• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

För mycket för att lista hÀr. BÀst att googla:
Mycket av det dÀr Àr inte relevant för mig personligen, men det Àr ju tragiskt lite av det lilla som Àr relevant som jag behöver eller vill ha. SvÄrt att hitta nÄgot öht faktiskt...
En sak jag verkligen skulle vilja ha Àr möjligheten att stÀnga av HDR för stillbilder i kameran, men det stod inte med pÄ listan. :(

Ni som har bestÀllt frÄn 3!

PÄ hemsidan stÄr det "leveranstid 3-4 veckor", men har ni fÄtt annan info efter ni gjorde bestÀllningen? NÄgot mer specifikt datum kanske?

Har ett minne av att det var en del sura miner vid nÄgot tidigare iphoneslÀpp dÄ dom flesta som förbestÀllde fick vÀnta ganska lÀnge (nÄn vecka) pÄ att fÄ sina telefoner, samtidigt som folk som knallade in pÄ valfri telefonbutik pÄ lanseringsdagen och dagarna dÀrefter kunde fÄ telefonen pÄ direkten dÄ alla butiker hade vÀlfyllda lager.

Det Àr verkligen helt bedrövligt hur de slÀppa nÄgot sÄ ofÀrdigt.

Tangentbordet hÀnger inte med, en omstart löser det men normalt ska jag inte behöva starta om flera gÄnger per dag.
Förhandsvisning för bakgrund gÄr sÄdÀr.
IMG_9210.png IMG_9207.png IMG_9212.png

Funderar pÄ att köpa en renoverad MacBook och misstÀnker att vÄra svenska tangenter kommer att saknas pÄ det exemplaret.

Är det nĂ„gon hĂ€r som haft en UK/US version och enkelt justerat till svenskt tangentbord under instĂ€llningar och sedan anvĂ€nt datorn som vanligt men att bokstĂ€verna ÅÄÖ saknas fysiskt pĂ„ tangentbordet men Ă€r placerade pĂ„ samma plats?

Funderar pÄ att köpa en renoverad MacBook och misstÀnker att vÄra svenska tangenter kommer att saknas pÄ det exemplaret.

Är det nĂ„gon hĂ€r som haft en UK/US version och enkelt justerat till svenskt tangentbord under instĂ€llningar och sedan anvĂ€nt datorn som vanligt men att bokstĂ€verna ÅÄÖ saknas fysiskt pĂ„ tangentbordet men Ă€r placerade pĂ„ samma plats?
Jobbat pÄ en del utlÀndska bolag dÀr vi fick UK eller US datorer.
VÀldigt enkel fix att stÀlla in svenskt tangentbord, finns kortkommando och ikon i menyn uppe till höger för att skifta.
För mig funkade det oftast helt ok att skriva om jag inte tittade pĂ„ tangentbordet dĂ„ fingrarna hittar sjĂ€lv. MEN, det Ă€r inte bara ÄÀö som saknas, en del andra funktioner flyttade dock runt ocksĂ„, framförallt sĂ„ har enter knappen en annan storlek och blev att jag tryckte pĂ„ den istĂ€llet för Ä som ska ligga dĂ€r.
Jag tycker inte det Àr vÀrt frustrationen

Jobbat pÄ en del utlÀndska bolag dÀr vi fick UK eller US datorer.
VÀldigt enkel fix att stÀlla in svenskt tangentbord, finns kortkommando och ikon i menyn uppe till höger för att skifta.
För mig funkade det oftast helt ok att skriva om jag inte tittade pĂ„ tangentbordet dĂ„ fingrarna hittar sjĂ€lv. MEN, det Ă€r inte bara ÄÀö som saknas, en del andra funktioner flyttade dock runt ocksĂ„, framförallt sĂ„ har enter knappen en annan storlek och blev att jag tryckte pĂ„ den istĂ€llet för Ä som ska ligga dĂ€r.
Jag tycker inte det Àr vÀrt frustrationen
Tack för detta, hade inte ens tÀnkt pÄ de andra funktionerna. Blir att skippa det alternativet.

Tack för detta, hade inte ens tÀnkt pÄ de andra funktionerna. Blir att skippa det alternativet.
Jag vet inte vad "renoverad MacBook" innebÀr egentligen, men det sÀljs ju en hel del begagnade pÄ Blocket och Tradera t.ex., av varierande Älder och pris, om man inte vill köpa en ny. (Jag sÄlde sjÀlv min förra pÄ Blocket ganska nyligen.)

