• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Den nya Marvel / APn har fascinerat mig väldigt mycket. Jag tycker personligen den ser rätt fel ut och tilltalar mig inte alls. Sen förstår jag att det estetiska såklart alltid är helt subjektivt, men från ett hantverksperspektiv så är den säkert extremt solid. Det är intressant med när man läser olika klocksiters reflektioner, allt från de mer politiska svaren till de som uttalat inte förstår varför man ens gått vägen med marvel.

För att ge ytterligare en åsikt (vad den nu är värd, ingenting för AP troligtvis :) ) så kan jag i sak känna att samarbete med Ex marvel i sak inte behöver vara fel. Det är väl kul att även klockbranschens äldre bolag kan fundera annorlunda. Det jag tycker är märkligast med hela klockans design är hur felplacerad själva black panthern känns. Jag vet inte om liknelsen blir rätt (beror väl på vad man anser om klockan i stort) men om jag personligen jmf. med Jaques Droz Chamring bird varianter så inkorporerar man klocka/teknik/estetik lite mer raffinerat. Hade man gått den vägen hade man kanske hitta något där Marvel hade jobbat ihop med klockan lite mer.

Slänger in en bild för jmf skull.

Jaquet-Droz-Geneve-Bird-Repeater-1.jpg

Purister ska bli arga. Samma veva varenda gång Rolex släpper något också. Massa gapande om att märket är ”dött”.

Jag gillar den. Följer designspåret från Concept-tourbillion.

Kommer jag någonsin, hur rik jag än skulle få förmånen att bli, köpa den? Nä. Men den är kul ändå
A3F98CCE-892B-4D44-A3E3-9959CF2E97EF.jpeg
Jag håller med. Tycker att det är jäkligt cool faktiskt. Hade inte bangat på den ifall den vore inom räckhåll. Kul att dom gör något annorlunda 👏🏼

Jag är ingen rappare men kan absolut tänka mig en epic x.
Lol. Det finns nog rätt många andra grupper än gansterrappare som gillar Jacob & Co. Själv är jag rätt imponerad av deras resa från kvarts till haute horolgie tillsammans med MB&F m.fl. Jag tycker det är kul att det finns sådana här tillverkare och deras Astronomica serie är ju fantastiska i sitt hantverk och nästan en sorts "museum piece". Jag hade aldrig tackat nej till att klämma på ett ex. Att jag sedan själv aldrig hade velat ha en är en annan sak.

Jacob & Co är lika fina som Michaels skjortor.
Eller byxor.
Den gubben är ju Kung!! Gillar kanske lite väl mycket isade klockor för min smak. Men han verkar vara en skön person.
Absolut. Jag hade helt strykit honom som en "hopplös" person ända tills jag råkade se ett av hans avsnitt. Han verkar faktiskt vara väldigt sympatisk, smart och kul snubbe. Han hade varit schysst att ha som kompis helt enkelt.

Hunden och håret...

Eller byxor.

Absolut. Jag hade helt strykit honom som en "hopplös" person ända tills jag råkade se ett av hans avsnitt. Han verkar faktiskt vara väldigt sympatisk, smart och kul snubbe. Han hade varit schysst att ha som kompis helt enkelt.

Hunden och håret...
Verkar genomtrevlig och man får hoppas han är så i verkligheten också. Trots så många följare tar han sig tid att svara de flesta på Insta etc.
Gillar verkligen att han köper klockor som presenter till sina anställda. Inga jäkla "max 400:-" som vi har här i (S)(v)erige.

Hej vänner!

Jag är en mångårig "lurker" som nu äntligen fått tummen ur och ödmjukt sällar mig till skaran. Vill börja med att tacka för all inspiration men framförallt kunskap som ni herrar och damer delat med er under åren.

Nu till sak.

Suget efter en RO 15400 med blå tavla har nu nått sitt crescendo efter att jag till synes verkar ha få napp på en i mint kondition nere i Frankrike. Jag har kommit överens med säljaren om att jag flyger ner och genomför köpet samt äkthetskontroll på plats. Innan jag sätter mig på ett plan med allt vad det innebär under rådande omständigheter vill jag veta vad ni tycker vad gäller eventuell polering (ej polerad enligt säljaren) etc.

