• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

har alltid kört PRO varianterna utan Max. IgÄr bestÀllde jag min allra första Max. Lite orolig för att jag kommer tycka att det Àr jobbigt att anvÀnda en sÄ stor telefon. Speciellt med en hand. Ni som anvÀnder de större varianterna, kÀnner ni att ni fÄr ont i handen efter ett tag eller vÀnjer man sig?
Jag gÄr frÄn 15 PRO till 17 PRO Max.
Jag gick frÄn 14 PM till 16 Pro förra Äret. Det Àr pÄ gott och ont. Det Àr faktiskt galet skönt att ha en nÄgorlunda smidig telefon. Behagligt format men ÀndÄ tillrÀckligt stor skÀrm för att kika TikTok och annat trams :rolleyes:

Men Àr nu sugen pÄ en 17 PM. Inte just nu dock, Àr riktigt nöjd med min 16 Pro. Jag har 10-11 i handskar och tycker det inte Àr nÄgot problem med Max-varianterna.

Min iPhone har bettet sig mÀrkligt ett tag nu! SÄ igÄr tÀnkte jag nollstÀlla den, efter det jag hade sÀkerhetskopiera den.

Var inga problem att göra sÀkerhetskopieringen via ITunes, problemet uppstod dÄ jag skulle ÄterstÀlla telefonen. DÄ dök dessa meddelanden upp!

IMG_6091.jpeg
IMG_6090.jpeg

Nu har jag blivit av med allt tillbaka i tiden fram till i början av Mars dÄ jag senast gjorde en sÀkerhetskopia!

Finns det nÄgot man kan göra för att fÄ det att fungera med den senaste sÀkerhetskopieringen?!

BestÀllde ett par AirPods Pro3 nu ocksÄ.

Blir första hörlurarna frÄn Apple om man inte rÀknar de med sladd som följde med till Àldre iPhones.

NĂ„gon som har koll pĂ„ om man kan köpa andra bra ”proppar” till dessa? Ogillar silikon proppar i öronen för vid lĂ€ngre tĂ„g och flygresor blir det svettigt och klĂ„da i öronen som följd.

Enligt Apples hemsida Àr det lite skillnad mellan propparna pÄ Pro2 och Pro3 och alla aftermarket proppar jag hittar Àr för Pro2. Kanske fÄr vÀnta tills de funnits ett tag pÄ marknaden innan de slÀpps aftermarket proppar till dem?

För tidigare pĂ„ hörlurar frĂ„n andra tillverkare har jag alltid bytt ut original ”propparna” i silikon till nya i memory foam som dels andas bĂ€ttre samt Ă€r mycket mjukare och behagligare i örat.

Visst de blir Àckliga efter ett tag men har köpt flera par Ät gÄngen sÄ det Àr bara att byta sÄ har köpt vita för att enkelt se nÀr de blir för smutsiga.

Sist finns det nÄgon som kan rekommendera ett bra fodral till iPhone 17Pro? Köpte ett orginal i silikon till min iPhone 12Pro och var faktiskt inte sÄ imponerad alls gick sönder vÀldigt fort. Köpte ett i lÀder som höll bÀttre men rÀtt dÄligt för priset. Senaste jag har nu Àr ett annat i lÀder men frÄn Aliexpress och det Àr faktiskt bÀttre Àn Apples. SÄg ett frÄn Beats pÄ Apple Store men typ 1000 spÀnn, hallÄ eller? FÄr se kanske kan hitta samma typ av skal frÄn Kina till den nya telefonen med eftersom jag varit nöjd med det.
Kolla Nudients skal om du inte söker ”plĂ„nboksfodral”

Hade Apple gjort en Air Mini med 5,4” skĂ€rm eller nĂ„tt sĂ„nt hade det varit intressant som jobbtelefon. Har en 12mini nu som tĂ€cker alla behov för arbetet i ett litet och smidigt format.

Tror spontant inte 17 Air kommer bli nÄgon storsÀljare.
NÀ det tror inte jag heller. Men verkar som den ev Àr fel prissatt hos 3 sÄ Àr man sugen pÄ nytt och inte behöver en PRO sÄ kan man testa lÀgga bestÀllning för att se om den levereras. GÄr att skapa ett abonnemang utan bindningstid och efter det köpa telefonen med det nyskapade abonnemanget. NÀr man vÀl fÄtt telefonen kan man ta slutfaktura pÄ telefonen och avsluta abonnemanget :)

Hade Apple gjort en Air Mini med 5,4” skĂ€rm eller nĂ„tt sĂ„nt hade det varit intressant som jobbtelefon. Har en 12mini nu som tĂ€cker alla behov för arbetet i ett litet och smidigt format.

