• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vapenvård
IMG_0037.jpeg
 

RLH

Omega
Någon som sitter inne på en 56175ST som har lite input kring storleken?
Jag är eventuellt spekulant på en via C24, brukar varva en ny yachtmaster á 40mm och en äldre Seamaster á 34mm så jag är inte emot att använda en mindre klocka.
 

Bilagor

  • IMG_5318.png
    IMG_5318.png
    302.3 KB · Visningar: 5

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som sitter inne på en 56175ST som har lite input kring storleken?
Jag är eventuellt spekulant på en via C24, brukar varva en ny yachtmaster á 40mm och en äldre Seamaster á 34mm så jag är inte emot att använda en mindre klocka.
Min tjej har en 56175SA som jag lånar ibland. Storleken upplevs större än 33mm. Mer som en ~35/36mm fast mycket lätt, tunn och slimmad på handleden. (Handled 18.5 för referens)
Gillar den skarpt.

IMG_3072.jpeg
 

Lello

Omega
Tja. Lånar tråden lite istället för att skapa ny.

Inne lite på samma spår som ovan. 33-34 mm AP.

En djungel dock, samt kvarts eller automat? Råder ju delade meningar.

Om 33-34 upplevs som Rolex 36, är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?

De reffar jag kollat på är främst 56175, 56303, 15000 samt 14790 (eller de serierna, finns lite olika upplagor vad det verkar).

Även spanat lite på nya 33 mm kvarts då den ligger snarlikt i pris med ovan vintage / neo- vintage. Nya 34an hade varit förstahandsköpet om det inte vore för att den bara förefaller finnas med ljus tavla.

Slutligen, APs "50 m" vattentäthet. Är det 50 riktiga meter d v s funkar att ta en dusch med, tvätta av med tandborste under kranen osv?

Och så några bilder för att varför inte.
 
Senast ändrad:

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tja. Lånar tråden lite istället för att skapa ny.

Inne lite på samma spår som ovan. 33-34 mm AP.

En djungel dock, samt kvarts eller automat? Råder ju delade meningar.

Om 33-34 upplevs som Rolex 36, är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?

De reffar jag kollat på är främst 56175, 56303, 15000 samt 14790 (eller de serierna, finns lite olika upplagor vad det verkar).

Även spanat lite på nya 33 mm kvarts då den ligger snarlikt i pris med ovan vintage / neo- vintage. Nya 34an hade varit förstahandsköpet om det inte vore för att den bara förefaller finnas med ljus tavla.

Slutligen, APs "50 m" vattentäthet. Är det 50 riktiga meter d v s funkar att ta en dusch med, tvätta av med tandborste under kranen osv?

Och så några bilder för att varför inte.
De äldre har trevligare proportioner, mer balanserade och är inte lika knubbiga
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tja. Lånar tråden lite istället för att skapa ny.

Inne lite på samma spår som ovan. 33-34 mm AP.

En djungel dock, samt kvarts eller automat? Råder ju delade meningar.

Om 33-34 upplevs som Rolex 36, är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?

De reffar jag kollat på är främst 56175, 56303, 15000 samt 14790 (eller de serierna, finns lite olika upplagor vad det verkar).

Även spanat lite på nya 33 mm kvarts då den ligger snarlikt i pris med ovan vintage / neo- vintage. Nya 34an hade varit förstahandsköpet om det inte vore för att den bara förefaller finnas med ljus tavla.

Slutligen, APs "50 m" vattentäthet. Är det 50 riktiga meter d v s funkar att ta en dusch med, tvätta av med tandborste under kranen osv?

Och så några bilder för att varför inte.

Jag hade inte tvekat bada med de flesta 50m ROs förutsatt att packningarna är fräscha och den är trycktestad. Nyman av misstag tryckte min 50m 15400 med 10 bar och den klarade det galant. Jag badar regelbundet med mina klockor och ingen har tagit in vatten ännu.
 

Lello

Omega
Jag hade inte tvekat bada med de flesta 50m ROs förutsatt att packningarna är fräscha och den är trycktestad. Nyman av misstag tryckte min 50m 15400 med 10 bar och den klarade det galant. Jag badar regelbundet med mina klockor och ingen har tagit in vatten ännu.
Fantastiskt. Gillar att använda mina klockor vilket just är ett skäl till att jag tvekat med AP RO (enligt mången expert en "dressklocka" snarare än sport....).

Skulle du säga att det även är fullt skäligt med äldre RO förutsatt trycktestade och väl omhändertagna?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiskt. Gillar att använda mina klockor vilket just är ett skäl till att jag tvekat med AP RO (enligt mången expert en "dressklocka" snarare än sport....).

Skulle du säga att det även är fullt skäligt med äldre RO förutsatt trycktestade och väl omhändertagna?
En föredetta kollega badade regelbundet i havet med sin 15202 och det var inga konstigheter. Vintage ska inte vara problem heller, dock när det kommer till vintage så ska man ju vara medveten om att det alltid finns en risk och om tavlan har oersättlig patina så kanske man ska vara lite extra försiktig...

