• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Höll på att skriva "vad spelar det för roll"? :)
Står på listan för den i Schweiz. 8-10 år sa de senaste gången jag pratade med dem. FML.

Boutique only nuförtiden dessutom? Med tanke på att AP verkar ha strypt tillgången på 15202 mer än PP har med Nautilus/Aquanaut är det egentligen lite förvånande hur liten premie det är på den vs listpris. T.ex en på K&S som gått och lunkat på 360kkr ett bra tag.

Boutique only nuförtiden dessutom? Med tanke på att AP verkar ha strypt tillgången på 15202 mer än PP har med Nautilus/Aquanaut är det egentligen lite förvånande hur liten premie det är på den vs listpris. T.ex en på K&S som gått och lunkat på 360kkr ett bra tag.

Ja, de sa boutique only. Den listar väl högre än naut dessutom?

En till intressant detalj är att vi som bor i ett land utan boutiqes har väldigt svårt att få boutique-only-klockor. AP själva visste inte ens hur vi ska göra. De har nämligen en oskriven regel att du ska vara skriven i samma land som boutiquen.

Patek är ju å andra sidan hetare än en piri-piri i helvetet - fortfarande. Pratade med Hausmann i Rom. De får tydligen rätt bra tilldelning globalt sett (påstod de). Men de sa också att med nuvarande tilldelning skulle det ta mellan 10-15 år att ge sina VIP:s Aquanaut och Naut. Mao så är det väldigt liten möjlighet för en ny person att etablera en relation. De hade också fått direktiv från Patek att inte bygga relationer med icke-Italienare för högt eftertraktade klockor.

Ja, de sa boutique only. Den listar väl högre än naut dessutom?

En till intressant detalj är att vi som bor i ett land utan boutiqes har väldigt svårt att få boutique-only-klockor. AP själva visste inte ens hur vi ska göra. De har nämligen en oskriven regel att du ska vara skriven i samma land som boutiquen.

Patek är ju å andra sidan hetare än en piri-piri i helvetet - fortfarande. Pratade med Hausmann i Rom. De får tydligen rätt bra tilldelning globalt sett (påstod de). Men de sa också att med nuvarande tilldelning skulle det ta mellan 10-15 år att ge sina VIP:s Aquanaut och Naut. Mao så är det väldigt liten möjlighet för en ny person att etablera en relation. De hade också fått direktiv från Patek att inte bygga relationer med icke-Italienare för högt eftertraktade klockor.

Vettefan, ibland känns det som att man helt enkelt hoppade på tåget för sent. T.om när min fru frågat boutique i Schweiz om 15202 så har det varit de facto omöjligt med tilldelning såvida man inte krafsar till sig lite bullshit först (läs Code 11:59). Och då är hon ändå Schweizare med ”rätt” typ av efternamn och CV.

Vad gäller Patek är deras mytbildning kring hur Nautilus tilldelas nog bästa marknadsföringen de nånsin lyckats komma med, bättre än ”you never really own...” Har hört så många olika varianter om det där från olika AD och tyckare att det inte går att skapa en hyfsat säker uppskattning om hur det faktiskt ligger till.

”You never really own a Patek Philippe. You merely buy bullshit to flip at a loss while waiting in vain for a 5711.”

Vettefan, ibland känns det som att man helt enkelt hoppade på tåget för sent. T.om när min fru frågat boutique i Schweiz om 15202 så har det varit de facto omöjligt med tilldelning såvida man inte krafsar till sig lite bullshit först (läs Code 11:59). Och då är hon ändå Schweizare med ”rätt” typ av efternamn och CV.

Vad gäller Patek är deras mytbildning kring hur Nautilus tilldelas nog bästa marknadsföringen de nånsin lyckats komma med, bättre än ”you never really own...” Har hört så många olika varianter om det där från olika AD och tyckare att det inte går att skapa en hyfsat säker uppskattning om hur det faktiskt ligger till.

”You never really own a Patek Philippe. You merely buy bullshit to flip at a loss while waiting in vain for a 5711.”