Tror spontant inte 17 Air kommer bli nÄgon storsÀljare.
HÄller med. Hade det varit en Mini SÄ skulle jag köpt den direkt. Köper hellre en pro.

NÀ det tror inte jag heller. Men verkar som den ev Àr fel prissatt hos 3 sÄ Àr man sugen pÄ nytt och inte behöver en PRO sÄ kan man testa lÀgga bestÀllning för att se om den levereras. GÄr att skapa ett abonnemang utan bindningstid och efter det köpa telefonen med det nyskapade abonnemanget. NÀr man vÀl fÄtt telefonen kan man ta slutfaktura pÄ telefonen och avsluta abonnemanget :)
Kan man verkligen göra sĂ„? 👀

Blir det inte 24mÄn bindning för att fÄ telen till det priset?
Om du redan tecknat abonnemanget utan bindningstid kan du nĂ€r du bestĂ€ller telefonen vĂ€lja ”FortsĂ€tt med mitt tre abonnemang.” Sen fĂ„r man vĂ€lja om du vill betala telefonen i 24,36 eller 48 mĂ„nader. Men oavsett vad du vĂ€ljer kan du ju alltid begĂ€ra slutfaktura nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt telefonen. Tre lĂ€gger inte pĂ„ nĂ„got extra för att du betalar av den mĂ„nadsvis

O
Om du redan tecknat abonnemanget utan bindningstid kan du nĂ€r du bestĂ€ller telefonen vĂ€lja ”FortsĂ€tt med mitt tre abonnemang.” Sen fĂ„r man vĂ€lja om du vill betala telefonen i 24,36 eller 48 mĂ„nader. Men oavsett vad du vĂ€ljer kan du ju alltid begĂ€ra slutfaktura nĂ€r du vĂ€l fĂ„tt telefonen. Tre lĂ€gger inte pĂ„ nĂ„got extra för att du betalar av den mĂ„nadsvis
Och hur tecknar man ett nytt Tre abonnemang utan bindningstid?

Det Àr ju frÄgan om det fungerar med tre tricket eller om de har har missat nÄgot, en gissning Àr ju att de vill att anvÀndaren binder sig 24mÄn fÄr att ge rabatten pÄ telefonen.

Najs. Tack för tipset!

Ja det ser ut som Tre har lite mer rabatt pĂ„ hĂ„rdvaran Ă€n Halebop dĂ€r jag bestĂ€llde min. Men jag ville inte byta operatör och fick betala 15480kr för en 17Pro 512GB vilket ocksĂ„ kĂ€nns ok. Kliar i fingrarna att fĂ„ hem den nu

du verkar inte vara den enda som tycker det! Verkar inte som att det gÄr att göra nÄgot Ät saken heller just nu
Jag har inte uppdaterat Àn, och tÀnker inte göra det förrÀn jag blir tvungen.
Den som har hittat pÄ att göra saker genomskinliga i anvÀndargrÀnssnitt borde fÄ hjÀrnan undersökt.

Men det sÀgs att man kan lindra plÄgan genom att dra ner genomskinligheten i InstÀllningar-HjÀlpmedel-SkÀrm och textstorlek.

Jag uppdaterade och min var redan instĂ€lld pĂ„ ”Minska genomskinlighet” under HjĂ€lpmedel, som rekommenderades ovan.
Jag har i och för sig kanske vĂ€rldens trĂ„kigaste bakgrund (svart), men jag ser ingen större skillnad förutom lite extra ”glĂ€nseffekt” pĂ„ ikonerna och vissa animationer. Det enda jag behövde Ă€ndra var klockan pĂ„ lĂ„sskĂ€rmen – den lĂ„g i ”glas”-lĂ€ge och syntes dĂ„ligt, men nu ser den ut som tidigare.

Jag trodde det skulle bli en tydligare skillnad, men förutom effekten pĂ„ ikonerna mĂ€rker jag inget jĂ€mfört med tidigare – pĂ„ gott och ont. Uppdaterar min iMac nu sĂ„ fĂ„r se hur det blir...

Till vÀnster hur det var tidigare och högra nya iOS.
ios.jpg

Dom verkar ha tÀppt till det nu pÄ tre, kan inte hitta abonnemang utan bindningstid lÀngre.

Vad Àr nytt i nya IOS, Àr det nÄgra nya funktioner eller bara design som Àndrats?
För mycket för att lista hÀr. BÀst att googla:

Tillbaka
Topp