Screenshot 2024-04-08 at 11.22.08.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastiskt. Gillar att använda mina klockor vilket just är ett skäl till att jag tvekat med AP RO (enligt mången expert en "dressklocka" snarare än sport....).

Skulle du säga att det även är fullt skäligt med äldre RO förutsatt trycktestade och väl omhändertagna?
Skulle vilja påstå att de flesta inte badar med sina RO, iaf om vi pratat klocknördar och lite äldre modeller. Jag förespråkar det dock om tavlorna inte väldigt svårersatta. Finns ju alltid en risk även om den är liten.
 

watch time

Omega
2-Faktor
Tja. Lånar tråden lite istället för att skapa ny.

Inne lite på samma spår som ovan. 33-34 mm AP.

En djungel dock, samt kvarts eller automat? Råder ju delade meningar.

Om 33-34 upplevs som Rolex 36, är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?

De reffar jag kollat på är främst 56175, 56303, 15000 samt 14790 (eller de serierna, finns lite olika upplagor vad det verkar).

Även spanat lite på nya 33 mm kvarts då den ligger snarlikt i pris med ovan vintage / neo- vintage. Nya 34an hade varit förstahandsköpet om det inte vore för att den bara förefaller finnas med ljus tavla.

Slutligen, APs "50 m" vattentäthet. Är det 50 riktiga meter d v s funkar att ta en dusch med, tvätta av med tandborste under kranen osv?

Och så några bilder för att varför inte.

Angående frågan:
..är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?
Svar:
Det är så. Det upplevs som en 40 mm (femsiffrig) Rolex som till exempel 16710.
 

Lello

Omega
En föredetta kollega badade regelbundet i havet med sin 15202 och det var inga konstigheter. Vintage ska inte vara problem heller, dock när det kommer till vintage så ska man ju vara medveten om att det alltid finns en risk och om tavlan har oersättlig patina så kanske man ska vara lite extra försiktig...

Screenshot 2024-04-08 at 11.22.08.png

Skulle vilja påstå att de flesta inte badar med sina RO, iaf om vi pratat klocknördar och lite äldre modeller. Jag förespråkar det dock om tavlorna inte väldigt svårersatta. Finns ju alltid en risk även om den är liten.

Angående frågan:
..är det rimligt antagande att en 36-37 bärs typ som en femsiffrig sub?
Svar:
Det är så. Det upplevs som en 40 mm (femsiffrig) Rolex som till exempel 16710.
Tack mina herrar. Lyckats finna några jämförelsebilder på internetz. Även om jag föredrar lite mindre ur är det något visst med just AP RO och upplever nog att den "gör sig bättre" aningen större. Så skall främst kika på nya 34 mm (som är lite bulkigare) . alt 36 mm samt äldre 36 mm tänker jag.

Något särskilt att ha i beaktande för 14790? Finns ju en hel uppsjö, verkar ha tillverkats under en herrans massa år.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack mina herrar. Lyckats finna några jämförelsebilder på internetz. Även om jag föredrar lite mindre ur är det något visst med just AP RO och upplever nog att den "gör sig bättre" aningen större. Så skall främst kika på nya 34 mm (som är lite bulkigare) . alt 36 mm samt äldre 36 mm tänker jag.

Något särskilt att ha i beaktande för 14790? Finns ju en hel uppsjö, verkar ha tillverkats under en herrans massa år.
Kanske inte så lätt att hitta en att testa, men den gamla 33 mm batterivarianten utan sekundvisare har samma länk som 36 mm. Skiljer inte mycket på hur långa klockorna är heller. De är även sjukt tunna, typ 4 mm? Så den ger lite samma känsla som Jumbon. Läcker helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Kanske inte så lätt att hitta en att testa, men den gamla batterivarianten utan sekundvisare har samma länk som 36 mm. Skiljer inte mycket på hur långa klockorna är heller. De är även sjukt tunna, typ 4 mm? Så den ger lite samma känsla som Jumbon. Läcker helt enkelt.
Finns en batterivariant av 36an eller menar du att 33an är snarlik storleksmässigt som 36an? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns en batterivariant av 36an eller menar du att 33an är snarlik storleksmässigt som 36an? :)
Sorry, oklart inlägg av mig. Batteri-33ans länk är den samma som satt på 36 mm. Iaf lika bred.

Sedan finns det en batterivariant av 36an men den är tjock och har sekundvisare...
 

Lello

Omega
Sorry, oklart inlägg av mig. Batteri-33ans länk är den samma som satt på 36 mm. Iaf lika bred.

Sedan finns det en batterivariant av 36an men den är tjock och har sekundvisare...
Gällande batteri / automat.

Är de äldre batteriverken ok eller skall man gå på automat? Har inga principer så sett utan helt enkelt vad som är mest / bäst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gällande batteri / automat.

Är de äldre batteriverken ok eller skall man gå på automat? Har inga principer så sett utan helt enkelt vad som är mest / bäst.
Finns det en automatisk variant av boetten är det väl bättre då batteriverken är lite svåra att ersätta ifall de skulle ge upp.
 
Topp