• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Om APs mål är att sälja så mycket som möjligt via egna butiker blir ju konkurrensen i princip noll.
Även med tredjeparts-AD så kontrollerar AP distributionen och prissättningen. Att närma sig boutique only är inte relaterat till konkurrens sinsemellan i egna återförsäljarled.

Senast ändrad:
Även med tredjeparts-AD kontrollerar AP distributionen och prissättningen. Att närma sig boutique only är inte relaterat till konkurrens sinsemellan i egna återförsäljarled.
Jag tänker att ju närmare försäljningen kommer tillverkaren ju lättare blir det att kontrollera priserna. En person anställd av AP borde känna mer lojalitet med sin arbetsgivare än random klockbutik på hörnet.

Jämför gära med LV, Hermes mfl som håller upp priserna genom egna butiker.

Jag tänker att ju närmare försäljningen kommer tillverkaren ju lättare blir det att kontrollera priserna. En person anställd av AP borde känna mer lojalitet med sin arbetsgivare än random klockbutik på hörnet.

Jämför gära med LV, Hermes mfl som håller upp priserna genom egna butiker.
Exakt, för och nackdelar för oss kunder, men på sikt, igen är det bäst för brand value, priser på våra klockor kommer att vara beständigare med denna approach och det är ej dåligt, men visst entry för köpa klocka blir dyrare och kanske lite krångligare...

DF3FC877-A787-4A0B-9978-B98C25BA9D42.jpeg

Jag har problem med att min RO 15202 inte skiftar datum ibland. Har på mig klockan 24/7, och det har hänt både när jag legat och sovit och när jag har varit vaken och i full rörelse. Någon som har hört talas om något liknande problem? Räcker det med en service på klockan eller kan det vara något större fel? Det har hänt fyra gånger under en månads tid.

Jag har problem med att min RO 15202 inte skiftar datum ibland. Har på mig klockan 24/7, och det har hänt både när jag legat och sovit och när jag har varit vaken och i full rörelse. Någon som har hört talas om något liknande problem? Räcker det med en service på klockan eller kan det vara något större fel? Det har hänt fyra gånger under en månads tid.
Finns rapporter om det symptomet på diverse forum. Om du har garanti på klockan är det bara att lämna, annars vänta kanske tills det börjar hända irriterande ofta och serva den. Har förövrigt läst att om klockan på sidan så minskar symptomen.

Finns rapporter om det symptomet på diverse forum. Om du har garanti på klockan är det bara att lämna, annars vänta kanske tills det börjar hända irriterande ofta och serva den. Har förövrigt läst att om klockan på sidan så minskar symptomen.
Ok! Tack för info. Fyra gånger på en månad är ganska irriterande :) Ska det lösa sig vid en vanlig service?

Köpte klockan av privatperson men i mint/unworn. Säljaren har fortfarande garanti från klockhandlare (inte en AP AD), men det gäller ju egentligen bara honom personligen, så blir lite meck att ordna det den vägen. Vad kostar normalt en service på denna modell?

Läste att AP chrono drivs av ett Blancpain verk.
Någon som kan historien kring detta och vill dela med sig?

Halvt rätt, verket är ett Frederic Piguet 1185, som var under en tid världens tunnaste integrerade automatiska kronografverk.
Piguet har haft sammarbeten med Audemars sedan 1859. Det var inte förens senare som de två namnen skulle bli Audemars Piguet, dock inte samma personer i familjen på Piguet-sidan.

F. Piguet var aktivt tills -92 då de blev uppköpta av Swatch Group och Piguet absorberades av Blancpain och varit så sedan dess. De levererar fortfarande basverk/ofinisherade verk till bl.a. AP, Cartier och fram tills något år sedan Vacheron.
Med säkerhet många fler företag också.
Fun fact, JLC 751, ett tunnt automatiskt kronografverk designades av samma person som designade FP 1185, och har många likheter men är inte samma verk. (Har gått rykten om detta, men det stämmer inte.)

Tldr; Det är ett verk som idag produceras av en av Blancpains fabriker, men det är inte ett ”Blancpainverk” i mina ögon.

Kan meddela med säkerhet att det inte kommer sitta kvar i ROC så länge till.
Den sitter endast i Royal Oak Chronograph, inre offshore.

Halvt rätt, verket är ett Frederic Piguet 1185, som var under en tid världens tunnaste integrerade automatiska kronografverk.
Piguet har haft sammarbeten med Audemars sedan 1859. Det var inte förens senare som de två namnen skulle bli Audemars Piguet, dock inte samma personer i familjen på Piguet-sidan.

F. Piguet var aktivt tills -92 då de blev uppköpta av Swatch Group och Piguet absorberades av Blancpain och varit så sedan dess. De levererar fortfarande basverk/ofinisherade verk till bl.a. AP, Cartier och fram tills något år sedan Vacheron.
Med säkerhet många fler företag också.
Fun fact, JLC 751, ett tunnt automatiskt kronografverk designades av samma person som designade FP 1185, och har många likheter men är inte samma verk. (Har gått rykten om detta, men det stämmer inte.)

Tldr; Det är ett verk som idag produceras av en av Blancpains fabriker, men det är inte ett ”Blancpainverk” i mina ögon.

Har ROC ett eget verk på gång med andra ord?
Tack för info :) Riktigt intressant.

Jag har för mig att verket i Offshore är två verk på varandra. Ett automatiskt och ett Chronographverk, där av tjockleken på Offshore.
Nån kanske kan det här bättre?

Tillbaka
Topp