• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Stämmer. Som @Torsten säger då är det en Dupois-Depraz kronografmodul som sitter på tavelsidan av urverket. Funger rätt bra faktiskt, dock så är datumet nedsjunket då det sitter på det vanliga verket.
Ställde frågan till AP-chefen, när de skulle komma med en egen kronograf, och hans svar, om jag minns rätt, var något i stil med att de minsann redan hade det med hänvisning till den ref du nämnde tidigare :D

Senaste Vacheron Constatin Overseas har även dom in house kronoverk
Det finns fler tillverkare med inhouse kronografer än Patek, Rolex och Vacheron. Bland annat A Lange & Söhne och JLC självklart och Breitling med deras B01/B04 urverk. Hublot har inhouse kronograf i Big Bang Unico. IWC har inhouse i vissa Ingenieur modeller. Till och med Tag Heuer är på G med ett inhouse kronograf urverk läste jag nyligen

Senast ändrad:
Det finns fler tillverkare med inhouse kronografer än Patek, Rolex och Vacheron. Bland annat A Lange & Söhne och JLC självklart och Breitling med deras B01/B04 urverk. Hublot har inhouse kronograf i Big Bang Unico. IWC har inhouse i vissa Ingenieur modeller. Till och med Tag Heuer är på G med ett inhouse kronograf urverk läste jag nyligen
Medveten om detta. Ville bara kasta in VC när det snackades om PP och AP :)

Vatten (Ej dings) på bakboetten

E419D64A-DD25-4D1B-9570-05CF9E1D1C0B.jpeg

Det ser ut som bakboetten har samma yta som frosted gold limiterade klockorna. Är det gjort med samma teknik tror ni?
Det ser lite grövre ut i filmen.

Är det inte lite dåligt ändå?
Att AP som skall vara en del av "The holy trinity" enligt många. Och dom har inte ens en egentillverkad snurra?
Man kan väl tycka att dom borde ha det, när man är en av "The Holy Trinity" som du säger. Men det verkar vara på gång om man kollar posterna ovan iallafall :)

En nackdel som jag ser, är som i fallet med VC att deras krono gen 2 kostade, listpris ca 230tkr, kronon gen 3 kostar ca 310tkr självklart inte bara nya in-house verket som kostar men om man jämför med ett beprövat äldre urverk(icke in-house) från en bra tillverkare som man vet har kommit över barnsjukdomar och liknande. Är det värt den extra kostnaden och möjliga barnsjukdomar med in-house?

Är det inte lite dåligt ändå?
Att AP som skall vara en del av "The holy trinity" enligt många. Och dom har inte ens en egentillverkad snurra?

Vad är fel med att inte göra 100% av alla urverk själva? In house betyder alltid att det är ett bra och pålitligt verk.
De tveklöst mest pålitliga verket allround är ETA. Utan tvivel. Rolex hamnar på andraplats överlag, men har specifika verkserier som ligger på topp, till exempel 32XX och 31XX.

Patek 5970 till exempel, en legendarisk klocka som är en krono med evighetskalender som sålde väldigt väl och har visat sig vara en extremt pålitlig kronograf och en mycket god investering.
Vilket verk sitter i den i grunden? Lemania 2310, aka Omega 321. 321 som sedan modifierades för en lättare produktion och blev sedmera Omega 1/861 som än idag sitter i Omega Speedmaster.

Verket i sig är inte en exklusiv parameter för "´the Holy Trinity" enligt mig...

Skulle gissa att det där också är en blästrad yta, dvs den på boetten och inte boettlocket.
Stämmer, den är blästrad. Men det är mycket finkornigare blästrat. Jag har inte sett den den andra i tråden live så jag vart lite förhoppningsfull att det skulle varit frosted gold.

Har någon här sett frosted gold live? Är det så skimrande som det ser ut på bild/film?

Tillbaka
Topp