• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Applewatch

911flyer

Omega
Jag tror på det här, men varför ska ett tekniskt underverk sitta på armen istället för en klassisk Rolex?
- Inget för mig. Även om jag gillar iden så gillar jag mina rolexklockor mycket, mycket mer.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
När iPad:en kom insåg få (inklusive jag själv) det egentliga behovet. Nu sitter jag här idag med inte mindre än 3 stycken. Apple är mästare på att skapa sug efter saker man inte trodde man behövde.
I dagens läge känner jag ingen måste-ha-attraktion till klockan men likt förbannat kommer jag säkert äga en fortare än jag anar.

Dock triggar det mer tekniknörden än klocknörden i mig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
alexndr beskriver hela min relation till Apple. Vore trevligt om de någon gång gjorde nåt jag kände att jag inte ville ha....
 

GurraG

Cartier
När iPad:en kom insåg få (inklusive jag själv) det egentliga behovet. Nu sitter jag här idag med inte mindre än 3 stycken. Apple är mästare på att skapa sug efter saker man inte trodde man behövde.
I dagens läge känner jag ingen måste-ha-attraktion till klockan men likt förbannat kommer jag säkert äga en fortare än jag anar.

Dock triggar det mer tekniknörden än klocknörden i mig.


Det är precis den reflektionen jag gjorde. Jag köpte min första iPad samma vecka som den släpptes och jag minns att jag tänkte att jag inte vet vad jag ska göra med den eller ens om jag riktigt vill ha den men jag råkade vara i USA den veckan och om inte annat kunde jag ju sälja den för samma pengar i Sverige. Use-caset var väldigt odefinierat, det tog till iPad 2 innan Apple själva hade kommit på det (kolla på lanseringsvideon där original-lanseringen försöker göra allt medan lanseringen av iPad 2 är helt fokuserad på konsumtion av media och underhållning).

Jag köper en Apple Watch när den lanseras (för att jag också är tekniknörd) och ser om det faktiskt finns ett reellt use-case för mig.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Har varit väldigt skeptiskt inställd inför tanken på "smartklockor". Har testat en Samsung Gear någon gång och visst var den rolig att pilla på i en kvart, men inte mer än så. Det är definitivt ingenting som jag kan kan tänka mig bära på armen och använda. Men jag måste erkänna att Apple har skapat något annorlunda. Det är mest designen som jag är fascinerad över. Jag älskar hur retro den ser ut. Som om den skapades under 70-talet av folk som försökte spå hur framtidens (2000-talets) produkter kommer att se ut. Apple har helt enkelt gjort "rätt" och de har lyckats skapa ett stort ha-begär hos mig. Älskar bandhornen på klockan nedan. Jag lägger också en beställning på en äppelklocka när den lanseras. Känns som att det är en kul söndagsklocka. Men då bryr jag mig inte om funktionerna och tekniken. Jag kommer enbart använda den som klocka. Vem orkar sitta och pilla på en skärm på 0,0001 tum liksom. Ok, någon gång kanske det blir kul att skicka en "nudd" till någon, eller rita en penis till brorsan.

eRDHria.jpg


Tummen upp säger jag.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Tycker nog att LG G Watch R är bra mycket snyggare.

Håller inte med där. Funkar inte riktigt när de försöker göra en smartklocka så lik vanliga klockor som möjligt. Det osar mest parfymklocka designmässigt. Sedan var ju den där videon lite lam. Varför göra en dåligt animerad reklamfilm? Fattar inte. Men smaken är som baken. För mig är Apple Watch den absolut snyggaste smartklockan. Apple är, i min mening, de enda som har gjort "rätt", återigen.
 

Savant Garde

Breitling
Vet nån om den går på på batteri i stil med en vanlig quartz-klocka eller om den laddas upp som alla andra apple-produkter? Hur lång är batteritiden i så fall? Synd om man sabbar en helt ok produkt på att man måste ladda den en gång om dygnet. Ett armbandsur ska sitta på handleden, annars kan man lika gärna ha klockan i mobilen...
 

mace

Cartier
2-Faktor
Vet nån om den går på på batteri i stil med en vanlig quartz-klocka eller om den laddas upp som alla andra apple-produkter? Hur lång är batteritiden i så fall? Synd om man sabbar en helt ok produkt på att man måste ladda den en gång om dygnet. Ett armbandsur ska sitta på handleden, annars kan man lika gärna ha klockan i mobilen...

Den måste så klart laddas. Annars hade de kunnat lägga ner allt vad datorer och telefoner heter och istället licensiera sina antimateria-batteri. Räkna med laddning rätt ofta.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vet nån om den går på på batteri i stil med en vanlig quartz-klocka eller om den laddas upp som alla andra apple-produkter? Hur lång är batteritiden i så fall? Synd om man sabbar en helt ok produkt på att man måste ladda den en gång om dygnet. Ett armbandsur ska sitta på handleden, annars kan man lika gärna ha klockan i mobilen...

Klockan laddas precis som iPhone men laddning sker inte genom att man stoppar in en kontakt i klockan utan man bara sätter fast en magnetiserad kontakt på baksidan av klockan. Rätt coolt faktiskt. Batteritid lär ligga på ett dygn (laddning under natten)
 

Savant Garde

Breitling
Klockan laddas precis som iPhone men laddning sker inte genom att man stoppar in en kontakt i klockan utan man bara sätter fast en magnetiserad kontakt på baksidan av klockan. Rätt coolt faktiskt. Batteritid lär ligga på ett dygn (laddning under natten)


Mmm...lite som jag misstänkte alltså. Har full förståelse för att det kan vara en händig pryl att ha till hands, men kan inte se hur den ska kunna ersätta den accessoar som klockan är. Men den är smidigare än telefonerna som bara blir större, så kanske kan man ha den i fickan. Skulle annars gärna se att den åtminstone kunde tåla ett bad...
 