Hahahahahaha :D

Det sjukaste med AP är ju hur snabbt priserna ökat. Jag började kolla på 15400 för några år sen. Då låg de på 130. Än värre med 15300 som jag kunde köpt för 80. (Förvisso nog 7-10 år sen men ändå). Detsamma med 15202 - har en vän som köpte den av Nymans med relativt kort väntetid för några år sedan. Men alla var snabba på att hoppa på mytbildningsstrategin och vi konsumenter faller som käglor. Jag är exakt likadan. Visst är mitt intresse för Panerai konstant men även jag står och dreglar över de mest svåråtkomliga modellerna hos de mest hype:ade tillverkarna.

Skillnaden mellan AP och Patek är att den senare inte har en VD som innerligt tror code 11:59 är bra och att historien kommer visa det.

Frågan är vad ”nästa” trend är? AP släpper en RM-kopia? (De äger ju ändå delar av märket fortfarande och gör mig veterligen urverken)(?)

Frågan är vad ”nästa” trend är? AP släpper en RM-kopia? (De äger ju ändå delar av märket fortfarande och gör mig veterligen urverken)(?)
Apr&p var med från starten och gjorde de mer komplexa verken, tourbillions och splitchronos. Vilket flera av de tidiga modellerna hade tex rm001, tourbillion. Tror inte de gör eller gjorde alla urverk dock(?).

Men jag vet faktiskt inte hur det ser ut idag och det är svårt att läsa sig till. Jag tror dock iallafall fortfarande Apr&p äger en liten del i RM. @SWC har koll på såntdär.

Apr&p var med från starten och gjorde de mer komplexa verken, tourbillions och splitchronos. Vilket flera av de tidiga modellerna hade tex rm001, tourbillion. Tror inte de gör eller gjorde alla urverk dock(?).

Men jag vet faktiskt inte hur det ser ut idag och det är svårt att läsa sig till. Jag tror dock iallafall fortfarande Apr&p äger en liten del i RM. @SWC har koll på såntdär.

AP köpte in sig i R&P när dom behövde kapital tidigt 90-tal och har fortfarande en stor ägarandel.
Genom åren har dom gjort verk till IWC, Grubel Forsey, Harry Winston, HYT och Richard Mille.
Till AP gör dom flertalet verk till bl.a. Concept serien och Grand Sonnerie.
Edit: Mig veterligen äger inte APRP några andelar i RM.

897D96A2-B003-4125-9569-CA8A48932AEB.jpeg
4F93130C-2F60-4E4C-848F-18AB0F3C46C8.jpeg

Senast ändrad:
AP köpte in sig i R&P när dom behövde kapital tidigt 90-tal och har fortfarande en stor ägarandel.
Genom åren har dom gjort verk till IWC, Grubel Forsey, Harry Winston, HYT och Richard Mille.
Till AP gör dom flertalet verk till bl.a. Concept serien och Grand Sonnerie.
Edit: Mig veterligen äger inte APRP några andelar i RM.

897D96A2-B003-4125-9569-CA8A48932AEB.jpeg
4F93130C-2F60-4E4C-848F-18AB0F3C46C8.jpeg
Tack! Läste att de hade (haft) någon liten ägardel, men är inte säker på hur up2date eller säker källa det var tyvärr.

Någon annan som tycker att kronan/kronaxeln (?stem ?) på sin RO är lite svajig? Visserligen screwdown men känns som att det finns ganska mkt utrymme att rucka på kronan i riktningar den inte ska ruckas åt.

Nej, bara när den är utdragen. Feature, not a bug? Den här ersatte en Rolex Deepsea så det finns väl kanske lite kvarvarande bias om hur bastant en sportklocka bör kännas.

https://imgur.com/a/ITkklSC
Förstår känslan, reagerar själv när en klocka är så. Funktionsmässigt är det ju inga problem då kronan ändå frikopplar från axeln när den skruvas åt, men upplevd kvalitet blir ju klart lägre. Ingen split stem på dessa? Alltid lite svårt att gå ifrån Rolex fina och solida konstruktioner i lås, vridringar mm till något annat.

