst! Känner igen det från min egen inköpshistoria av 15400!

Det hela började med att jag skulle ha en ny klocka, hade en SMP, och den nya skulle troligtvis heta Portugese, Submariener eller Diagono(!!!).

Men efter att ingen klocka suttit bra på armen tog de fram en 15300 till mig först, blev kär direkt (tyckte dock den var för liten på mig) och bestämde mig snabbt för 15400!

Hur som, var inne på Nymans i veckan, och står även på hemsidan, listpris just nu är 168 000SEK :/ Men du lär kunna pruta lite för "stänga" en affär. Det som talar mot dig är att Nymans brukar ha väntetid på klockan, precis som @Oscar_Tourbillon nämner ovanför.

Annars har jag för mig att det ligger uppe en eller två i K/S?

Hej,
Har som många andra här blivit frälst av AP Royal Oak. Äger ingen klocka i nuläget och har först sneglat lite på Rolex Submariner och Omega Seamaster Planet Ocean. Jättefina klockor såklart, men har kärat ner mig i Royal Oaken och känner att det vore roligare att ha en klocka som ingen av mina närmare bekanta äger. Måste dock vänta 1-2 år innan jag kan köpa en utan att känna mig som en idiot :)

Jag bor och jobbar i Schweiz och var i lördags förbi AP-"boutiquen" i Zürich. Fick prova en 15400 i stål med vit urtavla (15400ST.OO.1220ST.02), samt en 15202 som jämförelse. Hade innan tänkt att 15202:an skulle passa bäst, men säljaren tyckte att 15400 såg bättre ut på min relativt breda handled ifall den ska användas som en fritidsklocka snarare än en dressad variant till kostym etc., vilket jag höll med om. Det är ju såklart en smaksak, men jumbon kändes för liten. Tyvärr hade de ingen med svart eller blå urtavla i butiken som jag är ute efter. Den blå urtavlan var slutsåld och skulle först vara tillgänglig i slutet av 2015 igen.

15400ST.OO.1220ST.01-3 ligger i nuläget på 16'600 CHF vilket med dagens urspårade växelkurs på c:a 9 SEK/CHF och minus moms blir omkring 137'000kr. Säljaren förklarade att de medvetet sänkt priserna i Schweiz relativt resten av Europa för att folk ska fortsätta handla dem i sitt ursprungsland nu när schweizerfrancen blivit så stark. Som utlänning/turist betalar man priset i butiken exklusive moms, får kvittot stämplat på flygplatsen och sen är det klart. Inget Global Blue som mellanhand som rånar en på en alldeles för hög marginal. Sen ska man ju egentligen betala svensk moms när man kommer hem. Gör man inte det så tror jag klockan billigare i Schweiz:angel: Vad kostar den egentligen på t.ex. Nymans?

15400 ligger, enligt deras hemsida, på 167 900:-

edit. tvåa på bollen

Kul att du är frälst! Känner igen det från min egen inköpshistoria av 15400!

Det hela började med att jag skulle ha en ny klocka, hade en SMP, och den nya skulle troligtvis heta Portugese, Submariener eller Diagono(!!!).

Men efter att ingen klocka suttit bra på armen tog de fram en 15300 till mig först, blev kär direkt (tyckte dock den var för liten på mig) och bestämde mig snabbt för 15400!

Hur som, var inne på Nymans i veckan, och står även på hemsidan, listpris just nu är 168 000SEK :/ Men du lär kunna pruta lite för "stänga" en affär. Det som talar mot dig är att Nymans brukar ha väntetid på klockan, precis som @Oscar_Tourbillon nämner ovanför.

Annars har jag för mig att det ligger uppe en eller två i K/S?

Stämmer att de brukar vara kö genom AD, enligt dom så tillverkas 150/år. 15202 var också ett alternativ för mig, men kändes som att om lan nu var villig att betala mer för en jumbo sö kunde man lika gärna köpa vintage. Står dock inte på kö hos nymans utan på AP butiken i milano

Sjukt. Kollade lite gamla annonser på K&S här och för bara 1-2 år sedan gick dom för ca 80-90.
Kollar igenom gamla mail och hade en deal på g i Italien för 2 år sedan där det skulle kostat mig 77 kSEK för en 15300 2012a inklusive flyg t.o.r över dagen så även om vi sett en generell prisökning så har helt klart AP ökat mer än genomsnittet. Galet

Tillbaka
Topp