haha, jag lutar åt det senare. Lambon känns så mycket mer exklusiv och intressant att äga
Grymt med lambo! Ser fram emot att få åka med en runda till våren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
haha, jag lutar åt det senare. Lambon känns så mycket mer exklusiv och intressant att äga
Det kommer bli någon rolig bil till våren Deal. Mitt nyårslöfte är att träna mer och resa mindre, så ska försöka vara hemma åtminstone hälften av veckorna 2019.Grymt med lambo! Ser fram emot att få åka med en runda till våren.
Ping @oystercaseFinns det några roliga 39mm's kronografer på forumet?
Snygg! Ref?
Snyggt. Ref på den?
Tveeggat svärd tror jag. Precis som du säger kommer det att påverka tillgång, men jag ser inte att en sån förändring skulle påverka "känslan" av varumärket. Folk som har råd att köpa AP har också råd att flyga till Genève eller Paris och köpa en klocka, men frågan är om suget efter just en AP gör att det blir värt det istället för att köpa en Patek i förhållandevis "närområdet".Jag var in i en AP boutique häromdagen och pratade lite med säljaren om en eventuell framtida klocka.
Under diskussionen nämner hon att under 2019 ska det ändras så AP endast säljs i deras egna butiker. Nu vet jag inte om detta bara gällde i Hong Kong, men de har ju dragits åt och slutat säljas på flera ställen (Köpenhamn till ex.).
Så tror ni det kommer slutas säljas även i Sverige?
Bra / dåligt beslut av AP om så är fallet?
Jag tror väl ifall de slutar säljas på Nymans att det inte kommer påverkar AP i Sverige särskilt mycket, individer som köper en AP har nog också råd att flyga nånstans för att köpa en. Titta bara på alla 15202 som finns här trots att de inte går att köpa från AD i Sverige.
Om det kommer att öka exklusiviteten och suget på märket (vilket jag gissar måste vara APs anledning till denna ändring) vet jag inte riktigt, Patek säljs på många fler ställen men är lika populära som alltid.
Folk verkar trötta så jag svarar åt dem, 26022OR och 25860STSnygg! Ref?
Snyggt. Ref på den?
En chrono lockar..
Jag var in i en AP boutique häromdagen och pratade lite med säljaren om en eventuell framtida klocka.
Under diskussionen nämner hon att under 2019 ska det ändras så AP endast säljs i deras egna butiker. Nu vet jag inte om detta bara gällde i Hong Kong, men de har ju dragits åt och slutat säljas på flera ställen (Köpenhamn till ex.).
Så tror ni det kommer slutas säljas även i Sverige?
Bra / dåligt beslut av AP om så är fallet?
Jag tror väl ifall de slutar säljas på Nymans att det inte kommer påverkar AP i Sverige särskilt mycket, individer som köper en AP har nog också råd att flyga nånstans för att köpa en. Titta bara på alla 15202 som finns här trots att de inte går att köpa från AD i Sverige.
Om det kommer att öka exklusiviteten och suget på märket (vilket jag gissar måste vara APs anledning till denna ändring) vet jag inte riktigt, Patek säljs på många fler ställen men är lika populära som alltid.
Tveeggat svärd tror jag. Precis som du säger kommer det att påverka tillgång, men jag ser inte att en sån förändring skulle påverka "känslan" av varumärket. Folk som har råd att köpa AP har också råd att flyga till Genève eller Paris och köpa en klocka, men frågan är om suget efter just en AP gör att det blir värt det istället för att köpa en Patek i förhållandevis "närområdet".
I'll be in the Geneva boutique tomorrow to queue up for the 15202ST, I can investigate if they heard anything like that over there as well.
Har inget emot att resa för inköp men dock ser jag gärna att de har ett bra servicenätverk.Nånstans kanske det ändå gör suget större? Just att klockan är lite svår att få tag i. Det är ju ändå en väldigt nischad produkt där en del av attraktionen kommer ifrån just exklusiviteten.
Finns säkert forskning på hur saker som det här påverkar köpbeteendet om man orkar leta.
TackFolk verkar trötta så jag svarar åt dem, 26022OR och 25860ST
Stämmer bra, 26022OR.OO.D088RC.01Folk verkar trötta så jag svarar åt dem, 26022OR och 25860ST
Tack
39mm's kronografer växer på mig mer och mer!
Det som skrämmer är servicekostnaderna. Har läst en del skräckhistorier, lite sådär att serva en stål-chrono värd 150-200k för 50k
riktigt fin den där, är riktigt bra på gummi.
Men gör det verkligen det? Jag är lite kluven, tror inte att det blir en automatisk vinst. Absolut, AP säljer en exklusiv produkt men precis som du sa tidigare är det ju knappast så att man saknar pengarna att ta en weekend i en huvudstad med AP-boutique om man står i färd med att köpa en AP från början. Men visst, som jag skrev för något inlägg sedan så är det bara en Royal Oak som är en Royal Oak. Det enda jag kan tänka mig att man vill göra är att man vill ha större kontroll på distributionskedjan för att undvika att klockor kommer till gråhandlare.Nånstans kanske det ändå gör suget större? Just att klockan är lite svår att få tag i. Det är ju ändå en väldigt nischad produkt där en del av attraktionen kommer ifrån just exklusiviteten.