Kortade länken med motsvarande en halv länk på min AP då den satt lite löst för mitt tycke, men har nu fått problem med ofrivillig öppning av låset istället. Ngn som varit med om liknande och vet en quick fix? Bor tyvärr långt från närmaste AD :(

Senast ändrad:
Kortade länken med motsvarande en halv länk på min 15400st då den satt lite löst för mitt tycke, men har nu fått problem med ofrivillig öppning av låset istället. Ngn som varit med om liknande och vet en quick fix? Bor tyvärr långt från närmaste AD :(
Låter som att låset får fel vinkel pga obalans i länkens längd? Själva låsöppningen kan ju bara vara pga förslitning på fjädermekanismen. Tveksamt om det finns quick fix på det.

go RubberB?

Låter som att låset får fel vinkel pga obalans i länkens längd? Själva låsöppningen kan ju bara vara pga förslitning på fjädermekanismen. Tveksamt om det finns quick fix på det.

go RubberB?

Ok, tänkte det kunde vara ngt liknande som ett av mina breitlinglås som är ”böj lite här och där” och så snäpper det åt rejält igen. Tips på sites med am gummin?

Ok, tänkte det kunde vara ngt liknande som ett av mina breitlinglås som är ”böj lite här och där” och så snäpper det åt rejält igen. Tips på sites med am gummin?
Om du lägger upp bilder på mekaniken kanske du kan få ett tips, vet tyvärr inte exakt hur det där låset fungerar.

Någon annan som tycker att kronan/kronaxeln (?stem ?) på sin RO är lite svajig? Visserligen screwdown men känns som att det finns ganska mkt utrymme att rucka på kronan i riktningar den inte ska ruckas åt.

Äh, det ska va så på AP.
7 sorger och 11 besvikelser men dyrt är AP ägarens mantra.
Här är en bild på min mellan två service:ar, hade den ute ur facket för att titta på den, tror det var julen 2014. :)
EA2783B4-4A28-451B-91C3-6AF068916167.jpeg

Hej,

Jag är i Grekland och har fått möjlighet att köpa en ny 15450st med vit/silver tavla på AP butiken. Priset är ca 190k, hur ser det ut med dessa, är det väntelista på dom i t.ex Sverige? Dåligt insatt på just denna ref, proportionerna och storleken kändes ganska bra irl (kunde varit tunnare..). Stort tack!

Senast ändrad:
Hej,

Jag är i Grekland och har fått möjlighet att köpa en ny 15450st med vit/silver tavla på AP butiken. Priset är ca 190k, hur ser det ut med dessa, är det väntelista på dom i t.ex Sverige? Dåligt insatt på just denna ref, proportionerna och storleken kändes ganska bra irl (kunde varit tunnare..). Stort tack!

Hade köpt direkt. Här i USA är de fan omöjliga att få tag på via AD och gissar att det ser likadant ut i Sverige

En snabb sökning online säger att det bör vara ett rätt bra pris om inte annat (oavkortat hur svåra de är att få tag på). Hittar en från 2013 för 199 på chrono. (En för 190 watch only).

Denna dök upp på Insta. Har funderat många gånger men rätt intressant att denna klocka som bär stort ser liten ut på bilden. Vanligt på "officiella" bilder. Har alla dessa personer Hulkenhandleder?
Screenshot_20200808_094250.jpg

Hej,

Så du tänker att du köper om det är väntelista annars inte?
Ja det är väntelista och ja 190 är ett bra pris. Borde flippas enkelt om du ångrar dig mao..

Tack för svar!

Joca - Nej, första gången jag ser den irl och tycker om den, därför jag undrar om jag lika gärna kunde köpt den i Sverige eller bör slå till här. Nu vet jag, tack!

Såhär ser min ut på mina vanliga handleder, har inte mätt men inget som sticker ut. Tycker storleken är perfekt.

Bilagor

• A339941B-F198-4ECD-93E2-70476723634D.jpeg
    A339941B-F198-4ECD-93E2-70476723634D.jpeg
    426 KB · Visningar: 9
Tillbaka
Topp