• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Det later billigt.
Fick ett svavande svar att runt 30KUSD ville man ha for en lank i roseguld,men enbart om jag kunde uppvisa en referens som kunde fas med denna lank ny.
Man ville/kunde heller inte riktigt svara pa om den klocka man kunde tankas salja till mig var tillaten att utfora detta drastiska ingrepp pa....och kopa en lank i samband med klock-kop var helt uteslutet. 6-12manader senare som tidigast.

Det later billigt.
Fick ett svavande svar att runt 30KUSD ville man ha for en lank i roseguld,men enbart om jag kunde uppvisa en referens som kunde fas med denna lank ny.
Man ville/kunde heller inte riktigt svara pa om den klocka man kunde tankas salja till mig var tillaten att utfora detta drastiska ingrepp pa....och kopa en lank i samband med klock-kop var helt uteslutet. 6-12manader senare som tidigast.

Skillnaden var väl att länken jag visade var i helstål och inte i guld vilket du talar om. Det övriga du beskriver låter helt sinnes beteende från en AD.

Skillnaden var väl att länken jag visade var i helstål och inte i guld vilket du talar om. Det övriga du beskriver låter helt sinnes beteende från en AD.
Jag tyckte 55KSEK for stallank verkade billigt,da materialkostnaden for guldlanken knappast uppgar till 200K.
Mojligtvis att tillverkningskostnaden ar mycket hogre for guld,eller att vinstmarginalen ar det?

Jag ansag precis som du att ska jag spendera dessa summor pa en klocka sa ska det vara vad jag vill ha och inte nagot 'Jag far noja mig med salange i brist pa annat"
Jag avbojde darfor den foreslagna klockan och vantar tills dess att vad jag vill ha kan erbjudas mig. Och far jag aldrig nagot sadant samtal overlever jag sakert anda.

ref 25807ST.00.1010ST.01

IMG_20210619_092241486 (2).jpg

Fortattning pa helgens diskussion.
Nagon mer som enbart far upp POR oavsett modell?
Datatrassel eller prisjusteringar pa ingaende hos AP? Eller har listpriser overgetts vilket det spekuleras om i denna trad?

Det här är lite oroande. Min bild är att detta kan driva upp andrahandsmarknaden ytterligare.

Gäller inte bara AP utan såklart andra liknande märken i ren spekulation.

Det här är lite oroande. Min bild är att detta kan driva upp andrahandsmarknaden ytterligare.

Gäller inte bara AP utan såklart andra liknande märken i ren spekulation.
Kan val kvitta vad Rek AF pris ar om det inte finns nagonting att kopa?
I mitt tycke mycket battre om prissattningen ar helt fri,dvs att AF faktiskt far konkurera med varandra om kunderna samt att det finns varor ( i detta fall AP klockor) att kopa direkt utan trams.
Nagonstans mellan dagens Rek AF pris och Grais ligger ju det riktiga marknadsvardet. Lat da AF satta detta sjalva.

Kan val kvitta vad Rek AF pris ar om det inte finns nagonting att kopa?
I mitt tycke mycket battre om prissattningen ar helt fri,dvs att AF faktiskt far konkurera med varandra om kunderna samt att det finns varor ( i detta fall AP klockor) att kopa direkt utan trams.
Nagonstans mellan dagens Rek AF pris och Grais ligger ju det riktiga marknadsvardet. Lat da AF satta detta sjalva.
Förstår.

Men jag tänker på andrahandsmarknaden vid spekulation.
Just nu är det spekulation om huruvida AP ska säljas POR (kanske missuppfattade trådlänken? Sorry isf)

Under tiden, fram tills vi vet innebär det otydlighet vilket driver spekulation och kan snedvrida andrahandsmarknaden.

kanske var otydligt - hojta isf

• Like
Reactions: PJZ
Mycket som känns oklart med AP just nu.

1. Rykten överallt säger att de skulle klippa alla ÅF från årsskiftet. Jag var direkt skeptisk då det känns som en stor sak med så kort varsel. Måste röra sig om ca 2-300 ÅF wirldwide?

2. Nu detta rörande prissättningen. Är detta ens någon skillnad mot tidigare direktiv där ÅF väl? redan kunnat sätta priset med rejäl valutapåslag. Ska jag tolka detta som att ÅF kan sälja en ex. 26331ST blå för 600.000 kr?

Om 1 Vore sant, skulle dessutom 2 vara helt irrelevant, då inga ÅF har något mer att sälja från AP.

