• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Jag har de sista tio åren hållet mig med klassiska sportklockor, sista inköp var en 15202 i höstas här på forumet.

nu har jag dock börjat bli sugen på en AP RO Ofshore av någon anledning :) Känner mig inte helt kunnig där, testade både 42 och 44mm på Nymans och den större är nog för stor. Vill ha den på gummi!

Vilka modeller skall man kolla på? Vilka känns ”klassiska” och har historiskt hållt värdet?

Senast ändrad:
Jag har de sista tio åren hållet mig med klassiska sportklockor, sista inköp var en 15202 i höstas här på forumet.

nu har jag dock börjat bli sugen på en AP RO Ofshore av någon anledning :) Känner mig inte helt kunnig där, testade både 42 och 44mm på Nymans och den större är nog för stor. Vill ha den på gummi!

Vilka modeller skall man kolla på? Vilka känns ”klassiska” och har historiskt hållt värdet?
Klassiska skulle jag säga äldre Rubberclad i antingen stål med svart tavla alt i rosé.
Dom enda Offshore som hållit sitt värde dom senaste 10 åren skulle jag säga är Barichello samt dom något nyare QEII cup och Summer Edition inkl Byblos.

Klassiska skulle jag säga äldre Rubberclad i antingen stål med svart tavla alt i rosé.
Dom enda Offshore som hållit sitt värde dom senaste 10 åren skulle jag säga är Barichello samt dom något nyare QEII cup och Summer Edition inkl Byblos.
De flesta Offshore Divers har hållit värde rätt bra.

Tåls att tillägga att jag räknar värdet från nyköp hos AD.
Köper man rätt från handlare så ligger dom flesta i ok värde.

Tåls att tillägga att jag räknar värdet från nyköp hos AD.
Köper man rätt från handlare så ligger dom flesta i ok värde.
Ståldiver även till list för 4 år sedan så hade man nog fått tillbaka pengar idag. Sen på den tiden var det inga konstigheter med rabatter på AP, så med lite koll på vad man borde betala för en ny så hade man gått plus om man sålda klockan idag. Inga kioskvältare men man hade fått tillbaka pengarna.

Ståldiver även till list för 4 år sedan så hade man nog fått tillbaka pengar idag. Sen på den tiden var det inga konstigheter med rabatter på AP, så med lite koll på vad man borde betala för en ny så hade man gått plus om man sålda klockan idag. Inga kioskvältare men man hade fått tillbaka pengarna.

Jo såklart om man köpt för 4 år sen hade det väl funnits lite "juice" kvar.
Köper man till list idag så får man nog behålla ett bra tag innan man går plus minus noll.

Jo såklart om man köpt för 4 år sen hade det väl funnits lite "juice" kvar.
Köper man till list idag så får man nog behålla ett bra tag innan man går plus minus noll.
Skulle gissa det med. Mycket anledning till varför de gamla stått sig är nog tack vare APs aggressiva prishöjningar. Slutar de helt med det på några år tror jag också det dröjer innan man får tillbaka pengarna.
Disclaimer: Rent spekulation

Skulle gissa det med. Mycket anledning till varför de gamla stått sig är nog tack vare APs aggressiva prishöjningar. Slutar de helt med det på några år tror jag också det dröjer innan man får tillbaka pengarna.
Disclaimer: Rent spekulation
Både prishöjningar samt hype på RO har nog hjälpt till.

Har varit med på forumet rätt länge och köpt/sålt 4-5 klockor men varit för feg för att skriva så mycket på forumet. En fråga som jag hoppas är ok här. Jag har en 15300st i fint skick, lite små spår av användning men full box och 3st extra band från apbands. Servades senast i slutet av 2014. Sett priserna på Chrono24 men vad är rimligt att ta vid en försäljning anser ni? Vit urtavla.

Har varit med på forumet rätt länge och köpt/sålt 4-5 klockor men varit för feg för att skriva så mycket på forumet. En fråga som jag hoppas är ok här. Jag har en 15300st i fint skick, lite små spår av användning men full box och 3st extra band från apbands. Servades senast i slutet av 2014. Sett priserna på Chrono24 men vad är rimligt att ta vid en försäljning anser ni? Vit urtavla.
Släng upp ett par bilder.