Jag vet inte vad "renoverad MacBook" innebÀr egentligen, men det sÀljs ju en hel del begagnade pÄ Blocket och Tradera t.ex., av varierande Älder och pris, om man inte vill köpa en ny. (Jag sÄlde sjÀlv min förra pÄ Blocket ganska nyligen.)
I detta fallet betyder det refurbed frÄn Apple. Ska kolla liknande svenska siter och se vad de har i utbud med svenskt tangentbord.

Har tÀnkt pÄ blocket och Tradera men kÀnns inte 100% sÀkert och att utbudet sÄklart varierar.

Ni som har bestÀllt frÄn 3!

PÄ hemsidan stÄr det "leveranstid 3-4 veckor", men har ni fÄtt annan info efter ni gjorde bestÀllningen? NÄgot mer specifikt datum kanske?

Har ett minne av att det var en del sura miner vid nÄgot tidigare iphoneslÀpp dÄ dom flesta som förbestÀllde fick vÀnta ganska lÀnge (nÄn vecka) pÄ att fÄ sina telefoner, samtidigt som folk som knallade in pÄ valfri telefonbutik pÄ lanseringsdagen och dagarna dÀrefter kunde fÄ telefonen pÄ direkten dÄ alla butiker hade vÀlfyllda lager.
Jag bestĂ€llde en 16 PRO förra Ă„ret, fick vĂ€nta över en mĂ„nad efter lanseringen innan den kom, vill Ă€ven minnas att det dĂ„ stod i Mitt3 ”leveransdatum obekrĂ€ftad”

BestĂ€llde en Air nu och i Mitt3 stĂ„r det ”Orderstatus: Ordern packas,berĂ€knad leverans: 2-3 dagar”

I detta fallet betyder det refurbed frÄn Apple. Ska kolla liknande svenska siter och se vad de har i utbud med svenskt tangentbord.

Har tÀnkt pÄ blocket och Tradera men kÀnns inte 100% sÀkert och att utbudet sÄklart varierar.
Jaha. Det Àr ju mÀrkligt att de inte sÀljer svenska datorer. De tar ju inbyten hÀr ocksÄ, sÄ de mÄste ju ta vÀgen nÄnstans?
Men det finns tydligen andra företag som gör det ocksÄ, refurbed.se t.ex. (Jag har dock aldrig nyttjat dem, sÄ jag vet inte hur bra/dÄliga eller pris(o)vÀrda de Àr.)

Jag bestĂ€llde en 16 PRO förra Ă„ret, fick vĂ€nta över en mĂ„nad efter lanseringen innan den kom, vill Ă€ven minnas att det dĂ„ stod i Mitt3 ”leveransdatum obekrĂ€ftad”

BestĂ€llde en Air nu och i Mitt3 stĂ„r det ”Orderstatus: Ordern packas,berĂ€knad leverans: 2-3 dagar”
Har kÀnslan att Air modellen inte blir slutsÄld eller fÄr nÄgra direkta vÀntetider.

Kollade min bestÀllning hos Halebop och den verkar komma imorgon om posten gör sitt jobb. Skulle jag bestÀlla samma telefon frÄn Apple Store stÄr lev. 3-10 okt. nu.

Jag har idag en IPhone 13mini jobbtelefon. Hur nöjd som helst men batteritiden suger
 Jobbet erbjuder en 16e (egentligen 7500kr) och vill jag ha nĂ„got annat sĂ„ fĂ„r jag betala mellanskillnad. Jag Ă€r inte sĂ„ nördig och prylgalen sĂ„ jag kĂ€nner att en 17 Ă€r vĂ€rt det. Men en vanlig 16 finns ju som alternativ.

Kommer 16 att sjunka mer i pris? Är det mer vĂ€rt att hoppa upp ett steg frĂ„n 16e till 16? BĂ€ttre batteritid pĂ„ 16e men ingen vidvinkel eller makro. Hur hade ni tĂ€nkt?

Jag har idag en IPhone 13mini jobbtelefon. Hur nöjd som helst men batteritiden suger
 Jobbet erbjuder en 16e (egentligen 7500kr) och vill jag ha nĂ„got annat sĂ„ fĂ„r jag betala mellanskillnad. Jag Ă€r inte sĂ„ nördig och prylgalen sĂ„ jag kĂ€nner att en 17 Ă€r vĂ€rt det. Men en vanlig 16 finns ju som alternativ.