Jag är förvirrad….

Förstår.

Men jag tänker på andrahandsmarknaden vid spekulation.
Just nu är det spekulation om huruvida AP ska säljas POR (kanske missuppfattade trådlänken? Sorry isf)

Under tiden, fram tills vi vet innebär det otydlighet vilket driver spekulation och kan snedvrida andrahandsmarknaden.

kanske var otydligt - hojta isf
Vad spelar det for roll egentligen vad andrahandsmarknaden gor eller inte gor?
Kan jag kopa vad jag vill ha till ett for mig acceptabelt pris sa gor jag ju det oavsett vem som ar saljare.
Jag personligen valjer hellre en auktoriserad AF om priset ar det samma som hos en Icke-AF da det for mig kanns tryggare. Gillar jag inte prislappen sa avstar jag ju fran ett kop oavsett saljare.

Har personligen noll problem med att folk bade tjanar och forlorar pengar pa klockor likaval som att man gor det pa aktier,pokemonkort,bostader eller frimarken.

• Like
Mycket som känns oklart med AP just nu.

1. Rykten överallt säger att de skulle klippa alla ÅF från årsskiftet. Jag var direkt skeptisk då det känns som en stor sak med så kort varsel. Måste röra sig om ca 2-300 ÅF wirldwide?

2. Nu detta rörande prissättningen. Är detta ens någon skillnad mot tidigare direktiv där ÅF väl? redan kunnat sätta priset med rejäl valutapåslag. Ska jag tolka detta som att ÅF kan sälja en ex. 26331ST blå för 600.000 kr?

Om 1 Vore sant, skulle dessutom 2 vara helt irrelevant, då inga ÅF har något mer att sälja från AP.

Jag är förvirrad….
Beror val pa om den fria prissattningen enbart ror AF som saljer andra varumarken,Boutique som ags av fristaende aktorer tex WoS eller Boutique som ags av AP
Jag tror aven du missar rejalt pa hur manga fristaende AF det finns i valden. Om jag raknar ratt finns det enbart 4st i Nordamerika Ett 60tal i Europa. Ett tiotal i Kina/Asien/Gulfstaterna

Jag fattade det som att det skulle galla alla tre. Satt det pris du vill som din lokala marknad tal.
Sedan kommer givetsvis dessa tre aktorer ha ungefar samma prissattning for att undvika det vi ser just nu

• Like
Ni i tråden som ägt eller äger Royal oak modell mindre (33-37mm), modell äldre. Skulle ni kunna dela lite på bilder? Kluven om man ska gå på en ny VC eller beggad royal oak. :)

Ni i tråden som ägt eller äger Royal oak modell mindre (33-37mm), modell äldre. Skulle ni kunna dela lite på bilder? Kluven om man ska gå på en ny VC eller beggad royal oak. :)
Här är några på min gamla 14790. Saknar den…

Bilagor

• 3B443359-CCB9-4DE1-A68E-89660BB90013.jpeg
    3B443359-CCB9-4DE1-A68E-89660BB90013.jpeg
    167.8 KB · Visningar: 19
  • 9E4AAA4E-5749-4AEB-B203-F57414DD391A.jpeg
    9E4AAA4E-5749-4AEB-B203-F57414DD391A.jpeg
    133 KB · Visningar: 20
  • E2B0647D-B125-4F76-A8B9-F349C9F738CA.jpeg
    E2B0647D-B125-4F76-A8B9-F349C9F738CA.jpeg
    186.3 KB · Visningar: 18
Här är några på min gamla 14790. Saknar den…

Min gamla 4100. Tycker de mindre sitter mkt bra.
CC176B4B-0294-4C8C-B56A-FEC333DC4321.jpeg

El kollegas som är 35mm tror jag.
2E86DE0F-253C-485C-9790-08C3B1B9135B.jpeg
Tack för att ni delar! Har själv haft en 56023 som jag tyckte var på gränsen till för liten för några år sen men då var jag van vid klockor på 41-45mm. Mina preferenser har ändrats sen dess.
Min syster har även haft en 33mm som jag upplevde som lite för liten men är inne på en 33a i guld. Tänker att guldet gör att den upplevs mer som min gamla 36a isf.

Min gamla 56023 på min handled
image.jpeg-14.jpg

Min systers gamla 33a på min handled
Screenshot_20211220-191211_Gallery.jpg

Tillbaka
Topp