Älskar verkligen klockan men börjar bli lite för dyr för att jag ska vara bekväm att använda den som jag vill. Vore supertacksam för lite vägledning :)

5CFC0155-63CF-4F50-986B-8FD90D3EC184.jpeg

9E3CC4E9-8324-4B06-8097-536E551DD15D.jpeg

Läser på AP forum att det blivit rejäla prishöjningar. Nån som lagt märke till det i Sverige eller på hemsidan? Några bilder som postades:

1609990033229.png
1609990099786.png
Hur blir det i Sverige? Jag menar 31800 med usdsek på 8.30 som nu är ju mindre än 30300 med usdsek på 9.40 som det var årsskiftet 19/20. Höjs sek priser ändå?

• Like
Reactions: PJZ
Om inte jag minns fel så gav jag ca 130k för min 15300 2016 och sålde/bytte nåt halvår-år senare. Priserna nu känns helt uppåt väggarna är det för att tillverkarna höjt sina priser väldigt mycket? Tänker inte bara på AP i detta fallet.

Om inte jag minns fel så gav jag ca 130k för min 15300 2016 och sålde/bytte nåt halvår-år senare. Priserna nu känns helt uppåt väggarna är det för att tillverkarna höjt sina priser väldigt mycket? Tänker inte bara på AP i detta fallet.
Ska jag vaga mig pa en gissning sa ar pengar (kontanter) alldeles for billigt.
Kostar inget att lana. Du far no;; ranta pa banken.
Kop nagot som haller vadet eller tom okar.

Och det ar fortfarande foremal som ar alldeles for billiga nya vs beg,bla vissa av de klockor som diskuteras har.

De modeller som sticker är väl just de som är begränsad tillgång på och stort intresse. Typ sport-stålklockor från AP, PP och Rolex. Övriga ligger ju rätt stabilt ändå!

Håller med om att det är rubbat i bland! Tyckte jag blev rånad bland annat när jag köpte min 5711 2016 men det blev ju bra 😅

De modeller som sticker är väl just de som är begränsad tillgång på och stort intresse. Typ sport-stålklockor från AP, PP och Rolex. Övriga ligger ju rätt stabilt ändå!

Håller med om att det är rubbat i bland! Tyckte jag blev rånad bland annat när jag köpte min 5711 2016 men det blev ju bra 😅
Eftserom dessa ar alldeles for billiga nya.

Tror du det vore samma drag om man forlorade 50% av vardet sa fort man gick ut fran affaren..

Eftserom dessa ar alldeles for billiga nya.

Tror du det vore samma drag om man forlorade 50% av vardet sa fort man gick ut fran affaren..
För billiga vet jag inte, men liten tillgång/stor efterfrågan + spekulation gör väl att priserna drar iväg. Men är det någon som köper en 15202 för 4-450k? Eller ligger dom bara på c24 och skvalpar?

För billiga eller för liten tillgång (samma sak men olika sidor av myntet).

Enkelt svar. Nej, aningen sämre drag :)
Efterfragan pa klockor som ligger i hogar hos AF kan man ju fundera pa.
Om varenda AF hade montrarna fulla med Rolex SS och gav 25% rabatt tror du nagon skulle vilja kopa en da?

De flesta lyxkopare vill ha nagot de ar ensamma om/tillhor den speciella klubben. Inte nagot som alla andra smutisga plebejer har.
Darfor maste det vara (ytterst) begransad tillgang pa det som skall vara exlusivt.
Safort vemsomhelt kan kopa en vara sa faller hela auran av att vara "En av de fa utvalda speciella" Da drar de med pengar vidare till nasta pryl som ar inne...

För billiga vet jag inte, men liten tillgång/stor efterfrågan + spekulation gör väl att priserna drar iväg. Men är det någon som köper en 15202 för 4-450k? Eller ligger dom bara på c24 och skvalpar?

Hoj priset hos AF till 450 sa far vi se om det fortfarande saljs klockor eller ej.

Nog saljs det pa Chrono,men vad slutpriserna blir far vi aldrig veta. Gissningsvis sa gar det att pruta pa begart pris. Men ar det 5-10-15%? Vem vet

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp