• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

  • Ja

  • Nej

  • Enklare klocka ok


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Derix

Patek
2-Faktor
Det enda som jag skulle reflektera över från andra sidan bordet är den sökandes löneanspråk i relation till klockan. Men som entusiast så vet jag att det handlar om prioriteringar snarare än cash.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Wife beater och guld-Rolex är det som gäller.
maxresdefault.jpg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det enda som jag skulle reflektera över från andra sidan bordet är den sökandes löneanspråk i relation till klockan. Men som entusiast så vet jag att det handlar om prioriteringar snarare än cash.
Skulle det inte handla om cash så är det väl bara bra att ha med en i laget som vet hur man tjänar pengar.
Men som du säger, det handlar om prioritering (och samvete) för folk flest.
Folk med en herrejösses inkomst kan tycka att 10k är på tok för mycket för en klocka. Samtidigt så kan en medelinkomsttagare fläska loss med en årslön eller två på en klocka.

Själv borde jag ha en (eller fler) bättre klockor, en bättre bil (eller två) och ett vettigare hus.
Av någon konstig anledning så har jag däremot sprättat stålarna på....ja, säg det.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Det visar ju att man har varit så pass duktig så att man gjort sig förtjänt av ett överskott som räcker till en vettig klocka.
Det är bara en av många saker det kan tyda på. Arv, examenspresent, lägenhetsvinst i en boomande marknad eller osunda prioriteringar är bara några anledningar som raserar klockans bild som en framgångssymbol förknippad till egen prestation.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Diskussionen blir ju lätt snäv eftersom alla här är beredda att prioritera en större investering iom att det är ett intresse.
Även om tråden spårade lite så har det diskuterats på dena tråden om vad en dyr klocka är: https://klocksnack.se/threads/vad-tycker-vanligt-folk-är-en-dyr-klocka-gissningsundersökning.95024/

En kompletterande faktor är ju omkring personligheten och det säger ju även en del om hur personen resonerat när denne valde klockan. Om jag skulle anställa en controler som kommer in och är för stunden lämpligt klädd och bär en till synes oansenlig two tone DJ och som är allmänt trevlig skulle jag inte riktigt bry mig. Däremot kommer det in en person med samma klocka men med lite mer schåsig attityd hade jag 1, fått dåligt intryck pga av personligheten och 2. denna hade klart förstärkts av klockvalet.

Om jag dessutom inte varit klockintresserad hade jag nog noterat att det var en Rolex. av en anledning och som intresserad av en annan. :)
Utöver detta bygger mycket på vilken typ av tjänst man söker till och vart man befinner sig.
 
Topp