Savant Garde

Breitling
Men jag tror att det här kan bli en hit hos dem som idag inte bär klockor, så på det viset så revolutionerar den kanske klockmarknaden...Som nån skrev tidigare, vi visste inte att vi behövde paddan, och nu har vi 3 st... Blir kanske samma för den relativt stora grupp människor som inte använder klocka idag.

Apple skulle kunna få oss att bära korsett igen bara de ville...
 

plexan

Cartier
Har inte hängt med i diskussionen här, men min första tanke angående Apple watchen är att den inte är speciellt vacker direkt, men det är kul att dom vågar satsa på att gör en klocka + att den nog kan väcka intresse hos många att börja använda armbandsur vilken känns roligt.
 

Hugii

Audemars
damn... den här saken var verkligen onödig. Det dröjer inte länge innan vi har 60mm varianter. Som om inte det var nog, bespara mig från alla billiga bling-bling-varianter.

Jag ser det framför mig.. alla de där typerna som springer med "blåtand" i örat 24/7 men får bara 2st samtal á 3minuter :). Nu kan de äntligen komplettera med en smartklocka. För första gången i livet ka de läsa både aftonbladet och expressen samtidigt (smartphone+smartklocka).

Lycka till!
 

Galaxy

Rolex

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Såg att Hodinkee RTade denna, där det bland annat kan läsas: "Apple Watch is predicted to have $13.5 billion in sales in the first year of its existence, making it the largest watch company in the world".

Ganska coolt om detta blir sanning, vilket inte känns helt omöjligt. Att slå sig in som världens största klocktillverkare direkt (även om de redan är väletablerade) ;).

http://www.l2inc.com/winners-losers-in-a-digital-age-apple-watch-big-box-amazon-in-germany/2014/blog
Fast med tanke på att den inte har något urverk i sig så vet jag inte om jag skulle klassificera dem tillsammans med klocktillverkare. Men det är min åsikt :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Såg att Hodinkee RTade denna, där det bland annat kan läsas: "Apple Watch is predicted to have $13.5 billion in sales in the first year of its existence, making it the largest watch company in the world".

Ganska coolt om detta blir sanning, vilket inte känns helt omöjligt. Att slå sig in som världens största klocktillverkare direkt (även om de redan är väletablerade) ;).

http://www.l2inc.com/winners-losers-in-a-digital-age-apple-watch-big-box-amazon-in-germany/2014/blog

Tur att Rålex och PP inte är publika bolag för är det en sak Apple inte saknar så är det pengar :D
 

Nexus

Panerai
Alltså nä... Jag må vara en prylgalen märkes/mac-fanatiker, men någon måtta får det ju vara.
Visserligen kan det finnas en risk att jag ändrar mig efter att ha fått leka med den på riktigt, men jag har en viss känsla av att jag hellre kommer ta på mig Rolexen på morgonen än det där monstret.
Det skulle väl vara om man har den på högerhanden och sedan en riktig klocka på vänster. Men då finns ju risken att man framstår som någon form av förvuxen sängvätare där prylintresset tar över allt vad smak och sans innebär.
 

Frosse

Cartier
Alltså nä... Jag må vara en prylgalen märkes/mac-fanatiker, men någon måtta får det ju vara.
Visserligen kan det finnas en risk att jag ändrar mig efter att ha fått leka med den på riktigt, men jag har en viss känsla av att jag hellre kommer ta på mig Rolexen på morgonen än det där monstret.
Det skulle väl vara om man har den på högerhanden och sedan en riktig klocka på vänster. Men då finns ju risken att man framstår som någon form av förvuxen sängvätare där prylintresset tar över allt vad smak och sans innebär.
Här har vi exakt mitt problem. Jag är klockälskare OCH Apple-älskare, mina två största hobbys om man kan kalla det så. Jag vill inte ge upp min automatiska klocka men samtidigt vet jag att när Apple Watch väl släpps så kommer jag troligtvis stå där och skrika "TAKE MY MONEY!" ...dilemma indeed.
 

Royal Straps

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Jag har jobbat med Apple datorer i hela mitt liv nästan, vilket är toppen :)
Men att köpa en Apple klocka är nog det sista jag skulle göra oxå..så sjukt trist.
Vill man bara mäta tid, träna, lyssna på musik mm finns det något som heter Iphone ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Såg att Hodinkee RTade denna, där det bland annat kan läsas: "Apple Watch is predicted to have $13.5 billion in sales in the first year of its existence, making it the largest watch company in the world".

Ganska coolt om detta blir sanning, vilket inte känns helt omöjligt. Att slå sig in som världens största klocktillverkare direkt (även om de redan är väletablerade) ;).

http://www.l2inc.com/winners-losers-in-a-digital-age-apple-watch-big-box-amazon-in-germany/2014/blog

Jag skulle inte klassa Apple Watch som en klocka, snarare en "smart device" som är kroppsburen. Ett tillbehör till din mobil som även visar tid. Det är själva apparna som gör den intressant inte att den kan visa vad klockan är. Även en mobil eller dator kan visa tiden men är för det inte en klocka. Tror även att de flesta som köper en inte gör det primärt för att ha en klocka.

Men när du ändå är inne på det så ska man komma ihåg att Apple gick från noll till att bli en av de stora inom mobiltelefoner på nästan ingen tid alls, det är lite häftigt trots allt.
 
Topp