Kommer 16 att sjunka mer i pris? Är det mer vĂ€rt att hoppa upp ett steg frĂ„n 16e till 16? BĂ€ttre batteritid pĂ„ 16e men ingen vidvinkel eller makro. Hur hade ni tĂ€nkt?
16 Àr en jÀttebra telefon. Har nÄgra i min nÀrhet som har den och Àr nöjda. Jag Àr för nördig och pryltokig för att köpa annat Àn Pro tyvÀrr. Jag skulle rekommendera 16 pro om du inte vill ha större skÀrm och batteri förstÄs. Borde vÀl gÄ ner nÄgot i pris nu under hösten och black friday.

Jag bytte ner mig frÄn 16 PRO till en 16e, det enda jag kan sakna Àr skÀrmen pÄ PROn.
Men den fÄr du ÀndÄ inte pÄ en vanlig 16 sÄ jag hade personligen inte lagt till mer för en 16 kontra 16e.

Blev en 17 PRO frÄn 3 trots alls. Min 12 PRO Àr helt trasig sÄ var dags och tyckte priset verkade rÀtt bra, Àven jÀmfört med tex 16 PRO.

BestÀllde en 17 Pro Max igÄr, har en S25 Ultra nu (som jag gillar vÀldigt mycket).

Som vanligt sĂ„ kommer jag Ă„ngra mig och köpa en 26U nĂ€r den kommer đŸ€Ł

Alla hÀr hemma kör iPhones/iPads, saker och ting blir lite enklare med en Iphone, jag gillar Àven iden med AirPodsen och klockan.

4-6v lev tid nu för en orange med 512 gb.

Senast Àndrad:
BestÀllde en 17 Pro Max igÄr, har en S25 Ultra nu (som jag gillar vÀldigt mycket).

Som vanligt sĂ„ kommer jag Ă„ngra mig och köpa en 26U nĂ€r den kommer đŸ€Ł

Alla hÀr hemma kör iPhones/iPads, saker och ting blir lite enklare med en Iphone, jag gillar Àven iden med AirPodsen och klockan.

4-6v lev tid nu för en orange med 512 gb.
Hur stÄr du ut med att byta mellan tvÄ ekosystem? Det Àr det enda som hindrar mig frÄn att göra samma sak.

Hur stÄr du ut med att byta mellan tvÄ ekosystem? Det Àr det enda som hindrar mig frÄn att göra samma sak.
GÄr rÀtt smidigt! Har sparat allt som gÄr pÄ Google/Chrome/Samsung sÄ nÀr jag gÄr tillbaka till Android sÄ gÄr det rÀtt fort.

Nu nÀr jag gÄr till iPhone som jag inte kört pÄ nÄgot Är(hade 15 Pro sist) sÄ kommer det vara lite mer jobb med inloggningsuppgifter etc

Men generellt sÄ brukar det gÄ rÀtt smidigt.

Senast Àndrad:
Ni som vÀljer 17 PRO framför 17?
Vad Àr era argument för det?

Är det helt enkelt för att fĂ„ bĂ€ttre kamera?

Gissar att man inte mÀrker av den bÀttre processorn, men det kanske man gör?

Är det vĂ€rt den högre vikten o kostnaden?

Ni som vÀljer 17 PRO framför 17?
Vad Àr era argument för det?

Är det helt enkelt för att fĂ„ bĂ€ttre kamera?

Gissar att man inte mÀrker av den bÀttre processorn, men det kanske man gör?

Är det vĂ€rt den högre vikten o kostnaden?
För min del kamerorna samt bÀttre batteritid. Max för att fÄ större skÀrm och ytterligare lite bÀttre batteritid.

Synd att vi fÄr lÀgre batterikapacitet jÀmfört mot e-sim enbartmodellerna. Batteriet Àr större dÄ det inte finns fysisk sim-plats.

Dock om man inte bryr sig om de bitarna sÄ verkar vanliga 17 vara absolut best bang for buck

Har kört sedan sista dev-versionen.
Älskar nya iOS 26. Har noll och inga problem pĂ„ min iPhone 16 Pro Max.
Allt Àr bÀttre.

Tillbaka
Topp