Är det värt att åka ner för detta exemplar?

Stort tack på förhand!
/Thule

20210414_125319.jpg

• Like
Reactions: PJZ
Hej vänner!

Jag är en mångårig "lurker" som nu äntligen fått tummen ur och ödmjukt sällar mig till skaran. Vill börja med att tacka för all inspiration men framförallt kunskap som ni herrar och damer delat med er under åren.

Nu till sak.

Suget efter en RO 15400 med blå tavla har nu nått sitt crescendo efter att jag till synes verkar ha få napp på en i mint kondition nere i Frankrike. Jag har kommit överens med säljaren om att jag flyger ner och genomför köpet samt äkthetskontroll på plats. Innan jag sätter mig på ett plan med allt vad det innebär under rådande omständigheter vill jag veta vad ni tycker vad gäller eventuell polering (ej polerad enligt säljaren) etc.

Är det värt att åka ner för detta exemplar?

Stort tack på förhand!
/Thule

20210414_125319.jpg
Ser spontant bra ut men bilden är inte är inte optimal då bara tavlan är i fokus. Har du fler bilder du kan ladda upp?

Ser spontant bra ut men bilden är inte är inte optimal då bara tavlan är i fokus. Har du fler bilder du kan ladda upp?

Tack för att du tar dig tid med att lugna mina nerver :). Jag vill inte framstå som en velig köpare men det är otroligt viktigt för mig att klockan de facto enligt säljaren är som ny med tanke på priset jag kommer att betala för den. Jag har ett par bilder till tagna ur olika vinklar som jag kan ladda upp när jag kommer hem.

Edit: Hjälper dessa för att slutgiltigt kunna avgöra ifall klockan är opolerad? @Tomas Eriksson

20210414_160449.jpg

20210414_160422.jpg

Senast ändrad:
Tack för att du tar dig tid med att lugna mina nerver :). Jag vill inte framstå som en velig köpare men det är otroligt viktigt för mig att klockan de facto enligt säljaren är som ny med tanke på priset jag kommer att betala för den. Jag har ett par bilder till tagna ur olika vinklar som jag kan ladda upp när jag kommer hem.

Edit: Hjälper dessa för att slutgiltigt kunna avgöra ifall klockan är opolerad? @Tomas Eriksson

20210414_160449.jpg

20210414_160422.jpg
Hej! Den ser bra ut! Denna klocka kommer att fortsätta gå upp i värde. Jag hoppas att du har fått en bra deal.

20210414_160449.jpg

20210414_160422.jpg
Ser hur fin ut som helst. Skarp i varenda vrå jag kan se.

Här är min opolerade:
904E0464-ED78-438E-83DC-3427B496F535.jpeg

Ni som har RO, hur står sig länken mot repor? Har läst att den blir väldigt repig rätt snabbt.
Stål är stål och guld är guld, med det sagt har en RO-länk mer struktur i borstningen än tex Rolex Submariner. Jag upplever att ytliga repor syns lite tydligare på de borstade delarna på en RO jämfört med en submariners. Men jämfört med en PCL-länk ala Rolex daytona eller GMT så står de sig inte sämre. Det är min erfarenhet efter 5 år ägande av en 15400st.

Stål är stål och guld är guld, med det sagt har en RO-länk mer struktur i borstningen än tex Rolex Submariner. Jag upplever att ytliga repor syns lite tydligare på de borstade delarna på en RO jämfört med en submariners. Men jämfört med en PCL-länk ala Rolex daytona eller GMT så står de sig inte sämre. Det är min erfarenhet efter 5 år ägande av en 15400st.
Har du haft någon tanke på att polera den eller har den inte kommit upp i den nivån ännu?

Jag kanske är klantig men jag upplever att en 15400st repas precis lika enkelt som en guld-Rolex (Om inte värre). En stål-sub upplever jag som närapå rep-fri i jämförelse.

Tillbaka
Topp