Finns säkert forskning på hur saker som det här påverkar köpbeteendet om man orkar leta.
Kolla gärna och återkom!
Men gör det verkligen det? Jag är lite kluven, tror inte att det blir en automatisk vinst. Absolut, AP säljer en exklusiv produkt men precis som du sa tidigare är det ju knappast så att man saknar pengarna att ta en weekend i en huvudstad med AP-boutique om man står i färd med att köpa en AP från början. Men visst, som jag skrev för något inlägg sedan så är det bara en Royal Oak som är en Royal Oak. Det enda jag kan tänka mig att man vill göra är att man vill ha större kontroll på distributionskedjan för att undvika att klockor kommer till gråhandlare.
Yepp 25860st. Efterföljaren (39mm) heter 26300st och är nästan identisk. Man ser skillnad på timindex kl3 o kl9 som på 25860 är runda annars är de extremt lika. 26300 har monoblockboett, något bredare länk vid låset och har lite fler tavelvarianter såsom brun, panda/Inversed panda. 26300 är även något lite dyrare i allmänhet.Folk verkar trötta så jag svarar åt dem, 26022OR och 25860ST
Det är väl liknande situation för AP i stål som för Rolex subbar/gmt. Dvs de finns i princip aldrig tillgängliga i butik. Jag tror jag sett EN AP stål chrono hos en AD senaste året, och Date only är bara att glömma att hitta i butik. AP har ju även uttalad strategi att bara tillverka ett begränsat antal klockor (40.000) per år vilket så klart påverkar.Men gör det verkligen det? Jag är lite kluven, tror inte att det blir en automatisk vinst. Absolut, AP säljer en exklusiv produkt men precis som du sa tidigare är det ju knappast så att man saknar pengarna att ta en weekend i en huvudstad med AP-boutique om man står i färd med att köpa en AP från början. Men visst, som jag skrev för något inlägg sedan så är det bara en Royal Oak som är en Royal Oak. Det enda jag kan tänka mig att man vill göra är att man vill ha större kontroll på distributionskedjan för att undvika att klockor kommer till gråhandlare.
Men hur skulle det påverka huruvida de säljs i annat än AP boutiques? Rolex och Patek har ju inte gått denna vägen utan säljs fortfarande i butiker med flera varumärken.Det är väl liknande situation för AP i stål som för Rolex subbar/gmt. Dvs de finns i princip aldrig tillgängliga i butik. Jag tror jag sett EN AP stål chrono hos en AD senaste året, och Date only är bara att glömma att hitta i butik. AP har ju även uttalad strategi att bara tillverka ett begränsat antal klockor (40.000) per år vilket så klart påverkar.
Fast en AP butik behöver nödvändigtvis inte vara ägd av AP. Butiken jag köpte min klocka i ägs inte av AP till ex. så det finns fortfarande en mellanhand.+ klippa bort ”middle men”, dvs AD = mer vinst för AP.
Jag menade att det inte kommer spela så stor roll för kunden om de går över till boutique försäljning enbart eftersom det ändå är sådan brist att AD inte har vettigt utbud. Anledningen till att de vill gå över till boutiquer är för att renodla kundupolevelsen, ge en mer exklusiv känsla och styra upp det bättre. Lite som någon skrev så ligger det även en viss exclusivitet I att en produkt bara är tillgänglig på ett fåtal ställen. Läste någonstans en intervju med vdn, och de filar tydligen på ett koncept med "ehandel" där målet är att kunna ge samma exklusiva köpupplevelse. Vd menade även att det kunde ta sin tid att nå det (hellre rätt än först)Men hur skulle det påverka huruvida de säljs i annat än AP boutiques? Rolex och Patek har ju inte gått denna vägen utan säljs fortfarande i butiker med flera varumärken.
Intressant dock med detta tryck på stålklockorna även hos AP, men det verkar inte ha gjort så mycket med beggat priserna (förutom att det gick upp lite efter prishöjningen).
Fast en AP butik behöver nödvändigtvis inte vara ägd av AP. Butiken jag köpte min klocka i ägs inte av AP till ex. så det finns fortfarande en mellanhand.
Däremot vet jag att de premierar sina egna ägda butiker och skickar fler av de åtråvärda klockorna dit.
hört från två helt olika källor att 15400 kommer ersättas av en ny modell inom kort, någon här som vet något mer?
Liknande modell som samma utseende med en annan storlek eller samma storlek och annat utseende? Eller både och kanske?hört från två helt olika källor att 15400 kommer ersättas av en ny modell inom kort, någon här som vet något mer?
Det vågar man knappt tänka Känns mer sannolikt att dom tar dom ett par mm upp istället, så det blir riktigt thug.Tänk om de skulle gå tillbaka till 39mm..!