• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Någon som har erfarenhet av rekrangulära RO? 6005ST.0.0477ST.01. Tycker den är ruggigt elegant men verkar tyvärr bara vara Quartz..? Också inte helt enkel att få tag på verkar det som...

Capture.PNG
Har alltid varit den fula kusinen som man köpt för att komma billigt undan. Jag ser RO-charmen i den men ser inte varför man skulle köpa den framför den åttkantiga om m an bortser från just prislappen.

Någon som har erfarenhet av rekrangulära RO? 6005ST.0.0477ST.01. Tycker den är ruggigt elegant men verkar tyvärr bara vara Quartz..? Också inte helt enkel att få tag på verkar det som...

Capture.PNG
Hade en i tvåton för en massa år sedan. Tyvärr visade det sig att urverket var utbytt mot något generiskt så den gick vidare ganska snabbt. Relativt säker på att det finns automatiska varianter också men kan inte svära på det. Helt OK modell :)

Hjälp sökes. Jag har en helt ny AP 26331ST.
Det verkar som att klockan inte dras upp när den används. Jag kan höra svagt att rotorn snurrar men,
Exempel i dag, tog på mig klockan 07:00. Den tickar på. Använder hela dagen. Klockan stannar helt plötsligt kl 14:00. Märker detta 15:00.

Någon med liknande problem/erfarenheter?

Vrider upp den manuellt full och då går den hela gångreserven innan stop.

Hjälp sökes. Jag har en helt ny AP 26331ST.
Det verkar som att klockan inte dras upp när den används. Jag kan höra svagt att rotorn snurrar men,
Exempel i dag, tog på mig klockan 07:00. Den tickar på. Använder hela dagen. Klockan stannar helt plötsligt kl 14:00. Märker detta 15:00.

Någon med liknande problem/erfarenheter?

Vrider upp den manuellt full och då går den hela gångreserven innan stop.
Bumpar min egen fråga.

Är den helt ny eller har den suttit i butiken i fem år? Låter som den behöver smörjas/eller har något som ligger ivägen för automatuppdragningen.
Du kan ju testa att dra upp den manuellt så sekundvisaren precis börjar röra sig, sen ett halvt varv extra och notera hur länge den går. Sen gör du samma sak fast du drar ut på en löprunda eller annan aktivitet där du rör på dig och ser om den går längre då.

AP har ju den här rekommendationen också:

REGULAR WINDING​

Even if you have not worn your timepiece for a while, you should wind your mechanical watch (self-winding or manual-winding) at least once a month. For a manual-winding watch, turn the crown until it resists, without forcing it. For a self-winding watch, we recommend at least 30 turns of the crown. This helps keep the movement components well lubricated.

Är den helt ny eller har den suttit i butiken i fem år? Låter som den behöver smörjas/eller har något som ligger ivägen för automatuppdragningen.
Du kan ju testa att dra upp den manuellt så sekundvisaren precis börjar röra sig, sen ett halvt varv extra och notera hur länge den går. Sen gör du samma sak fast du drar ut på en löprunda eller annan aktivitet där du rör på dig och ser om den går längre då.
Klockan är helt ny från butik och gissar att dessa inte ligger i åratal och skräpar när de är så stor efterfrågan!? Men vem vet.

Får nog skicka ner den då den helt enkelt inte drar upp automatiskt alls vad det verkar.

AP har ju den här rekommendationen också:

REGULAR WINDING​

Even if you have not worn your timepiece for a while, you should wind your mechanical watch (self-winding or manual-winding) at least once a month. For a manual-winding watch, turn the crown until it resists, without forcing it. For a self-winding watch, we recommend at least 30 turns of the crown. This helps keep the movement components well lubricated.
Intressant, antar detta borde gälla alla mekaniska verk. Det kunde man bli bättre på. Brukar Rolex rekommendera dylik manöver?

4:an är lite off, som redan nämnts. Undrar om det går att korrigera? 🤔 Fick du se urverket också? Jag har skrämts upp av batteriläckage, vet inte hur pass vanligt det är dock.
Nja 90k för en 33mm kvarts känns lite överdrivet så har inte efterfrågat mer material... rätt dyr service på de små rackarna också

Tillbaka
Topp