• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

20191105_071756.jpg

Chrono dagen till ära. AP:s blåa färg på urtavlorna är i en klass för sig!

Vissa går loss som en frikyrkopastor i sin predikan om att klockan ska vara små eller för den delen stora, oavsett bärarens storlek. Andra ser det ur perspektivet att olika storlekar passar olika bärares fysiska utformning och att RO 41:a skulle se tokigt ut på en 15 centimetrare samt att en RO 33:a skulle se tokigt ut på en 20 centimetrare.
Stämmer ju litegrann, men vissa klockor är ju stora & fula helt oavsett bärarens handled.

Ger mig lite in i storlekssnacket. Hade förut en 4100st om 35mm. Satt perfekt på min 17.5mm (ganska platta) handled.
IMG_20190117_214959_261.jpg
IMG_20180908_131830.jpg

Det jag tycker är det fina med RO är att den är både sportig och elegant, till och med så den funkar till kostym. När klockan är för stor i förhållande till handleden tappar den elegansen i mitt tycke, och blir mest obalanserad och nästan lite vräkig. Att klockan är byggd som den är - kantig och med integrerad länk - blir det i mitt tycke extra fult när den går utanför handleden (vilket jag iofs aldrig tycker är snyggt). Helt enkelt är en RO i lagom storlek för handleden bland det snyggaste och mest allsidiga man kan ha, men en som är för stor tycker jag tyvärr är ganska ful tbh.
Kul att höra allas prefenser från ingenstans. Detta var väldigt smått gubbigt i mitt tycke :(

Senast ändrad:
Smaken är olika. Din smak kommer också mogna :p Den är välbalanserad mot min handled. Hade den varit större hade den impat på fler teens men den hade varit obalanserad och oelegant :cigar:
Haha, jag köper dina resonemang. Att smaken är delad är jag helt bekant med.. menade inte heller att det var fult, utan som du själv säger kan man rocka en RO på olika sätt. Tolkade jag det rätt att du inte har någon AP för tillfället? Sugen igen?

Senast ändrad:
Haha, jag köper dina resonemang. Att smaken är delad är jag helt bekant med.. menade inte heller att det var fult, utan som du själv säger kan man rocka en RO på olika sätt. Tolkade jag det rätt att du inte har någon AP för tillfället? Sugen igen?
Ingen RO nu. Hade gärna haft en vintage RO igen men inte till nuvarande priser. Får se om avmattning även når RO...

Haha du ska alltid vara värst ;)
Rätt sjukt när man blickar tillbaka... 25. När var det och vad kostar den modellen idag? Tror min gamla såldes av en dealer för typ 150, ett drygt halvår efter jag köpte för 70...
Tycker mest det visar på galenskapen när en modell som var helt oälskad, en vanlig TT kostade 15’, plötsligt mångdubblas i pris. En batteridriven 33 mm mutterklocka? Det var kanske 5 år sedan? Vet inte riktigt vad de kostar idag, men sett folk som vill ha 70’ iaf.

Tycker mest det visar på galenskapen när en modell som var helt oälskad, en vanlig TT kostade 15’, plötsligt mångdubblas i pris. En batteridriven 33 mm mutterklocka? Det var kanske 5 år sedan? Vet inte riktigt vad de kostar idag, men sett folk som vill ha 70’ iaf.
Ja det ger lite perspektiv. Man har svårt att se att priserna ska halveras nu men samtidigt låg de ju många gånger på halva dagens nivå för bara 1-2 år sedan när det dessutom var högkonjunktur...

Ja det ger lite perspektiv. Man har svårt att se att priserna ska halveras nu men samtidigt låg de ju många gånger på halva dagens nivå för bara 1-2 år sedan när det dessutom var högkonjunktur...
Jag har en spåkula. Den svenska lågkonjunkturen kommer blåsa förbi som en lätt vind och bara lyckas stanna den nuvarande prisökningen på sportstål. Sen blir det regeringsskifte och bättre tider igen :) Skönt o sido, tror ni att en lågkonjunktur i landet skulle dra ner priserna på klockor mer än 5-10%? Inte jag iaf, folk väljer att lägga mycket pengar på en eller flera klockor idag på grund av dess ”hype”, är min teori. Och att detta kan fortsätta även i lite sämre dagar. Men sanningen är att jag inte har en spåkula och spekulerar bara..

Senast ändrad:
Jag har en spåkula. Den svenska lågkonjunkturen kommer blåsa förbi som en lätt vind och bara lyckas stanna den nuvarande prisökningen på sportstål. Sen blir det regeringsskifte och bättre tider igen :) Skönt o sido, tror ni att en lågkonjunktur i landet skulle dra ner priserna på klockor mer än 5-10%? Inte jag iaf, folk väljer att lägga mycket pengar på en eller flera klockor idag på grund av dess ”hype”, är min teori. Och att detta kan fortsätta även i lite sämre dagar. Men sanningen är att jag inte har en spåkula och spekulerar bara..
Jag tror absolut mkt mer än 10%. Priserna överlag har typ redan backat 10%. Iaf på hajpade 6siffriga sportrolexar

Jag tror absolut mkt mer än 10%. Priserna överlag har typ redan backat 10%. Iaf på hajpade 6siffriga sportrolexar
Jo du har helt rätt i det, dock är inte det kopplat till lågkonjunktur är min teori, utan att man övervärderade dessa klockor blint i hypen. Antar du menar de nya GMT’s bland annat, ev hulk/batman också kanske? Kul att höra olika åsikter iaf.

AP gör totalt 40 000 klockor om året sägs det. Hur många av dom är 15450, 15500 och 15202? Hur många av dessa når sedan Sverige eller Norra Europa? Tror inte en dipp konjunkturen kommer påverka tillgången på dessa modeller avsevärt. Finns ju många delar av världen som ökar när vi får en lågkonjunktur osv. Jag va i Prag i våras. Dom får in ca 200 klockor per år. Och av dom attraktiva modellerna får dom endast ett fåtal per år. 1 i vissa fall. Varje dag är det folk som vill sätta sig på listan. Då är detta AP:s egna butik och inte en AD. Jag tror inte vi ska räkna med en stor dipp i priser. Världen blir rikare och rikare oavsett hur det går för Sandvik och Skanska etc.

Om man kollar globalt finns 230 (ish) 15400 till salu just nu på Chrono. De säljs från 190-195 (Ryssland/USA) till 350k (blå tavla). Ett 10-tal är strösslade med diamanter och ett större antal är "price upon request".
Snittpris för 15400 i mycket bra skick är 220-230 verkar det som.

Det finns 141 stycken 15500 som börjar på 220 och går upp till 350 (blå tavla).

Jämförelsevis finns 274 stycken stål- 5711 ute på Chrono. Priset börjar på 537k för vit tavla och cirka 600k för blå tavla. De flesa verkar ligga runt 630-ish.
15500 och 5711 har väl ungefär samma retailpris har jag för mig? 240-ish?

Det finns alltså fler 5711 än 15500 men 5711 kostar 3 ggr så mycket på beg-marknaden. Poängen jag vill göra är att det inte är antalet tillgängliga globalt som nödvändigtvis driver upp priserna utan efterfrågan.Tillgången blir sekundär. Och hypen med lyxklockor i stål bör väl dessutom mattas av eftersom. Inget varar för evigt. Inte ens superhypen kring Patek.

Och när man pratar om långkonjunkturen så är det knappast Svedala man utgår från utan (nästan alltid) USA. Dock verkar den inte ha slagit i USA än (som dessutom har den lägsta arbetslösheten på 50 år) och mest verkar det som om media bestämt sig för att saker "måste" gå åt helvete. Det som talar för en mer global nedgång är ju det cykliska förhållandet kring konjunkturer, handelsosäkerhet USA/Kina, Brexit och bank-knas i öst-Europa.

Kan en moderator döpa om tråden till "officiella storleks-debatt-tråden"?
Får jag föreslå: "Officiella storleks och spekulera vilt kring framtida priserna för oss som inte äger en Audemars Piguet klocka-debatt-tråden (AP-ägare är inbjudna att deltaga men allt ni säger kommer argumenteras som sakmässigt felaktigt; givetvis helt objektivt enligt icke-ägarna.)"

Tillbaka
Topp