• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

15703 eller 15400?
Vad säger folket?
Bär en 216570 oftast till vardags, men är sugen på nytt.
Vilken upplevs större, höjd bortsett då Divern självklart är högre.

69908549-932F-430E-B3CB-C6A448555A93.jpeg

Fantastiska bilder som fick mig att fundera, hur i hela friden bearbetar man tavlan? Mönstret nere i skårorna ser ju ut att vara gjort med ett fräsverktyg med ganska stor diameter, men det går ju uppenbarligen inte på grund av fyrkanterna som ”sticker upp” från skårorna. Någon som vet?

Fantastiska bilder som fick mig att fundera, hur i hela friden bearbetar man tavlan? Mönstret nere i skårorna ser ju ut att vara gjort med ett fräsverktyg med ganska stor diameter, men det går ju uppenbarligen inte på grund av fyrkanterna som ”sticker upp” från skårorna. Någon som vet?
Sök på how it's made audemars piguet royal oak dail på youtube Edit, lite sen där

15703 eller 15400?
Vad säger folket?
Bär en 216570 oftast till vardags, men är sugen på nytt.
Vilken upplevs större, höjd bortsett då Divern självklart är högre.

15400 alla dagar i veckan.
Subjektivt men:
- Den (15400) är mer allsidig
- Den är estetiskt mer tilltalande
- Den håller värdet bättre (ökar en hel del nu tom)
- Den är en del av en ikonisk linje (Diver, ROO, ROC mfl är det inte).

Senast ändrad:
Tyvärr inte, hade en vit daydate med månfas ett tag och den var målad den med. Man förlorar det mesta av skärpan i maskinbearbetningen så hade starkt avrått från en sådan tavla.
Är nog inte spekulant på en men alltid kul att bilda sig lite i AP-världen, särskilt om de modeller man ser mer sällan. Men intressant att höra din upplevelse.

15400 alla dagar i veckan.
Subjektivt men:
- Den (15400) är mer allsidig
- Den är estetiskt mer tilltalande
- Den håller värdet bättre (ökar en hel del nu tom)
- Den är en del av en ikonisk linje (Diver, ROO, ROC mfl är det inte).
Ja det där med värdeökningen, nån sa att eftersom 15500 kommer nu och är satt till ett högre pris så kommer 15400 öka. Jag är verkligen inget mattesnille men är det för att 15400 nu slutats tillverkas och tillgången därmed blir begränsad? Annars kunde man tänka sig att folk gör sig av med 15400 för att köpa den nya och därmed dumpar priset? Tankar om det?

Ja det där med värdeökningen, nån sa att eftersom 15500 kommer nu och är satt till ett högre pris så kommer 15400 öka. Jag är verkligen inget mattesnille men är det för att 15400 nu slutats tillverkas och tillgången därmed blir begränsad? Annars kunde man tänka sig att folk gör sig av med 15400 för att köpa den nya och därmed dumpar priset? Tankar om det?
Tror det är för att det inte gått att få tag i någon RO, 15400 slutade ju för några månader sen, men 15500 har ju inte riktigt börjat komma ut än. Senast jag var i en boutique i Hong Kong sa de att 15500 skulle komma senare detta år, men vissa har ju börjat få sina.

Tror det är för att det inte gått att få tag i någon RO, 15400 slutade ju för några månader sen, men 15500 har ju inte riktigt börjat komma ut än. Senast jag var i en boutique i Hong Kong sa de att 15500 skulle komma senare detta år, men vissa har ju börjat få sina.

Släpptes till Boutique i mars

Finns ju massa saker som påverkar, den främsta vill jag påstå är den galna hypen på stålsportklockor. (Pådrivet av Rolex och Patek).
En 15300 gick att få för 80k för inte så många år sen.

Den andra är att 15500 kostar mer. Det påverkar. Den tredje att 15400 inte görs (vilket inte påverkade 15300 innan hypen. Att något slutat tillverkas påverkar ju bara tillgång om efterfrågan är hög) och sist men inte minst finns det vissa som anser att 15400 estetiskt är bättre än 15500.

Finns ju väldigt lite som tyder på att hypen är över men ge det några år så kommer nästa ”trend”.

Tillbaka
Topp