• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Armband gör sig väl bäst utan sällskap?

Det är klart att man får ogilla armband , men när man säger att de endast passar kvinnor tycker jag det är gubbigt ja. Tycker du inte att band passar kvinnor anser jag mest att du generaliserar, du har väl knappast mött alla kvinnor?

Nu handlade ju inte tråden om armband utan om combon klocka/armband. Sen måste jag säga att du har en märklig argumentationsteknik. Skall man inte kunna tycka något utan att ha mött all världens kvinnor och män?
 

Como

Cartier
Ingen fara på taket! Det går asbra att både ha armband som man och t.o.m ha det bredvid klockan. Let the good times roll!

BEF3DDA7-1FA0-428F-8873-CBD7505549E8.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nu handlade ju inte tråden om armband utan om combon klocka/armband. Sen måste jag säga att du har en märklig argumentationsteknik. Skall man inte kunna tycka något utan att ha mött all världens kvinnor och män?
Ja, det stämmer. Men de personer som hävdade att armband endast passar kvinnor skrev just armband och inget annat. Jag vet inte vad som är märkligt med min argumentationsteknik; att påstå att accessoar X inte passar kön Y är ju generalisering alt sexism. Hade du däremot träffat/sett samtliga ur resp kön är det ju inte generalisering utan en uppfattning baserad på empiri.
Min personliga åsikt är att det ofta är snyggare med klocka utan band, men jag tänker inte påstå att något kön bär dem bättre/sämre.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Håller med helt. Självklart ska man ha de smycken man trivs med och tycker är snyggt. Min personliga åsikt om dessa armband är att de inte är vackra (men om exempelvis ens barn har gjort ett åt en är det såklart en helt annan sak) och jag vill inte ha dem på någon arm, och definitivt inte på samma arm som klockan, där är det för mig fullständigt obegripligt att man vill ha ett knippe garn, både av estetiska- och av komfortskäl. Sen sliter det ju rimligen också på klockan och gör den onödigt repig.

Gillar armband, gillar klockor men har aldrig tyckt det är snyggt att ha armband och klocka på samma arm då det lätt blir lite julgran, ofta passar de båda ej heller ihop. Tycker tex ej en nautilus ska behöva trängas med tygsnören och kulor i alla tänkbara färger. Föredrar därför armband på högerhanden och klocka på vänster då det enligt mig är mer estetiskt tilltalande. Verkar dock vara få som håller med mig då nätet sedan många år tbx översköljts av vristskott där klockor och armband trängs i drivor på en och samma handled. Vad tycker ni? Varför är jag i stort sett ensam om denna åsikt? Hur kommer det sig att så många kombinerar armband och klocka på samma arm, är det något ni sett jockiboi (eller någon annan av dagens idoler) köra eller vad är egentligen anledningen till detta beteende?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Lustigt att du nämner slitage för en av urmakarna hos rolex ad som jag språkade med hävdade bestämt att det sliter obarmhärtigt på klockan att ha armband på samma arm, minns tydligt hur han pratade om sandkorn som fastnade och resulterade i blästrade boetter. Låter förvisso en smula överdrivet i mina öron men alltid positivt om det avskräcker någon vilsen själ att försöka sig på dylik kombination.
 

Zingo

Rolex
Ja, det stämmer. Men de personer som hävdade att armband endast passar kvinnor skrev just armband och inget annat. Jag vet inte vad som är märkligt med min argumentationsteknik; att påstå att accessoar X inte passar kön Y är ju generalisering alt sexism. Hade du däremot träffat/sett samtliga ur resp kön är det ju inte generalisering utan en uppfattning baserad på empiri.
Min personliga åsikt är att det ofta är snyggare med klocka utan band, men jag tänker inte påstå att något kön bär dem bättre/sämre.
Är det Könsdiskriminerande om man tycker att dessa skor passar bättre på kvinnor?? :confused:
IMG_0295.PNG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Och där blev det nostalgi avseende Lollipop festivalen (blev bara ett år för den). :)
Sjukt OT. Men det var en av de bättre småfestivaler jag bevistat. Bandmässigt alltså. Bowie, Faith no more och Cash! Sen var det säkert något annat också, men jag minns inte. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Gillar armband, gillar klockor men har aldrig tyckt det är snyggt att ha armband och klocka på samma arm då det lätt blir lite julgran, ofta passar de båda ej heller ihop. Tycker tex ej en nautilus ska behöva trängas med tygsnören och kulor i alla tänkbara färger. Föredrar därför armband på högerhanden och klocka på vänster då det enligt mig är mer estetiskt tilltalande. Verkar dock vara få som håller med mig då nätet sedan många år tbx översköljts av vristskott där klockor och armband trängs i drivor på en och samma handled. Vad tycker ni? Varför är jag i stort sett ensam om denna åsikt? Hur kommer det sig att så många kombinerar armband och klocka på samma arm, är det något ni sett jockiboi (eller någon annan av dagens idoler) köra eller vad är egentligen anledningen till detta beteende?
Du är inte ensam. Jag tycker det ser bedrövligt ut. Skulle aldrig ta på nåt sånt skit runt handleden. Jo förresten, det finns undantag. Jag har haft armband nån timme när jag fått ett tillverkat av barnen så klart.

Stilren bild utan krimskrams.
DSC_0462.JPG
 

Ceramic

Cartier
on topic:
Kristian Haagen är en av få som klarar kombinera armband och ur utan att det ser helt jalla ut :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Så många ängsliga inlägg (armband, 36mm klockor etc). Vad är ni rädda för? Att man skall missta vilket kön ni tillhör?

Jag är trygg i min manlighet. Jag arbetar inom industrin i en ledande roll. Gift och har tre barn. Om jag vill bära armband så gör jag det. Jag bär inte armband för jämnan men jag tycker det är snyggt ibland och hänger på mig det på höger eller på vänster arm med klockan (var dock försiktig så att stenarmband inte kommer i kontakt med klockan pga reprisk). Känns lite kontinentalt tycker jag. Ibland för att "väga upp" en klocka som är åt det lilla hållet, ge det ett modernare intryck.
IMG_2424.PNG
IMG_2425.PNG
IMG_2427.PNG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Så många ängsliga inlägg (armband, 36mm klockor etc). Vad är ni rädda för? Att man skall missta vilket kön ni tillhör?

Jag är trygg i min manlighet. Jag arbetar inom industrin i en ledande roll. Gift och har tre barn. Om jag vill bära armband så gör jag det. Jag bär inte armband för jämnan men jag tycker det är snyggt ibland och hänger på mig det på höger eller på vänster arm med klockan (var dock försiktig så att stenarmband inte kommer i kontakt med klockan pga reprisk). Känns lite kontinentalt tycker jag. Ibland för att "väga upp" en klocka som är åt det lilla hållet, ge det ett modernare intryck.
IMG_2424.PNG
IMG_2425.PNG
IMG_2427.PNG
Det får du gärna ha. Kör på bara. Var och en gör som de vill. Jag själv tycker fortfarande inte det är snyggt. En liten klocka behöver heller inte armband som "väger upp" enligt mig.
DSC_0428-01.jpeg
 

vonhall

Rolex
Brukar man inte säga att klockan är mannens enda smycke ...
Själv så kör jag med enbart klocka. Detta på grund av att jag tycker det dels ser löjligt ut samt att jag mår dåligt när jag ser armbanden gnider sig emot klockan. Det borde rimligtvis bli en hel del repor och dylikt med armband och klockor!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det får du gärna ha. Kör på bara. Var och en gör som de vill. Jag själv tycker fortfarande inte det är snyggt. En liten klocka behöver heller inte armband som "väger upp" enligt mig.
DSC_0428-01.jpeg
Tack. Och du får gärna ha lädernato trots att det inte är snyggt. Den klockan är dessutom inte vad jag kallar ett litet herrur. Min JLC Duoplan från trettiotalet då herrklockorna var som minst, är åt det lilla hållet.
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack. Och du får gärna ha lädernato trots att det inte är snyggt. Den klockan är dessutom inte vad jag kallar ett litet herrur. Min JLC Duoplan från trettiotalet då herrklockorna var som minst, är åt det lilla hållet.
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
Lädernato är schysst som omväxling men 98% använder jag ett MN-strap vilket matchar min Airman-flygare riktigt bra. Det går givetvis diskutera hur stor en liten klocka är men i dessa tider anser väl de flesta att 36mm är ett relativt litet mått.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lädernato är schysst som omväxling men 98% använder jag ett MN-strap vilket matchar min Airman-flygare riktigt bra. Det går givetvis diskutera hur stor en liten klocka är men i dessa tider anser väl de flesta att 36mm är ett relativt litet mått.
Inget fan av MN heller. Men det är min åsikt och om andra gillar det så fine.
Jag skulle gissa på att drygt hälften av min relativt stora klocksamling är mindre än 36mm. Går man bara tillbaka till sent femtiotal var 36mm stort. Ca 34mm är en klassisk herrstorlek som stått sig väldigt länge och efter avvänjning (tar ca halv till en vecka) från dagens moderna oversize-klockor inser man att 34-35 mm är den perfekta storleken med tanke på proportioner mot handleden, hur klockan sitter samt hur sköna dessa klockor faktist är. Jag tror att den långsiktiga trenden är fler lite mindre klockor. Dock kommer även stora finnas kvar.
Jag fördömmer dock inte stora moderna klockor utan gillar att variera mig och bär tex idag en 45mm toolig dykarur. 18cm handled.
IMG_2429.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Inget fan av MN heller. Men det är min åsikt och om andra gillar det så fine.
Jag skulle gissa på att drygt hälften av min relativt stora klocksamling är mindre än 36mm. Går man bara tillbaka till sent femtiotal var 36mm stort. Ca 34mm är en klassisk herrstorlek som stått sig väldigt länge och efter avvänjning (tar ca halv till en vecka) från dagens moderna oversize-klockor inser man att 34-35 mm är den perfekta storleken med tanke på proportioner mot handleden, hur klockan sitter samt hur sköna dessa klockor faktist är. Jag tror att den långsiktiga trenden är fler lite mindre klockor. Dock kommer även stora finnas kvar.
Jag fördömmer dock inte stora moderna klockor utan gillar att variera mig och bär tex idag en 45mm toolig dykarur. 18cm handled.
IMG_2429.JPG
Din åsikt. Jag själv tycker MN-straps gjorda av gammal fallskärmslina är perfekt till en flygarklocka. Snyggt, praktiskt, sitter otroligt skönt och både klocka och armband har en koppling till flyget.
Visst är det som du säger att för 50-60 år sen var det helt andra storlekar på klockorna men det var då. Nu för tiden räknar man 36mm som liten storlek. Dock måste jag säga att jag själv är väldigt förtjust i 36mm. Äger inget större i dagsläget. 45mm dykare är således inget för mig.
 
Topp